stationair toerental onregelmatig micra K11 met 1.0 motor

Gestart door Ron Dekker, 02 november 2020, 17:12:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ron Dekker

Hallo,
Vraagje over de micra K11 bouwjaar 2000. 1000 cc 40 kW. Ik heb deze mooie groene Micra aangeschaft,  reuze blij mee maar er vallen een paar dingen op, die ik bij de testrit niet ervaren had.
A     het stationair toerental is niet stabiel, soms zakt ie weg dat ie bijna afvalt maar dan pakt met een sprong weer op. Gebeurt af en toe en is nog niet lastig maar bij een beetje gas loopt ie weer mooi rond.
B     als ie koud wegrijd en ik moet dan veel koppelen dan hoort ik af en toe een ratel, net of de distributie ketting ergens tegen aan komt, als ie warm is hoort je dat niet meer.
C     ik zie nergens een controle lampje wat aangeeft dat de verlichting aan is.

Hebben jullie enig idee waar ik dit moet zoeken om het op te lossen?

Ron 

.maarten

Allereerst: Welkom!

A:
Een 2000 kan een coilpack motor zijn. (Deze heeft 4 losse coilpacks ipv losse bougiekabels)
Van een coilpack motor kun je het stationere toerental niet afstellen. Dit wordt allemaal via de ECU geregeld. Wat soms wel helpt is het schoonmaken van het gasklephuis en dan voornamelijk de stationeerklep.

Ook kan het helpen om de PCV klep schoon te maken en te testen. Deze slippen ook vol en sluiten dan niet meer goed af wat gewoon een vacuumlek is.

Een wat minder wordende lambda sensor of LMM kan dit ook veroorzaken.

Bij een "dizzy" motor (bougiekabels) kun je het stationere toerental wel afstellen. Idealiter moet dit via een computer zodat je de ecu in een speciale modus zet zodat de ecu niet bij gaat regelen. De stelschroef is een inbus en zit achterop aan de passagierskant op het gasklephuis.

B. Ik zou eerst de hitteschildjes even checken. Die roesten nog wel eens door.

C. Een K11 heeft geen controle lampje dat de verlichting aan staat. Als de verlichting aan staat staat de tellerverlichting ed ook aan.



richardwbb

Citaat van: .maarten op 02 november 2020, 18:42:53
wat gewoon een vacuumlek is.

Een wat minder wordende lambda sensor of LMM kan dit ook veroorzaken.

Begin met vacuum

Houd de tweede als mogelijkheid

Zat te doen gaat meestal wel goed komen is mijn ervaring, Datascan en soldeerbout en wat rubberslang zijn wel heel uitkomstelijk en een stroboscooplamp die ook niet duur is (VidaXL of ali) maar dat is meer mijn ding dan strikte noodzaak

Ron Dekker

Okee allereerst bedankt voor jullie reactie, het wordt wat duidelijker.
A   Het is een coilpack motor, dus afstellen is geen issue, verklaart ook het sprong gedrag,
     de ECU grijpt in. PCV klep zou kunnen, heb de auto gekocht via een doorschuiver die
     hem gekocht had via een veiling. Zat wel een garage kaartje in van een beurt in 2019.
     Ga een checken wat de toestand is van de PCV klep of de ventilatie naar buiten
     leiden en de PCV aansluiting tijdelijk afsluiten dan heb ik zeker geen inlek van valse
     lucht.
B   De auto heeft geen roest en weinig kilometers, maar hitte schild kan zeker, het is een
     geluid wat me het meest deed denken aan tanden knarsen bij tandwielen en het komt
    van voren. 
C   Apart hoor, boekje zegt dat er een groen lampje zou moeten branden. APK eisen
     stellen toch dat vanaf 1996 dit aanwezig moet zijn, of zit ik mis. Kijk als het er niet
     inzit kan het ook niet werken das duidelijk.   

.maarten

Citaat van: richardwbb op 02 november 2020, 21:41:20
Citaat van: .maarten op 02 november 2020, 18:42:53
wat gewoon een vacuumlek is.

Een wat minder wordende lambda sensor of LMM kan dit ook veroorzaken.

Begin met vacuum

Houd de tweede als mogelijkheid

Zat te doen gaat meestal wel goed komen is mijn ervaring, Datascan en soldeerbout en wat rubberslang zijn wel heel uitkomstelijk en een stroboscooplamp die ook niet duur is (VidaXL of ali) maar dat is meer mijn ding dan strikte noodzaak

Soldeerbout of strobo lamp ben je bij een coilpack niet nodig. Dat is allemaal niet af te stellen bij een coilpack motor.