Q's SS k11

Gestart door MaStErTuNeR Q, 15 februari 2017, 22:06:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Milo

Ik kan het filmpje niet zien?
Eigen lichaam, eigen lot, eigen leven. Je moet het zelf doen want niemand komt het geven!

Spulletjes die ik nog te koop heb staan van de (ex)-Micra (Silver Pandaren)

Jeroen330


MaStErTuNeR Q

En we doen maar weer even een update.
Er is werkelijk waar een hele hoop gebeurt.
Zoals altijd weinig tijd, veel te doen.
Dit resulteerd dan ook in weinig updates ahaha.

Anywauuyy de SS.

De SS deed het prima tot dat ik wat vermogensverlies begon te merken.
Hoe meer ik er mee rond reed hoe minder het vermogen werd.
Wat de exacte nummer uiteindelijk werden heb ik geen idee van. Wat het ooit was (110.3 pk) wist ik wel en dit was duidelijk niet dat vermogen.

Dus toen kwam het plan om een 1600 op de 1.0 micra bak te hangen en dit in de micra te bouwen.
Zo gezegd zo gedaan werd uiteindelijk
Zo gekocht nog niet klaar.

Dus ik kocht een 100nx met een jaar apk waar de motor een beetje funny bij liep voor een lekker prijsje voor een 100nx in die staat.
Maar de motor liep wat raar, leek in eerste instantie op een onstekings probleem want hij liep zo nu en dan op drie pitten.
Naar jeroen geweest ermee en daar bleek eigenlijk wat de sensoren allemaal aangaven wel in orde.
(ik weet de exacte dingen van wat er die dag besproken is niet heel goed meer) Maar het kwam der op neer dat we eigenlijk niet echt snel iets konden vinden op dat moment.
Op een inhoudende motor en een ontsteking die helemaal 1 kant op stond, maar wel op de juiste timing had na.
Thuis aangekomen nog een compressie gedaan en kwam toen uit op (als ik het goed herriner) 13/14 bar.
Wel zag ik bij stationair en volgas dat de motor iets rookte. Maarja dat deed de cg13 ook
En hier begint de elende dus.

Ik besloot om de motor uit de 100nx te halen en deze open te halen voor verdere inspectie.
Nadat ik deze open had gehaald bleek de distributie ketting van tijd te staan.
Dit verklaarde op dat moment een hoop. Slecht lopen inhouden en die onsteking die raar stond.

Besloten om de motor te voorzien van een nieuwe ketting.
Nieuwe ketting set gehaald met keerringen geleiders en spanners alles erop en eraan.
Alles netjes schoon gemaakt, pannetje eronder vandaan gehaald geen gekke meuk gevonden.
Spanners eruit en hopla, de spanner van de krukas naar het center tandwiel heeft een oliekanaal.
Deze dient ervoor om oliedruk de spanner binnen te laten en zo dus de ketting te spannen. Bij deze motor was deze dicht gekit met vloeibare pakking
Goed krukas poelie en ketting deksel eraf en toen vonden we nog een gebroken ketting gelijder.
Hele lading vloeibare pakking overal tussen enz enz..
Dit geeft je wel een soort van chills over je rug maar aan de andere kant, ding heeft compressie, die ketting is al betaald en ligt  eral.
Dus heb gewoon alles schoon gemaakt en vervangen.

Nou paar weekjes gaan voorbij en Q had de carrosserie op de juiste manier aangepast. Stuk uit de balk gehaald.
Stuk 5 mm dikke staalplaat als versteviging erin gezet.
Motorsteun vervangen voor een eigen gemaakte met versteviging terug de balk in. Zoals het fabrieks ook zit.
Motor erin kabelboom aangepast.
Alle vloeistoffen erin en starten maar.
Nou dit ging goed. Ding liep goed en ik blij...
Alleen toen werd de motor warm en liep die weer slecht.
Wel nog een test rit gemaakt en toen ging die wel hard.
Maar bleef slecht lopen en uitvallen en noem het maar op.
Weer een compressie test gedaan weer  goede waardes.
Haal de tester uit het bougie gat. Kijk naar beneden en ik zie vloeistof op de zuigers liggen.
Dat is niet goed.
Verklaart het roken dan ook wel weer.
Kop eraf gehaald en ja hoor.
Op drie plekken koppakking door.
Dus weer huilie huilie doen🤣
Weer bedenken wat ik ging doen en met in mijn achterhoofd de hoeveelheid werk die erin is gestoken besloten om een semi koprevisie uit te voeren.
Dit wilt zeggen.
Alle kleppen, veren, veer plaatjes eruit en schoonmaken..
Alle klepseals vervangen voor nieuwe
Kop laten vlakken en schoonmaken
Alle kleppen opnieuw ingeslijpen en testen op lekkage.
Verse koppakking, inlaatspruitstuk pakking, uitlaatspruitstuk pakking, klepdekselpakking.
Verse kopbouten.
Dek van het blok schoongemaakt.

