richardwbb's Super S

Gestart door richardwbb, 17 april 2011, 01:17:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

richardwbb

Omdat ik een eche koudstart wilde en dezelfde dag ook een 0 - 100 sprint wilde opmeten waar ik dan niet zeker van weet of de nieuwe imitatie luchtmassameter dan de meest geschikte is, dat Aliexpress ding er op gezet en de ecu verteld het geleerde te vergeten, omdat ik bemerkt had dat mijn andere Nissan met luchtmassameter wisselen klachten had die na een reset grotendeels wegbleven.



8,47 seconden wat denk ik nog wel op 8,2 te krijgen gaat zijn maar of dat met de huidige wielmaat gaat lukken durf ik niet te zeggen. Ik denk wel dat de 8 seconden nog best ver weg is.

Maar toch vier lange seconden kwijt met 300 cc meer motorinhoud. Uiteraard ga ik in de gaten houden hoe lang deze luchtmassameter lekker blijft rijden en wat mij direct tegenviel is dat met motor uit het voltage 1,1 volt is. Dat kan 0,7 volt zijn dus dat is wel slecht. Mijn originele luchtmassameter doet ook 1,1 volt. Dus ik verwachtte geen brandstofbesparing, maar die is er wel. Dat is van 1 op 15 naar 1 op 17 nogwat gegaan en dat nogwat ga ik nog wat precieser opmeten want dit is de eerste keer dat ik met slechts een kwart tank heb gemeten en dat is normaalgesproken een hele tank.

Verder blijf ik opzoek naar een luchtmassameter van betere komaf en deze heb ik dus in vier tankbeurten terugverdiend dus dat zit wel goed.

richardwbb

Vandaag de Micra even op bokjes gezet en omdat ik een Polo 9N weer had geholpen om de remlichten te doen oplichten wat een pedaalschakelaar was, niet zoveel tijd gehad voor mijzelf. Want het nakijken en een storingslampje en even in de zaterdagmiddagdrukte naar de Brezan dat kost ook wat tijd.

Maar goed, de remleidingen zijn voorbereid. Ik heb geleerd na navraag bij micra.org.uk en de keurmeester zelf dat het overschilderen van remleidingen toelaatbaar is, zolang er geen gaten en putten zijn maar voornamelijk dat ik het zelf ook zie zitten en geen gemier bij de komende apk verwacht.

Dus morgen kwastje erlangs alles geschuurd en nagekeken had ik nog wat tijd over voordat mijn vingers het te koud kregen en die nieuw gasveren voor de achterklep slingerden nu al twee maanden door de auto dus dat ook even gedaan.

Het is echt een 1 ster moeilijkheidsgraad klusje want dit even bestellen bij autodoc of ebay en kan onder de twintig munten en benodigdheden dopje 10 en een platte schroevendraaier niet al te groot.



Waar je even op moet letten, of de nieuwe gasveren de klemmetjes hebben waar je op de foto de schroevendraaier ziet zitten dan zijn de oude klemmetjes niet nodig (maar die klemmetjes zouden er echt bij moeten zitten) en houdt de oriëntatie van de gasveer even in de gaten zodat je niet hoeft te gaan puzzelen hoe het ook weer zat en klaar!

Jandeman

#287
Wat een rare naam polo 9n....kan niet op t Nissan forum ....had je de fout snel gevonden wat kapot was??hoe kwam je er achter dat t de schakelaar was??zou eerder denken allebei de lampen stuk...of zekering... mijn idee . 

De gasdempers hoef je niet de bevestiging stuk met bouten eraf te halen....waar je schroevendraaier al in zit zijn de klemmen .die los drukken en je hebt de demper al in je handen.  En klep op je kop

richardwbb

Ja dat is waar Jan en dat is dan weer iets wat jij mij weet te vertellen. Het klopt dat de gasveren afgenomen kunnen worden zonder dopje 10 te gebruiken. Maar of het dan nog een 1 ster dhz klus is? Als iets misgaat kan je lakschade krijgen of klemmetje weg, oh jee ik kan nergens meer bij en die klep hangt aan mij. Zoals ik het deed is inderdaad niet de snelste en handigste manier. Volgens mij wel veilig en zo gedaan dat ik alles weer heb meegekregen van wat wel en niet zo is met Nissan.

