Wie weet een oplossing voor mijn CG13

Gestart door Chrismo, 07 juni 2009, 22:39:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Chrismo

Ik heb de volgende modificaties aan mijn motor uitgevoerd:

-1.0 zuigers in een 1.3 blok (compr. verh. naar ongeveer 12.5:1 ipv 9,6:1)
-De 773 nokkenassen van Matthew Humphries geplaatst (juiste klepspeling)
-Uitlaatspruitstuk van Janspeed
-Inlaatfilter (cone, open) van K&N
-uitlaattraject iets groter gemaakt incl Remus einddemper
-Regelbare brandstofdrukregelaar (op 3 bar maximaal)
-Zelf geflowde cilinderkop, incl gereviseerde kleppen.

De verwachte vermogenswinst zou best behoorlijk moeten zijn met deze modificatielijst, maar ik ben niet tevreden!
Op het engelse forum wees iemand me erop dat ik GEK was met een standaard ECU rond te rijden. En dat hier het probleem zou liggen.

Het vreemde is dat ik een AEM UEGO (wideband lambda) heb en deze neigt naar het rijke!! Dit terwijl ik standaard injectoren heb.......vreemd omdat ik veel verhalen hoor over een CG13 met modificaties (zelfs minder dan ik heb) waarin grotere injectoren zitten omdat deze te arm zou lopen.

Ik snap er dus niets van!

Wie kan me hierin verder helpen of advies geven??

ps: Ik heb nog een E-manage liggen, en vraag me af wat ik er voor baat bij zal hebben deze te installeren. Wel wil ik de toerenbegrenzer wat omhoog brengen, maar weet niet tot hoeveel toeren ik SAFE kan gaan.





vr gr Chrismo

Challenge

Wat ik weet is dat je standaard injectoren makkelijk tot 130 pk kunnen leveren.
Ik las dat je een janspeed spruitstuk had, of bedoelde je hiermee je eigen gemaakte spruitstuk?
Misschien heb je je kop niet goed bewerkt?
En wat zijn de specificaties van je nokkenassen?
Mitsubishi colt 1.5 turbo
Mooie foto's zien,klik op de link hier onder.
www.mroosfotografie.nl

Chrismo

Zit een echte Janspeed onder.......ik had zo mijn bedenkingen bij mijn zelfgemaakte, en deze kwam zeg maar "voorbij".


Challenge

Dan nog een keer mijn vraag wat is de duratie van je nokkenassen?
Mitsubishi colt 1.5 turbo
Mooie foto's zien,klik op de link hier onder.
www.mroosfotografie.nl

Michiel

Loopt hij niet te rijk? Welke waarde geeft de AEM aan?

Chrismo

Citaat van: Challenge op 08 juni 2009, 10:38:43
Dan nog een keer mijn vraag wat is de duratie van je nokkenassen?

Sorrie kerel, had even de gegevens niet voorhande:

Inlaat: 264 graden, 9 mm lift
Uitlaat: 264 graden, 9 mm lift

Valt nog best mee met deze specs vind ik.



Michiel: Mijn AEM geeft aan een waarden van rond de 13 over het toerenbereik onder belasting gemeten.




gr Chrismo

Michiel

264 graden is erg licht voor sportnokkenassen. Misschien eens een rollerbank test doen om te kijken wat je daadwerkelijk bent opgeschoten.
Ik verwacht wel met de specs dat je tussen de 100 en 110 PK zit.

Die van Challenge waren geloof ik iets van 305 graden, dat verschil merk je echt.

Chrismo

Ik gebruik mijn micra ook voor het woon werk verkeer. Ik ben bang dat deze 300 + graden nokkenassen een veel te "loopy" motor gaat geven.

Wel moet ik eerlijk zeggen dat ik het echte vermogen ga voelen vanaf 5000-5500 toeren. Met de standaard toerenbegrenzer is dat weinig fun. Deze wil ik gaan verzetten naar ????  Ik weet namelijk niet wat een CG13 SAFE voor rpm's kan draaien.

En idd een testrun is nodig! Waar ben jij geweest hiervoor?






gr Chrismo

Michiel

Citaat van: Chrismo op 08 juni 2009, 22:41:53
Ik gebruik mijn micra ook voor het woon werk verkeer. Ik ben bang dat deze 300 + graden nokkenassen een veel te "loopy" motor gaat geven.

Wel moet ik eerlijk zeggen dat ik het echte vermogen ga voelen vanaf 5000-5500 toeren. Met de standaard toerenbegrenzer is dat weinig fun. Deze wil ik gaan verzetten naar ????  Ik weet namelijk niet wat een CG13 SAFE voor rpm's kan draaien.

En idd een testrun is nodig! Waar ben jij geweest hiervoor?






gr Chrismo

In Enkhuizen heb je ook een vestiging van Rica, daar ben ik toen eens geweest.
Niet al te goede service, maar ze deden wat ze moesten doen :)

Challenge

Zoals ik het nu zie: heb je een super hoge compresie en nokenassen die dus bijna niks leveren.(idee van scherpe nokenassen is dat je meer volume kan binnen laten en uitlaten)
Verder is een micra met een betere uitlaat ,meestal wat vlotter bovenin.
Over je toerenverhogen kan je beter niet doen omdat je geen sterkere klepveren hebt.
Je kan het wel een paar keer doen maar niet 10 keer in de week.

Mijn specs waren :
305 graden
11,5:1
Nismo zuigers en klepveren.
Op de bank had ik 105 pk tot aan de begrenzer.
Zit zeker 15 pk na de begrenzer maar zo ver ben ik niet gegaan...
Mitsubishi colt 1.5 turbo
Mooie foto's zien,klik op de link hier onder.
www.mroosfotografie.nl

Chrismo

Ik heb in Holten een tuning/revisiebedrijf zitten waar ik de cilinderkop heb laten reviseren en de zuigers heb laten overzetten. Is een bekend bedrijf in de rallywereld. Heb deze naam van Jan de Winkel (de Clio rally rijder) gekregen.

Ik heb al een dringend advies gekregen dat ik een andere/aangepaste ecu moet plaatsen.

Aangezien ik een E-manage blue heb liggen wil ik eerst deze installeren en dan pas gaan runnen. Eventuele vreemde waardes kan ik dan misschien nog met de laptop bijregelen.









gr Chrismo


ps: ik ben niet zo into het Rica meer........mede door een individueel meningsverschil tussen een iemand die jij goed kent en mezelf. Helaas komt dit nooit meer goed.

Michiel

Op het Engelse forum waren er mensen die voorgeprogrammeerde programma's te downloaden hadden voor de e-Manage. Misschien dat je daarmee kan beginnen?

Chrismo

Dat is een heeeeeele goede tip Michiel! Heb jij daar toevallig een naam/email van?




gr  Chrismo

Michiel

Nee sorry, toen ik naar een e-Manage had gekeken, maar dat was al iets van 1,5 jaar geleden.

Chrismo