Appeltjes-groene Micra, nieuw op het forum

Gestart door sander76, 07 mei 2017, 19:45:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sander76

Beste forumleden,

Eerst zal ik mezelf maar even voorstellen. Ik ben Sander, woon in Wijk bij Duurstede en ben sindskort op zoek naar een betaalbare auto. Na lezen over Arosa's, Lupo's, A2's en na alle verhalen over kantelende zuigers, kapotvriezende blokken en falende versnellingsbakken en schakelverstellers viel mijn oog op de Nissan Micra en de relatief weinig technische problemen die ze kennen. Het duurde dan ook niet lang voordat ik op dit forum terecht kwam. Na het halve forum doorgelezen te hebben ben ik uitgekomen bij een Micra K11 van 1999 in flitsend appeltjes-groen (JTO) met "maar" 165k km op de teller. Contact met de verkopende partij opgenomen, afspraak gepland en per OV een reis van tweeënenhalf uur naar een afgelegen industrieterrein gemaakt. Daar aangekomen geen verkoper, niet telefonisch bereikbaar, dus dan maar even appen. Aldus de verkoper was de auto net verkocht $#%$#%$. Met een terugreis van ook tweeënenhalf uur in gedachten komt de verkoper net aanrijden. Die was waarschijnlijk in de veronderstelling dat degene via de app een andere persoon was dan met wie hij een afspraak had. Oeps.

Rondom zag de auto er redelijk uit. Wel een roestplek in de linkerdorpel (ongeveer 2 x 8 cm) en een klein gaatje in de voetenbak, maar goed dat is bekend bij dit model. De wielkasten zijn nog helemaal gaaf, het voorfront vertoont geen tekenen van roest en verder vind ik nergens serieuze roest. Na een kort ritje bleek dat de linker homokineet gaar is en dat de multtiriemen vervangen moeten worden. We zijn er met de prijs uitgekomen, dus ik kon gelukkig met de auto naar huis.

Gisteren en vandaag heb ik de auto wat schoongemaakt, filters en bougies gecontroleerd en de algehele staat is meer dan redelijk. Aan het eind van de maand zal ik een grote beurt uitvoeren en zodra een vriend tijd heeft wordt de dorpel gelast. Verder heeft de auto nog best wel wat puntjes van aandacht: zoals gezegd de homokineet links vervangen, de linker portierruit vervangen (véél krassen), de veer van de schakelpook vervangen, het raamrubber voor vervangen, remmen rondom controleren, interieur reinigen zodra het warm weer is. Verder ontbreken de binnenbekleding van de kofferklep, de hoedenplank en de krik (blij toe dat ik onderweg geen lekke band heb gehad).

Het auto'tje (of mag ik hier niet zo kleinerend over de Micra doen ;-) ) rijdt wat lui en schakelen gaat wat onbestemd, dus voor dat laatste moet ik eens onder de auto duiken en voor het eerste lees ik veel lovende verhalen over de kennis en kunde van Jeroen330. Eind mei of ergens in juni zou ik graag een keer gebruik willen maken van zijn diensten.

Remmen gaat wel, maar het is niet uit enthousiasme. De Micra komt wel tot stilstand na enig vriendelijk vragen en vervolgens flink trappen, maar feedback is er niet. Ook dat is volgens mij geen nieuws voor de doorgewinterde Micra fan. Als de kosten van het reguliere onderhoud meevallen overweeg ik wel een upgrade. In het verleden heb ik Mini gereden en die kon ik bij wijze van spreken op een postzegel keren en stilzetten :-). Ik denk dat de Micra nog wat aanpassingen nodig zal hebben om écht lekker te sturen/remmen.

Ik zal de komende maanden waarschijnlijk nog wel wat vragen hebben en zal hier dus regelmatig te vinden zijn. Verder heb ik mezelf zojuist aangemeld als lid en hoop eens een keer met anderen te gaan sleutelen. Ik heb een achtergrond in automotive (lang geleden), maar heb al veel te lang niet gesleuteld.

Rest me te zeggen dat dit forum een fijne bron van kennis is, waar ik al veel aan gehad heb.

mvrgr sander76

PS: oh ja, foto's volgen zodra ik beëdigd lid ben

nismic

Nissan Micra 1.4 Acenta Plus, automaat, wit, 5-deurs, 2006, 182.000 km.
Nissan Micra 1.2 Acenta, wit, 5-deurs, 2008, 140.000 km.
Nissan Qashqai 1.3 MHEV 158 XTronic, Tekna Plus, Pearle White Metallic, 2022, 31.000 km.