Als je haast hebt en handig bent dan kan je die gasveer inderdaad zo afnemen. Met een tweede persoon ook heel handig want dan heb je je hand vrij om dat klemmetje op te vangen (hoewel je die volgens mij gerust kwijt kan raken).

Polo 9N. Schrijf ik het niet goed? Dat hokje is een 1.2 olieboot dat ik zo nu en dan repareer of verbeter waar ik dat direct kan. Waren de remlichten niet juist vandaag er mee uitgescheden dan was die waarschijnlijk naar een garage gegaan voor een schakelaar van 12,50, zo te monteren, halve slag is los ;)

richardwbb

#289
Gisteren een enorme klus gedaan, een krukas keerring vervangen. Maar tjee wat wat viel dat toch mee.

apk
Ten eerste bij apk vernomen lekt ergens bovenin en omdat de ketting was gedaan en het er uitzag dat de kettingspanner lekte besloten om dat met mooi weer te doen. Want om de kettingspanner af te nemen moet het thermosstaathuis er geheel af.

probleem
Alleen toen reed ik in de regen in Amsterdam een P+R parkeerplaats op en ik kijk achter mijn auto, een enorme regenoogbachtige plas van de auto tot aan de slagboom en verder. Toch maar voorzichtig naar huis gereden en eens gaan kijken. Ik dacht nog, tjee ben ik een boutje verloren of zo.

Bij nadere inspectie met draaiende motor kwamen er ongeveer drie of vier druppels per seconde uit maar nu kon ik goed zien dat het achter de krukas poelie was. Omdat mijn compressor eigenlijk stuk is en dus een bar of 3 te weinig kracht geeft even bij iemand langs gegaan, bout van poelie los gemaakt en naar huis gedrupt.

het onderdeel
Autodoc had een keerring voor 2,06 euro. Uitvoerig uitgezocht hoe je zoiets repareert ben ik zonder deugdelijk gereedschap gaan prutsen. De poelie was te groot om af te nemen, door de extra ring voor de stuurbekrachtiging en de beperkte ruimte door het grotere motorblok.

de werkzaamheden
Hoewel het blok kon zakken was dit gelukkig niet nodig. Met draaiende motor de ring die ik toch niet nodig heb af geflext en hoewel dat niet geheel zonder gevaar was (of je vertrouwt blind op je deugdelijke veiligheidsbril, maar die dingen bieden ook geen 100% veiligheid), poelie bout los en de poelie met een stukje staal met de juiste dikte er af gewrikt wat echt goed te doen is. De krukas keerring was zo uitgelubberd die kwam gewoon mee met de poelie.

Nieuwe keerring er in geduwd, kuntstof hamer ook niet nodig, kan je er gewoon induwen, poelie er voor, bout er aan. Met de slechte compressor die bout toch voldoende vast (eigenlijk niet, 142 - 152 newtonmeter nodig), hoewel ik niet zou weten hoe je dat doet met een slagmoersleutel. Riem er weer aan en dynamo weer gespannen.

wat een makkie
Dit klusje had met uitzondering van het uitvogelen hoe je die poelie zonder trekker verwijdert in een uur gekund. Ben ik erg blij mee, heb ook de motivatie gevonden om te onderzoeken hoe je een waterpomp en oliepomp vervangt. Het is geen rocketscience.

Micra is weer kilometervreter geworden!

richardwbb

#290
Jandeman op bezoek gehad. Even een Remus er onder bouwen en nog wat dingetjes gedaan.



Dit ziet er dan zo uit, hoewel het op een gegeven moment wel een dikke troep was  O0



Omdat ik toevallig dezelfe Remus heb, hebben we ze ook even schoongemaakt in de tip. Dat is wel een goeie tip.


richardwbb

Als ik zou moeten kiezen om een krukaskeerring (motorzijde) te vervangen of een homokineet, dan toch maar de krukaskeerring. Tjee, wat een nare klus alleen om dat veerringetje.

