richardwbb's Super S

Gestart door richardwbb, 17 april 2011, 01:17:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zwolly

#225
Citaat van: richardwbb op 31 augustus 2019, 15:33:03

CO te hoog, dat is ook door mij opgelost.

Na apk gaat het brandstofverbruik onder de loep genomen worden. Ik kan 1 op 14 met een 100NX 2.0 dus daar moet het wel boven uit gaan komen.

Weet iemand hoe of wat met de toerenteller?

Heb jezelf de CO bijgesteld? Zo ja, hoe doe je dat?

Brandstofverbruik, 1 op 14 klinkt enorm zuinig, wij redden dat niet en dan rijden wij hoofdzakelijk op de snelweg, recent haalden wij de 1 op 13 kilometers, daarvoor meestal rond de 1 op 12 of zelfs minder, daar zat echter redelijk wat stadsverkeer bij. Wil hierbij wel opmerken dat wij altijd met de airco aan rijden.
De snelheidsmeter van onze K11 is exact gelijk aan de GPS, wel zo handig  8)

Wat is nu een normaal verbruik van een 1.3 motor icm handbak? Lees op dit forum soms verbruikswaarden van 1 liter op 18 kilometers, hoe doen ze dat dan toch? 90 tot 100km/h en beslist niet sneller contineu op de rechterbaan oid?


Nissan Micra 1.3I - BJ2000 - Zwart. Volgens de verzekeringsgegevens en de verkoper een Aztec uitvoering, iig voor een K11 lekker vol.. :p

richardwbb

#226
@.maarten Ik ga morgen eens die Micra bekijken op het autokerkhof. Gasveren, kijken of ik met een verlengsnoer en nog twee mijn haakse slijper er in kan zetten, derde remlicht en een lichten nog aan verklikker.  Je geeft aan een toerenteller te vervangen, nu ben ik wel gemotiveerd om er een uit hun complete tellerbak te halen en dat wel netjes maar na hun prijzen ben ik een beetje gaan twijfelen. Ik begrijp dat een los toerentellertje binnen mfc ook niet altijd snel verkrijgbaar is? Heeft een van jullie ervaring met corrosie en zo? Er is een toerenteller gefixt op het 100Nx forum wegens corrosie maar wij zetten ook de toerenteller over, echter nu ze een beetje opraken gaan mensen er verder naar kijken.

@zwolly, ik hoop dat je eventuele vervolgvraag een simpele is ;) Mijn Nx heeft eens 1500km in een jaar gereden. Het jaar ervoor gaf de apk man aan dat het maar net door de viergastmeting wilde komen en dat was ook te merken aan een blauwe garage en veel herrie en nog wat monteurs die kwamen vragen wat er aan de hand was, haha.

Maar een jaar later komt die er niet eens door. De apk man zegt dit is niet goed, ik zeg nou mijn lambda is recent. Hij zegt ja dat heb ik gezien. Nog even de garage blauw zettend, terwijl de auto naar buiten had gekend maar ach, niet mijn probleem, hij zegt nee, ik denk dat er maar 5in1 in moet, moet je even bij de balie halen.

Ik heb dat spul gehaald bij de balie nog geen twintig euro. Je mikt het flesje bij een volle tank. Vijf kilometer rijden, hele nette emissiewaarden. Dat is bijna niet te geloven toch? De Micra heeft lang stil gestaan en had een CO van 1,4 waar 0,3 toelaatbaar is. Die apk man (een ander bedrijf) zegt, die lambda is 1,02, die is niet best meer, ik denk dat die vervangen moet. Wetende dat mijn Micra nog geen 500 kilometer geleden wel door de emissietest kwam, en wetende dat een lambda vervangen bij een gietijzeren spruitstuk geen lolletje hoeft te zijn, gewoon 5in1 gehaald bij die andere toko en erin gemikt. Half flesje want halve tank. Ik heb wel tien kilometer gereden en dat in zijn twee op een vijftig weg, ergens boven de 3000 toeren hangen dus, maar ik terug, ik zeg wil je even een emissietest doen voor mij? Ze keken mij een beetje onbegrijpend aan maar dat bedrijf zal dat 5in1 niet op de plank hebben liggen. Even testen zegt de apk man hele mooie waarden.

https://5in1power.nl/product-category/benzine-additieven/

Wat betreft verbruik, het verbruik is voor een zwaardere en lichtere auto anders. Een zwaardere auto komt dichter bij de lichtere met veel snelweg. Die 1 op 14 was 1 op 13 maar ik heb er ook maar 27000 op de olie gedraaid wat naast zwarte meuk weinig kwaad kan maar je moet dan wel weten hoe je zelf je peilstok ruikt, voelt en hoe het er afloopt. De olie was dun en de oliestok plopte er meer dan vaak uit tijdens het rijden (blijft verder wel zitten) maar dat is blow-by en je kunt dan niet gaan racen (oke dat kan nog steeds), maar er zit altijd wat grafiet bij de olie dat als er ijzer op ijzer komt dat het grafiet dat nog smeert. Die grafiet is eindig en zonder professionele meting niet zichtbaar.

