snellere nokkenassen

Gestart door Larrs, 22 augustus 2008, 23:07:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Larrs

Ik heb er vaker over nagedacht en toen ik op de snelweg in wou halen in de 5 van 80km naar 120km kwam ik bijna in de problemen omdat de Micra niet snel genoeg accelereerde. Terwijl ik eigenlijk dacht dat het wel redelijk kon.
Toen wist ik het, er zou snellere nokkenassen in moeten die dit probleem kan oplossen.

Alleen bij het typen van dit bericht zit ik te denken dat je meer koppel nodig hebt om in de hogere versnelling sneller te zijn.

Bij de nokkenassen van Piper Cams, Link, wordt alleen het vermogen weergegeven.

Geeft snellere nokkenassen ook meer koppel? ::)

Daarnaast wou ik ook eens weten of je zulke makkelijk nokkenassen, zonder extra aanpassingen aan de instellingen van het motorblok/ecu, kunt monteren. Met andere woorden, ik wil Euro 95 blijven tanken. ::) ;) :P

Ik heb een bedrijfje in de buurt gevonden die Piper Cams levert en waarschijnlijk ook kan monteren. Ze hebben zelfs een rollenbank wat dan misschien interessant kan zijn.
Alleen moet ik het een en ander nog vragen.
Ik heb geen Nissan Micra 1.3 (K11) meer, wel weer een Japanner.

Michiel

Volgens mij geven snellere nokkenassen (afhankelijk van scherpte) niet echt meer koppel, maar juist hoger in de toeren meer vermogen.
Hoe scherper de nokken, hoe hoger in de toeren meer vermogen

Ik geloof dat iets van 264 graden nog goed te doen was voor straat gebruik, ga je over de 300 graden dan zit je in het rally gebied, dus 6000 - 8000 toeren.

Optimaal zou zijn, een openluchtfilter, benzinedruk regelaar, ander spruitstuk en scherpere nokkenassen, dan zit je zo op 100 pk.

Challenge

Zo ver mijn ervaring even gaat zal je met N/A niet veel koppel er bij krijgen...
Ik kreeg er 5nm bij met al mijn mods toen.
Probleem is dat het maar een 1.3.
Ik zou zelf gaan voor een hele lichte variant nokkenassen,ga je groter zoals michiel zegt moet je gelijk alles aanpassen.
Ik zelf denk dat je niet heel veel verschil zult gaan merken met andere nokkenassen.
Mitsubishi colt 1.5 turbo
Mooie foto's zien,klik op de link hier onder.
www.mroosfotografie.nl

Chrismo

Alleen met het verbruik...... ::)

Larrs

Citaat van: Michiel op 22 augustus 2008, 23:14:42
Volgens mij geven snellere nokkenassen (afhankelijk van scherpte) niet echt meer koppel, maar juist hoger in de toeren meer vermogen.
Hoe scherper de nokken, hoe hoger in de toeren meer vermogen

Ik geloof dat iets van 264 graden nog goed te doen was voor straat gebruik, ga je over de 300 graden dan zit je in het rally gebied, dus 6000 - 8000 toeren.

Optimaal zou zijn, een openluchtfilter, benzinedruk regelaar, ander spruitstuk en scherpere nokkenassen, dan zit je zo op 100 pk.
Met het aantal graden heb ik al eerder iets over gelezen. Mij leek het dan ook mooier om de ene te nemen met 272 graden. Vanwege het vermogenstoename vanaf 2500 toeren.

Alleen heb ik op het forum van NCN gelezen dat de motor ook onrustiger gaat lopen en je moet ook uitkijken dat de co2 uitstoot binnen de normen blijft vanwege de APK.

Ik wil natuurlijk wel een goed en betrouwbare motorblok behouden. Aangezien het wel prijzig is om het aan te schaffen, gezien de ervaringen van andere, ga ik eerst informatie inwinnen. Een betere spruitstuk schijnt ook goed te helpen en dat kost minder.

Naar de 100pk zou ik wel graag willen. Daar hoort uiteraard een ander spruitstuk bij. :)
Een benzinedruk regelaar is iets waar ik nog niet echt het nut van in zie, waarschijnlijk wel wanneer er meerdere snellere onderdelen aanzit.
Ik heb geen Nissan Micra 1.3 (K11) meer, wel weer een Japanner.

Larrs

Citaat van: Chrismo op 23 augustus 2008, 17:08:56
Alleen met het verbruik...... ::)
Daar zat ik ook al aan te denken, maar in principe is de rechtervoet die bepaalt hoe snel je naar een tankstation moet. :)

bv: Met een openluchtfilter rijd ik nu zuiniger dan met een standaard luchtfilter.
Ik heb geen Nissan Micra 1.3 (K11) meer, wel weer een Japanner.

rob

Citaat van: Larrs op 24 augustus 2008, 13:15:00
Citaat van: Chrismo op 23 augustus 2008, 17:08:56
Alleen met het verbruik...... ::)
bv: Met een openluchtfilter rijd ik nu zuiniger dan met een standaard luchtfilter.

o echt waar??? :D beter dan ga ik zorgen dat me filtertje heel snel inorde is :D

Larrs

Citaat van: rob op 24 augustus 2008, 16:02:45
Citaat van: Larrs op 24 augustus 2008, 13:15:00
Citaat van: Chrismo op 23 augustus 2008, 17:08:56
Alleen met het verbruik...... ::)
bv: Met een openluchtfilter rijd ik nu zuiniger dan met een standaard luchtfilter.

