Detailen van je eigen auto DEEL 3 : Polijsten Deel 1

Gestart door Luuukske, 27 juni 2016, 17:06:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Luuukske



Het heeft lang mogen duren,
maar door de vele projecten die ik heb mogen doen, heb ik weinig tijd gehad om dit topic te updaten.

Maar even terug on topic. Polijsten. waar begint het allemaal mee.

Allereerst moet je voor jezelf uit zien te vogelen wat je als resultaat wilt hebben.
Alle waskrassen eruit? of alleen wat glans ophalen.

Dit is namelijk ook een groot verschil.
Als je alleen wat glans op wilt halen, is met de hand polijsten soms al voldoende.

De lak van je auto is namelijk in verschillende lagen opgebouwd.

Je begint natuurlijk met het kale paneel.
hierop komt vervolgens een laag primer.
hierop verschillende lagen kleurlak om alles goed dekkend te maken.
en hieroverheen lagen clearcoat oftewel blanke lak.



De blanke laklaag wordt door de weersomstandigheden en uv-straling aangepast en zal zo in de loop der tijd veranderen van kleur. Hij wordt dus dof.

Door het polijsten van je lak, schuur je als het ware een miniscuul laagje van je blanke lak af zodat je de blanke laklaag weer glanzend krijgt.

Maar heel vaak zijn de waskrassen die zijn veroorzaakt voor een was-straat, of het niet juist wassen van je auto te diep om die met de hand te polijsten.

Hiervoor zul je toch aan de slag moeten met een polijstmachine.

Hierin zijn ook verschillende soorten machines.

  • Roterend
    Excentrisch

Roterend betekend dat de steunplaat maar op 1 plek draait. zo heb je snel resultaat op 1 plek.
Er ontstaat wel veel warmte op die ene plek, en de kans is dus dat je snel door je lak heen polijst.
Vooral bij kunstof delen heb je hier snel kans op.


Excentrisch (ofwel dual-action) betekend dat je steunplaat kleine rondjes draait binnen het vlak waar hij al draait.


Hierdoor onstaat er veel minder warmte als bij een roterende machine.
Dit betekend wel dat je langer nodig hebt om hetzelfde resultaat te behalen. Maar je hebt veel minder kans dat je door je lak heen polijst.

Hiervoor kan je ook kiezen tussen veel machines in verschillende prijsklasses.

Je hebt het huis-tuin en keuken model:


De Polishing Power DAP500:


De Polishing Power DAP900:


En Rupes Bigfoot:


Natuurlijk zitten in al deze apparaten veel verschillen.
Zowel in prijs als in prestaties.

Om te oefenen zou je natuurlijk een huis-tuin en keuken polijstmachine kunnen kopen.
Hiermee zal je niet veel resultaat behalen.
Omdat je je niet echt kan concentreren op 1 punt van de lak.

Voor zo'n 100 euro heb je volgens mij al een DAP500 waarmee je het echte polijsten kan gaan beoefenen.

Met een DAP900 kan dit natuurlijk ook maar deze heeft net iets meer power, en een grotere uitslag. zodat je meer correctie kracht krijgt.

De Rupes machines hebben dan ook een grotere uitslag en zijn iets degelijker qua kwaliteit.
deze machines zijn ook een stuk stabieler dan de DAP van Polishing Power. Maar hier hangt dan natuurlijk ook een ander prijskaartje aan.

Tot zover even dit deel van polijsten.
Volgende keer gaan we de producten die gebruikt worden behandelen, en leg ik uit hoe je precies moet polijsten.

Tot zover!







Leo

En daar hoort natuurlijk een filmpje bij.

https://youtu.be/z63QAlLMgSM

Vak linksboven krijgt alleen glans.
Vak linksonder heeft geen krassen meer.
Vak rechts heeft glans en geen krassen meer

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk

Mitsubishi Colt CZT 1.5T
Nissan Micra K12 1.6
Nissan Micra K11 1.4
Nissan Micra K10 1.2