richardwbb's Super S

Gestart door richardwbb, 17 april 2011, 01:17:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jandeman

Citaat van: .maarten op 21 november 2019, 22:19:49
Speling op het asje/busje.

Nouja moeite doen is het niet echt. Dat spul komt of makkelijk los of gaat kapot. Als je het nieuw hebt liggen is het zo gedaan.
Klopt idd...als ze roestig zijn draai je ze af..ook al gehad

Verstuurd vanaf mijn S60 met Tapatalk


richardwbb

Oke dus dat tandendingetje zelf heeft horizontale speling waar niets meer aan te doen is, die tandendingejtjes met dat rubbervoetje kan ik echt weggooien?

richardwbb

#272
Ik denk dat ik mijn vraag zelf beantwoorden kan, ik zag een Micra op de sloop en die dingen waren er uitgehaald dus er moeten meer mensen in de buurt van Lelystad zijn die hun Micra weer flex maken.

Ik heb wel een leuke want ik heb winterwielen gekocht. Ze stonden op Marktplaats en het zijn M + S banden dus ik mag er mee door de Alpen alleen dat gaat niet gebeuren. Ze hebben ruim meer dan 4 millimeter profiel en ik ben er dan weer achter dat je zonder reservewiel dat winterband is je nog steeds met sneeuw niet door de Alpen mag gaan. Maar als ik dan mijn reservewiel thuis laat en dat het dan weer wel mag dat stond er dan niet weer bij.



Maar ik ben er erg blij mee, het merk van de banden is Semperit wat volgens mij echt in elke Nissan is terug te vinden en geen idee wie dit dan gemaakt heeft en ik heb ze nog niet uitgeprobeerd maar ik denk wel dat ik er blij mee ga zijn. Ik denk ook dat ik die zwarte gekleurde stalen velgen wel leuk vind staan onder een zes kleuren rood Micra.

richardwbb

#273
Hier dan een foto van de radiator als je deze nog kan zien. Met dit weer, tien graden of nog best wat lager op de A6 (een stuk kan je kachel gelijk hoger, is altijd zo), rijdt dit echt dikke prima. Ik ga er vanuit dat zolang de temperatuurmeter in de klokkenbak niet verder omhoog gaat dat ik binnen de marge ben. Het is wel zo dat mijn kachel eerder warm wordt soms en dat ik ook zie dat ik met minder kilometers die temperatuurmeter omhoog zie komen op basis van weersverwachting.


richardwbb

Als je geen interesse hebt om uit te vinden wat je werkelijke brandstofverbruik is (op basis van echte kilometers), of zou willen weten waar het kantelpunt  wat betreft verbruikscijfers ligt om een moderne auto te gaan rijden met toeters en bellen waar niemand op zat te wachten denk ik, dan even naar beneden scrollen voor de foto's.

wielomtrek
Ik ben er achter dat mijn winterbandjes 11 procent meer wielomtrek hebben. De eerste prognose op basis van een goed afgevulde tank is een verlies van 0,2 kilometer per liter. Maar de wielomtrek is groter. Helaas kan ik nog niet zeggen wat mijn verbruik dan echt zal zijn geweest want 11 procent is fors groter maar de afwijking van de standaard Nissan kilometerteller ken ik niet.

standaard afwijking kilometerteller
Het is wel zo dat ik kan lezen op internet dat een afwijking van 10 procent niet abnormaal is met wat samenzweringstheorieen daaraan toegevoegd die volgens mij dit keer waar zijn en dat is welhaast uniek.

een vergelijking met twee onbekenden
Alleen de beoogde rijdafstand met een routeplanner en de dagteller geeft ook weer een afwijking waar ik zonder ijkpunt niet van kan zeggen welke van de twee nu het meeste gelijk heeft. En het verschil dat ik daar heb is weer twee keer zo groot als wat die twee (routeplanner en dagteller) tegen mij zeggen.

sterke aanwijzing
Wat ik wel zeker weet is dat als ik tegen mijn kilometerteller aankijk en de naald strak op 100 heb dat tomtom het daarmee eens is. Dit is dan weer een aanwijzing dat een kilometerteller 10 procent af kan wijken (de oude in elk geval) maar ik heb dit nog niet weten te bewijzen.

voorlopige conclusie bij gebrek aan beter
Het is wel aannemelijk geworden voor mij dat bandjes met 11 procent meer wielomtrek met ongeveer hetzelfde roterend gewicht (stalen velgen), uiteindelijk iets zuiniger rijden. Verder kan ik aan de toerenteller zien dat bij 3000 toeren ik 91 reed en ik nu 100 rijd met 2750 toeren ongeveer.

onderstaande is echt een duik in de materie
Ik zou dus moeten nakijken wat de computer in wil spuiten op basis van gegevens welke het leest en dan nog eens bepalen wat de A/F base is en wat nog meer maar daar heb ik geen gegevens van.