Black_Shadow

Welkom Sander!

Sent from my SM-G935F using Tapatalk


Paapz0r

Welkom op het forum Sander. 👍

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gang is alles, remmen is angst

Kwarkieboy

Welkom Sander !
Mooi verhaal over de koop van deze Micra.
Bij Jeroen330 ben je aan het goede adres.
Als je vragen hebt over wat dan ook, gooi het maar op het forum. Dan is er vast iemand die je kan helpen !

Leuk dat je lid wil worden.
Kom vooral een keer langs op een meeting ! Daar kun je ook heel wat van opsteken :D


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
K11 '95
K11 Aztek '00

Jeroen330

Hallo Sander,

Welkom op het forum!
Je kan altijd een keertje mailen als ik je ergens mee kan helpen. Ik heb nog wel een zijruiten liggen bijvoorbeeld, maar ook nieuwe sets homokineten met ashoes voor een vriendelijke prijs!

Mocht je iets niet kunnen dan kan je dat hier laten doen en direct meekijken Hoe je het in het vervolg zelf kan doen.

Veel veilige kms gewenst!

sander76

Hartelijk dank voor de vriendelijke reacties!

@Jeroen330:

Misschien kunnen we afstellen/uitlezen een keer combineren met het vervangen van de homokineet en een zijruit. Tegen de tijd dat ik vakantie heb mail ik je even.

Nog even wat achtergrond: ik ben zo'n persoon die alles uit elkaar haalt om te weten hoe het in elkaar steekt, om te controleren of het nog deugdelijk is en om te zien of het niet anders/beter kan. Hoewel van een hele andere orde dan auto's doe ik ook alles zelf aan mijn (4) fietsen. Alles gaat standaard volledig uit elkaar na aanschaf, meten/smeren/vervangen en weer opbouwen.

Als ik mijn houding ten aanzien van fietsen doortrek naar de Micra, dan ga ik er vanuit dat je over een tijdje foto's van een Micra in onderdelen kunt zien  ::)

Het enige wat ik echt mis is een brug, maar ik heb al gezien dat er DHZ garages in de regio zitten.

Bramk11

Leuk nieuw lid! Ik denk dat je mijn oude hebt gekocht zo te horen het verhaal komt aardig overeen. Hopelijk ben je er blij mee!

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI P7-L10 met Tapatalk


sander76

@ BramK11

Als ik naar je eerdere bijdragen kijk, dan moet dit een andere Micra zijn. De mijne heeft opa en oma wieldoppen, wat die van jou zeker niet had. En een ander kenteken ook, wat best bepalend is.

Tot zover ben ik er blij mee, want ik heb tot nu toe weinig schokkende dingen gevonden.

Bramk11

Citaat van: sander76 op 07 mei 2017, 21:17:59
@ BramK11

Als ik naar je eerdere bijdragen kijk, dan moet dit een andere Micra zijn. De mijne heeft opa en oma wieldoppen, wat die van jou zeker niet had. En een ander kenteken ook, wat best bepalend is.

Tot zover ben ik er blij mee, want ik heb tot nu toe weinig schokkende dingen gevonden.
Ja de mijne is zonder wieldoppen weg gegaan nouja deze appeltjes groene Micra is vast naar een goed baasje gegaan

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI P7-L10 met Tapatalk


Leo

welkom sander, ben benieuwd naar een foto van je micra
Mitsubishi Colt CZT 1.5T
Nissan Micra K12 1.6
Nissan Micra K11 1.4
Nissan Micra K10 1.2

sander76

Bij deze een foto uit de MP advertentie. Zodra het beter weer is maak ik zelf wat foto's.



De lak op de motorkap is wat dunnetjes met een paar kleine plekjes, dus daar moet t.z.t. iets aan gebeuren. Klopt het dat Micra's vanaf fabriek al helemaal verzinkt zijn? Op alle delen boven een centimeter of 25 zie ik geen straateczeem (roest).


glassie

Glassie

Milo

Gaaf kleurtje, naar mijn mening de coolste!
Welkom hier O0
Eigen lichaam, eigen lot, eigen leven. Je moet het zelf doen want niemand komt het geven!

Spulletjes die ik nog te koop heb staan van de (ex)-Micra (Silver Pandaren)

sander76

Thanks.

De Haynes manual is binnen  :cheer:

Nog even een vraag: wat is het verschil tussen de ontsteking in timing mode zetten en de gasklepsensor loskoppelen (alles wat nodig is aldus Haynes)?

Is de informatie in de handleiding onjuist?