Nissan Micra 1.5 diesel

Gestart door RoaldHoogvliet, 25 februari 2018, 23:24:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RoaldHoogvliet

Hallo,

Ik vroeg me af of er iemand ervaring heeft met het tunen van een 1500cc diesel Micra  (k11). (Standaard specs: 97nm, 57pk, 0-100 18 sec en top 145.)

Het gaat om een budget van rond de 500 euro.

Mvg, roald

.maarten

Zijn dezelfde blokken als in de 106 en saxo liggen.
Ze zeggen dat je daar redelijk makkelijk de 1.4 HDI uit een 206 in kan leggen. Gechipt doet dat nog best wat leuks in een lichte auto. Al red je dat niet voor 500 euro als je het zelf niet kunt.

Volgens mij is er redelijk weinig mogelijk bij een 1.5D

Kwarkieboy

Kijken voor een turbo die er op kan.

Ik ben wel bang dat je het met €500 niet gaat redden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
K11 '95
K11 Aztek '00

RoaldHoogvliet

Motor swappen lukt zelf wel! Turbo bouwen lukt iets minder makkelijk haha. Ik twijfel nog tussen de aanschaf van een 1.3 of een 1.5 daar 1.3 oldtimers weinig tot niet te vinden zijn.

Milo

#4
Dan zou ik voorstellen om te kijken voor een 1.3 benzine, daar kun je véél meer mee als met een 1.5 diesel.
Die zijn voor zover mijn kennis reikt nog trager als een 1.0 benzine en ook niet veel sneller te krijgen.
Met een 1.3 kun je met een simpele uitlaatlijn en een spruitstuk al voorbij de 100 als ik mij niet vergis.

Toch MSTQ?
Eigen lichaam, eigen lot, eigen leven. Je moet het zelf doen want niemand komt het geven!

Spulletjes die ik nog te koop heb staan van de (ex)-Micra (Silver Pandaren)

.maarten

Als je zelf kunt swappen is een HDI wel leuk. De 1.4 gaat al snel richting de 90pk en 210n met een remap.
De 1.6 zelfs nog meer. En je kunt er makkelijker meer uithalen door bv intercooler of grotere turbo. Het nadeel is wel dat je koppelingen gaat slopen als je te ver gaat.

RoaldHoogvliet

Tja dan zal hij wel van zijn plek willen! Haha. Kan in een 1.0 ook een dergelijk blok? Ik heb nu een 1.0 waarvan de vorige eigenaar een race auto heeft gebouwd en ik overweeg om de onderdelen om te bouwen naar een oldtimer ivbm verzekering. Ik dacht als ik dan gelijk een 1.3 of 1.5 koop bespaar ik mij de motorswap en aanschaf van een andere motor.

RoaldHoogvliet

Ik meende ergens gelezen te hebben dat de versnellingsbak van een 1.3 wel weer sterker is als van een 1.0, maar dan is dit zeker niet meer uit te wisselen met de motor die u noemde?

.maarten

Een 1.3 in een 1.0 swappen is makkelijk. Als je het vliegwiel, zuigers en bak van de 1.0 gebruikt dan wil het wel vooruit. Zo uit mijn hoofd was de bak van een 1.0 kort. Dus lekker veel schakelen en veel toeren maken maar wel goede acceleratie. Q weet hier meer van.

Gooi er nog een ander spruitstuk en uitlaat erop en een grotere gasklep en je zit zo rond de  100pk.
Dat wil ook best vooruit en is goedkoper en minder werk. Vooral als je al een 1.0 hebt als donor.

Milo

Citaat van: .maarten op 26 februari 2018, 14:02:03
Een 1.3 in een 1.0 swappen is makkelijk. Als je het vliegwiel, zuigers en bak van de 1.0 gebruikt dan wil het wel vooruit. Zo uit mijn hoofd was de bak van een 1.0 kort. Dus lekker veel schakelen en veel toeren maken maar wel goede acceleratie. Q weet hier meer van.

Gooi er nog een ander spruitstuk en uitlaat erop en een grotere gasklep en je zit zo rond de  100pk.
Dat wil ook best vooruit en is goedkoper en minder werk. Vooral als je al een 1.0 hebt als donor.

Dat is dus waar ik op doelde. MastertunerQ (MSTQ) weet hier idd veel meer van :)
Eigen lichaam, eigen lot, eigen leven. Je moet het zelf doen want niemand komt het geven!

Spulletjes die ik nog te koop heb staan van de (ex)-Micra (Silver Pandaren)

RoaldHoogvliet

Bedankt voor de reacties! Ik heb op dit moment contact met iemand die voor 150 euro zijn niet lopende 1.3 uit '93 wil verkopen. Dit lijkt mij dan de beste optie, daar ik met de onderdelen van dat blok mijn huidige blok tot een goed lopende 1.3 kan omtoveren. Gooi ik die evenals de ophanging, kooi en kuipstoelen in de carosserie van de 1.3 en dan zou ik al een redelijke vlottere micra moeten hebben toch? Met de tijd kan ik hier dan een iets meer pk's uit trekken!