Ik heb wat foto's die verder niet veel bijdragen maar ik vind ze leuk om te plaatsen want dan is mijn fotoboek ook weer compleet.


Ik had hier wat zilvergrijs gespoten om mijn uitlijning te behouden maar dat werkte niet. De twee bovenste bouten aan het fusee op het oog juist vast gezet maar de Micra trok enorm naar links. Dus ik heb de afstand van de draagarm ten aanzien van het wegdek opgemeten en daarna zonder het wiel het fusee tot die hoogte opgekrikt en trekken is flink minder geworden. Alleen de weg had afwatering en ik had niet voorzien om de afstand bij de andere draagarm te meten dus volgens mij is daar nog ruimte voor verbetering.


Deze foto zegt ook weinig maar dat verduivelde ringetje zie je daar wel.


En hier zie je de ring die ook niet bij de nieuwe kineet zat en ook geen probleem heeft gevormd.

Als je een kineet er af moet tikken met beleid maar hij komt er pas af met de hamer in tweeen dan geeft dat wel te denken. Ik weet dat ik best veel vragen heb gesteld alvorens aan deze klus te beginnen maar de Micra is kilometervreter en als je de kineet er af hebt en er niet meer op krijgt is dat wel een probleem. Laat staan hoe je hulp kunt krijgen van een garage met een kineet er af.

Naast mijn vragen heb ik twee vrienden met meer mechanische kennis ook moeten raadplegen en dat heeft mij ook enorm geholpen. Ik weet nu dat je een Nissan kineet er gerust kan afmeppen want er is een ringetje voor handen en hoe je dan de kineet er weer netjes op krijgt dat is mij nog een raadsel maar het ringetje zelf verbuigen helpt wel heel goed.

Ik heb er inmiddels 5000 bij gedraaid dus ik vertrouw er maar op dat mijn custom ringetje afdoende is en dat de kineet zelf die verder ook nergens naartoe kan wel blijft zitten. Maar dit is geen makkelijk klusje dit ringetje. De kineet zelf is echt een makkie. Helemaal met een 8 bar compressor maar als iemand op de rem kan staan goed te doen met een ringsleutel en eventueel een hefboom.

richardwbb

Ik heb vandaag een nieuwe achterste motorsteun geplaatst.

Wat bleek, de lange bout van de achterste motorsteun was afgebroken. Deze zat niet meer vast. Ik naar de bouwmarkt, ha, M10x80 pbs die moet ik maar hebben! Het bleek mij wel gelijk dat de spoed van die pbs bout niet de juiste was en de moer zat gelast op de motorsteunbalk.

Maar ik had ook een beetje mazzel. De bout van de motorsteun bakzijde had geen gelaste moer en laat die nou een beetje te lang zijn. Dat kon wel eens met de motorswap te maken hebben gehad. Deze bout leek zo sterk op een achterste motorsteun bout dat het hem bleek te zijn. Dus nu heeft de motorsteun bakzijde een pbs bout met pbs moer.


Dino, op het zakje van de nieuwe motorsteun ligt een veerring. Dat is enorm van pas gekomen want het zat inderdaad niet goed vast. Dus dankjewel voor de attentie want (nieuwe) veerringen blijken ook handig als je momentsleutel niet overal bij kan komen en ik denk dat ik nu geen loszittende bouten meer tegen ga komen.

.maarten

Mooi dat het is gelukt. Viel wel mee toch?

richardwbb

#294
Ja klopt. Ik kan dit plaatje nu ook beter lezen.



Het is ongeveer niet mogelijk om met een krik je motor dusdanig te krijgen dat je niet meer verder kan of zo dus weer wat geleerd.

Ik denk wel omdat ik een 1/4 en 1/2 ratel heb dat voor de Nx die hetzelfde moet ondergaan een 3/8 setje van de Action geen gek idee is. Maar goed hoewel dat niet helemaal het onderwerp is heb ik de afgelopen twintig jaar nooit een 3/8 set willen kopen omdat ik al twee sets heb maar ook gisteren was die wel makkelijker geweest.

