Herkieeee's rode showboat

Gestart door Herkieeee, 13 januari 2015, 22:48:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PW-performance

Citaat van: Herkieeee op 10 maart 2015, 21:11:40
met het monteren van zo'n panhard rod, is het probleem dan meteen opgelost of moet hij dan weeer uitgelijnd worden?

Je kan een auto pas uitlijnen als de achteras goed staat.
www.pwperformance.nl  Banden en velgen montage en balanceren /  Laswerk / Veerpootbruggen / Verstelbare Panhard Rods

Milo

#61
Citaat van: Herkieeee op 10 maart 2015, 21:11:40
met het monteren van zo'n panhard rod, is het probleem dan meteen opgelost of moet hij dan weeer uitgelijnd worden?

Hij is al uitgelijnd na het verlagen he? Dus dan issie ook achteren gecorrigeerd, volgens mij moet het na een verstelbare panhardrod dan niet nogmaals.

Kan iemand dit bevestigen?
Eigen lichaam, eigen lot, eigen leven. Je moet het zelf doen want niemand komt het geven!

Spulletjes die ik nog te koop heb staan van de (ex)-Micra (Silver Pandaren)

Bunny

Er valt (standaard) toch niks uit te lijnen? Als de panhadrod eronder zit moet je deze natuurlijk nog wel afstellen. Dit kan je ook zelf doen. Ben benieuwd of dat jouw probleem ook oplost

.(\__/).
(='.'=)   This is Bunny. The one and only!
(")_(")   March K11 Cabriolet Project Topic

Leo

achteras van en micra kun je zonder verstelbare panhard niet bijstellen/ uitlijnen.

die van piet zijn na montage gemakkelijk bij te stellen :)
Mitsubishi Colt CZT 1.5T
Nissan Micra K12 1.6
Nissan Micra K11 1.4
Nissan Micra K10 1.2

Herkieeee


Citaat van: Bunny op 11 maart 2015, 08:18:13
Er valt (standaard) toch niks uit te lijnen? Als de panhadrod eronder zit moet je deze natuurlijk nog wel afstellen. Dit kan je ook zelf doen. Ben benieuwd of dat jouw probleem ook oplost

Ik ook. Het lijkt of hij schade heeft gehad volgens de uitlijner maar dat is niet het geval aangezien ik 100% de geschiedenis weet van de auto. anyway, ik zit er aardig mee en wil het graag verholpen hebben.... Ze gaan er vandaag nog éénmaal naar kijken en als dat niets oplost zal ik dan toch maar zo'n panhard aanschaffen. Als dat ook niet werkt ga ik kijken naar een andere as, wellicht eentje met schijven. Maar ik zal niet al te veel op de feiten vooruitlopen haha.

ReSp4wN

#65
Maar als hij toe in of out staat dan is de as toch een aantal graden gedraait daar heeft een panhard rod toch niets mee te maken?

panhard rod is toch alleen om de as recht onder de auto te krijgen zonder dat hij links of rechts uitsteekt buiten de wielkasten..


Dus zitten je wielen aan allebei de kanten net zo ver in de wielkasten? meet van velgrand tot wielkast.

edit: mischien zijn er ook wel rubbers van je controllerarm gaar of zjin ze krom, (die 4 pijpjes waarmee de as dus aan je chassis zit)

IS de toespoor uitspoor bij allebij de achter wielen presies hetzelfde? of verschillen?

Herkieeee

Net op de brug gezet en jullie hebben inderdaad gelijk, valt niets te stellen aan die as. Dan moet ik dus toch zo'n panhard aanschaffen. Ik begrijp alleen niet zo goed hoe het effect daarvan dit kan verhelpen? Zoals respawn hierboven zegt, kan je daar alleen je as links of rechts wat mee stellen?

MartinAir

Ik denk dat foto's zouden helpen ;)
Monsterlijk aanwezig (A)
Wanneer het goedschiks niet wil lukken, dan maar nog een keertje.

Herkieeee

Heb ik nog niet gemaakt... Ik maak ze om 17:00 wel na werk. Waar moet ik dan foto's van maken?