Zuigers bekeken niks aan te zien. Cilinder wanden bekeken ook niks aan te zien..
Alles in elkaar gezet weer.
Starten en hop liep weer gelijk..
Netjes stabiel en toen kwam de warme motor weer plagen.
Weer kut lopen en weer inhouden. Enorm veel. Olie verbruik en weer vloeistof op de zuigers.

Mijn conclusie was die kop is niet goed. Er zit ergens een scheur in of wat dan ook.
Dus weer beslissen wat ik ging doen met nog een week te gaan voor Japfest UK.
Besloten om een compleet ander blok te halen.
Dus bij een sloop ergens aan het einde van nederland een blokje gehaald met wesley. afspraken gemaakt dat ik alles op het blok wilde hebben wat er aan zit. (just to be sure )
We komen daar aan. Halve blok gestript. Maar goed tyfush eind gereden weinig tijd meer en nog wat andere factoren hebben mij toen toch doen besluiten hem mee te nemen..
We komen weer aan bij de garage en toen realiseerde ik mij dat ik in alle haast en toestanden enorm stom ben geweest. Niet gevraagd om een compressie rapport en niet de motor rond gedraait.
Pak een ratel met dop 27 geef een slinger en ja hoor nauwelijks compressie.. Trek de ketting cover eraf en yep daar zit een spanner tegen zijn eind aanslag. Godv€&%#%#.

Weer beslissen hoe of wat.. Nou super snel een koppakking besteld. (vanuitgaande dat de kop op het andere blok het probleem was) beiden blokken uit elkaar. Oude onder blok gepakt. Nieuwe motor zonder compressie kop erop gezet (eerst uiteraard goed schoon gemaakt.)
Alle verse spullen van ene blok over gezet.
En dit alles samen met Dino en Wesley in een record tijd van 1 dag ofzo?
Starten en hij sloeg weer aan. Was heel blij happy me. Het goed lopen duurde ook langer en toen sloeg het noodlot weer toe.
Slecht lopen, inhouden, veel rook enz..

Dit was het moment dat Q het even allemaal niet meer zag zitten..
Zoveel werk, geld, tijd erin gestoken en geen japfest uk met de SS.

Dus japfest uk gedaan met de daily (vriendin was heel blij ) nadat ik omgelult ben door Dino.
Na japfest en een lekkere vakantie in griekenland weer begonnen.

Nieuw blok gevonden met 48000km voor 100 euro. Me pa dat ding op laten halen.
Ding erin gegooid na wat schoonmaken en een carterpan wisselen (zat een deukje in en was beschadigd van het rond slepen)
Bracket gemaakt om een cg13de dynamo op een ga16de te krijgen omdat de micra kabelboom geen ga16de dynamo aanstuurd en accepteerd en weet ik het wat.
Alles weer werkend gekregen, motortje draait, blijft dit keer stationair draaien, geen rook uit de pijp.
Alleen loopt die niet goed stationair. Na heeeeeeel veel zoeken en speuren en schema's door lezen, geef ik de oude ga16de ecu op. Motor loopt onder belasting en rijden prima maar zodra dir stationair moet bijregelen wordt het heel. Moeilijk.
Dus als het allemaal mee zit ga ik aan het einde van de maand een standalone aanschaffen.
Zit nog een beetje te dubbe of ik voor de ecu masters emu classic of voor de EFignition46 ga.

Foto's zal ik er ook nog opgooien. En dat zal zo nu en dan wat aangevuld worden.. Dit omdat mijn telefoon foto's verwijderd om 1 of andere reden dus hier en daar wat vandaan moet scharrelen.


Q OUT!


Verstuurd vanaf mijn F5121 met Tapatalk


Dino

Hoop gekloot en tegenslagen gehad, maar komt goed maat 👊🏻

Paapz0r

Je bent er zeker weer wat wijzer door geworden. En wat Dino zegt

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Gang is alles, remmen is angst

MaStErTuNeR Q

Nog wat extra foto's terug kunnen vinden op de telefoon

Verstuurd vanaf mijn F5121 met Tapatalk


Kwarkieboy

Je hebt het er maar druk mee kerel !

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

K11 '95
K11 Aztek '00

Remco

Goedenmorgen,
Wat een tegenslagen zeg allemaal ik heb ze helaas met me 1300 gehad vandaar dat ik nu ook een 1600 klaar gaat maken maar had jij ook wat duidelijkere fotos van het inbouwen (het wegslijpen en lassen van de motorsteunen)?
Mvg remco keuning

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


Jeroen330

Hulde voor je doorzettingsvermogen Q! Al doende leert men..

MaStErTuNeR Q

Citaat van: Remco op 20 juli 2018, 07:30:09
Goedenmorgen,
Wat een tegenslagen zeg allemaal ik heb ze helaas met me 1300 gehad vandaar dat ik nu ook een 1600 klaar gaat maken maar had jij ook wat duidelijkere fotos van het inbouwen (het wegslijpen en lassen van de motorsteunen)?
Mvg remco keuning

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Ja heb ik! Zal vanavond even door de map kijken op de pc. En als je niet kan wachten tot die tijd. Kan je nog op instagram kijken onder _mstq_



Verstuurd vanaf mijn F5121 met Tapatalk


MaStErTuNeR Q

Citaat van: Jeroen330 op 20 juli 2018, 10:50:30
Hulde voor je doorzettingsvermogen Q! Al doende leert men..
Thanks man! Ben benieuwd of dat een beetje lekker gaat werken die standalone.