Verder moet je oliefilter niet gaan verstoppen en je moet ook weten of jou oliefilter een bypass heeft als die verstopt is geraakt. Verder was die 27000 kilometer dus rustig gereden en als je er meer van wilt weten, er zijn op internet wel wat tests over olie, slechte olie en kwaliteitsolie. Valvoline van de Action is kwaliteit genoeg maar ik verwacht dat die eerder echt op is dan wat ik er in had, dat was Elf van Renault, prima spul maar er kan weinig op tegen Valvoline van de Action. De goedkopere olie van de Action is voor een oude kever en echt afblijven, zestienkleppers verteren dat niet. En ja type goedkeuring zegt van wel, niet aan beginnen. Verder kan je een oliefilter laten zitten en een keer eerder verversen met die Valvoline en dat is ook wat ik van plan ben, want ik weet nu waar ongeveer het prijstechnisch interessant wordt want ik ging van 1 op 13 naar 1 op 14.

Maar wat betreft het verbruik, 1 op 10 of 1 op 11 met flink doorrijden is ook mogelijk. 1 op 7 met helemaal brandweerauto is ook nog te doen en nog wel minder zuinig maar dan wordt je wel een politiemagneet haha.

CiteerMaar daar gaat ie, van wat ik er van weet.
Uitlijning
Geen slepende remmen (remtangen revisiesetje ebay en het serieus en aandachtig afstellen van trommels)
Geen zware velgen maar de standaard velgen of beter
Lambda sensor. Zoek de originele van je Nissan uit en koop elders. In mijn geval NTK van NGK, 160 euroknallers maar die van een Micra is een stuk aantrekkelijker geprijsd. Dit betrof wel een driedraads lambda voor enkeldraads en tweedraads ga ik niet zeggen hoeveel effect het heb maar zelfs die 160 verdien je snel terug.

Stel je rijdt 1 op 12 maar gaat naar 1 op 13 en je rijdt 20 duizend per jaar. Brandstof 1,70. Kosten 1 op 12, 2833 euro. Kosten 1 op 13, 2615, verschil 217 euro.

Nu zijn de te maken kosten voor alles wat ik nioem vrij duur in verhouding tot wat je in één jaar bespaart maar ik ga uit van een levensduur van tien jaar en waarschijnlijk langer. Er is in het begin ook dermate geld in gegaan dat mijn omgeving mij vroeg of ik mij wel goed voelde. Maar dat was wel zo want ik wist toen al waar ik mee bezig was.

Verder kan het zuiniger dan wat Nissan aangeeft. Ik weet niet of dat altijd zo is gebleven maar vermogen en verbruik zit bij Nissan aan de lage kant opgegeven.

Naast de lambda die overigens 1,4 volt kan geven terwijl Datascan niet verder kan dan 1 volt (zie je ook echt uit beeld gaan), de ECU krijgt dat wel te lezen, ik vermoed dat zijn sommetje gewoon gemaakt wordt en dus een beetje zuiniger maar bewijs heb ik daar niet van.

De lambda moet extra geaard worden, omdat de lambda bij een SR20 in de uitlaat zit gemakkelijk te doen op de throttle body, benodigdheden koperdraad, oogjes en een tang. Ik heb nog wat massa's gemaakt want hoe hoger het lamdba voltage hoe dichter de auto bij het ideale brandstofmengsel komt.

De luchtmassameter. Vuistregel op basis van ervaring en niet alleen die van mij, met motor op contact maar stil, 0,7 volt. 0,8 volt is al te vervangen, 0,9 volt weggooien.

Vacuum, je vacuum moet helemaal vervangen, geen gedoe met nissan klemmetjes en stukjes die er nog redelijk uit zien, schuifmaat, binnendiameter, naar Brezan, zeggen ik wil Gates slang zoveel millimeter. Afrekenen per 10 centimeter. Tenminste, dat lukte mij daar maar ze kennen mij ook daar.

