Zuigers CG13 vs CG10

Gestart door Chrismo, 16 januari 2009, 10:41:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Chrismo

Wat is het verschil tussen deze 2 zuigers? De diameter of zit er meer verschil in? Ik heb namelijk iemand eens horen zeggen dat je dmv 1.0 zuigers in een 1.3 blok te zetten de compr. verhouding hoger wordt.

Ik heb hier zo mijn vraagtekens bij staan....




gr Chrismo

Michiel

Volgens mij zijn de zuigers van een 1.3 iets korter dan die van een 1.0, samen met kortere drijfstangen kom je tot het verschil van 0,3 liter motorinhoud.

De diameter is hetzelfde.

Chrismo

De zuigers van een 1.3 zijn dus minder hoog zeg je? Theoretisch zou je dus een hogere compr. verhouding krijgen als je dan de 1.0 zuigers in een 1.3 motor zet. Of komen de zuigers dan boven het blok uit?

nismo

Je krijgt een kleinere inhoud maar volgens mij wordt er wel voor meer inhoud brandstof ingespoten, dus of dat helemaal lekker gaat weet ik niet.l

Anti autostyle!!

Chrismo

Zijn de krukas en drijfstangen van een 1.3 en 1.0 gelijk en is het enige verschil de zuigers? Lijkt me stug...

Als ik namelijk compressieverhogende zuigers monteer zou ik ook op hetzelfde probleem moeten uitkomen.

Challenge

Verschil met 1.3 zuigers hoge comrpessie, dat ze bol staan,standaard zuigers zijn iets hollend.(zoals turbo zuigers).
Mitsubishi colt 1.5 turbo
Mooie foto's zien,klik op de link hier onder.
www.mroosfotografie.nl

Chrismo

Even gezocht......van een CG13DE is de boring x slag: 71.0 x 80.5 mm, en van een CG10DE is dit:    71.0 x 63.0 mm

De krukas is dus anders.  De compressieverhouding is voor beide motoren wel 9,6:1

Ik neem aan dat in BDP de zuigers gelijk staan met de bovenkant cilinder.... De krukaslagering zit wel op hetzelfde punt, dan zal de zuiger van een CG10DE dus 8,75mm hoger zijn dan van een CG13DE. Dit ALLEEN als de zuigers in BDP gelijk staan met de bovenkant cilinder.

Omwisselen kan dan dus niet.

Chris

Chrismo

Omgerekend is de ruimte boven de zuigers erg verschillend......bij de CG13DE 37,77cc en bij de CG10DE 29,01CC

Zitten er verschillende cilinderkoppen op deze motoren? Of zijn de zuigers zo verschilend?




gr Chrismo

paulus

Als ik me niet vegis is het enige verschil de bovenzijde van de zuiger. Volgens mij is die van de 1.0 plat en 1.3 hol aan de bovenkant, ik dacht ook dat de 1.0 bij een gebroken ketting klaar was en de 1.3 (ivm holling) niets aan de hand. Volgens mij monteerd divalo regelmatig 1.0 zuigers in de 1.3 zonder problemen of hij dan ook de drijfstang vervangt weet ik niet, kan ik wel effe navragen?!

Chrismo

Als je zou willen......graag!  En op welke compr. verhouding kom je dan uit?








gr Chrismo

Chrismo

Even een update:

Zonder problemen kunnen 1.0 zuigers in een 1.3 motor! Let hierbij op dat de 1.0 zuigers OVERGEZET moeten worden op de CG13 drijfstangen.

Mbt de compressieverhouding...... een 1275cc motor/4 heeft per cilinder 318cc inhoud. Deel je dit door 9,6 kom je op 33cc uit. Dit is de ruimte boven de zuiger in BDP van een CG13.

Een 998cc motor/4 heeft per cilinder 249cc inhoud. Deel je dit door 9,6 kom je op 26cc uit.

Omdat een 1.3 holle zuigers heeft en een 1.0 vlakke, is het verschil gemeten in cc ongeveer 10cc per zuiger. Als de 1.0 zuigers in een CG13 komen wordt de inhoud per cilinder dus ook 10cc minder!
318-10=308cc per cilinder (1.0 zuigers in een CG13)

Dan is de compr. verhouding 308 (cc inhoud totaal 1 cilinder) : 26 (inhoud compressieruimte in een CG10)=11,8

Dus een CG13 met CG10 zuigers geeft een compressieverhouding van 11,8:1








gr Chrismo

Larrs

Een hogere compressieverhouding zou dan meer vermogen op moeten leveren.
Merk je dat ook?
Ik heb geen Nissan Micra 1.3 (K11) meer, wel weer een Japanner.

Chrismo

Ik heb ook de NME nokkenassen vanuit Engeland laten komen en deze zitten er nu ook in. Ook heb ik de kop zelf gegasflowed. Ik moet zeggen dat ik niet echt onder de indruk ben! Ben zelfs al aan het denken dat ik met dat flowen de boot ben in gegaan..... 0-100 in ongeveer 10 sec is niet echt snel!

Chrismo

Het volume verandert helemaal niet zit ik me te bedenken! De slag blijft namelijk gelijk :-X

PW-performance

wel als de zuiger van de 1.0 hoger is dan de 1.3 (vlak tov hol) dan pak je daar de winst toch?
www.pwperformance.nl  Banden en velgen montage en balanceren /  Laswerk / Veerpootbruggen / Verstelbare Panhard Rods