catcams snelle nokkenassen

Gestart door Leo, 18 februari 2014, 22:22:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kpostma

bedankt voor de snelle reactie.
ik wil wel echt gaan zoeken naar nokkenassen, alleen ik wil eerst wel graag weten wat het ongeveer kost, zo heb ik bijv gelezen dat nokkenassen ongeveer n 600 euro kosten, maar alle andere kosten ( zoals eventueel extra benodigdheden) wil ik ook graag in mn rekenplaatje mee nemen dus vandaar de vraag.
maar waar moet ik rekening mee houden met de ketting dan? wat moet er eventueel aangepast worden zodat ik andere nokkenassen kan draaien? want ik zit wel serieus te overwegen om er toch echt geld voor appart te gaan leggen :0 :)

kpostma

http://www.pipercams.co.uk/pipercams/www/product_search.php?search=micra&go.x=0&go.y=0

hier een li kje naar wat ik gevonden heb, en dan wil ik de onderste graag hebben, alleen de prijs indicatie is me nog niet helemaal duidelijk (ben nog beetje noob met dit soort dingen), mischien dat iemand n kijkje wil nemen en me kan vertellen of het wat is? ik wil de 12 pk versie, lijkt me het mooist.

Arjan

Je kunt ook even contact opnemen met de leveranciers hier in Nederland.

thieme

met scherpere nokkenassen ben je gevoeliger voor rek in je ketting dus of je motortje moet lekker fris zijn, of je vervangt de kettingen of je zorgt dat je 2 verstelbare nokkenastandwielen erbij haalt en het dan goed laat afstellen.
Heb een tijdje 256 graden nokkenassen in een motor met 214K gehad maar die kreeg ik niet lekker aan het lopen.

Leo

Met scherpe nokkenassen kan de motor meer luchtverwerken. Maar dan moet de motor dat wel binnenkrijgen.

Dus openluchtfilter en ga15TB (groter gasklephuis).
Daarnaast moet het ook weer weg dus heb je een spruitstuk en decat nodig.

Het is wel veel geld voor maar 15-20pk in totaal :P
Mitsubishi Colt CZT 1.5T
Nissan Micra K12 1.6
Nissan Micra K11 1.4
Nissan Micra K10 1.2

kpostma

is er een alternatief dan? ik heb nog nergens echt een alternatief gevonden wat niet intens veel geld kost. als die er wel is hoor ik het graag natuurlijk. maar in iedergeval, ander spruitstuk gaat een maat van me lassen(is de planning) en de 2e cat is er zoizo al uit, maar heb ik persee een ander gasklephuis nodig om het goed lopend te krijgen dan? en de ketting moet dan dus zoizo vervangen worden als ik het goed begrijp

Leo

Nee een alternatief is er niet echt met een k11.
De 1.3 is door nissan immers gemaakt voor zuinigheid niet om performance.

Als je alle motorische modificaties doorvoert mag je blij zijn met 100pk.
Dat is leuk met het lage gewicht van de k11 maar verwacht geen wonderen.

Daarnaast zijn aanpassingen aan het onderstel en remmen nodig om het goed op de weg te krijgen en tijdig te kunnen stoppen.
Mitsubishi Colt CZT 1.5T
Nissan Micra K12 1.6
Nissan Micra K11 1.4
Nissan Micra K10 1.2

Jeroen330

In mijn ogen is een 1.3 heel goed te tunen.

Maar wat Thieme.zegt klopt. Ketting rek zorgt ervoor dat je nokassen steeds wat later gaan lopen. Geen probleem voor een motor met standaard nokassen want die zetten de kleppen niet zo lang open. Het timing verschil maakt de auto iets trager maar loopt voor beide nokassen gelijk op.

Het probleem wat ontstaat bij snelle nokassen is dat deze de kleppen langer en verder open laat staan. Zo komt er meer vulling in de cilinder wat met de juiste brandstof toevoer leidt tot een groter rendement van je cilinderinhoud en daarmee per slag dus meer vermogen.

Als een distributie ketting oprekt en je hebt snelle nokassen dan komt de overlap op je ontsteking in de buurt wat kan resulteren in misfires en geen vermogenswinst of in erge gevallen zelfs vermogens afname.

Uit een CG13 kun je genoeg vermogen halen, mits je meerdere punten aanpakt. Niet alleen het monteren van snelle nokassen zorgt voor betrouwbare power.

Hoe bouw je zoiets op?

Begin met her verbeteren van de flow. Zuurstof moet eenvoudiger de motor in kunnen en na verbranding kunnen verlaten. Verhoog de flow met een andere uitlaatlijn die uitlaatgassen sneller afvoeren. Neem een grotere gasklep en wellicht ander inlaat spruitstuk om de ingaande flow te verhogen.

Daarna kun je snelle nokassen plaatsen waar je ook echt winst uit gaat halen. Let wel, het mechanische onderhoud waaronder je distributie zal tiptop moeten zijn. Nieuw dus. Met de juiste toename van brandstof en snelle nokassen die de kleppen per slag langer en verder open zullen houden zul je het beste vermogen eruit halen..

In de tussentijd is het ook handig je remmen en onderstel te upgraden zodat je ook nog eens tijdig weer tot stilstand kan komen...

kpostma

bedankt voor de uitleg iedereen, en top jeroen! het is weer wat duidelijker geworden :) mn onderstel zal ik zoizo nog wat aan moeten doen inderdaad want heb mn interieur achter er voledig uitgehaald, dus als ik nu vol rem dan draait mn achterkant om mn voorkant heen, best vervelend :0 maar om even on topic te blijven, eerst sus inlaat en uitlaat aanpakken dan maar 🤔

ex streetlegal micra

Hoe gebruik je je auto
Vroeger werd er wel eens gesproken om de vbak van een 1.0 te monteren
Resultaat veel trek vermogen maar op de snelweg bijna niet te doen ivm hoge toeren

Ook is de vliegwiel af te draaien (max 30%)of te vervangen voor een lichtere
Kosten niet zoveel (paar honderd)met een leuke resultaat
If it has tires or tits
You're gonna have problems with it !

Mitchs

Limpex motorsport in tilburg handelt ook met nokkenassen, hun sturen ze op naar een fabriek in frankrijk, die ze ook voor Schrick slijpt.

Kunnen dus in elk geweest profiel herslepen worden, of zelfs nieuw uit een blok ijzer.

ik was voor 2 nokkenassen 380 euro kwijt voor mijn Swift GTi blok, regrinds. 271 inlaat 261 uitlaat, was ze ongeveer 2 weken kwijt.

Leo

Mitsubishi Colt CZT 1.5T
Nissan Micra K12 1.6
Nissan Micra K11 1.4
Nissan Micra K10 1.2

Riesh

Citaat van: Mitchs op 07 oktober 2017, 23:32:33
Limpex motorsport in tilburg ......

bestaat dat nog? daar heb ik in 15 jaar tijd nog niet 1 enkel goed verhaal over gehoord....
Micra Addict

Mitchs

Ja bestaan zeker nog, maar hun sturen ze op naar frankrijk, naar de fabriek waar ze ook voor schrick slijpen, dus hun zijn enkel een tussen persoon..

qua contact etc, nergens wat op aan te merken iig.