1.3 met 1.0 cilinderkop

Gestart door Micra k11 1987, 29 september 2019, 16:06:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Micra k11 1987

Goedemiddag. ik heb een vraag.ik ben langzamerhand mijn 1.3 motor aan het optimaliseren. zo heb ik al een 4-2-1 een 1.5 inch uitlaat systeem en een ga15 gasklep huis. en nu heb ik gelezen op Engelse forums dat ik een 1.0 kop op mijn 1.3 onder blok kan plaatsen om zo meer compressie te creëren. is hier iemand op deze forum hier bekend mee en kan mij dat bevestigen dat het klopt ?? Alvast bedankt.

.maarten

Koppen zijn hetzelfde (nokken niet). Je bent de 1.0 zuigers nodig en niet de kop.

Micra k11 1987

Ow oké dan heb ik dat waarschijnlijk verkeerd begrepen mijn Engels is namelijk niet al te best als goed is kan ik dus de zuigers van de 1.0 zo 1op1 in de 1.3 zetten toch ?

.maarten

Zuigers van de 92-00 1.0 micra's passen inderdaad 1 op 1 in de 1.3 blokken.

Micra k11 1987

Oké duidelijk moet ik ook nog een aparte koppakking plaatsen of kan ik er gewoon een nissan oem in plaatsen


Btw zou ik het ook echt merken of is het het werk niet waard om te doen

.maarten

Je kunt gewoon een oem koppakking gebruiken.

Ja verschil merk je wel vooral als je ook nog andere nokken steekt. Zorgt ervoor dat alle andere mods ook veel meer winst geven.

richardwbb

#6
Ik zou even afgezien van dat ik er niet aan wil beginnen andere zuigers te plaatsen, een koperen koppakking willen omdat je die echt kan belasten. Verder zou ik mij verdiepen in wat er nog verder vervangen kan worden dat zin heeft, zoals een lichtere krukas maar die zal er wel niet zijn en race lagers en veren als het de kosten niet zijn. Je kan namelijk ervoor zorgen dat je blok ook probleemloos fink in het rood getrokken kan worden wat betreft toerental zolang de ecu niet ingrijpt en daar zit flink wat vermogenswinst. Verder zou ik mijn inlaatspruitstuk willen polijsten, dat kan je zelf doen en daar zit ook wat winst en het rijdt een stukje fijner. Wel even in de gaten houden of je injectoren het kunnen bijbenen. Ik weet niet hoeveel hoger je compressie zal zijn maar stuur ook aan op een optimale ontsteking want hoe hoger de compressie hoe meer atmosferische weerstand voor de vonk, wat extra vonk energie geeft ook vermogenswinst en rijdt ook fijner.

.maarten

Koperen koppakking is niet nodig. Zoveel vermogen ga je na niet halen. Zuigers kosten geen drol. Koperen koppakking is veel duurder (paar 100 euro)

Race lagers kunnen handig zijn maar het blok moet gelijn boort worden ivm niet dezelfde maat lagers fabrieksaf.

Kwarkieboy

Ik zou je uitlaat iets dikker doen.
1,75 is beter voor de Micra ;-)

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

K11 '95
K11 Aztek '00

richardwbb

Citaat van: .maarten op 30 september 2019, 07:46:36
Koperen koppakking is niet nodig. Zoveel vermogen ga je na niet halen. Zuigers kosten geen drol. Koperen koppakking is veel duurder (paar 100 euro)

Race lagers kunnen handig zijn maar het blok moet gelijn boort worden ivm niet dezelfde maat lagers fabrieksaf.

Ik kan volledig begrijpen wat Maarten zegt. Ik kan vrij lang doorgaan over wat ik je wel en niet zou willen aanraden om in je overweging mee te nemen maar ik weet niet beter dan dat je met racelagers maar één maat hebt terwijl Nissan er drie heeft voor lagerschalen en daar wordt gewoon met geracet. Verder heb je met modificaties geen fabrieksgarantie dus zul je wel moeten nadenken over wat wel en niet kan, anders kan je je resultaat ook niet maximaal belasten. Daarvoor raad ik je een koperen koppakking aan maar ik realiseer mij nu dat koper de laatste jaren duurder is geworden en dat dit te zien is in de prijzen bij ebay resultaten. Ik zie met momenteel omdatje topic mij interesseert, 150 tot 200 procent prijsstijgingen van wat ik 5 tot 10 jaar geleden gewend was. Ik vertrouw er op dat je zelf na het zien van huidige prijzen wel weet wat redelijk is en wat niet.

Ik wil je graag meegeven dat als je de expertise en capaciteit hebt om zuigers te vervangen dat je dan ook van plan zou moeten zijn om veel van je motor te vergen. Je zou dus heel ver kunnen gaan met standaard onderdelen want mocht het niet goed gaan dan kan je ook wel een ander blok halen en dat in je kofferbak leggen want dat kan gewoon met een 1.3 blok.

Verder wil ik je graag er op wijzen wat er nog meer kan want een zuiger vervangen is een dermate rigoreuze ingreep dat je moet gaan nadenken over het inlaat en uitlaattraject en het uiteindelijke resultaat dat je voor ogen hebt. Ga je niet voor maximaal koppel of pk's dan heb je gewoon een superleuk project te pakken en in dat geval raad ik je aan om niet teveel geld uit te geven. Wil je je motor op zijn donder kunnen geven zonder veel kosten te maken dan is het hele pakket gewoon iets om te overwegen en dat wilde ik je meegeven.