MartinAir

Ik zou het niet 100% weten, maar ik denk iig recht van de zijkant (beide kanten) zodat goed zichtbaar is waar het wiel staat. Recht van achteren zodat te zien is waar de as staat. En als het kan van de ophanging/bevestiging van de as. En helemaal ideaal recht van onderen :P
Monsterlijk aanwezig (A)
Wanneer het goedschiks niet wil lukken, dan maar nog een keertje.

Herkieeee


Bunny

Citaat van: http://www.micra.com.au/technical-articles/panhard-rod.php
Panhard rod suspension

Here's a simple illustration to demonstrate the problem with the rear suspension set up that micras have. To prevent the axle being offset too far as in the second picture when the car is lowered, you should get an adjustable length panhard link.
   Panhard link (blue) when suspension is fully uncompressed and standard
   Panhard link (blue) when suspension is either compressed or (lowered and uncompressed)

As you can see, in the second picture, if you simply put shorted springs in your car without shortening the length of the panhard link, your rear axle offset becomes too great, and the left wheel becomes further in under the guard while the right wheel protrudes further out past the guard.

An adjustable panhard link will enable the axle to have a decent starting offset even while the car is lowered. There's nothing you can do about the axle offset increasing as the suspension is compressed ie when hitting a bump, however if you set the offset up correctly when uncompressed, its not an issue as it doesn't change enough to worry about when hitting bumps etc.

Additionally, from my discussions with Whiteline Automotive after overhauling my suspension, they told me that lowering without an adjustable panhard rod also had a terrible effect on the rear axle toe. This makes perfect sense, as its a multi-link design, when the axle offset changes, so does the rear axle toe. Basically one wheel's toe was almost straight while the other had massive toe-out (terrible for handling and tyre wear).


More advanced designs like the "Watts link" featured on solid axle rear wheel drive Ford Falcons combat this problem by a weird swivel type link mounted in a central position. This eliminates the one-way axle offset issue associated with the panhard link design.

The panhard link design allthough frustrating at first, is simple and easy to make perform well.
Hierboven in het dik gedrukte dezelfde ervaring, bij een te lange panhad rod kan er dus ook toe in/out ontstaan.

.(\__/).
(='.'=)   This is Bunny. The one and only!
(")_(")   March K11 Cabriolet Project Topic

Herkieeee

Klinkt vrij plausibel dus dat als je die panhard niet aanpast, je dus een soortgelijk probleem als dat ik heb krijgt?

Leo

Citaat van: Herkieeee op 11 maart 2015, 16:01:59
Klinkt vrij plausibel dus dat als je die panhard niet aanpast, je dus een soortgelijk probleem als dat ik heb krijgt?

dat verschilt per verlaging, micra's die maar 30/30 mm verlaagd worden hebben hier niet zoveel last van, vanaf >40/40 is het duidelijk zichbaar dat de as scheef staat
Mitsubishi Colt CZT 1.5T
Nissan Micra K12 1.6
Nissan Micra K11 1.4
Nissan Micra K10 1.2

ReSp4wN

#74
Toch snap ik het niet



Dit is extreme toe oftewel toespoor vanaf boven gezien..

Hoe kan dat je as naar links  of rechts geduwt wordt door je panhardrod je toespoor veranderen? of heel die as moet gedraaid worden maar dan zou het bij beide wielen zijn in eenzelfde hoek lijkt me.. of mis ik iets?


edit::  Nevertheless is het toch handig om een andere panhardrod te halen als je verlaagd want je wil toch niet dat je as er scheef onder zit  want het ziet er niet uit..

Huidige eraf halen, gaat wat rot waarschijnlijk alles vastgerot

Ik zelf heb hem dan met de nieuwe aan 1 kant los gehangen auto op zijn poten gezet beetje naar links en rechts geduwd zodat ie op t oog zo goed als in het midden zat en toen panhardrod bijgesteld en erop gedrukt (whiteline is niet oncar verstelbaar dus vandaar)

edit 2: in eerste instantie hadden we bij mij de bestaande doorgeslepen en  toen op juiste maat weer vastgelast, mag niet voor de keuring maar voor een tijdelijke oplossing vond ik het wel oke.