'98 Micra K11 1.3L Turbo project.

Gestart door Paapz0r, 23 november 2020, 00:25:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Paapz0r

Hallo hallo,

Vele kennen mij als die mafkees die met die k12 rijdt.

Uhu.



Die ja. . .

Jaartje of anderhalf terug heb ik via Mastertuner Q AKA praxis verhuisdoos een k11'je mogen overnemen.
Ik wilde wel een project auto, en een beetje bekender worden met het sleutelen aan auto's in een heel ander opzicht dan gewoon maar dingen vervangen. Echt aanpassen dus en aangezien de k12 verder motorisch niet spannend is of gemaakt kan worden...



Nahja.. Na wat snel brainstormen, en 'what to do with it?'

Simpel

(Bijna) alles aanpakken + een turbo.


Het interieur is er als eerst uit gegaan en de accu samen met de bekabeling linksvoor is naar achter verplaatst en aangepast



En toen kwam al snel de vraag. Waarop ga je die turbo laten draaien? (ECU wijs gesproken.)

De keus was ongeveer Link, EFignition of jawel. Haltech.



Dussss. De haltech ingeplugged en wel.

NO Power..  wut?

Na verschillende dingen geprobeerd te hebben. Kwamen we er achter dat misschien.. heel misschien.. het welbekende NATS ons liep te.. vervelen.
Met net andere pinouts op de ECU connector ging de Haltech daar niet mee werken.

We hebben daarom de complete interieur boom en rechter motorboom uit een 'echte' (non-nats) preface gehaald en die erin gehangen.



Dit godzijdank werkte.
Ik kon nu een base map in de ecu laden met de handige software en kon in principe starten.

Heb het dash weer terug gebouwd en het stukje draadjes en Co. Voor nu kunnen afronden. Gelukkig..
(Heb nu ook de stuurkolom van een preface erin zitten omdat de knipperlicht en ruitenwisser hendels er niet in paste. )

We zijn nu de laatste maand bezig geweest met het pas maken en maken van stoelframes voor mijn Impreza stoelen. Deze moesten lekker laag komen en toch goed en stevig vast zitten.



Gordels zitten nu alleen even voor de show allemaal vast. alleen zal er een kooi in moeten met een Harness bar.

Komende tijd zal ik mij bezig houden met de ophanging en onderkant.
Ik heb een achteras met schijven + gizfab reactie stangen van Kris,
een Tanabe verstelbare Panhard die ik van maarten heb overgenomen.
En dan langzaam maar zeker de BC BR Schroefset (ook van Kris) monteren.

Dus voor nu is dit even het Intro van dit project en wat er tot nu toe is gedaan. En wat er gaat komen.
En met dit alles wordt ik ontzettend goed geholpen door Quincy en Dino. Vielen dank.

Er is nog veel werk aan de winkel.

Dus hou dit topic in de gaten.(Of niet)

En tot de volgende

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Gang is alles, remmen is angst

Kwarkieboy

Gaaf Wesley !

Je maakt het jezelf niet makkelijk bij je eerste project

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

K11 '95
K11 Aztek '00

.maarten

Leuk project! Heb je de haltech met plug and play loom gepakt?

Paapz0r



Citaat van: Kwarkieboy op 23 november 2020, 08:07:15
Gaaf Wesley !

Je maakt het jezelf niet makkelijk bij je eerste project

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

Jaa, dat klopt inderdaad Mark . Maar dat komt wel weer goed.


Citaat van: .maarten op 23 november 2020, 08:47:21
Leuk project! Heb je de haltech met plug and play loom gepakt?

En jazeker. Het was even de investering. Maar er zijn genoeg mensen die je er mee kunnen werken qua afstellen en ik kan deze ECU gewoon gebruiken voor eventueel andere auto's mocht project k11 ermee ophouden.

Adapter loom halen en klaar.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Gang is alles, remmen is angst

.maarten

Goed om te weten. Dat was namelijk ook mijn plan. Geen gedoe met bedrading.

Al een idee welke turbo je gaat gebruiken?