Verder probeer ik te bepalen welke snelheid voor een Micra k11, wat betreft stroomlijning (CW-waarde), de lucht meer eigenschappen krijgt van een muur dan van lucht. Dat dit bij een k11 een stuk eerder gebeurt dan bij een Nx is mij wel duidelijk, want een k11 wil nog wel eens versnellen als er de zoveelste weggebruiker met forse vervoersmiddel aan het bumperkleven is omdat dat kleine rode autootje zich aan de snelheid houdt.

Maar ik probeer dus van 1 op 12 (defecte lambda, MAF en thermosstaat) de 1 op 17 aan te tikken alleen ben ik er net achter dat een omgevingstemperatuur van tien graden of eerder dicht bij nul (snelweg in een open omgeving), ook weer een invloed heeft die groter blijkt te zijn dan het verschil dat ik aan het meten ben.

Maar ik ga daar echt wel uitkomen. Doel is 1 op 18 te halen hoewel ik niet weet in hoeverre een juiste MAF en lambda zullen gaan bijdragen maar stiekem hoop ik 1 op 20 te halen en dan eens te kijken wat een vergelijkbaar hedendaags voertuig voor realistische waarden behaalt. Er zijn volgens mij mensen die tevreden aangeven dat hun kleine stadsblikkie 1 op 22 haalt maar de meerderheid zegt dat 1 op 17 voor hun heel goed is. Alleen mensen die met regelmaat ver boven de 100 rijden of echt veel stadsverkeer hebben kan ik gelijk uit de proef halen want de basis van hun bevindingen wijkt teveel af van mijn eigen rijdgedrag.



Leest iemand dit nog?

Is het mogelijk om met een auto van 350 euro competitief te zijn met nieuwe zuinige rugzakjes van autobouwers met ellenlange instructieboekjes (vw, ahum), ik denk nog steeds van wel?
Ik hoop wel stiekem dat ik 1 op 20 ga halen. Of het kan? Mijn lambda zit vooralsnog vast, een van mijn korte of middenlange doelen is het uitvinden hoe zo een ding er uit gehaald moet worden of anders een spruitstukje te vinden waar geen lambda in zit want ik wil toch een nieuwe lambda. O, wacht, ik wil een spaghetti spruitstuk want dat rijdt volgens mij ook zuiniger zolang je vasthoudt aan normaal dagelijks gebruik. Dat het dan beter van zijn plek gaat is echt hardstikke fijn. Dat doen we dan ook ;)

roest
Hier de foto's van mijn anti roest project. Het punt dat ik wil maken is dat er genoeg spullen zijn welke semi-profesioneel of professioneel zijn om roest in te kapselen. Het maakt dat stuk dan ook waterafstotend wat een pluspunt is en voor de delen welke niet verroest zijn is er een leuk zwart stinkend goedje, bitumen.

Houdt in de gaten om roest stil te zetten ik graag een keer opschrijf hoe je dit deugdelijk en prijstechnish interessant zelf kan doen zonder veel gereedschap of een echt krik (echte krik is wel iets minder zwaar werk) en dat je niet moet vergeten dat veel wax op een roestige plek bij lassen een brandblusser echt een vereist is en dat het aanbrengen van roestwerende verf op nog niet verroeste delen niet dekt en dat het een feit is dat roestwering van jou keuze het pas echt goed doet als je dit aanbrengt alvorens het gaat roesten.



Ik heb bitumen op de plek gespoten waar het nog nooit had geroest. Dit soort spuitwerk mag je vergelijken met een bodembehandeling. Dat kan zo tien jaar mee en wellicht langer dan dat. Spuitbusjes op reeds verroeste delen hebben geen zin.

Ik heb helaas geen foto van de bitumen maar reken maar dat alles mooi zwart is en niet meer bruin. Reken maar dat er punten bij mijn Micra zijn welke meer aandacht willen maar het is echt nodig om de Micra zo te behandelen dat een uitlijning zin heeft. Dat vereist wat noodzakelijk denk en planwerk.

richardwbb

Omdat mijn aanjager heel vaak piepte, met name in een bocht naar links vandaag eens dat ding er afgehaald, want liever eerst even kijken of het op te lossen is alvorens een andere aanjager te halen.



Nu bleek mij met niet al te grote verbazing dat er een Bosch aanjager motor zit in een k11. Ik ben niet vergeten dat ik aangaf dat er dan Bosch onderdelen in een Nissan zitten op een cruciale plaats. Bij deze vastgesteld want het hebben van een aanjager is best cruciaal. Deze is gesmeerd door mij met wit spuitvet met draaiende motor en op aanraden van Jandeman dat dopje achterwege gelaten zodat vocht weg kan.