Eventuele defect airco, snaar verwijderen, ik heb de airco ook er afgehaald was maar dertig kilo maar ja dakje kan er af.

Nogmaals vacuum, het volume van het vacuum drastisch terugbrengen, eventuele oliepingelpot vervangen door een slang, hier moet je weten wat je doet of blind vertrouwen hebben, pas met vacuum gaan aanpassen werken als je weet dat je onderhoud goed is en dat is meer onderhoud dan filter, bougie, rotor en kapje, olie.

Ontsteking. Stel vijftien graden is standaard, zeventien is mogelijk. Zoek in wph het ontstekingstijdstip op voor een land met 91 octaan benzine. Blijf 95 tanken, zet ontsteking of zeventien. Als je weet wat detoneren is en hoe schadelijk dat is, je kunt naar negentien. Ik zit op 20,5 maar de ketting is gerekt dus. Je kan bij detonatie met Datascan zien dat de voorontsteking drastisch teruggaat. Heb ik nooit gezien, ik weet ook niet of mijn detonatiesensor het wil doen. Gezien hoe die gemaakt is zou die het moeten doen. Ik verwacht bij een Micra er geen op te hebben zitten dus dat is dan hetzelfde.

Wat betreft ontsteking, goede kabels. Kabels van een ton zijn niet goed. Eventuele bobinekabel sowieso vervangen voor een niet zo hele mooie van Brezan. Die is wel zwart van kleur. Dat witte bij de bobine er uitschuren, dit met regelmaat blijven doen.

Rotor en kapje. Rotor origineel Nissan, er is geen betere. Kapje, Hitachi, geen andere bende hoewel ik niet zal ontkennen dat er ander goed spul is maar ik zit geen onzin te verkopen.

Kleppendeksel pakking, vervangen. Zie je olie? Helemaal vervangen.

Uitlaat, gasdicht, zeker tot de katalysator met katalysator inbegrepen.

Spruitstuk, helemaal gasdicht zeker maken. Goedkeur is nog geen gasdicht garantie. Iemand kon het bij mij horen, die had er ook echt ervaring mee. ebay spaghetti spruitstuk, maar 2,3 mm hoeven vlakken.

Brandstofdruk, moet goed zijn, brandstofdrukregelaar is waarschijnlijk van Bosch. Die zij niet bepaald goedkoop. Maar ik kreeg een gebruikte van iemand die bij hoog en laag beweerde te weten dat die goed was (werkte in garage dus zal wel zo zijn), ik ken mijn brandstofdruk niet en nog steeds niet maar het was merkbaar.

PCV (carterventilatie), weer zo een onderdeel, zou niet uitmaken, vervangen.

AICV of andere stationair regeling, afnemen, inspecteren, schoonmaken. Zelf pakking knippen of opnieuw aanbrengen met vloeibaar.

Thermosstaat, Nissan thermosstaten staan niet bekend om hun duurzaamheid. Vervangen als niet is gedaan. Geen vloeibare pakking zichtbaar? Origineel en vervangen.

Koelvloeistof, vervange, twee euro per liter.

Snaren verglaasd of op andere wijze niet best, vervangen zijn de kosten niet. Serieus netjes spannen.

Brandstof, maakt niet uit, rijdgedrag maakt uit. Toyota Aygo optrekken, schakelen voor 2000 of 2500. Bij voorkeur onder de 3000 hangen. Anticiperen op het wegbeeld. Niet nodeloos in de weg zitten bij anderen.

Achterlichten (fel en schoon) en derde remlicht, nodig.

Snelheid. 100 op de teller is 91 tom tom kilometers. Bereken je tijdwinst met een tomtom of ander route ding. Voor mij heb ik 20 kilometer 130 en twintig kilometer 100. Tomtom tijd houdt rekening met snelheidsafwijking. Snelheidswinst is twee minuten, niet aan beginnen is mijn advies.

Niet achter vrachtwagens hangen al helemaal niet met een WA verzekering vanwege de voorruit.

Banden op spanning. Dat is bij mij 2,5 bar, dat is te hard en weten wat je doet met regen en slechtere omstandigheden. Bij winter terug naar 2,3. Dit is voor bandenmaat 195/55/14. Ik denk maar weet niet zeker dat met een lichtere auto je slechter af bent met harde banden.

Wordt je voorbanden een ei? Te zacht. Worden ze een hol? Te hard.

Brandstoffilter, oud? Vervangen.