o echt waar??? :D beter dan ga ik zorgen dat me filtertje heel snel inorde is :D
Wel aan denken dat je niet elke keer vol gas geeft om het mooie geluid te horen door de openluchtfilter.
Oftewel je rechtervoet bepaalt dus hier ook hoe zuinig je rijdt.
Ik heb geen Nissan Micra 1.3 (K11) meer, wel weer een Japanner.

rob

hahahaha ja oke maar als je dus redelijk normaal rijd dan bezuinigt hij ook ;) goed om te horen

back on topic maar weer

Larrs

Citaat van: Challenge op 23 augustus 2008, 15:37:11
Zo ver mijn ervaring even gaat zal je met N/A niet veel koppel er bij krijgen...
Ik kreeg er 5nm bij met al mijn mods toen.
Probleem is dat het maar een 1.3.
Ik zou zelf gaan voor een hele lichte variant nokkenassen,ga je groter zoals michiel zegt moet je gelijk alles aanpassen.
Ik zelf denk dat je niet heel veel verschil zult gaan merken met andere nokkenassen.
5nm is niet echt veel, maar jij moet wel boven de 100pk gehad hebben.

Het zal ook wel een combinatie zijn van meerdere onderdelen om tot een goed eindresultaat te komen.
Ik heb geen Nissan Micra 1.3 (K11) meer, wel weer een Japanner.

Challenge

Tja ga je te ver met je nokkenassen, moet je ook andere zuigers hebben om je compressie te verhogen.
Ik zat zelf op 105pk had ik de computer aangepast kwam ik op 115/120 pk uit.
Maar dan moet je ook je inlaat plus uitlaat traject aanpassen.
Mitsubishi colt 1.5 turbo
Mooie foto's zien,klik op de link hier onder.
www.mroosfotografie.nl

Micra SRi

Ik heb door minimale aanpassingen er ong. 11 pk en 5 nm erbij gekregen( getest op de Dyno bank bij Rica in Wateringen)
- CAI openluchtfiltersysteem met Pipercross luchtfilter.
- NGK iridium bougies.
- Laser RVS tussenpijp(middendemper vervallen)
- Remus einddemper.
Mijn advies: ga niet te ver met motorische modificaties, tenzij je geld over hebt en als je het toch zou willen doen, ga dan naar een specialist bv. Dick van Loon van Rica Engineering ( daar weet Martijn/Challenge) alles van.
Ik moet nl. ook als ik flink wil door trekken in de 4e versnelling schakelen.
Succes.
gr.
Luigi

Larrs

Zoveel geld heb ik niet over, maar als jij 11pk hebt gekregen met die setup dan kan ik dat ook eens proberen.
Al blijft een 4-2-1 spaghetti spruitstuk ook nog in planning.

Een Pipercross luchtfilter heb ik al en een andere einddemper zal ergens in september verschijnen. Als ik andere bougies neem, komt er ook andere bougies kabels.
Ik heb geen Nissan Micra 1.3 (K11) meer, wel weer een Japanner.

Stefan Aztek

Toen ik mijn auto kocht was de micra voorzien van een openluchtfilter, ander spruitstuk en andere nokkenassen. Volgens het autobedrijf zou die zo rond de 100pk moeten hebben. Ik zelf merk alleen wanneer je zo rond de 5000 toeren komt dat deze aanpssingen gaan werken.

Wanneer ik weleens in moet halen op de snelweg. Dus wat jij zegt van 80 naar 120km/h terug schakelen naar zijn 3 en dan vol gas dan zit je zo op de 120. Verder in lage toerentallen merk je er niks van. Hij rijd ook duurder dan een standaard micra. Rijd vaak 1 op 11.5 hele korte stukken.

De uitstoot moet je ook mee oppassen. Met de laatste keuring was t uitstoot niet goed. Maar na een grote beurt en wat aanpassingen hebben ze hem goed gekregen. 

En stationair loopt ie ook onrustig.

Dit zijn mijn bevindingen. Met mijn auto moet ik zeggen dat ik opel corsa's 1.4 en honda civic 1.5 makkelijk bijhoud mits ik hoog in toeren blijf. Laats zat ik achter een astra gsi op de snelweg in het juiste toeren gebied en die keek toch verbaast in ze achteruit kijk spiegel.

Wanneer je door heb bij wel toeren gebied de nokkenassen werken kan je er best plezier van hebben.

Dit zijn mijn bevindingen. Ik hoop dat je er wat aan heb.

mazzel
Met durex om je knuppel verlies je geen druppel!!!!

www.groeppernis.nl

Chrismo

Ik ben ook wat info aan het winnen mbt andere nokko's in mijn 1.3 K11. Met een set nokkenassen van 248 graden zal ik 8 pk winnen........omgerekend is dit 50 euro per pk!

Met deze nokken is wel goed te rijden, zonder onregelmatig lopen van de motor, tevens als de apk......dit moet ook goed gaan.

Wat zitten er eigenlijk standaard voor nokken in een 1.3 Micra?

Ookal is dit een dure mod, het is wel een mod waarmee je blijvend vermogenswinst boekt, en je motor blijft heel.





gr Chrismo