Jandeman

Piept ie nog??in de bochten?

Verstuurd vanaf mijn S60 met Tapatalk


richardwbb

Ja. Het is wel van PHIIEEP naar Phiep gegaan maar extra herrie bij snelweg cruisen blijft achterwege. Ik denk er serieus over na om dit ding verder te demonteren.

Is het mogelijk om dat schoepenrad met dat boutje los te maken, om daar ook weer de smering op gang te brengen?


micraSR

zal denk ik wel speling op het asje van schoepen zitten t.o.v. het huis

richardwbb

Citaat van: micraSR op 09 december 2019, 18:13:11
zal denk ik wel speling op het asje van schoepen zitten t.o.v. het huis

Kan ik dat dopje van het schoepenrad halen om verder te bekijken hoe of wat of doet mijn blower het dan niet meer, ben een beetje afhankelijk, moet wel snel schoon raampje elke ochtend en dat doet die toch best wel goed nog.

richardwbb

Hoewel ik vandaag vooral met mijn andere Nissan ben bezig geweest (en dit eens heel succesvol dan misere met gebruikte onderdelen uitwisselen voor gebruikte onderdelen) had ik nog geen foto geplaatst van de winter wielen. Deze heb ik voor vijftig euro gekocht waar ik dan dertig euro benzine aan kwijt was en de verkoper had een profesionele bandenprofiel meter in de foto staan dus ik toch even contact maken middels Marktplaats.

De prijs is zo laag, daar wilde ik wel vier velgjes voor. Een bandje had hoogteslag achteraf bezien, op een balanceerapparaat zag ik wel een klein beetje ei maar niets schokkends maar dit was na duizend kilometer wel een gestuiter in de auto. Nogmaals op de balanceerder, jawel, gebroken canvas, dus band weggegooid.

Een andere band heb ik verremd en dat zat zo, mijn Micra was een dweil op de weg en in de spits is dat gewoon gevaarlijk. Voor mijn Micra. No claim zit er namelijk niet op. Maar ik heb geleerd dat een noodstop test waar het dus veilig kan geen slecht idee is. Alleen was ik even vergeten dat mijn Micra ook de remtangen van de 1.6 heeft dus die grijpen ook flink meteen en de winterband had er net twee kilometer opzitten en dat kon die dus gewoon niet hebben. De andere winterband aan de voorzijde had de slappe schokbreker dus je begrijpt het wel, die andere had een plat stuk. Ook weggegooid.

Dus na het regelen van twee gebruikte winterbandjes met best wel weinig profiel maar haalt het seizoen wel heb ik toch voor leuk geld een setje winter wielen bemachtigd. De stalen velgen zijn 100% k12 en zo goed als nieuw. De bandjes zijn Semperit Master Grip en daar ben ik wel over te spreken want met gare schokbrekers voor en achter wil dat op nat wegdek prima door de bocht, zo goed, dat het weer een uitdaging is om even te bekijken hoever dat goed gaat, maar wel veilig.



Morgen als het meezit nieuwe schokbrekers rondom monteren. Schokbrekers zijn binnen en de bestelde verenspanner past goed.

richardwbb

En de verenspanner paste goed. Tjonge jonge, als je schokbrekers rondom wilt plaatsen, dat is niet moeilijk maar een assistent welke er echt niet de hele tijd bij hoeft te zijn, bijvoorbeeld een handige buurman kan van pas komen en als je er aan begint, weet dan dat luchtgereedschap echt een uitkomst is want het is vrij lang best hard aandraaien. Ik heb mij ook verbaasd hoe taai Micra veren kunnen zijn. Mijn verenspanner kreeg ze niet klein en dan is die buurman wel handig.

Ik was wel weer een middag zoet maar dan heb je ook iets gedaan dat tien jaar mee kan gaan want dat heb ik zelf kunnen zien aan mijn andere Nissan, daar was een middagje bijwerken voldoende en dat dus echt na tien jaar.

Uiteraard heb ik oog gehad voor detail.




Monroe schokbrekers zijn echt goed. Waren ze die vijfenveertig euro waard? Jawel hoor maar dan ook alleen maar omdat ik niet weet wat andere merken kunnen betekenen. Aan de andere kant is het natuurlijk een zacht prijsje maar wie gaat er nu nog voor nieuwe schokbrekers bij een auto van twintig tot vijfentwintig jaar, welke niet bij deze club zit  ::)


Dit soort roest aan veel plaatsen bij je Micra eet hem uiteindelijk op.