Voor mij wel een belangrijke, Redline MT90 in je versnellingsbak. Zoemt nog steeds. Deze olie presteert beter dan reguliere. Direct hoorbaar bij tandenpoetsen. Mensen die bakolie niet vervangen, zelf weten. Het is wel iets waar je mee kunt wachten tot je ergens anders resultaat boekt. Ken je auto. Zoek op internet voor scherpe prijzen. Laat je niet ompraten door mensen die een commercieel belang hebben.

Alle masspunten opschuren. Let op dat er twee zijn die kunnen afbreken. Uitboren niet grappig. Massapunten jaarlijks controleren. Houdt je boutjes ook gangbaar.

Gasklephuis en throttle body. Drijft er olie in? Schoonmaken, dit is wel een technisch klusje. Kan je dus ook even mee wachten.

Ik heb nog wel wat gerommel gedaan achter de komma en nog wat verder maar ik kan er even niet op komen.

Denk er aan, begin met wat makkelijk en goedkoop is, wacht met het duurdere. Gebruik je dagteller voor je tank, tank bij voorkeur af tot het echt niet meer wil. Gebruik je telefoon als calculator. Doe dit elke tankbeurt. Rijd je tank tot of vlakvoor dat ie echt leeg is.

EGR en charcoal cannister verwijderen, (let op je apk eisen verschilt per bouwjaar), geen uitslag van bekend nog.

Je c waarde in de gaten houden, geen happers en vleugels die er mooi uitzien maar behoud zoveel mogelijk de vorm van je wagen. Met raam open rijden kost bezine? Onzin. Wat wel scheelt in plaats van snelweg, tachtig wegen met om de zoveel kilometer een rotonde, dat is 1 op 13 bij mij.

Loopt je motor echt brak of is het algehele onderhoud echt helemaal jarenlang achterwege gelaten, begin dan met het rijdgedrag zelf. Dagelijkse auto's met het onderhoud van een crossauto reageren niet vlot in positief verbruik resultaat.

Neem het gewicht van je rechtervoet mee als factor van belang. Doorrijders zullen minder grote verschillen boeken. Echter ik ging van 1 op 10 naar 1 op 12 (rijstijl echt altijd als eerste weg en meestal als eerste de snelweg op en dat soort dingen) en dat is nog steeds een kostbare aangelegenheid bij de pomp.

Mijn advies is een street wise advies. Het houdt geen rekening met aabevelingen van fabrikanten.

Weet iemand of een k11 standaard een verklikker heeft voor nog brandende lichten? Ik mis hem hard want ik heb er een in mijn andere auto.

richardwbb

#227
Ik heb al geinformeerd naar hernieuwd lidmaatschap maar ik wilde niet wachten op bevestiging want ik heb haast. Niet echt haast maar ik werk zestig uur per week en naastdat ik persee laservaring op wil doen is het voor mij ook een kostenplaatje. In het geval dat ik niet heel lang hoef te werken maar ik krijg wel het laswerk dat ik zoek dan is mijn keus snel gemaakt. Dan is het willen opdoen van laservaring ineens minder belangrijk voor mij geworden.

Echter, ik zoek een uurtarief voor puur het laswerk, een compleet voorbereide auto met plaatwerk met als plaatwerk niet juist geknipt accepteer ik het meerwerk. Nabewerking is ook echt niet gezocht door mij.

Ik zou evengoed een lasapparaat willen huren met beschermingsmiddelen voor wel wat meer dan een appeltaart.

ik verneem het graag. Ook het lassen in twee etappes en het rekening houden met reistijd voor mij zit in mijn overweging.

.maarten

De facelift en 2de facelift heeft een verklikker. De prefacelift weet ik zo niet.

Voor laswerk zou ik even contact opnemen met PW performance (Piet) http://www.pwperformance.nl/ Hij zit hier ook op het forum en weet precies wat de zwakke punten zijn en hoe dat gelast moet worden. En heeft al genoeg Micra's gered.


richardwbb

#229
Citaat van: .maarten op 02 september 2019, 20:14:09
De facelift en 2de facelift heeft een verklikker. De prefacelift weet ik zo niet.

Kan ik het werkplaatshandboek dan ook als zodanig lezen Maarten?

ELECTRICAL.pdf
ELECTRICAL-1.pdf
ELECTRICAL-2.pdf

Over het laswerk, ik ken ene Piet uit Drachten maar die zat vooral in de 100NX. Drachten is overigens een optie wat betreft familie in de buurt en een eventuele overnachting. Ik heb Piet een mailtje gestuurd. Ik zie uit naar zijn voorwaarden en commentaar.

