richardwbb's Super S

Gestart door richardwbb, 17 april 2011, 01:17:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

2yellow4u

Je bent goed bezig O0
Zelf gelast?

Dus als er wat laswerk aan m`n Micra nodig is, heb ik een adresje Haha.
Succes!

Rob

Ik bedoel het wel goed... Alleen sommige mensen begrijpen me verkeerd.

I have a need for speed

richardwbb

Nou, dat lassen moet je nog niet aan mij overlaten hoor.

Als ik zie hoe Custom Painter de Nx aanpakt van Jeroen330, zo een wielkast met het zelfde fakkelding als ik heb en dan al die kleine bolletjes, dat is bij mij een druipsteenkaars met gaten.

Rob

Ik bedoel het wel goed... Alleen sommige mensen begrijpen me verkeerd.

I have a need for speed

richardwbb

Zou kunnen, maar dit lasapparaat had een regelbaar voltage... :S

En een 2 x 2 standen schakelaar 1 min max en 2 min max

En hij laste al uitzichzelf

Met argon overigens wegens gebrek aan iets anders, maar dat zou toch niet uitmaken?

Ik heb wel een Co2 wegwerpfles weten te bemachtigen, niet voorradig, weer terug. En puntlasboren, niet voorradig, duurt paar dagen.

Via internet was het goedkoper en sneller geweest, ik zal nog eens de lokale detailhandel steunen. beh.

p.s. FreekTech welke echt kan lassen vond het ook maar een bud ding. Allicht dat er daarom losse elektroden bij zaten want ik heb 2 lasapparaten, die andere is nagelnieuw maar daar zit geen draaddoorvoerding bij.

Pobresh

#35
leeg

richardwbb

dank je Pobresh!

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe hoog of hoe laag het Voltage stond. Maar nu weet ik dat dit van belang is.

Als je de lastoorts/ het lasdraadje massa laat maken zegt die bwp met een mooie gele flits. Het zal toch niet zo zijn dat ik alleen nog het gas en doorvoer van de draad regel en dat dat ding gewoon onder 'stroom' staat?

p.s. het is een geleend apparaat, de lener gaf al aan dat er iets mee was geloof ik, begreep er weinig van. Maar voor het voorfront lekker boeiend ik slijp het wel. Ik maak mij nu wel zorgen over de dorpels.

Pobresh

#37
leeg

richardwbb

Nou Pobresh,

Het ging helemaal niet goed vandaag met het lassen. Zelf ben ik er iets handiger in geworden, hoewel een plaatje lassen over iets geribbelds vooral resulteerde in het affikken van het plaatje, maar hoeveel pech kan je hebben.

Om niet meer met argon te lassen had ik een wegwerp CO2 fles gehaald. Hierdoor hadden we een ander reduceerventiel nodig, zonder klokjes dus net een kraantje zeg maar.

Dat kraantje begon te lekken en niet op de slang of zo, echt het kraantje zelf. Dus WouteNismo en ik klooien er mee, slangenklem kon al niet genoeg aangedraaid worden, had ik gastape voor gebruikt maar het hield niet over. Wij hoorden gas ontsnappen dus wij klooien met dat wegwerpflesje met die kraan. BAM! WouteNismo's oog en oor eventjes uitgeschakeld, ik kwam met de schrik vrij.

Die kraan stond een erg beetje veel open en tja niets te lezen, het last nog niet goed, van die korrelige lasjes, komt er wel gas uit. Nou, dat kwam er wel maar het was niet te zien aan de las.

kraantje kaduuk. Terug naar argon.

Dat reduceerventiel is hardstikke nieuw, maar die fles. Die kraan, begint zomaar ineens te sissen. pvd. dicht draaien, weer langzaam open. Wat lekt er nou. Huu, nou nee het is toch de gasfles.

Is die kraan ook lek! :S :S :S

Hiermee zijn alle lasapparaten onbruikbaar geworden :(

En echt waar, voltage kon niet lager dan 22V, amperage ook zo wat zo laag mogelijk, draadsnelheid op 4,5 van 0 - 10 en het enige dat dat ding wil doen is vuurwerk maken.

De draadsnelheid heeft nagenoeg geen invloed, het blijft een automatische las elektrode die er uit komt en enigzins knetterend en metaaldeeltjes rondgooiend, bwp bap! bwp bap! blijft doen, het is niet alsof de draad wil smelten en blijven smelten, als de draad contact maakt met het chassis, fikt die voornamelijk zover mogelijk af, dan moet er doorvoer plaatsvinden maar er was geen contact, dus er werd niet gelast, dus leg je weer verbinding en weer 'ontploft' de lasdraad.

Dat ding is echt niet flex. Maar even bellen met de eigenaar.

Voor het voorfront, nou het zit echt vast hoor en een weg terug is er niet meer, het zit al dik in de Hammerite en ML en morgen maar even kijken of het wel al droog is.

