turbo of itb's?

Gestart door biermagnaat, 08 augustus 2007, 15:54:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

biermagnaat

als ik dan toch het eerste topic mag openen waarom dan niet direct een discussie aansnijden?  ::)

waar is meer vermogen uit te halen: een turbo geblazen micra of een micra met individuele gasklephuizen de zogenaamde individual throttle bodies?

en wat blijft langer heel? en waar moet je meer aanpassingen voor doen....

maar bovenal: welke voorkeur zou jij geven als het om je eigen auto zou gaan?

de druk van een turbo of het natuurlijke gejank van een toerenmotor?

Igor

Hheheheh.

TB's zijn leuk, maar zeer kostbaar. Daarnaast moet je meteen je ECU vervangen door een piggybag ECU. Anders kan je nooit je inspuiting regelen.

Turbo geeft vanuit onderin meer koppel, dus meer power, en goedkoper dan IB's. Maar IB's zijn wel duurzamer, denkende dat je meer moet vervangen. (o.a nokken e.d.)

Ik kies voor een Turbo (Als het goed is in September heb ik m.) Tot 0,5 bar is dit prima te doen, en betrouwbaar.

Let wel, elke vorm van motorische tuning is extra belasting voor slijtage.

biermagnaat

ja dat is een vast gegeven. het warmrijden word ook steeds belangrijker met dat soort vermogens toenames toch?

Igor

Warm rijden is altijd belangrijk. Met Turbo word het nog belangrijker. En daar komt ook het cooling down process bij. Maar goed, elke vorm van tuning kent zijn punten.

Hoe kom je trouwens bij IB's?

biermagnaat

ik vind het geluid van een natuurlijke ademhalende motor zo geweldig. het is begonnen met peugeotjes 106 met throttle bodies die ik vol los hoorde trekken. dat geluid vind ik gewoon geweldig! vandaag mijn voorliefde voor die dingen maar ja ik vind de micra het niet echt waard om er zoveel geld in te stoppen. dat zou ik dan wel weer willen met bijvoorbeeld een 350Z ofzo. gewoon omdat je dan wat unieks hebt. hier in nederland dan welteverstaan in japan grossieren ze in die dingen.

Michiel

het is allebei erg leuk. mijn voorkeur gaat uit naar turbo. zeker omdat je dat rustig kan opbouwen. je hoeft niet gelijk 4000 euro uit te geven wat je dus wel hebt met tb's.
ook is het vermogen wat je er uiteindelijk mee kan halen veel hoger.

zelf denk ik wel dat tb's iets betrouwbaarder zijn dan turbo (tenzij je de begrenzer eraf haalt).

en het leukste van de turbo is eigenlijk nog de duw in de rug bij het opspoolen samen met het turbo geluid.

biermagnaat

ja de duw in je rug is heel gaaf maar het geluid van tb's vind ik gewoon echt helemaal het einde!

Michiel

de tb's van een bepaald type kawasaki passen op de micra. zijn wat goedkoper dan custom laten maken ;)

trouwens heb je met tb's het probleem dat je waarschijnkijk je rembekrachtiger moet verplaatsen.

het geluid kan ook wat TE zijn trouwens. zeker voor dagelijks gebruik.

biermagnaat

ja das waar helemaal bij volgas! dat aanzuiggeluid is dan echt niet normaal! helemaal geweldig.

Challenge

Ik rij zonder allebei maar haal toch bijna 30 pk meer uit mijn huidige blok.
Kan ook nog 15 pk bij na het aanpassen van de ecu,en moet zeggen turbo is leuk had ik het van te voren geweten had ik dat gedaan.
Maar als ik bij de 5000 toeren kom dan gaat de micra echt los en moet zeggen heb nog maar weinig auto's naast mij gehad die me toen kon bijhouden.
Zeker als ik dadelijk naar de 7500 toeren gaat :duim:
En dit is ook allemaal betrouwbaar,maar ook weer een beetje kostbaar :)
Mitsubishi colt 1.5 turbo
Mooie foto's zien,klik op de link hier onder.
www.mroosfotografie.nl

biermagnaat

het schijnt dat er ook een 1.5 blok van nissan is waar het gasklephuis zo een op een van op de andere past. kan iemand mij vertellen welk blok dat is?

Michiel

#11
GA15 (DE dacht ik), van een 1.5 Almera.

Helaas kom je ze niet zo vaak tegen.

biermagnaat

aha. waarom kom je ze niet zo vaak tegen dan? en van welk bouwjaar zijn die almera's? lijkt me wel een makkelijke en goedkope manier voor een paar pk extra! :D

Michiel

Citaat van: biermagnaat op 08 augustus 2007, 20:01:33
aha. waarom kom je ze niet zo vaak tegen dan? en van welk bouwjaar zijn die almera's? lijkt me wel een makkelijke en goedkope manier voor een paar pk extra! :D

2000 tot 2002 zijn ze geleverd.
M'n ouders hebben zo'n almera gehad.

nismo

Bij de nissandealer waar ik werkte hadden ze er 2 staan.. ik weet niet of ze al zijn verkocht.. maar ja.

Anti autostyle!!