Het zit namelijk zo, naast wat gaten die verder niet spannend zijn, hoewel een stukje metaal bij de bumper er ook niet heel simpel uitzag maar niet dragend is is er ook iets dat dragend is en afgekeurd.



Wat wil het geval, indien ik de sloperij zover krijg dat ik een of twee uurtjes met de puntlasboor en een koevoet te werk ga, dan heb ik dat stuk er wel uit verwacht ik.

Maar dan heb ik hier een Micra staan met dat deel verwijderd. Ik neem even aan dat je daar niet mee kan rijden. Maar het zou volgens mij voor een lasser geen moeite zijn om dat even te lassen voor mij. Ik zou zo graag dat deel puntlasboren op de sloop en hier voor de deur en dan een lasser een voorbewerkt stuk geven en het er in laten lassen. Ik weet dat het kan maar lukt het ook. Dit is de meest kosten efficiente oplossing voor mij maar dan moet ik wel iemand hebben die dit even voor mij komt lassen.

Ik weet dat ik nu het maximale vraag maar het zou een hele nette oplossing zijn. Ik wee ook dat ik twee uitgeflexte stukken kan aanleveren met de Micra erbij en dan zeggen las dat maar even en dat lukt vast wel maar dat moet ik dan wel budgetair kunnen verantwoorden aan mijzelf.

Er zijn nog wel wat shortcuts maar ik ben er nog niet uit met alle  partijen wat het beste is. Ik wil gewoon apk en over een paar jaar ook en geen gedoe achteraf.

.maarten

Het handboek kun je ongeveer op die manier lezen ja. 1 en 2 zijn nieuwere revisies.

Volgens mij is dat wel dezelfde Piet;)

Dat stuk is er wel uit te krijgen maar is wel iets wat best vaak verroest. Zou eerder zeggen van maak dat stuk lekker opnieuw. Ik verwacht niet dat het extreem veel zal schelen als je die dingen zelf eraf haalt. Vooral niet als je het vooraf even netjes schoon maakt.


richardwbb

Maarten, kan jij mij zeggen hoe een apk man er tegenaan kijkt? Ik kreeg een tegenstrijdige mededeling, hier mag niet gelast worden maar als het niet te zien is en in de roestwering gezet, dan heb ik daar geen probleem mee.

Het was wel wat hij zei nadat hij mijn bak en braadwerk had gezien. Waar het nodig was dat het goed gelast was dat zag hij pas toen de motorkap openging.

Maar ik heb er geen belang bij een apk man die ik verder ook niet ken, wijzer te maken dan hij kan worden van het bekijken van mijn Micra. Kan jij mij uitleggen wat de weg van de minste weerstand is volgens jou?

Zelf denk ik er aan om die stukken er toch af te halen en over te zetten. Ze zijn echt nog in goede staat en ze gaan ook in de roestwering gezet worden en als dat door gelast wordt zal dat sterker zijn dan de puntlasjes. Echter of dit de weg van de minste weerstand is, ik wil er zelf best extra tijd in stoppen en ik heb al eens een voorfront en een motorsteun verwijderd na het uitboren van puntlasjes en dat leverder weinig problemen op.

Maar dat is hoe ik er nu tegenaan kijk, als er mensen zijn die het beter weten en kunnen ga ik daar niet tegen in. Alleen het horror scenario dat de apk man er na lassen nog een punt van maakt dat moet ik echt niet hebben natuurlijk.

.maarten

Zolang het niet doorgeroest is is het goed. Maar als je het gewoon vervangt voordat je hem naar de keuring brengt is er niemand die daarover valt.  Al helemaal niet als je het gewoon netjes afwerkt met strijkkit en even de hele wielkast in de undercoating zet.

Ik zou het gewoon allemaal even een keer schoonmaken en flink met de staalborstel behandelen. Dan kun je zien hoe het erbij staat en wat het makkelijkste en beste is.

zwolly

#233
richardwwb's , neem aan voor een evt CO verlaging dat deze 5in1 fles gebruikt mag worden:

https://5in1power.nl/product/5in1-benzine-brandstofsysteem-reiniger/    ?

