Even voorstellen en direct een vraag

Gestart door Bart@bodenstaff.org, 18 maart 2020, 13:44:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bart@bodenstaff.org

Hallo allemaal,

Allereerst dank voor toelating tot de club  O0

Kort even voorstellen, ik ben Bart, 40 jaar uit Helmond en al jaren Nissan rijdend.
Zelf verschillende Primera's gereden en mijn vrouw een Micra en altijd zonder noemenswaardige problemen...tot dat...

We hebben 7 jaar lang een Micra K11 gereden, fantastische auto en nooit problemen mee gehad. Altijd starten en gaan. Omdat we het gevoel hadden dat hij toch wel op z'n retour was zijn we gaan kijken voor een nieuwe Micra K12. Bij inruil bleek overigens dat er bij de K11 met de KM stand was geknoeid en die uiteindelijk 400000KM had gereden.

Een mooie K12 Tekna gevonden met nog geen 150K op de teller maar er zat nog een storing op, ketting moest vervangen worden. Na wat overleg met mijn garage besloten om deze voor een prikkie te kopen met de wetenschap dat de kosten voor de ketting er nog bij zouden komen. Vervolgens ketting laten vervangen door een Nissan monteur en hij rijdt weer als een trein. Echter na verloop van tijd bleek hij enorm veel olie te verbruiken, was de ketting niet het probleem maar slechts het gevolg?

Terug naar de garage, na controle bleek er niets te vinden. Geen blauwe rook en geen lekkage. Auto rijdt overigens perfect, niets aan te merken. De monteur stelde voor om eens te kijken met een camera zodat het blok niet open hoeft zodat ze konden zien of ze een probleem konden vinden. Daaruit blijkt dat er toch via de zuigers olie in het blok loopt, niet specifiek via 1 cilinder maar door alle 4 echter zijn er in de cilinder geen krassen of andere slijtages te zien. Het vermoeden is dus dat de schraapveren een probleem vormen echter is het wel enorm vreemd dat het bij alle 4 tegelijk is. Voorstel van de vertegenwoordiger (diegene die het camera onderzoek heeft gedaan) is om er bepaalde "goedjes" in te gooien om te kijken wat het doet. Garantie dat het zal werken kan hij niet geven en dan vind ik het risico te groot, kosten zijn immers 4 a 500 euro. Daarbij vinden wij (ik en de Nissan monteur) het ontzettend vreemd dat het bij alle 4 de cilinders gebeurt en ondanks dat hij al tig micra's onderhanden heeft genomen dit nog nooit heeft gezien.

Is iemand bekend met dit probleem en is er een oplossing voor?

Ik had er nog graag de foto's bijgezet maar dat lukte helaas niet.

Groet Bart

jop

welkom bart!
vervelend van de micra, er is hier genoeg kennis om je verder te helpen.
suc6!

Bart@bodenstaff.org


jop

Citaat van: Bart@bodenstaff.org op 18 maart 2020, 13:44:41
Voorstel van de vertegenwoordiger (diegene die het camera onderzoek heeft gedaan) is om er bepaalde "goedjes" in te gooien om te kijken wat het doet. Garantie dat het zal werken kan hij niet geven en dan vind ik het risico te groot, kosten zijn immers 4 a 500 euro.

dit klinkt heel dubieus in de oren moet ik zeggen. goedjes die zoveel geld kosten? willen ze er vloeibaar goud in stoppen?

hoeveel olie die hij gebruikt hebben we het over specifiek?

Bart@bodenstaff.org

Het is een of ander chemisch spul wat ervoor moet zorgen dat de schraapveren weer los komen (mocht dat het probleem zijn). Kostenplaatje is wel totaal bedrag, inclusief het vervangen olie etc. Verbruik is nu zo'n 2 liter op 500KM.

richardwbb

2 liter op 500km is inderdaad heel erg veel. Weet je ook zeker dat de Micra niet alleen wil lekken als er mee gereden wordt? Dat heb ik een tijdje gehad totdat het het helemaal begaf en met meer geluk dan wijsheid blok niet helemaal droog gereden.

Heb je al eens op internet gezocht wat de redenen zijn dat een blok olie verbruikt? Ik kon er maar twee vinden, inderdaad zuigerveren en iets bij de kleppen waar ik de exacte naam niet van weet. Dit moet volgens mij dan wel altijd blauw willen roken. Ik raad je aan hiermee te beginnen want dit is geen rocket science.

Je kan ook eens je vinger door de uitlaattip halen en allicht een foto er van plaatsen, als dat zwart en droog is gaat de olie volgens mij toch nog ergens anders naartoe.

Die goedjes die zijn prima te verkrijgen op internet en ik wil wel met je meekijken er zitten wat slechte merken bij. Dat de betere het dan ook echt doen kan ik niet garanderen want zelf nooit gehad. Dat is eerder twintig euro. Ene moet olie vervangen ander niet.

Maar dan moet je je ook nog afvragen hoe het kan dat de zuigerveren vast zijn komen te zitten en ook nog een hoe het bestaat dat een Nissan blok het daar heeft begeven. Ik denk toch dat het wat anders is. Nissan blokken geven het niet zomdaar op. Ik heb mijn 1.6 blok flink koud op zijn donder gegeven, 'drive it like you stole it' wil niet olieverbruiken. Carterpan was er wel snel klaar mee dat wel. Krukaskeerring was ook versleten en daar moest ik 2 van de 3 liter bijvullen ineens maar blok is gewoon goed.

Bart@bodenstaff.org

Hij lekt niet als hij stil staat, blok is aan de buitenkant kurkdroog. Daarnaast komt er geen blauwe rook uit de uitlaat, niks te zien anders zou naar verloop van tijd een zwarte bumper als gevolg zijn. Het vreemde aan alles is dat de cilinders kras vrij zijn, de monteur die er mee bezig is geweest is ook met stomheid geslagen en kan geen andere verklaring geven dat de schraapveren die onder de zuigerveren zitten verkleefd zijn met rotzooi door misschien verkeerd oliegebruik. De cilinders zijn ook nat van de olie en doordat het geleidelijk over 4 cilinders gaat komt er ook geen blauwe rook. Hij gaf de kans van slagen door het spoelen en uiteindelijk oplossen van de verkleving 60%. Met een kostenpost van weer zo'n 400 euro en net een rekening van 1500 euro van onder andere de ketting vervangen vind ik het wel te gortig worden zeker met een slagingspercentage van zo'n 60%. Problemen met de kleppen is ook gecontroleerd en dat was gewoon goed. Gevoelsmatig klopt het voor mij gewoon niet want hij rijdt als een trein, naar de sloop brengen zou dan ook niet kloppen.  Bedankt alvast voor de reacties 👍🏻

.maarten

Heb je de carterontluchting ook al eens gecheckt?  Ik heb ook wel eens gehoord dat er een slang van de carter ontluchting beknelt raakt of dicht knikt. En dan bouwt er druk op dat olie de cilinders in kan drukken.

jop

ik vind het erg appart dat er totaal geen blauwe rook te bespeuren is. ook al lekt hij op 4 cilinders 250km op 1 liter is gewoon ontzettend veel.
heb je al eens een emissie meeting laten doen?

Bart@bodenstaff.org

Dank voor jullie reacties.

Emissiemeting hebben we gedaan althans een 4 gassen test, hier komt alleen een lichte verhoging van de HC uit wat erop kan wijzen dat er olie verbrand wordt. Hier kunnen we dus ook geen conclusie uit trekken omdat het maar een lichte verhoging is. Daarnaast is de carter ontluchting en kleppenseals ook nagekeken en deze bleek ook gewoon goed te zijn. Verbranding en compressie is verder gewoon goed dus het blijft een raadsel. Mogelijk is omdat de auto een tijd gereden heeft met een opgerekte ketting en dus een niet gebalanceerde verbranding ervoor gezorgd heeft dat er rotzooi is achtergelaten rondom de schraapveren. Misschien door juist meer kilometers te gaan maken en doordat er nu wel een juiste verbranding plaatsvind dit zichzelf moet gaan oplossen. We gaan er nu een ander "schoonmaak" middel (tientjes werk) via de bovenkant van de cilinders ingooien en even een langere periode mee rijden om te kijken of het verbruik minder wordt.   

We geven nog niet op..tips of suggesties zijn nog altijd welkom

.maarten

Je kunt er een 200-250ml atf ingooien en even een stukje rijden. Dat helpt soms nog wel eens. ATF heeft een reinigende werking (Maar minder smerend)

Jandeman

Klepseals zijn goed .. compressie is goed ...al getest of het blok onder en overdruk heeft??zoals ik lees moet t blok overdruk hebben...dan als je de olie dop op t blok los draait ...met draaiende moter ...de dop omhoog komt ..zijn t de olie schraap veren...de boegies er ook uit gehad??om te kijken of deze zwart zijn?dat duid op olie verbranden..moet je kunnen zien met zoveel olie op km..als ik t mis heb hoor ik t graag..

Verstuurd vanaf mijn S60 met Tapatalk


richardwbb

Je schreef 'De cilinders zijn ook nat van de olie', is dat zo uitgelegd aan je?

Ik raad onderstaand product niet direct aan omdat Petromark een beetje een meh merk is (niet goed, niet slecht) maar ter voorbeeld https://www.werkenmetmerken.nl/nl/petromark_inwendige_motorreiniger/p/37118

Dat is wel even 384 euri goedkoper. Het enige dat ik ken dat een zuigerveer vast kan doen zitten (zodat die niet vrij meer ronddraait) is lak en vernis afzetting.

Overigens heb ik toch met interesse even gezocht, olieverlies binnen de motor geeft blauwe rook. Nogmaals, een blok kan lekken en er als je snel even kijkt droog bij staan. Verder zijn blokken nooit helemaal droog. Althans die oudere die ik mooi vind. Ik weet niet hoe een Micra met vergelijkbare kilometerstand er bij mag staan.

Bart@bodenstaff.org

#13
Ik ben ondertussen in de garage geweest en de micra opgehaald. Daarbij ook de foto's gezien die gemaakt zijn bij het onderzoek. Daarbij is goed te zien dat de olie langs de zuiger in de cilinder loopt, dunne strepen sijpelt het over alle 4 de cilinders. Dus op een of andere manier sluiten de zuigerveren en of de schraapveren niet goed af. Nu een Carbon cleaner er in en hopen dat de meuk gereinigd wordt, ik ga de komende tijd kijken of het verbruik afneemt. Daarbij maken we op dit moment weinig km dus wel lastig te oordelen. Overigens is aan de bougies niets te zien. Het blijft al met al een raadsel maar omdat de monteur aangeeft dat het blok er als nieuw uitziet van binnen blijf ik hoop houden. Dank voor alle reacties en ik houd jullie op de hoogte.

jop

klepseals zijn daarmee ook uitgesloten?