algemeen poets topic

Gestart door Leo, 20 juni 2014, 18:56:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Leo

ik mis nog een poets topic op het forum, dus zet ik het hier maar neer.

ik zou graag eens willen weten hoe ik mijn auto beter zou kunnen poetsen.

allereerst hoe ik hem normaal poets.

afspuiten (met hogedrukreiniger),
wassen met shampoo, gewoon met een spons,
weer afspuiten,
is hij dan nog niet schoon dan gebruik ik Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser, dasty (ontvetter) of Q2MIron om het vuil te verwijderen en daarna natuurlijk afspoelen met een spons.
als laatste drogen met een microvezel doek, monello piccolo nero

nu weet ik dat er nog veel meer poets mogelijkheden zijn voor je lak
dingen als waxen, polijsten, kleien etc maar heb eigenlijk geen idee wat nu de logische volgende stap is :(

dus laat die tips maar komen :)
Mitsubishi Colt CZT 1.5T
Nissan Micra K12 1.6
Nissan Micra K11 1.4
Nissan Micra K10 1.2

Conodihno

Doe zelf meestal:

Wassen (goldclass van Mequiars)
Drogen met zeem
Indien nodig kleien (quick clay kit van Mequiars)
Lak schoonmaken (Ultimate compound van Mequiars)
En als laatste de boel in de was (goldclass carnauba van je raad het al Mequiars)

Dit eigelijk alleen omdat ik zo een starterskit had gekocht.
Als dit op is eens kijken wat andere te bieden hebben.

Moet zeggen dat ie er prima bij staat als het eenmaal klaar is.

Riesh

#2
gooi allereerst die spons maar in de kliko, daar blijft veel te veel vuil en rommel inzitten wat krassen maakt met het wassen.

een washmitt (washandschoen) werkt wat dat betreft veel beter.
en dan het liefst 2 emmers gebruiken: 1 met sop en 1 met schoon water om tussendoor in uit te spoelen


vwb het afdrogen: een goede handdoek (orange baby drying towel) werkt zoveel fijner dan een zeem. een zeem droogt ook uit  en kan hard worden. als je ff niet oplet heb je er weer een kras bij
Micra Addict

nismo

#3
Aangezien ik al een tijd veel heb gepoetst en ik nu met 2 vrienden ook serieus aan het detailen ben geslagen maar wat tips.

Als je het enigszins simpel wilt houden kan ik je de volgende stappen aanbevelen. Maar kijk vooral eens op Carclean.nl daar is heel veel info te vinden, staat veel info en is eigenlijk alles te vinden, ook met uitleg wat alles is. En wellicht dat je met de club korting kan krijgen?

Stap 1: Wassen
Voordat je gaat poetsen is het altijd nodig om je auto goed te wassen, maar hoe? Dit kan op meerdere manieren maar van belang is dat je tijdens het wassen zo min mogelijk schade aanricht. Ook wanneer je met een polijstmachine bezig gaat, wil je niet extra werk moeten doen.

De basis is eigenlijk de auto afspoelen met water om eerst zoveel mogelijk vuil en zand van de lak te krijgen. Vervolgens 2 emmers vullen met water, 1 warm water met een shampoo (denk aan meguiars, poorboys, dodojuice, etc.). De andere emmer met koud water om zoals Riesh aangeeft te kunnen spoelen. Hiervoor beveel ik echt een washmit aan, want sponsen nemen ook zand op en dat wil je niet. En de washmit kan gewoon in de wasmachine! 

Ikzelf was de auto in gedeeltes, waar ik van boven naar beneden werk. Waarom in gedeeltes? Als je de auto regelmatig afspoelt krijg je geen opgedroogde shampooresten op de auto. En wanneer je klaar bent de auto goed afspoelen en drogen. Het drogen doe ik met een droogdoek, want die laten zo min mogelijk schade achter en nemen veel vocht op, wat normale poetsdoeken veel te slecht doen.

Wat we doen als detailers is hierbij een foamgun gebruiken en dat goed z'n werk laten doen, maar dat is wellicht wat overdreven voor huis/tuin/keuken werk. Ook de Iron-X of soortgelijk (waarbij ikzelf de Monello Non Ferro gebruik) gebruiken op al zowel de velgen en de lak om ook de laatste restjes zooi eraf te krijgen. Tijdens het wassen natuurlijk ook de velgen al meepakken, maar niet met dezelfde washmit als voor de auto! En wil je vliegjes makkelijker verwijderen, zorg dan dat je een soort all purpose cleaner oid hebt, spray daarmee de vliegjes in en laat het kort inweken.