Verwacht geen problemen oid, doch wel handig om dit te weten bij een eventueele te hoge CO waarde, rijdt voor de keuring de auto altijd goed warm, en echt goed dus ruim 40 kilometers of meer rijden! en daarna flink los trekken..echt doortrekken,, daar begin ik al wat mee enkele dagen vóórdat de keuring gebeuren zal... nooit problemen gehad..maar je weet het soms nooit, verwacht dat zoals al ruim 20 jaren gaat elke APK van onze auto's altijd meteen in orde zijn, zorg het gehele jaar door dan ook goed voor onze auto, hooguit ff de koplampen ietsje bijstellen , of een oranje knipperlampje ff verwisselen, Ook loop ik zelf altijd alles vooraf geheel ff goed na, maar ja die CO meting kan ik zelf niet zo ff doen, heb daar nog niet de apparatuur voor helaas..
Nissan Micra 1.3I - BJ2000 - Zwart. Volgens de verzekeringsgegevens en de verkoper een Aztec uitvoering, iig voor een K11 lekker vol.. :p

richardwbb

#234
@.maarten, ja dat ga ik doen, even op de bokken zetten, staalborstel check. Je gaat foto's krijgen. Eigenlijk had ik dat eerst willen doen maar het weer zit nu even niet mee. Maar ik zit natuurlijk wel weer vol met vragen, hier gaat die.

Wat betreft wat jij aangeeft over de wielkast zwart van kleur maken dat was ik al van plan met Hammerite want dat weet ik nu inmiddels zeker dat die tien jaar garantie gewoon wordt gehaald want ik heb hele stukken er al tien jaar in zitten met weinig roest of bijna koffieprut bruine roest en dat is stil blijven staan. Wel belangrijk om een eventuele binnenkant ook mee te nemen en bij geen zicht gewoon ML er in. Wat wel belangrijk is dat het zandvrij is en alle roest opengekrabt met staalborstel, schroevendraaier of ander gereedschap, maar dat is common sense.

Echter, nadat ik dit gezegd heb, jij hebt het (ook) over strijkkit. Is dat van belang als je dit ziet?







Dat is Hammerite, dat is enkel en alleen roestwerende verf. Het kapselt de roest in en drijft vocht af en het werkt. Overigens ga ik de Micra ook zo aanpakken want de uilijning heeft die toch al niet meer. De apk man krijgt dus een zwart geheel te zien aan beide kanten.

Maar dit kreeg ik aanbevolen en zo aan de bus te zien mischien best wel een grote voorraad maar aan de andere kant vijf of zes potjes Hammerite smeer je ook nog wel aan een Micra maar dan is wel de hele auto binnen en buiten zover mogelijk voorzien. Dus ik zou met twee of drie potjes denk ik wel de Micra er zover in hebben dat die tijdens de winter buiten kan blijven staan. Dat is ongeveer 35 euro. Twee bussen ML (op de foto) niet meegerekend die zijn ongeveer vijftien euro per stuk. De overige spullen op de foto's zijn wel handig om een busje van te hebben maar die heb ik in tien jaar niet leeg gekregen en verder is en blijft het consumentenspul dus allicht kan dat beter?



Maar de apkman gaf ook aan te strijken, met strijken denk ik eerlijk gezegd aan een dikke laag spul, ik snap dat dit handig kan zijn om oneffenheden weg te werken maar het moet gewoon goed gelast worden lijkt mij?



Je hebt een pm van mij .maarten

@zwolly, ja dat is wat ik gebruikt heb. Het halve flesje is leeggestroomd want dop zat er niet goed op. Mijn Micra met goede recente olie, netjes afgedicht vacuum, geen lekkerij aan het blok, de kleppendekselpakking ook meegenomen, ik verwacht geen lekkerij te hebben aan de uitlaatzeide, ontsteking gesteld, maar voor de rest, oud brandstoffilter, pcv oud, oude bougies, rotor en kapje niet eens naar gekeken, bougiekabel staat onbekend en ongeveer alles op mijn voorgaande lijstje niet gedaan, reed ook 1 op 12 maar dat was met zware voet. Toch ben ik er bang voor geen hele hoge ogen te zullen gooien wat betreft verbruik. Met weinig gas geven is het ding ook zo weg trouwens. Er zit ook een ghetto luchtfilter op dat ik wel zou willen vervangen voor iets beschaafds klinkends maar dat is een verhaal voor later.