Enne, zometeen een carterpan voorzien van nieuwe vloeibare pakking. Nu maar hopen dat de boutjes mee willen werken. Ik snap dat de motorsteunbalk er weer af moet maar ja, dat is nu geen obstakel meer.

.maarten

Voor het meeste werk zou ik juist 3/8 aanraden. Je hebt er veel meer controle mee en je kunt er nog redelijk wat kracht op zetten waar 1/4 net te klein is. En 1/2 is meestal zo lomp en je draait er spul al snel te vast mee. Voor onderstel ed is 1/2 dan wel weer handig. Maar over het algemeen is het meeste spul kleiner dan dop 14 3/8 meer dan prima.

richardwbb

Vandaag de carterpan onder handen genomen. Wat een klucht. Je denkt, boah doe ik wel ff'tjes, maar dan kom je er halverwege achter dat je meer met restauratie bezig bent dan een carterpan vloeibare pakking verversen.

Ik dacht eerst nog met uitmeten en al, ik laat die uitlaat zitten en ik weet ook weer waarom, omdat één van de bouten van het flexibele deel of hoe dat scharnier ding mag heten, een beetje op is. Die zit overigens nog niet vast want morgen een waterpomp doen en het was al laat en de vloeibare pakking is pas na 24 uur uitgehard dus het maakt mij niet veel uit. De zuiger van de oliepomp is wat je dwingt om de uitlaat te verwijderen.

Het restaureren bekroop mij toen ik weer bezig was met een moer 11,5 te lossen. Ik heb de professionele WD-40 gehaald. WD-40 heeft drie functies waarvan één roest oplossen is. De pro WD-40 van 11 euri bij Brezan vreet pas echt lekker roest weg en het kruipt bijna omhoog en best wel ver in. Dit is dan ook single purpose WD-40 en serieus een aanbeveling waard jongens!



Verder was het restaureren omdat die flexibele bout een beetje op is dus daar ook omzichtig mee omgegaan en wat helemaal restaureren was, die carterpan boutjes, daar zaten drie aparte bij.

Wat bleek, ééntje was sowieso te lang om te sluiten, die is wel op moment gezet ooit maar die heeft niks gedaan. De twee andere waren aan de lange kant en daar heeft het gelekt. Die zitten nu in de oliepomp want daar pasten ze wel gelukkig. Één boutje heb ik vervangen voor een niet roest bestendige (die goudkleurige) want erg kort ook maar ik had niks anders. Daar kan wel wat kopervet op dat gaat jaren mee. (Niet op het schroefdraad natuurlijk).

En helemaal ècht restaureren was wel dat ik elk boutje zonder carterpan er een stuk of vijf keer ingedraaid hebt om het uberhaupt gangbaar te maken. De carterpan daar is lomp mee gedaan ooit maar ik weet wel dat ik dat niet was. Deze is krom en de butsen van een dikke stuiter staan er nog in. Één boutje van de oliepan niet op moment gekregen want schroefdraad bijna dol  :'( En de reden van dit relaas, mensen, bezint eer ge begint aan zo een forse carterpan! Een nieuwe scheelt een boel werk.  :mfc:

jvdbosch1980

Hopelijk is deze dicht als je morgen de moter afvuld met verse olie ..ook filter gedaan??

Verstuurd vanaf mijn S60 met Tapatalk


richardwbb

Citaat van: jvdbosch1980 op 09 augustus 2020, 23:54:56
..ook filter gedaan??

Hey Jan, tjah ehh laat ik zeggen dat ik daar op dit moment geen antwoord op heb voor je maar dat ik daar op terug kom ;)

richardwbb

Vandaag voorbereid om de waterpomp te doen. Ik ben er nog niet achter hoe je een Ga16 ontdoet van koelvloeistof en ik had twee afspraken vandaag en het werd gisteren best wel laat met de carterpan dus ik heb alle boutjes los gemaakt maar de oude waterpomp zit er nog op.