Stap 2: Kleien
Om alle stappen hierna beter tot z'n recht te laten komen en om de lak echt schoon en glad te krijgen is het kleien echt noodzakelijk. Een kleine investering, maar oh zo belangrijk! Indien je dit niet gebruikt is de rest eigenlijk onbegonnen werk. De klei zorgt dat vrijwel alle resterende ellende van de lak af komt, doe je dit voor de eerste keer dan zul je ook zien dat de klei echt smerig is. Ook voel je daadwerkelijk verschil na het kleien, geloof me, als je het eenmaal gebruikt dan nooit meer zonder! Tip hierbij is om een detailer spray te gebruiken, maar niet de normale versies, want dat is heel duur. Koop een grotere verpakking die je kan verdunnen zodat je er lang mee kan doen! Denk hierbij aan de Last Touch van Meguiars.

Hoe moet je nu kleien? Doe dit in de schaduw! Want de detailer droogt erg snel en de klei trekt dan strepen op je lak, wat je dus niet wilt. Spray voldoende detailer spray op de lak (doe kleine stukjes per keer, bv. de motorkap in 4 vlakken opdelen) en ga met goed geknede klei over het oppervlak (maak een soort dikke pannekoekje van de klei voor een zo groot mogelijk oppervlak) en ga met lichte druk over de lak. In het begin zul je veel weerstand voelen, maar je zal merken dat het steeds makkelijker en gladder wordt. Na een stuk gedaan te hebben goed droogmaken/uitpoetsen met een grote doek die voldoende op kan nemen en kneed de klei goed door, zodat deze weer goed schoon aanziet en ga zo de hele auto af. Indien je niet helemaal tevreden bent over een stuk, doe het vooral 2x.

Ja kleien is veel werk, maar zoals gezegd, het is heel belonend als je eenmaal klaar bent!


Stap 3: Lak voorbereiden
Na het kleien is de lak in principe 'kaal'. Hiermee bedoel ik dat de lak helemaal schoon is en vanaf daar wil je dus de lak gaan voorbereiden op een lekkere behandeling. Je kan het zo gek maken als je zelf wilt, maar een polisher is wel aan te raden. Hier zijn medio aan producten voor te vinden, maar het doel moet zijn de waskrassen (swirls) zoveel mogelijk te verwijderen en de lak weer op te laten leven. Omdat dit zo gek kan worden als je wilt, laat ik dit even voor wat het is.


Stap 4: Glaze/Sealant
Dit is eigenlijk een stapje verder dan normaal, maar je kan na het polishen/polijsten van je lak de lak echt gaan verzorgen. Voor een diepe glans kan je kiezen voor een goede glaze, dit voed de lak en brengt de diepe glans naar voren. Simpel aanbrengen, laten drogen en uitpoetsen.

De sealant is een aanvulling op de glaze en geeft nog net even wat extra's aan de lak mee en geef net even wat meer bescherming mee voor een langere verzorging van de lak. Meer info, zie carclean.nl (nee wordt niet gesponsord, maar daar is gewoon veel info te vinden).


Stap 5: Wax
Nu komt de stap om de lak te gaan beschermen voor een zo lang mogelijke tijd, anders is al het voorgaande werk voor niks geweest. De wax is een belangrijke stap aangezien dit eigenlijk de laatste laag is tussen de lak en de buitenwereld. Besteed hier dan ook wat geld aan, want hoe beter je wax, hoe minder vaak je aan het werk hoeft. Ook hier zijn weer veel keuzes te maken. Bedenk je wel dat je goed moet nadenken over welke soort wax je hebt. Pak je een wax met carnauba, dan moet je goed opletten dat je geen plastic raakt! Poets je wax goed in en laat deze geruime tijd kuren, net als een gezichtsmasker voor de dames. Ik raad aan dit in de schaduw te doen, maar sommige waxen kunnen ook in de zon worden aangebracht, maar ik doe dat liever niet. Laat de was gerust een uur kuren en als je de tijd nog hebt, doe het vooral 2x!