Ik denk wel dat als ik de Micra onder handen heb genomen dat ik dan beter kan aangeven welke zaken op orde moeten zijn voor een instant resultaat. Die CO weer normaal krijgen kan waarschijnlijk in 5 kilometer maar twee rondjes erbij en ik had er weer 10 voor de zekerheid, want even vragen een emissietest te laten doen moet je ook niet drie keer vragen lijkt mij, dat was de reden waarom ik alles ruim nam. Maar de Micra met dus de goede olie reageerde er prompt op echt binnen de eerste 1000 meter al dus het is best heftig spul. Ik hoop een inzichtelijke how to te maken waar stapsgewijs behandeld wordt met biggest bang for the buck bovenaan zodat mensen zelf kunnen bepalen met tanken en leegrijden en met bonnetje en dagteller de telefoon als calculator, om gelijk te zien waar je brandstofverbruik van is gedaald. Als je 500 meter verder komt op een liter de eerste keer ben je al goed bezig. Alleen dagelijkse auto's die dus minstens twee tanken leegrijden met hetzelfde rijdgedrag en snelheden zal zulke verschillen direct zichtbaar maken. Je kunt ook een lijstje per tankbeurt bijhouden en daarnaast vermelden wat voor rijden dat is geweest en of het snelweg was of stad of op een bepaalde manier afwijt van regulier en meetbaar rijdgedrag. Dat is even prutsen maar met zulke lijstjes ga je het vroeg of laat zien. Tussen die regels text met verbruik, rijdgedrag nog een regel plaatsen waar je welk onderhoud hebt gedaan. Zo zal uitlijnen een bijdrage leveren maar is sterk afhankelijk van hoe slecht het stond dus dat zal echt niet hoog in de lijst biggest bang for the buck eindigen.

Ik denk wel dat je tenminste olie en filter moet vervangen. Het hebben van een geschikt oliefilter = Nissan, wat andere merken maken wil nog wel eens afwijken maar dat is allicht iets dat zwaar meeweegt voor een SR20 want dat oliefilter is de helft kleinder dan die bij een GA16 wegens ruimtegebrek en een CG motor heeft dacht ik een oliefilter dat niet veel onder doet wat betreft afmeting dan die van een GA16. Maar Mann en vooral Fram filters zijn meuk. De goedkoopste oliefilters zijn niet altijd de beste en bij de duurdere zie je niet hoe ze inwendig zijn opgebouwd maar daar is ook nog wel wat over te vinden waardoor je weet dat je daarbij echt moet opletten.

Verder een dhz garage uitzoeken, kwartiertje brug betalen (zelf gereedschap meebrengen een ratel met doppen voor de carterstop), Vavoline olie halen, geschikt filter halen, millieubijdrage betalen en snel gedaan. Let er wel op dat als je de olie aftapt niet alles er uitkomt. Ik moest 3,6 liter hebben volgens specificatie en heb er 3,3 liter zo ingemikt met de verwachting dat zit ik ergens halverwege de stok maar dat werd dus gewoon op peil. Teveel olie is gewoon niet aan te raden, kan je wel makkelijk aftappen.

Verder, gewoon bij dhz garage er olie in gooien en zorgen dat je ergens op de stok zit binnen de aanbeveling en rustig rijden. Eventueel zelf later bijvullen voor de deur. Ik heb geen idee hoeveel kosten je maakt bij een dhz maar je kan ook een oliepan halen, een zeil onder de auto doen en het zo aftappen. Alleen die olie uit de pan krijgen en ergens indoen dat het naar een millieustraat kan dat is een probleem waar ik zelf nog geen oplossing voor heb gevonden en het gaat morsen, dus zeil, veel keukenpapier. Die oliepan is ook een in de wegliggend vettig ding in je schuur, schoonmaken een probleem. In een echte boodschappentas op zijn kant zetten en rekening houden met twee zwarte handen bij verwijderen, boodschapentas weg gooien en oliepan met keukenpapier weer toonbaar maken. Het leven van een ghetto openlucht garage is zwaar en gaat niet zonder vooraf uitdenken welke stappen nodig zijn. Maar het is wel leuk. Een oprit in de tuin met twee rijen tegels 30x30 centimeter en daartussen alles wat omhoogkomt is ook een heel geschikte plek om dit soort klusjes te doen. Olie op straat lekken bij oliewissel (niet als carterpan zweet en een drupje maakt) is een delict en geen overtreding. Duur bonnetje dus niet doen. Olie in je eigen tuin is geen delict maar wel ronduit onverstandig, aarde afscheppen en in de kliko er mee, aarde weer aanvullen, klaar. Ghetto!

.maarten

Die motip 07505 is gewoon strijkkit. Dit gebruik je om de naden waterdicht te maken na het lassen. Dat is dus alleen zodat er geen water in loopt en het van binnenuit weer weg roest. Je kunt gewoon over de strijkkit heen spuiten.

