Micra K11 1.0 16v turbo

Gestart door Xander, 11 augustus 2011, 14:17:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Xander

Na een tijdje op t forum te zwerven en een hoop mooie projecten voorbij heb zien komen vond ik het nu wel eens leuk om mijn auto hier te showen.
Het is een Micra K11 1.0 16v uit 1993 met weinig kilometers die ik voor weinig van een collega kon overnemen.
De reden dat ik de Micra had gekocht is omdat de buren mijn muziekstijl en volume waar ik het op afspeel niet kunnen waarderen.
Ik had op zolder nog wat speakers en versterkers staan en die heb ik er dus ingebouwd.


Daarna vond ik op markplaats een paar leuke 14" cupvelgen met 195-45-14 bandjes eromheen.

Uiteraard mochten de verlagingsveren niet ontbreken (helaas geen foto van)
Na een tijdje rond te rijden begon t toch wat te jeuken om wat meer met de auto te gaan doen en dat terwijl dat nooit mijn bedoeling is geweest.
Ik heb me grilletje aangepast en zwart gespoten en aan de motorkap heb ik booskijkers gelast en ook die heb ik zwart gespoten.





En toen begon een collega me een beetje op te jutten dat t ook wel leuk zou zijn om er een turbo op te bouwen. Echt niet, dacht ik. Totdat hij met een advertentie van marktplaats kwam aanzetten waar er een turbo voor een micra te koop stond kompleet met spruitstuk, intercooler en buizen, dumpvalve, brandstofdrukregelaar en een stalen compressieverlagende pakking.
Toch wel leuk en hup naar Lelystad de turboset ophalen bij Michiel. Na privé wat problemen hebben gehad heb ik t turboproject uitgesteld. Totdat ik er op een gegeven moment wel aan toe was. Ik dacht dus ff die turbo erop te bouwen en dan knallen maar. Maar helaas die vlieger ging niet op. Ik ben begonnen met de cilinderkop eraf te halen want die moest voor de zekerheid gevlakt worden.


En omdat ik toch de halve motor uit elkaar had kon ik meteen  alles van een leuk kleurtje voorzien.




De stalen koppakking erop en daarna de cilinderkop en dan de turbo en slangen, olieleidingen, koelwaterslangen, buizen voor de intercooler, carterpan met aansluiting voor olieretourleiding vanaf de turbo.






Alle vloeistoffen bijvullen en starten maar... en starten en starten, maar er gebeurde niks. Godver de godver de godver. Bougies eruit die waren drijfnat dus hij kreeg meer dan genoeg benzine. Ff droogstarten, bougies er weer in en weer ff starten en er kwam alleen maar een apart zoemend geluid uit maar geen startend geluid. Buurman kwam ff kijken en die wist t ook ff niet. Ondertussen werd t al wat donker, huh maar heb je dan geen garagebox ofzo, nee ik doe alles buiten en alleen als t droog is natuurlijk. Volgende dag uit me werk ff kleppendeksel los gehaald en toen zag ik t meteen al.



En ik wist natuurlijk ook waardoor t kwam. Ik heb met me stomme kop gewoon de nokkenassen erin gezet en nooit naar gekeken of ze vrij lopen en of de timing goed staat. Dus met starten zijn de zuigers tegen de kleppen aangekomen en is er een brok uit me nokkenas gebroken. Stom stommer stomst. Via t forum andere nokkenassen opgehaald en die weer gemonteerd en nu wel gekeken of de timing goed staat en dat de krukas vrij kan ronddraaien. Starten maar... joehoe hij doet het. Eerst alles ff ontluchten en warm draaien en dan ff een rondje rijden. Hij is nu lekker warm dus we gaan m ff doortrekken. Op een gegeven moment dat de turbo zou moeten werken houd ie enorm in en ik lag zowat met me bakkes tegen t voorruit, dat is best schrikken hoor. Godver de godver de godver wat is er nu weer aan de hand. Na wat vragen op t forum gedumpt te hebben en ook op het NCN forum werd ik uitgenodigd door Divalo om een keer langs te komen en naar de setup te kijken. Zo gezegd zo gedaan. Bleek dat me remus einddemper niet genoeg was en dat ik een grotere uitlaat moest hebben, t liefst een 2".  En ik moest een gat boren in me inlaatspruitstuk voor de aansluiting van me dumpvalve. Ik heb via me werk wat rvs 2" gerocheld en ben aan de gang gegaan.



Wat een verschil he...

Einddempertje


Nadat ik de uitlaat had gemaakt heb ik deze gemonteerd samen met de nieuwe xtreme demper... wat een soundje.  Nu ben ik dus klaar he, dacht ik. Me motortemperatuurmeter komt ver in het rood en me koelvloeistof staat te koken. Is niet goed he. Ik naar de garage en die zeiden dat of de koppakking stuk is of dat ie daarover lekt. Auto weer uit elkaar maar niks kunnen vinden. Auto weer in elkaar en rijden maar. En weer t zelfde probleem, en nu ben ik t zat. Standaard koppakking besteld van 1.26mm dik en die gemonteerd. Na ruim 2 weken zonder problemen rond gereden te hebben brak het riempje van me koelwaterpomp, resultaat weer een kokende motor. Auto weer uit elkaar en kop laten vlakken voor de zekerheid. Pakkingen besteld en de auto weer in elkaar. En nu maar hopen dat ie een tijdje goed blijft. Ik had nog steeds t probleem dat als ik m eens lekker door wil trekken hij op een gegeven moment inhoud, best irritant en ik dacht steeds dat ie een tekort aan brandstof kreeg. Ik heb t advies gekregen om grotere injectoren te plaatsen, zo gezegd zo gedaan. Injectoren van een 1.6, pfoei en dat merkt ik wel ff maar ik had nog steeds t probleem van inhouden en gaf de brandstofdrukregelaar de schuld omdat ik daar geen stelschroefje o.i.d. kon vinden. Ik een nieuwe besteld, ohw wat is ie mooi he.