Stap 6: Details!
De lak is natuurlijk maar één van de zaken die je doet, je moet ook de plastic delen doen, de banden, de velgen, het interieur, de motorruimte, etc. Vergeet ook bij het poetsen niet alle deuren/kofferbak/motorkap, etc. te openen en schoon te maken zodat alles goed schoon is! Hier gaat echt veel tijd in zitten, dus houdt daar ook rekening mee. Veel is te doen in de tijd dat de wax staat te kuren (tip ;) ).



Goed, dat is even de basis, bij specifieke of algemene vragen hoor ik het graag, ook als het aankomt op producten of wat waarbij te gebruiken etc. Maar nogmaals, veel info is te vinden op Carclean.nl. Gebruik gewoon goede spullen, want goedkoop is vaak duurkoop.

Anti autostyle!!

thieme

Ik zie al dat ik in de minderheid ben :-[
Ene kant wasstraat in rijden en andere kant er weer uit :-X
Nu moet ik wel zeggen dat bij mijn groene de lak al in zo'n slechte staat was dat ik er geen zak om geef bovenop mijn luiheid en geen stromend water hebben i.v.m. op een flat wonen. Wie weet ga ik de rode wel een keer goed poetsen. Dan weet ik dit topic alvast te vinden O0

Pluis

Citaat van: thieme op 20 juni 2014, 20:30:41
Ik zie al dat ik in de minderheid ben :-[
Ene kant wasstraat in rijden en andere kant er weer uit :-X
Nu moet ik wel zeggen dat bij mijn groene de lak al in zo'n slechte staat was dat ik er geen zak om geef bovenop mijn luiheid en geen stromend water hebben i.v.m. op een flat wonen. Wie weet ga ik de rode wel een keer goed poetsen. Dan weet ik dit topic alvast te vinden O0
U hoeft zich niet alleen te voelen dappere krijger, ook deze woont op een flat en heeft hetzelfde probleem.

nismo

#6
Ik mag de auto hier niet voor de deur wassen (ivm riool) en ga daarvoor naar de wasstraat, maar dan wel voor de afspuitboxen ;)

Oh en bovenstaande stappen zijn voor zo'n 2x per jaar (voor en najaar zeg maar) voor de rest gewoon wassen zoals beschreven.

Anti autostyle!!

Leo

Alvast bedankt hier kan ik wat mee :)

Ik heb inmiddels ook een washmitt.
Een zeem vind ik niet fijn daarom had ik eerst microvezeldoeken van de action maar nu dus die monello van carclean.

Als All purpose cleaner heb ik (poorboys) een licht en een zwaar gemengd.

Voor de rest spuitbussen vd action bumperblack. Tireshine. Cockpitspray siliconespray.

Ik ga eerst eens inlezen op carclean :)
Mitsubishi Colt CZT 1.5T
Nissan Micra K12 1.6
Nissan Micra K11 1.4
Nissan Micra K10 1.2

nismo

Die Monello picollo nero's heb ik ook een shitload van, maar die moet je niet gebruiken als droogdoek, maar als uitpoetsdoek voor glaze, wax, sealants, etc. ;)

Anti autostyle!!

Leo

#9
Aha weer wat geleerd.
Tijd voor een echte droogdoek

http://www.carclean.nl/product/CSF/Delirium_Orange_Drying_Towel_60x90cm_DC_1_101684

Next step klei uitzoeken :)
Mitsubishi Colt CZT 1.5T
Nissan Micra K12 1.6
Nissan Micra K11 1.4
Nissan Micra K10 1.2

Conodihno

#10
Klei set van Monello was in de aanbieding bij carclean.

Oh en niet de watermagnet van Mequiars nemen. Schijnen niet al te best te zijn. Gelezen op jawel, carclean.nl :)

Leo

Mitsubishi Colt CZT 1.5T
Nissan Micra K12 1.6
Nissan Micra K11 1.4
Nissan Micra K10 1.2

Conodihno


Luuukske

Ik zeg dat hier gewoon een catagorie van gemaakt moet worden. How to's , tips & tricks , aanbevelingen van producten. Noem maar op




Pluis

 :furious3: Velgen schoonmaken is echt een k@t klus..ben redelijk tevreden over die velgencleaner van het kruidvat. Werd her en der aangeraden.
Maar dat goedje heeft flink moeite met dat oude vuil.
Nog de stoomcleaner erop gehad..maar resultaat is redelijk.
Van de winter er maar eens goed aan geven met ander spul, suggesties welkom.