Dat spul is verder prima en het ziet er netjes uit O0

richardwbb

Ik zie op internet dat het de kosten niet zijn maar zo een blik is wel iets dat dan op de plank komt te staan want ik verwacht geen laswerkt meer. Ik heb al wat krokante delen met een beitel, schroevendraaier en andere prikkers bewerkt dat is gewoon hard nog en volgend jaar aan de beurt als ik er niks tegen zou doen.

Ik zie ook dat de roestweringsmiddelen die ik heb die eigenschappen niet hebben en hoewel ik er nog geen toepassing voor heb dan bij de Micra zou het zomaar kunnen zijn omdat ik zie dat er wel erg veel originele roestwering in dikke plakken afvalt bij beide auto's dat ik het toch subtiel kan gebruiken dus ik denk er aan een busje te halen.

Zijn er busjes al dan niet van een ander merk, die de helft in volume zijn en een iets lagere prijs? Ik weet zeker dat ik daar al lang mee ga doen.

Overigens is dit een andere Piet uit Friesland maar het zou nog kunnen dat zij elkaar wel kennen.


Zo terug gekregen van apk man, hij heeft nog zachtjes ermee gedaan.


Dit is het vlees dat lasbaar is, ik begrijp dat daar even een chop moet plaatsvinden, kun jij mij zeggen wat voor een?


De andere kant, volgens mij is dit nog net geen afkeur maar dit stopzetten blijft zichtbaar en zo lijkt mij toch een dingetje.


Dit zou ik zelf nog wel dicht krijgen en weer stevig maken maar ik ben daar niet snel mee. Verder nog niet gekomen met de afbraamschijf en steekgerei.

Meer gaten volgen :P

.maarten

Ik heb ze er zelf nog nooit afgehaald maar ik verwacht dat het een kwestie is van die 2 bouten loshalen en dan dat hele ding eraf trekken. Ze roesten meestal vast dus het kan zijn dat dat even wat moeite kost.

Strijkkit is niet echt goed verkrijgbaar in kleinere hoeveelheden. Zijn meestal blikken van 750ml. Kosten inderdaad niet extreem veel maar je bent ook weinig nodig. Al zijn er wel wat plekken op een Micra die een behandeling ermee kunnen gebruiken of waar het even vernieuwd kan worden. Dat hoekje dat je op de foto zetten is ook zo'n ding dat je er prima mee af kunt werken als je het hebt gelast.

richardwbb

Dan moet ik eens de eigenschapen van dat spul bekijken. Dat spul is 'verf' en kapselt roest in en is vochtwerend en op terpentine basis? Pruxis verkoopt Scensys hun geliefde overprijsde huismerkje en er was een keer geen Hammerite toen Scensys gekocht. Waterbasis, werkt ook gewoon slecht.

Maar je gaf aan dat strijkkit er voor zorgt dat dat randje van een stuk plaatstaal geen water meer krijgt? Heb je een indicatie van hoe groot de kier ten hoogste mag zijn?

Ik denk omdat de Micra gedragen wordt op die plek dat die twee bouten er juist zitten om ervoor te zorgen dat de puntlassen er niet langzaam van gaan wijken. Het is wel een gegeven dat het chassis er maar half op staat en dat die twee 'kapje's ervoor zorgen dat die veren maar half onder het chassis zitten. Ik kan geen reden bedenken waarom je dat zou willen eerlijk gezegd.

Maar ik denk wel dat ze er niet af te trekken zijn, mits ze er niet meer heel afkomen.

Ik vraag mij ook af hoe ik moet choppen, weet jij dat? En is het handig als ik dat stuk uit het chassis zaag en desnoods een deel daarvan op mijn Micra laat lassen? Die twee dopjes die zou ik ook wel weer willen hebben, erg handig voor volgooien met roestwering. Ik denk trouwens ook hier en daar een gaatje te boren voor de ML, wat ik in de dorpel zag liggen aan roest was vrij ernstig op het laagste punt, daar mag wel wat beters voor komen dan een wax denk ik en moet er gewoon dik ingezet worden met zekerheid dat ik alles heb geraakt dan blijft het wel lang goed.

richardwbb

#239
@.maarten, ik zie dat ik een antwoord van je niet goed heb gelezen. Wat zou ik kunnen solderen aan een toerenteller? Ik ben er weer achter dat alleen de Super S een toerenteller heeft. Ik kan wel zeggen dat ik geen ontstkingsprobleem heb want dat zou mij wel opvallen. Rijdt gewoon prima door en toerenteller naald duikt naar beneden of weer op.

Ik las ook nog eens dat je het had over undercoating? Dat is iets anders? Zo ja wat is dat dan? Ik kan niet de hele pot strijkkit er tegenaan smeren?