Verstuurd vanaf mijn F5121 met Tapatalk


MaStErTuNeR Q

waar al de elende mee begon een getuned blokje die uiteindelijk 1L olie op 300/350 km verbuikte!


De ontsteking van de GA16 die helemaal verkeerd stond , maar wel gewoon netjes 12 graden voor ontsteking op de krukas poelie gaf !

na het demonteren van het kleppendeksel en het ''op tijd zetten'' van de motor. Ketting was dus versprongen of niet goed op tijd gezet .

Blok eruit voor demontage ketting en verder onderzoek.

oliekanaal van de 1 van de kettingspanners was geblokkeerd door verkeerde montage met vloeibare pakking . blokkering van dit oliekanaal betekent geen spanning op de ketting met als gevolg ''chainslap''



Dit lieve propje zat in het oliekanaal van het blok naar de kettingspanner toe .

Het gevolg van de ''chainslap''

Geen compressie verlies ,wel een lekker koppakking .
verklaard wel het 1 en ander .



Dus alles van het blok af , schoonmaken en vervangen en weer in elkaar zetten .


kopje netjes laten vlakken om oneffenheden en kromming zo veel mogelijk eruit te halen .

alle klepzittingen opnieuw ingeslepen .

klepjes ook allemaal netjes schoongemaakt .

kop er weer op met verse kopbouten .


Nieuwe kettingset erop met verse geleider, spangeleider, kettingspanners,pakkingen en keerringen .


voordat de ketingdeksel er weer op ging de olieopomp nog gecontroleerd en schoongemaakt en nog een verse krukas keering gemonteerd.



Paar kleine oneffenheden in de kettingcover , niks ernstigs dit was goed dicht te houden met een klein beetje vloeibare pakking .




Ketting cover erop samen met een verse waterpomp,thermostaat en krukaspoelie.

inlaat en uitlaatspruitstuk erop


oplossing voor de spanner van de waterpomp, een mooie elast riem .

blok passen in de micra .

probleempje met de waterpomp en motorsteun .

motorsteun verwijderd en stuk uit de chassisbalk geslepen .
motor nog een keer gepast in de 3 andere motorsteunen gehangen en vlak gezet met een waterpas .
toen de laaste motorsteun vast getagt met het lasapparaat en heel voorzichtig het blok eruit gehaald .



flinke drukverdelende plaat op de chassisbalk gelast . deze kant van de balk heeft een beanstigende dikte en een plaat die de krachten en drukken die op die motorsteun komen te staan netjes verdeelt over een groter gebied was op zijn plaats.
motorsteun dicht gemaakt. en daarna alle uitsteeksels af geslepen .

om te voorkomen dat de vast getagde motorsteun zou warpen door de hitte tijdens het lassen van de motorsteun . alles gestut met kopbouten van een oude CG13



alles netjes vlak geslepen voor de OEM+ look :D

hierna alles in de zwarte metaal verf gezet.


gelijk de frontbalk mee genomen

nadat dat lekker droog was , strijkkit aangebracht .


dit een week laten drogen en toen weer met de zwarte metaal verf erover heen .


blokje en auto klaar om weer met elkaar herenigd te worden

blok ligt er netjes in zo


dan nog even een kleine aanpassing aan de Cat en nog een push ventilator van SPAL voor de radiateur erop gezet .
er is voor de std micra ventilator helaas geen ruimte meer vanwege de radiateur slangen die in de weg lopen .



Q out !

Remco

Ziet er netjes uit

Bij mij hoef ik nog weinig we te slijpen denk ik moest voor me 1300 de helft al wegslijpen van wegen de stand alone ecu

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


MaStErTuNeR Q

Citaat van: Remco op 22 juli 2018, 12:30:04
Ziet er netjes uit

Bij mij hoef ik nog weinig we te slijpen denk ik moest voor me 1300 de helft al wegslijpen van wegen de stand alone ecu

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk



Kijk dan mooi pick up schijfje. Welke standalone draai je?
En ik dacht dat je die pick up via de ontsteking kon pakken?

Remco

Ik draai op kms maar daar heb je een schijf nodig want dan krijg je ook een dis bobiene plaats van een rotor die op je nokken as zit dat kan je op de foto zien
Citaat van: MaStErTuNeR Q op 22 juli 2018, 12:54:27
Citaat van: Remco op 22 juli 2018, 12:30:04
Ziet er netjes uit

Bij mij hoef ik nog weinig we te slijpen denk ik moest voor me 1300 de helft al wegslijpen van wegen de stand alone ecu

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk



Kijk dan mooi pick up schijfje. Welke standalone draai je?
En ik dacht dat je die pick up via de ontsteking kon pakken?


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk