AEM UEGO problemen of motor loopt VEEL te arm.....

Gestart door Chrismo, 14 december 2008, 21:19:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Chrismo

Ik heb vandaag een AEM UEGO wideband lambda in mijn Micra gezet. Dit omdat ik binnenkort wat wil gaan "spelen" met een andere inlaat, en niet wil dat de motor te arm zal gaan lopen. Met deze meter kan ik dat perfect in de gaten houden......tenminste dat hoopte ik.....

Na de install (O2 sensor geplaatst, draden getrokken enz) even proefdraaien. De meter ging naarmate de motor warmer werd steeds meer naar arm, en ging zelfs buiten zijn bereik! Wat dus meer dan 17 zou betekenen = VEELS te arm!! :'(
Even proefrijden dus......zelfs onder belasting geeft de meter een te arm mengsel aan! Hoe is dit mogelijk?????? Ik heb weinig tot nix aan de motor gemod, hier kan het niet aan liggen!

De sensor calibreren wordt genoemd, maar deze AEM hoeft niet gecalibreerd te worden volgens de handleiding! http://www.bmotorsports.com/download/products/o2/30-4100.pdf
Wat moet ik ermee aan????
Of lopen deze CG13DE motoren vaker te arm? En daarom zo zuinig?? Lijkt me niet, je krijgt zo extreme detonatie, en zal de motor naar de klote lopen volgens gegevens!

Wie weet me uit de brand te helpen????????




gr Chrismo

Michiel

Heb je hem wel op 95 benzine ingesteld?
Waar heb je hem op de uitlaat gemonteerd?

Chrismo

De sensor zit net achter het flexibele deel, en op 95 instellen?? Instellen kan volgens mij niet bij deze AEM. Dat is juist normaal zo handig.... Ook staat de sensor onder de juiste hoek in de pijp.

Chrismo

Vandaag op en neer naar me werk eens kunnen checken wat de meter aangeeft...... 14,7:1 is goed, hoger is te arm. Nu heb ik het volgende kunnen waarnemen: Als ik in zijn 1, naar 2, naar 3 optrek, en dit met volle overgaaf  ;D doe, gaat de meter naar maximaal 14,5 toe, maar blijft meestal rond de 13-14 hangen. Dit is prima volgens mij. Dan komt het gekke: Als ik namelijk bij mijn P11 de a/f wilde controleren deed ik dit altijd door in de 4e versnelling van ongeveer 50km/h WOT weg te gaan. Zo kon ik rustig kijken bij welk toerental ik eventueel de SAFC wat moest bijstellen. Dit heb ik zelfs een keer tot de 180-190 gedaan. Prima!  :duim:

Als ik met de Micra van de 3 naar de 4 ga, ook ongeveer bij 50 km/h, gaat de meter buiten zijn bereik, naar 17 ongeveer, want hij springt heel af en toe naar de 16,7 oid terug.
HOE kan het dat de meter in de 1, 2 en 3 WEL de waardes aangeeft rond de 14,5:1 , maar als ik naar de 4 doorschakel (LET WEL OP: WOT), de meter bijna meteen buiten zijn meetbereik gaat? :-\

Dit is me helemaal een raadsel! Enige wat ik kan bedenken is dat er in de 4e versnelling tov de 3e versnelling, minder snel in toeren wordt geklommen, en de sensor te weinig uitlaatgas voor zijn porum krijgt......


Wie o Wie..........





gr Chrismo

Challenge

Kijk anders eens naar wat voor toerental je zit?
Zoals je aangeeft te weinig uitlaat flow?
Mitsubishi colt 1.5 turbo
Mooie foto's zien,klik op de link hier onder.
www.mroosfotografie.nl

Chrismo

Heeft nix met toerental te maken.....1, 2 en 3 doet ie het wel bij, en dan bedoel ik het gehele toerenbereik. Enkel de 4e en 5e versnelling gaat de meter compleet naar het rode!

Chrismo

Terug van mijn werk, dus onderweg weer even zitten "spelen" met de AEM. Gekke is dat de AEM heel even 13 aangeeft telkens bij WOT in de 4 en 5, en dan loopt ie meteen (na ongeveer 1 seconde) de meter uit naar zeer arm!
Reed 80 in zijn 4 en gaf om de 20 seconde vol gas. De AEM geeft dan telkens 13 aan, en loopt na 1 seconde te teller weer uit. Dit elke keer hetzelfde!
Doe ik dit in zijn 3, dan blijft de meter 13 aangeven.....



gr Chrismo

Michiel

Hij rijdt wel goed, dus als hij de teller uitloopt houdt hij niet in? Je voelt dan niet een dip in het gas?

Blijft toch vreemd, het is wel algemeen bekend dat K11 Micra's redelijk arm lopen, maar hij zou wel binnen bereik moeten blijven.
Weet je zeker dat de AEM goed is?

Chrismo

De sensor is hagelnieuw....de meter gebruikt. Maar gekocht van iemand die er zeer zuinig mee is geweest, en dit probleem ook niet begrijpt.

Vreemd!!! Zou het soms kunnen dat de originele lambda-sensor niet juist is?







gr Chrismo

Michiel

Is de sensor dan wel compatible met de meter?

Als de originele lambda niet meer goed is dan rijdt de auto ook niet meer soepel.

Is er anders bij AEM geen technische support?

Chrismo

Probleem is opgelost! Werkt allemaal prima. De oem sensor was defect, plus de gaskabel heeft ook de boel lopen flessen!




gr Chrismo,


ps, kan op slot