Detailen van je eigen auto DEEL 2 : Kleien

Gestart door Luuukske, 11 april 2016, 13:39:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Luuukske



Hier is dan eindelijk deel 2 van het detailen van je eigen auto.

We zijn nogsteeds bezig met het reinigen van je lak.
hiermee kan je een stap verder gaan door de lak te gaan kleien.

met kleien haal je al het oppervlakkige vuil, wat niet is verwijderd tijdens het wasproces los van de lak.

het is de eerste keer iets wat onwennig om met een klei-steen over je lak heen te gaan.

wat vooral het belangrijkste is , is dat je de klei goed kneed voordat je gaat beginnen.
een kleine tip: leg je kleisteen een minuutje onder de warme kraan, hier wordt hij zacht van en is hij makkelijker te bewerken.

Pak je clay-spray (Een quick detailer werkt ook goed).
En nevel het deel wat je wilt klein onder.

Vervolgens leg je de kleisteen vlak op de lak (zorg ervoor dat je er wel genoeg grip op hebt) en maak je met de kleisteen een dambord (eerst horizontale lijnen met overlapping, daarna verticale lijnen met overlapping) om elk stukje van je lak te raken.
kijk na een oppervlak van 20 bij 20 cm even op je klei-steen om te kijken of er rotzooi opzit. hiermee wil je namelijk niet over de lak gaan.

Mocht je kleisteen nou helemaal vol zitten met rotzooi. vouw hem dan even om zodat je weer een schoon klei-oppervlak hebt.

Zorg ervoor dat het te kleien oppervlak altijd vochtig is, ander trek je met je kleisteen strepen (ookwel marring genoemd).
En op het moment dat je marring hebt, zul je ten alle tijden moeten polijsten.

Als je de lak goed heb gekleid, zal deze erg zacht aanvoelen.
Ga niet, wat mensen ook zeggen, de fles-test doen (Fles detailerspray op het dak zetten en deze eraf laten glijden) want hier trek je krassen mee.

Voel even met de achterkant van je handpalm over de lak. of je geen delen gemist hebt.

Is het oppervlak volledig glad? neem dan het residu af met een hoogstaande Microvezel doek.



Producten:
Monello Klei Set + Doek en detailerspray




glassie

Super uitgelegd. Wil dit ook wel eens proberen. Kan je een hele micra doen  met zo 1 kleiblok?

Ik kijk ook al uit naar de volgende.
Glassie

Luuukske

Het blok moet je zelfs opdelen in meerdere stukken. Je gebruik maar een klein deel van het gehele blok. Als het omvouwen geen zin meer heeft van het kleine stukje klei, kan je altijd een nieuw stukje afsnijden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk




Joery-Joery

Mooi stuk luuk!

Wat ik altijd doe is de klei in mijn handpalm houden en mijn vingers over de klei heen op de lak van de auto leggen tijdens het kleien, dan voel je direct of de lak al glad is.

Ik deel mijn klei overigens nooit op maar ik heb altijd die van Dodo Juice, past precies goed in mijn handpalm.

Leo

#4
Ik ben begonnen met de monelle klei set. Echter ga ik erg snel door mij spray heen dus gebruik ik daar dodo juice born slippy concentraat voor.

https://www.carclean.nl/product/Dodo_Juice/Born_Slippy_clay_lube_refill_concentrate_1_10__250ml_DJBR250_101240

Let met kleien op dat je het niet in de volle zon doet.
Het kan wel maar dan moet het in kleine stukken en moet je het gelijk afnemen.

https://youtu.be/T7k6AjQvqyg

Wanneer je een complete auto wilt kleien kun je dit ook doen direct na het wassen (dus zonder te drogen) en je shampoo gebruiken als glijmiddel.

https://youtu.be/owIRfEPgs58

Ideaal als je snel en met een klein budget je auto effectief wilt kleien
Mitsubishi Colt CZT 1.5T
Nissan Micra K12 1.6
Nissan Micra K11 1.4
Nissan Micra K10 1.2

Luuukske

Er zijn natuurlijk veel verschillende soorten klei:

zacht
medium
hard

Zo is de klei van Meguairs erg zacht.
De klei van Monello Medium
En de Klei van Gyeon erg hard.

Dit merk je ook in het resultaat wat je boekt na het kleien.

Bij de meguairs klei zal je altijd merken dat er nog wat vuil op je lak blijft zitten omdat deze gewoon te zacht is om alles los te halen.

De monello klei daarintegen heeft als voordeel dat hij makkelijk te kneden is, en toch erg veel vuil loshaalt van de lak zonder ook maar iets van micro-marring (streepjes die je klei-steen achterlaat) achter te laten op de lak.

De Gyeon klei gebruik ik zelf echt alleen bij een full-detail behandeling.
met deze klei weet ik wel zeker dat de lak volledig schoon is.

Maar deze klei laat erg veel marring achter, en je zult dus altijd moeten polijsten na het gebruik van deze klei-steen.

vandaar dat ik deze klei niet gebruik tijdens onderhoud van een auto.




Leo

Nog een kleine toevoeging voor klei.



Je hoeft een auto dus niet elke wasbeurt te kleien. Als je merk dat er veel residu of troep op je auto zit na het wassen dan kun je dat het makkelijkste weghalen met klei.

Dit wisselt erg per auto en lak.

Ik heb bv een blauw/groene ford fiesta gepoetst uit 2009. De lak was zo schoon dat ik de hele auto kon kleien en de steen maar 1x heb hoeven vouwen.

Het tegenovergestelde was een zwarte ford focus van 2005. Na 10cm kleien op de deur was de steen al helemaal zwart
Mitsubishi Colt CZT 1.5T
Nissan Micra K12 1.6
Nissan Micra K11 1.4
Nissan Micra K10 1.2