En nu zijn de problemen ook over, ik kan m lekker doortrekken zonder dat ie inhoud. En nu moest ik wat metertjes hebben zoals oliedruk, olietemperatuur en turbodruk natuurlijk. Turbodruk had ik al omdat ik moest afstellen op 0,4bar vanwege de standaardkoppaking, misschien in de toekomst de turbodruk wat opschroeven. Als ik toch bezig ben kan ik natuurlijk net zo goed wat aan me dashboard gaan doen.



Nu las ik een keer op t forum over reflectors die op de achterklep zitten dat je die er zo af kan halen.

Huppakee weg met die lelijke dingen.

Hee wat ziet mijn oog daar...

Dit netjes opgeknapt, lang leve de plamuur, en daarna besloten om de achterklep te gaan rollen. Als dat een beetje naar me zin is dan wil ik de auto helemaal gaan doen. Dat is t wel zo een beetje tot nu toe.










nismo1711

zozo wat een project, ziet er goed uit tot nu toe wat je allemaal al hebt gedaan,
Hou ons op de hoogte!! ben heel nieuwschierig ;)

Ga zo door !!
Because MICRA k10 1.2 Super S

Red Racer

heey Xander

ik heb hem mogen bewonderern toen je dei tellerset kwam halen en ziet er echt SKOFTIG UIT!

Ik heb nog wel een set kentekenplaat verlichting die mooi jdm staat achterop. dat je die handgreep er af haalt en de gaten dicht zet.

en de kleur weet ik ook al  ;)

waar woon je toevallig?



[size=10pt]''De Nissan Micra K11 staat bekend als de eerste Japanner die de titel heeft gekregen van Auto van het
Jaar.''[/size]

Riesh

Geweldig verhaal om te lezen, vooral ook omdat je met vrij simpele dingen en gewoon op straat alles hebt gedaan.
Micra Addict

Kevertje-SYS

Citaat van: Riesh op 11 augustus 2011, 16:13:43
Geweldig verhaal om te lezen, vooral ook omdat je met vrij simpele dingen en gewoon op straat alles hebt gedaan.

+1

www.caraudioforbeginners.nl
Bringing Car Audio to a Higher Level

Milo

wow super kerel, erg interessant allemaal!
Ga zo door ;D
Eigen lichaam, eigen lot, eigen leven. Je moet het zelf doen want niemand komt het geven!

Spulletjes die ik nog te koop heb staan van de (ex)-Micra (Silver Pandaren)

nismo

Stoeptegeltuning den top! Maar leuk om te lezen!

Nog terug geweest naar Divalo om hem af te laten stellen of dat niet?

Anti autostyle!!

Joery-Joery

Leuk dat je het volgehouden hebt en dat het allemaal gelukt is  O0

Micra SRi

Knap dat je zover bent gekomen, mijn complimenten.
Succes verder.
gr.
Luigi

Xander

Citaat van: Red Racer op 11 augustus 2011, 16:13:13

Ik heb nog wel een set kentekenplaat verlichting die mooi jdm staat achterop. dat je die handgreep er af haalt en de gaten dicht zet.


Zou je mij daar een foto van kunnen sturen, ik ben wel benieuwd.

Citaat van: nismo op 11 augustus 2011, 17:32:36
Stoeptegeltuning den top! Maar leuk om te lezen!

Nog terug geweest naar Divalo om hem af te laten stellen of dat niet?

Neen ik moet m nog een keer bellen voor de fine tuning, maar dat gaat zeker wel gebeuren hoor...
Citaat van: Joery-Joery op 11 augustus 2011, 19:15:12
Leuk dat je het volgehouden hebt en dat het allemaal gelukt is  O0

Aanhouder wint...  :)

richardwbb

Nou ik ben benieuwd. Ik vind het wel heel 'bold' als je zo een turbo er op 'slapt', dit is zeker geen dagelijkse auto?

Die fine tuning, wordt dat ook een potentiometer om met koud starten de watertempsensor uitlezing naar de ECU te laten geloven dat die al warm is?

Met een verhoogde brandstofdruk?

Xander

Citaat van: richardwbb op 11 augustus 2011, 19:38:54
Nou ik ben benieuwd. Ik vind het wel heel 'bold' als je zo een turbo er op 'slapt', dit is zeker geen dagelijkse auto?

Die fine tuning, wordt dat ook een potentiometer om met koud starten de watertempsensor uitlezing naar de ECU te laten geloven dat die al warm is?

Met een verhoogde brandstofdruk?

Neen het is geen dagelijkse auto... anders had ik dit ook nooit gedaan

Die fine tuning laat ik een keertje door divalo doen dus dat zal dan wel goed komen.

richardwbb

Dat is toch met custom ECU?

Challenge

Mitsubishi colt 1.5 turbo
Mooie foto's zien,klik op de link hier onder.
www.mroosfotografie.nl

richardwbb