Naar gelang hoe je pet staat, nat terug te plaatsen.


Dit deel even behandeld, want de uitlijning kwam er aan. Het fusee heb ik liever los maar dit komt omdat ik graag van de precisie ben.


Hier had een assistent wel wat ergernis en tijd bespaard. Met twee grote tangen tegelijk werken ging wel maar dat moertje er weer op krijgen is dan wel een dingetje.


De gehele wielkast is straks ook mooi zwart maar geen zorgpunt, dit vind ik mooi staan dus die paar euro smeer ik er wel tegenaan nog.


Deze schokbreker is van Stark en dat is echt een nog nooit van gehoord merk bij mij en ik ben er niet uit gekomen of deze Starks de eerste centimeter veren wat sloompjes zijn en dat dit er niet meer in zit met Monroe of dat dit gewoon goede schokbrekers zijn. Een impressietest maar dan zolang als het gaat duren zal worden toegepast door mij.

Nu is mijn Micra op winterbandjes gezet die het heel goed willen doen samen met rechte velgen van Marktplaats en deze zijn door mij gebalanceerd. Daarna is mijn Micra uitgelijnd en jawel de motorsteun is nu duidelijk voelbaar evenals een evenwichtsprobleem met de motor waar ik van verwacht dat dit vrij goed verholpen gaat worden met een echte motorsteun, maar of ik deze kan vinden in polyurethaan is nog maar even de vraag.

Hoe het rijdt? Best wel namaak ralley Cooper maar dan wel dat oude ding, niet de heruitgave. Hoewel die ook gewoon ronduit teleurstellend reden maar wel veel niet ter zake doende opties hadden. Dat is wel een ander verhaal dat ik niet ga opschrijven. Het zal wel  ;D zijn en ja het Micra onderstel en dan met name voor laat iets te wensen over. Of dit nog op te lossen is? Ik weet dat nog niet, ik weet wel dat ik met dit onderstelletje flink wat kilometers zal gaan maken. Naast het motorsteun vehaal en het weten van wat aan de motorregeling nog gedaan zal moeten worden, is mijn Micra klaar voor betere ademhaling. Waar het door mij gewenste spruitstuk zal ingepast weten dat weet ik nog in het geheel niet, daar zitten nog wel wat door mij aan te stippen theoretische puntjes al dan niet vermengd met kennis en ervaring maar dan niet van mijzelf.

Tot slot, dit rijdt te lafjes nog, er zijn nog wat luxe wagen die net zo hard van hun plek willen binnen het stadsverkeer dus daar ligt ruimte voor verbetering waar ik op uit ben met dit kleine oude rode krachtterm autootje  :furious3:

richardwbb

Voor het eerst wat besteld bij Ali en meteen maar zinvol ook, een luchtmassameter.



Nog niet getest door mij. Ik kan je wel al zeggen, mocht je een luchtmassameter willen halen, de goedkopere zijn in de foto al zichtbaar afwijkend. Luchtmassameters luisteren precies, ik ben heel benieuwd of ik gelijk ga krijgen dat deze niet onder doet voor origineel, althans niet merkbaar, zoals inhouden, ergens in de powerband er mee uitscheiden om weer terug te komen, goed rijden maar niet zuinig meer te krijgen of start bijzonder slecht, blijft amper goed lopen koud en dat soort dingetjes.

MikeyK11

#283
Meestal is de LMM goed te repareren bij de Pre face.
Maar de goedkopere Ali LMM zijn nooit zo goed als de LMM van Nissan.
Gaat vaak maar even goed en daarna wordt het minder.
Uiteraard hoop ik voor je dat je een goeie hebt maar ik zelf ga voor dit soort dingen niet langs bij Aliexpress.

Ik heb zelf nog een org. nieuwe LMM (gasklep) liggen van de pre facelift Micra.
Doe ik nog niet van de hand op het moment.
Micra k11 1.3 Super S
1996

richardwbb

I
Citaat van: MikeyK11 op 27 december 2019, 21:38:13
Meestal is de LMM goed te repareren bij de Pre face.
Maar de goedkopere Ali LMM zijn nooit zo goed als de LMM van Nissan.
Gaat vaak maar even goed en daarna wordt het minder.
Uiteraard hoop ik voor je dat je een goeie hebt maar ik zelf ga voor dit soort dingen niet langs bij Aliexpress.

Ik heb zelf nog een org. nieuwe LMM (gasklep) liggen van de pre facelift Micra.
Doe ik nog niet van de hand op het moment.

Boeiende reactie voor mij! Ik zie wel uit naar foto's van de Ali lmm, Cg13 of in elk geval Cg ;)