Het is zo ongeveer mijn eerste laswerk. Waar gebeurd, tijdens mijn eerstejaars MBO 6 maandjes metaalbewerking of hoe het heette als een soort van toevoeging aan de elektrotechniek. Niks mis mee maar dat lassen...

Moest ff 2 plaatjes ijzer, 4mm dik denk ik, haaks aanmekaar lassen. Nou dat werd dus een slakkenterrarium, hele dikke knetterplop met een las die ook wat weg had van glasvezelmat en heel veel kleine bolletjes en iets grotere bolletjes.

De leraar zei, nou laat dat lassen maar zitten. Andere scholieren lasten beter op een ander lasapparaat ook. Maar de leraar liet mij zien dat hij er wel mee kon lassen.

Over afstand en zo en wat er nou gebeurt met lassen is niet eerst ingegaan.

Maar het is nu nog steeds baggerslecht laswerk, echter, geen hele kleine spetterbolletje benden, maar gewoon oranje bolletjes die ineens groeien en zo heet zijn dat ze niet gaan 'liggen' maar druppelen.

Om het vast te krijgen kom ik telkens met heel veel bolletjes, op verschillende plaatsen rond de elektrode, dat wordt oranje dan wil het lassen, er komt draad bij en dan is het vloeibaar metaal al te zwaar en zakt weg. Neemt voortdurend het te lassen plaatje mee.

Oh enne, ja die ene las moest opnieuw, die bleek inderdaad los te zitten. Zit nu echt vast. :)

Rob

zal je net zien gaat goed
Ik bedoel het wel goed... Alleen sommige mensen begrijpen me verkeerd.

I have a need for speed

emiel

 O0

Hammerite en ML dekken de "schade" en het eindresultaat telt  O0

Succes verder!

Pobresh

#41
leeg

richardwbb

#42
ML zit er al in, Hammerite zit er echt dik op. Potje leeg op het motorruim :)

Ik ga er ook nog bitumen undercoating op doen, dat blijft zacht en ruikt naar asfalt als je het aanbrengt.

Ja ik zit nu ook even van wat nu met het lasapparaat. Een voorfront er in frutsen gaat nog wel maar de dorpels... WouteNismo zei gewoon slijpen, maar hij weet ook dat ik dat zelf mag doen en dat was al geen beginnen aan op het voorfront dus daar heb ik mij nog geen 10 minuutjes mee bezig willen houden.

Ik heb wel al puntlasboren gehaald in de hoop de dorpel er netter af te krijgen dan het voorfront, die ging wat ontzet door de hamer en beitel.

Ik kon ooit ook niet goed solderen en nu wel. Daarom wil ik zelf ook eens met elektroden lassen, kijken hoe dat bevalt. Dat is nog een optie, dan heb ik een laskap nodig en wat dun draad, ik heb nog wat RVS draad dat ook 0,8mm is of 1mm.

En de motor wordt uit de Nx gehaald, dus daar kan ik wel even een 'dorpel-lassen-simulatie' op doen en gewoon wat goede lijntjes proberen te maken.

Met de structuur en stijfheid van het voorfront zit het echt goed hoor! Het is gewoon echt te slecht om aan te zien, dat is alles :P

Als ik er nou in slaag goed (genoeg) te lassen, dan kan ik allerlei dingen gaan verzinnen om te gaan doen met een auto, plamuren en spuiten ga ik ook mee aan de slag.

Zoiets als dit overweeg ik ook: klikkie

Verder ga ik er vanuit dat ik over 30 jaar nog met auto's bezig ben dus naast gereedschap verzamelen, kennis vergaren!

Dus dat betekent weer eerst kijken hoe ik wil lassen en zo en of ik wel uit kom met 4 standen schakelaars in plaats van een 'Kijkshop modelletje' lasapparaat in huis te halen en er dan achter komen dat het niet voldoet.

Nog zat zoekwerk dus. Momentsleuteltje halen valt ook niet echt mee.
---


Ratlook + 40/60 verhoging :P

Pobresh

#43
leeg

richardwbb

Praxis? :P

Ik heb er een van Bruder Mannesmann, niks mis mee voor die 2 tientjes maar in de handleiding stond not for professional use met een tolerantie van 2,5% en verder ook niks.

Nu zeggen mensen mij, gewoon 1 kopen met lifetime warranty dan is het goed.

Ik zag vandaag een mooie momentsleutel bij Lasaulec, ze konden nog geen prijs noemen, die had net als bij Stahlwille zo een kijkglas en een stop op de onderkant.

Gebruik jij de Praxis momentsleutel ook inwendig motorisch?

Oh enne, ik wil niet eigenwijs overkomen maar waarom gaat plaatje lassen met elektrode sowieso fout? Het scheelt wel in keuze maken lasapparaat ;)