Paapz0r

Juist. Dat was het ding vooral. Het feit dat het gewoon plug en play is. Je moet wel wat dingetjes aanpassen in de adapter zelf. Met wat bruggetjes oversteken enzo. Maar dat is niet moeilijk.

Heb een TD04 liggen, ook van een impreza.
Komt op een log manifold van Gizfab.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Gang is alles, remmen is angst

Dino

Eindelijk weer is een leuk en serieus project! Ga zo door wes 👌

richardwbb

Ik weet dus bar weinig (haha) van turbo's maar turbo van een Impreza op een k11 klinkt wel als best wel groot? Verder wens ik je het beste toe met je project en vooral blijven posten, je schrijftstijl is heel bevallend en ook nog eens leerzaam

Paapz0r

Citaat van: richardwbb op 23 november 2020, 19:43:59
Ik weet dus bar weinig (haha) van turbo's maar turbo van een Impreza op een k11 klinkt wel als best wel groot? Verder wens ik je het beste toe met je project en vooral blijven posten, je schrijftstijl is heel bevallend en ook nog eens leerzaam
De grootte valt wel mee. Het is een heel gangbare turbo die vaak wordt gebruikt voor turbo projectjes.
Zelf weet ik ook nog niet hoe dit precies zal gaan rijden. Qua turbo "lag" en wat het allemaal gaat opleveren qua vermogen.

Ik heb er in ieder geval veel zin.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Gang is alles, remmen is angst

.maarten

Ga je trouwens het blok nog aanpakken? Bijvoorbeeld de slotspeling van de zuigerringen aanpassen? Dat zou namelijk moeten helpen bij het langer heel houden van het blok.

Paapz0r

Citaat van: .maarten op 24 november 2020, 14:36:56
Ga je trouwens het blok nog aanpakken? Bijvoorbeeld de slotspeling van de zuigerringen aanpassen? Dat zou namelijk moeten helpen bij het langer heel houden van het blok.
Ik heb een 1.3 closed deck automaatblok staan. Die ik wil gaan reviseren.

Voor nu houd ik de huidige 1.3 er in om in principe op te bouwen en mee te testen.

Hoe zou ik die slotspeling kunnen afstellen bij het 'nieuwe' blok?

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Gang is alles, remmen is angst

.maarten

http://blog.wiseco.com/everything-you-need-to-know-about-ring-gap

Hier staat het goed uitgelegd.
Kwestie van het gat van de zuigerveren aanpassen. Standaard is dat niet berekend op de extra hitte van de turbo. De zuigerveren zetten meer uit door de hogere hitte en de eindes kunnen tegen elkaar aankomen. Dit zorgt voor meer hitte en wrijving wat uiteindelijk de zuiger kapot kan drukken.

Paapz0r

Dit is handig om te weten. Daar ga even naar kijken.

Thanks Maarten

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Gang is alles, remmen is angst

Paapz0r

#13
Zo.

De achteras eronder vandaan getrokken vorige week zaterdag.
Alles kwam netjes los op de voorste bouten van de onderste reactiestangen na. Jammer. Maar oke. Even snel gekeken hier en daar maar geen nieuwe orginele bouten kunnen vinden voor een redelijke prijs.

Dus ff langs de praxis gereden.......

...

Neeeee...

Goede RVS bouten en borgmoeren besteld.
Vandaag de as met schijven eronder gehangen aan de BC schokbrekers en in ieder geval de bovenste reactiestangen gemonteerd.

Volgende stap wordt even de as steunen verplaatsen, of de auto compleet zwevend maken, de onderste gizfab reactiestangen monteren, de nismo stabistang monteren en de tanabe verstelbare panhard eronder zetten. Verder moeten de hitteschilden onder de auto weghalen voor de verse handremkabels. En gelijk even de Shortshifter er in prutsen.

Dus zover.



We gaan volgende week weer lekker verder.

Joe joe

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Gang is alles, remmen is angst

.maarten

Lekker bezig! Wat voor short shifter heb je? Zo een waar je koperen ringetjes tussen moet doen? Zo ja haal dan ff wat delrin ringetjes. Die rammelen niet.