Luchtfilter voor een K11

Gestart door Larrs, 28 november 2007, 21:21:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Michiel

Citaat van: K11 op 27 februari 2008, 12:44:33
Ik bedoel een vervangingsfilter die in het originele luchtfilterhuis gaat. Deze filters worden ook vaak inlegfilters genoemd. Deze bestaan van o.a. K&N, Green en OMP (OMP heeft een foamfilter).

Mijn vraag is of de prestatieverbeteringen bij een vervangingsfilter vergelijkbaar zijn als met een open luchtfilter? Of is het effect kleiner/groter? En of er hier misschien mensen zijn met ervaringen hiermee?

Als een foam meer lucht doorlaat dan een standaard filter, dan zul je wel een prestatieverbetering zien.
Over het algemeen laten de foam filters wel meer lucht door en zijn wat duurzamer (mits goed onderhouden).

K11

Citaat van: Michiel op 27 februari 2008, 12:52:21
Citaat van: K11 op 27 februari 2008, 12:44:33
Ik bedoel een vervangingsfilter die in het originele luchtfilterhuis gaat. Deze filters worden ook vaak inlegfilters genoemd. Deze bestaan van o.a. K&N, Green en OMP (OMP heeft een foamfilter).

Mijn vraag is of de prestatieverbeteringen bij een vervangingsfilter vergelijkbaar zijn als met een open luchtfilter? Of is het effect kleiner/groter? En of er hier misschien mensen zijn met ervaringen hiermee?

Als een foam meer lucht doorlaat dan een standaard filter, dan zul je wel een prestatieverbetering zien.
Over het algemeen laten de foam filters wel meer lucht door en zijn wat duurzamer (mits goed onderhouden).

Bedankt voor je reactie!

Volgens sommige berichten hier op het forum wordt met een goed geplaatst open filter 7 a 8 pk winst gehaald. Zou dit met bijvoorbeeld een OMP foam inlegfilter ook haalbaar zijn?

Michiel

Hij is in ieder geval duurzamer dan het papieren filter die er standaard in zit, eerlijk gezegd weet ik niet of je dezelfde winst kan behalen met een ander inlegfilter.

K11

Ik heb een OMP vervangingsfilter 'besteld' bij Mystical Green, dus ik ben benieuwd  8)

biermagnaat

Je kunt het gat van je originele luchtfilterbak vergroten en er dan een paar dikke buizen aan vast maken en die dan naar je grille leiden zodat je meer koude lucht pakt en dan levert het zeker meer vermogen op.

Larrs

Dit is misschien interessant om rekening mee te houden bij het ontwerp van een lucht inlaat systeem of cai. Hoe je het ook mag noemen. :P

CiteerAs a rough rule, it is desirable to have approximately 130% the capacity of your engine in post-filtered air already available past the filter to give you good throttle response. As the CG13DE is 1.3 litres in capacity, this formula states you should have about 1.7 litres of post-filtered air in your intake duct.
Bron: http://www.micra.com.au/technical-articles/cold-air-intake.php
Ik heb geen Nissan Micra 1.3 (K11) meer, wel weer een Japanner.

biermagnaat


Larrs

Ja, dacht ik al toen ik het zelf gevonden had, maar vond van wat ik gevonden had ook wel toepasselijk voor andere. :P

Maar wat jij bedoelde zal in principe al erg effectief zijn voor weinig geld.  :)


Moet zeggen dat er redelijk wat interessante voorbeelden op die site langskomen. 8)
Ik heb geen Nissan Micra 1.3 (K11) meer, wel weer een Japanner.

biermagnaat

Ze hebben inderdaad mooie spulletjes!

kilzone

Nissan Micra 1.0lx


biermagnaat

Het scheelt altijd iets natuurlijk! En veel als je de link van hierboven gebruikt en zo je luchtfilterbak modificeert.

kilzone

Citaat van: biermagnaat op 05 maart 2008, 17:37:19
Het scheelt altijd iets natuurlijk! En veel als je de link van hierboven gebruikt en zo je luchtfilterbak modificeert.

Deze kan je toch zo verwisselen met je huidige filter? De luchtfilterbak hoef je toch niks op aan te passen?
Nissan Micra 1.0lx


biermagnaat

Citaat van: kilzone op 05 maart 2008, 17:53:40
Citaat van: biermagnaat op 05 maart 2008, 17:37:19
Het scheelt altijd iets natuurlijk! En veel als je de link van hierboven gebruikt en zo je luchtfilterbak modificeert.



Deze kan je toch zo verwisselen met je huidige filter? De luchtfilterbak hoef je toch niks op aan te passen?

klopt, maar dan scheelt een inlegfilter nog niet heel veel, en met aanpassing van je luchtfilterbak al een stuk meer ;)

kilzone

Heb je met dit inlegfilter ter opzichte van het orginele filter prestatie verbetering zonder aanpassingen? en als je wat moet aanpassen aan je luchtfilterbak, wat zou je dan kunnen veranderen om betere prestaties te krijgen?

Citaat van: Mystical Green ® op 05 maart 2008, 18:18:15
ik zou zelf voor deze gaan
http://link.marktplaats.nl/153197306
Nissan Micra 1.0lx


kilzone

Citaat van: biermagnaat op 05 maart 2008, 18:49:24
Citaat van: kilzone op 05 maart 2008, 17:53:40
Citaat van: biermagnaat op 05 maart 2008, 17:37:19
Het scheelt altijd iets natuurlijk! En veel als je de link van hierboven gebruikt en zo je luchtfilterbak modificeert.



Deze kan je toch zo verwisselen met je huidige filter? De luchtfilterbak hoef je toch niks op aan te passen?

klopt, maar dan scheelt een inlegfilter nog niet heel veel, en met aanpassing van je luchtfilterbak al een stuk meer ;)

Wat zou ik kunnen veranderen aan me orginele luchtfilterbak om betere prestaties te krijgen met een sportfilter?
Nissan Micra 1.0lx