1.3 turbo of 1.6 inbouwen?

Gestart door Tryant, 06 januari 2015, 18:30:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tryant

Ik ben op zoek naar een micra als project.

Maar nou twijfel ik of het project word om een turbo op een 1.3 te bouwen, of een 1.6 in te bouwen?

Ik zag hier op het forum een 1.0 waar een turbo opgeknald werd met wat problemen.
Maar uiteindelijk liep die goed zonder 5e injector en/of piggyback/custom ECU als ik het goed begrijp?

Ik heb beschikking tot mig/mag en tig lassen en draai en freesbanken.
En buis buigen moet op me werk wel lukken dus in dat opzicht is het wel haalbaar voor mij.

Maar ik klooi liever niet met de ECU/electronica

Verder dacht ik te lezen dat een 1.6 redelijk makkelijk past maar dat er wel een motorsteun aangepast moet worden?
En dat de waterpomp poelie tegen je chassis aan zou komen?

Kunnen jullie mij voor en tegens geven voor beide ideeën?

Leo

Er is op dit forum maar 1 turbo zelf gebouwd op n 1.0 maar dat blok had dus interne beschadigingen opgelopen. Daarna is de set up verkocht aan ken voor zijn 1.3 super s maar door een onjuiste afstelling ging dit blok ook kapot.

Er zijn 2 duidelijke 1.6 ombouw topics die van jeroen en van thieme.
Beide heren hebben een getunede 1.6 (eccs) en moesten daarom wat meer aanpassingen doen.
De 1.6 van de 100nx en sunny hebben 90 pk die van een almera 100pk deze ga16de past direct op de 1.3 vbak dit werkt dan wel als een korters versnellings bak
Voor een ander motorblok moet je de motorsteunen aanpassen maar als je kunt lassen geen onmogelijke opgave :)
Mitsubishi Colt CZT 1.5T
Nissan Micra K12 1.6
Nissan Micra K11 1.4
Nissan Micra K10 1.2

Bunny

#2

.(\__/).
(='.'=)   This is Bunny. The one and only!
(")_(")   March K11 Cabriolet Project Topic

Leo

Mitsubishi Colt CZT 1.5T
Nissan Micra K12 1.6
Nissan Micra K11 1.4
Nissan Micra K10 1.2

Tryant

Hmm oke ik zie het volgende:

Turbo is lastig met ecu injectors afstellen enz.
Dus zonder super veel turbo kennis eigenlijk een grote gok of de boel niet vastloopt en je al je geld weggegooid hebt.

Voor ga16de moet een motorsteun aangepast worden en stuk uit de chassisbalk voor de waterpomppoelie?
Werkt de 1.3 ECU en kabelboom wel op de ga16de??

En als laatste is misschien motorfiets carburateurs wat voor op de 1.3?
Ik heb een setje honda cbr600 carbs liggen helemaal compleet slangetjes kelkjes alles erbij.

Volgens mij is het mogelijk om dan een oude ontsteking(k10?) met bobine erop te zetten.
En dan verder kietelen met leuk spruitstukje misschien andere nokjes enz.

thom-micra

klopt met de carbs.
dat was ook mijn plan voor ik de 2.0 in ging bouwen.
je kunt het dmv de k10 onsteking doen, maar kan ook via een triggerwheel met bv een megajolt ontstekings computer.
en dan kun je bv nog kiezen voor 1.0 zuigers voor meer compressie, spruitstuk en indd nokken.
dan zou je verder nog kop kunnen flowen etc etc



Leo

Mitsubishi Colt CZT 1.5T
Nissan Micra K12 1.6
Nissan Micra K11 1.4
Nissan Micra K10 1.2

thom-micra

en als je dan toch kan lassen, zou ik direct een goed werkend cold air intake maken, ipv warm air intake wat bijna iedereen hier heeft



Riesh

gewoon luchtfilterhuis van een ga16 pakken, werkt beter dan een open lucht filter
Micra Addict

Leo

Citaat van: Riesh op 06 januari 2015, 21:02:57
gewoon luchtfilterhuis van een ga16 pakken, werkt beter dan een open lucht filter
Kan ook maar klinkt minder leuk
Mitsubishi Colt CZT 1.5T
Nissan Micra K12 1.6
Nissan Micra K11 1.4
Nissan Micra K10 1.2

ParaChris

Veel onderzoek doen, turbo op een goede (!!!) manier erop zetten, nistune erop en laten afstellen --> jaren rijplezier!

Tryant

Ik zeg eerlijk ik heb me net zoals vele andere me er flink op verkeken!

Turbo: Te moeilijk met de ecu/injectie/ontsteking
Ik had verwacht de boel passend te maken 1.6 gasklephuis en injectors erop 2 inch uitlaat en dan laten afstellen.

ga16de: motorsteun aanpassen stuk uit je chassis slijpen meer gewicht en dat voor 99pk?
Heb begrepen dat je met een janspeed spruikstuk en goeie decat pijp ook al richting de 100pk gaat.

Dus mijn opties zijn nu:

1.3 met motorfiets carbs ofwel met megajolt of met k10 verdeler en bobine

of

1.3 met 1.0 zuigers, 1.6 gasklephuis, 1.6 injectoren, 1.6 luchtfilterbox, janspeed spruitstuk, decat,eventueel andere nokkenassen en dan een ECU remap.

Zo zie ik het nu een beetje dus ik kan denk ik gewoon op zoek naar een micra 1.3 k11.

Overigens bedankt voor de vele en snelle reacties!
Ik ben wel anders gewend van de meeste forums :(

thom-micra

Je kunt ook de laatste setup nemen, maar dan met itb, dus 4 losse throttle bodies. Staan soms goedkopje setjes op internet.
is nog beter als ga16 throttle bodY ga ik vanuit.



Milo

Denk je dat je idd het beste voor de 1.3 kan gaan en daarmee moet gaan spelen.
Daar valt, mits je de goede dingen pakt natuurlijk, een kei snel blokje mee te maken!

Laten we niet vergeten dat een Micra al snel "snel" is he? (pk gewicht verhouding).
Eigen lichaam, eigen lot, eigen leven. Je moet het zelf doen want niemand komt het geven!

Spulletjes die ik nog te koop heb staan van de (ex)-Micra (Silver Pandaren)

Tryant

Citaat van: thom-micra op 06 januari 2015, 21:47:58
Je kunt ook de laatste setup nemen, maar dan met itb, dus 4 losse throttle bodies. Staan soms goedkopje setjes op internet.
is nog beter als ga16 throttle bodY ga ik vanuit.

Ik dacht dat throttle bodies altijd erg duur waren, daarom dat mensen vaak motorfiets carbs pakken?

Citaat van: Milo op 06 januari 2015, 21:55:07
Denk je dat je idd het beste voor de 1.3 kan gaan en daarmee moet gaan spelen.
Daar valt, mits je de goede dingen pakt natuurlijk, een kei snel blokje mee te maken!

Laten we niet vergeten dat een Micra al snel "snel" is he? (pk gewicht verhouding).

Jaa dat ga ik maar doen denk ik!
Ik zal een nieuw topic openen over de planning van het ''opvoeren''.
Want ik ga dat dan allemaal in 1 x doen aangezien de motor er toch uit moet als ik er 1.0 zuigers in wil(lijkt me?).

Dus een stappenplan en boodschappenlijstje is dan wel verstandig!