Carterontluchting bij sportfilter en nut coldair intake

Gestart door thieme, 29 mei 2012, 01:09:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thieme

Hallo,

Ik heb nu sinds een half jaartje een nissan micra 1.3 uit 97. Nu heeft mijn broertje een sportluchtfilter van green voor mij kunnen regelen. Wij hebben de filter van het weekend erop gezet en mij viel op dat er dan een slangetje loshangt wat de carterontluchting is. We hebben hem nu afgedekt met een lapje van een oude onderbroek maar tja ik zou daar liever iets anders voor zien al kan het volgens mijn broer niet veel kwaad (lerend in autotechniek).
Nu heb ik met mijn zoektochten over het internet speciale kleine filtertjes hiervoor gevonden, maar ook mensen die zeggen dat je met zo'n ding niet door de APK komt?
Hoe hebben jullie dit opgelost? Ik weet dat het niet veel moeite is om voor de apk eventueel weer de oude airbox terug te hangen maar ik heb liever dat alles gewoon goed zit. Dus bestaat er iets waardoor ik dat slangetje alsnog gewoon kan aansluiten op mijn luchtinlaat terwijl ik mijn sportfilter gebruik?

Tijdens het zoeken voor een carterontluchting heb ik ook op verschillende plaatsen gezien dat het eigenlijk veel beter is om koude lucht te pakken voor de luchtinlaat. Nu heb ik de luchtfilter rechtstreeks op de luchtmassameter waardoor er dus hoofdzakelijk warme lucht aangetrokken wordt. Ik heb zelf al even rond gekeken voor buizensetjes of iets dergelijks maar ik heb echt geen idee wat ik precies nodig heb en ik ben ook niet zo heel erg technisch dus zelf iets maken zit er niet echt in. Ik zou enige tips of hulp hiervoor op prijs stellen.

Alvast bedankt

Micra1.3E3HBSuperSE2

Heey,

Op je carterontluchting gewoon een klein filtertje monteren. En voor je Luchtfilter is het inderdaad beter om die met een buizenset te plaatsen waar hij koude lucht aan kan zuigen.
Heb nu alleen geen link bij de hand, dus die kunnen anderen jou vast wel geven. (ik kan dat vanavond pas  :P)

Groet Bas

thieme

Bedankt voor je antwoord, heb jij er al ervaring mee of je met zo'n klein filtertje door de apk komt?
Tijdens het verder verdiepen heb ik ook meer gelezen over een oil catch tank voor zover ik heb kunnen lezen is dit om eventuele olie uit de carterontluchting op te vangen maar is dit nodig?

Zeurdoos

Oficeel kom je met zo'n klein filtertje niet door de APK dus zou je eigenlijk zo'n oil catch tank moeten monteren (maar heb al vaker gehoord dat mensen er wel mee door de APK komen maar het mag echt niet) O0

thieme

Dat zal ik dan wel even kijken wat ik daarmee doe, ik sta nog wel steeds open voor suggesties/tips voor de cold air intake.

Micra1.3E3HBSuperSE2

Ik en mijn collega's melden gewoon af met z'n filtertje ;)
http://www.racewareshop.nl/index.html
Hier kan je trouwens z'n filtertje kopen en 'n buizenset.

thieme

Heel erg bedankt voor die site, prijzen lijken een stuk lager dan wat ik tot nu toe gezien heb.
Van wat ik gelezen heb mag de carterontluchting officieel alleen goed gekeurd worden als het een gesloten systeem is. Dat kan ik met zo'n oilcatch tank toch nog steeds niet realiseren?

Sorry dat ik zoveel vraag en zo A-technisch ben als maar zijn kan, maar ik wil graag leren en ik hoop lang met mijn auto te kunnen doen zonder rompslomp waarbij alles toch vrij netjes in orde is.

Micra1.3E3HBSuperSE2

Wat je anders zou kunnen doen is om tussen de buizen een T-stuk te plaatsen en dan daar je carterontluchting op aansluiten, dat moet dan wel goedgekeurd worden...

thieme

#8
Ik heb gevonden wat je bedoelt heb maar gewoon eens gegoogled op 76 mm t-stuk en kreeg toen deze shop http://www.qspraceware.nl/
Vrij prijzig zo'n simpel t-stuk en oil catch can maar dan weet ik zeker dat ik het goed doe. Moet ik alleen nog even nameten wat ik precies nodig heb en hoe groot de aansluiting voor de carterontluchting is.

Edit: hmm nevermind ik zoek nog wel even verder ik zie nu dat daar alles ex btw is :/

Micra1.3E3HBSuperSE2

Tja... T-stuk is nog in ieder geval goedkoper dan een siliconen T-stuk.
En anders zou je zelf iets in elkaar moeten fabrieken :)

En aansluiting van de carterontluchting is 15mm ;).

Rob

die filters worden door de ogen gezien ja maar mag al tijdje niet meer ga zelf ook nog kijken keer voor tankje
Ik bedoel het wel goed... Alleen sommige mensen begrijpen me verkeerd.

I have a need for speed

thieme

Pfft ik zoek me nu al een tijdje kapot, oil catch can, buizen e.d. geen probleem om te vinden maar ik heb tot nu toe nog geen manier gevonden om het systeem weer gesloten te maken dus van de oil catch can -> luchtinlaat.
Beste zou dan natuurlijk een 76mm t-stuk met 15mm tuit zijn maar die zijn volgens mij nergens te krijgen als het al überhaupt bestaat. Zal er denk ik op neer komen dat ik gewoon een aluminium buis pak en een gat erin boor waar ik het slangetjes in vast tape.

Dirknissan

ja of een slang wartel in draai met een beetje gastape komt geen druk op te staan
rb26dett s13
sr20de    k10
sr20de+t 100 nx R.I.P.