Rubin's K11 1.4 Sport

Gestart door RubinvdLinde, 04 juli 2015, 18:43:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dino


Taxloss

I`m only responsible for what I say,
Not for what you understand...

RubinvdLinde

Ik heb afgelopen weekend de schroefset corsa B aangepast en volgens mij heb ik het gekraak en verspringen van de veer verhoplen. Helaas geen foto's gemaakt bedacht me pas achteraf dat het een mooie how to was geweest... :-\

Het volgende heb ik gedaan:

- Plaat bovenop de veer die geleverd is met schroefset (weet niet hoe deze heet) vast gedraaid met een moer met daaronder 4 ringen (let op de vergt veel kracht van 2 personen!). Dit zorgt ervoor dat de moer tot helemaal onderaan de schroefdraad komt. Hierdoor hou je meer schroefdraad over om topschotel etc te monteren en zit de veer helemaal geklemd.
- Hierop de orginele veerschotellager van m'n micra gemonteerd
- Hierop de orginele veerschotel van m'n micra gemonteerd.
- Hier bovenop een krukas lager gemonteerd.
- Deze vastgezet (handvast) met centrale moer op het laatste stuk schroefdraad van de schokbreker.
- Geheel onder auto plaatsen zoals orginele schokbreker.

- LET OP, RUBBER BOVENAAN EN ZWARTE AFDEKKAPJE VOOR DE VEERSCHOTEL MONTEER JE NIET

Resultaat:

- Veer draait in z'n geheel mee, staat klem, maar los van veerschotel;
- Vering voelt comfortabeler aan;
- Geen kraken en verspringen van veer bij lage snelheden, drempels en inparken;
- Stuur komt gewoon mooi uit zichzelf terug na het nemen van een bocht.

Heb gisteren veelvuldig snel bochtenwerk op alle snelheden (5km/h - 80km/h) getest (op een leeg parkeerterrein :P) en geen rare geluiden of gevoel in stuurinrichting. Tot nu toe positiever dan de vorige 2 setups die ik heb geprobeerd.

Ik hou jullie op de hoogte de komende dagen (wordt dagelijks 60 km gereden) en zal foto's plaatsen hoe de schroefset er nu uitziet, gemonteerd onder de micra.

Milo

Gespot, gisteravond rond kwart over 8 :P
Eigen lichaam, eigen lot, eigen leven. Je moet het zelf doen want niemand komt het geven!

Spulletjes die ik nog te koop heb staan van de (ex)-Micra (Silver Pandaren)

RubinvdLinde

Ja ik zag je net te laat, maar herkende je aan de lidverlichting en dakdragers in mn achteruitkijkspiegel  ;D

Conodihno

Cool lidverlichting, kan handig zijn als je hem in het donker niet zo snel kan vinden... :)

RubinvdLinde

Nog een kleine aanpassing gedaan aan m'n schroefset en als het goed is nu van alle bijgeluiden af. Wat heb ik gedaan?

1: We hebben een schroefset (Corsa B):


2: Vast gezet met een extra bout met daar onder 4 ringen. Dit om de topschotel van de schroefset zo ver mogelijk naar onderen te drukken. Zodat je in de verdere opbouw genoeg schroefdraad overhoud:


3:Hierop plaats je de orginele micra veerpootlager:


4:Een ring bovenop de opstaande rand van de veerpootlager. Dit om te voorkomen dat de veerpootlager in z'n geheel samen gedrukt wordt en z'n werk niet meer kan doen. Bovenop de ring smeer je wat tight lock:


5:Top mount van de micra erop, goed centreren:


6: Krukaslager erop (of een andere geschikte lager) wederom goed centreren:


7: Centrale bout erop, met een beetje tight lock. Hierdoor komt de bout niet los terwijl je hem handvast aandraait, waardoor de veerpootlager niet samengedrukt wordt en z'n werk niet meer kan doen:


8: En het geheel onder de auto:


Het ziet er allemaal vrij basic uit, maar het is een simpele goedkope oplossing en zeker een grote verbetering tenopzichte van gewoon de Corsa B schroefset er zo onder stoppen. De pillowball constructie van thom zal zeer waarschijnlijk nog betere resultaten leveren, maar dat is ook wat meer high-tech :P

Tip: smeer tijdens het opbouwen beide lagers in met wat extra lagervet



Leo

Je kunt die kleine veren er ook uithalen want die zitten al erg geperst
Mitsubishi Colt CZT 1.5T
Nissan Micra K12 1.6
Nissan Micra K11 1.4
Nissan Micra K10 1.2

RubinvdLinde

Citaat van: Leo op 12 oktober 2015, 09:28:21
Je kunt die kleine veren er ook uithalen want die zitten al erg geperst

Welk voordeel haal ik daaruit?

RubinvdLinde

Van de week bij marnik langs geweest en zijn LED lichten en veerpootbrug achter overgenomen, thanks O0






Ook zijn nog onderweg:
- luchtfilter setup van Leo
- veerpootbrug voor/boven van piet.

En over 2 weken een week vakantie, wordt de micra helemaal uitgededeukt, roest weggewerkt en total respray. Dan is dit projectje wel zo goed als klaar ;D moet er wel een nieuwe daily komen..

5 maanden geleden kocht ik deze micra zo goed als rijp voor de sloop
met:

Kapotte motor
Kapotte aandrijfassen
Versleten veerpootlagers
Roestige uitlaat
Kachel die het niet deed
Gebarsten lichten
Volledig vervuild en doorgerookt interieur (tot aan mos in de kofferbak aan toe!!)
Lege katalysator
Kapotte deurscharnieren

En dan ben ik vast nog een hoop vergeten. Maar ik denk dat dit beestje toch een mooie make over heeft gekregen.



Conodihno

Goed gedaan! Staat er keurig bij en na een respray te glimmen als een malle.

thom-micra

Citaat van: RubinvdLinde op 12 oktober 2015, 15:20:39
Citaat van: Leo op 12 oktober 2015, 09:28:21
Je kunt die kleine veren er ook uithalen want die zitten al erg geperst

Welk voordeel haal ik daaruit?
dan kun je nog lager.
die veer is er alleen voor om te zorgen dat de veer op z'n plek blijft zitten als je de auto omhoog krikt ;)



Dino

Netjes! Veel gedaan in zo'n korte tijd!  :o

RubinvdLinde

Citaat van: thom-micra op 16 oktober 2015, 09:46:20
Citaat van: RubinvdLinde op 12 oktober 2015, 15:20:39
Citaat van: Leo op 12 oktober 2015, 09:28:21
Je kunt die kleine veren er ook uithalen want die zitten al erg geperst

Welk voordeel haal ik daaruit?
dan kun je nog lager.
die veer is er alleen voor om te zorgen dat de veer op z'n plek blijft zitten als je de auto omhoog krikt ;)

Maar dan krijg je toch wel een probleem bij de keuring neem ik aan als je veer los komt tijdens het opkrikken? En zo lang ik deze kleine velgen heb hoef ik niet lager, raak nu al zeer regelmatig de balk onder m'n motor bij een stevige afrit :P

Milo

Citaat van: RubinvdLinde op 16 oktober 2015, 10:36:18
Citaat van: thom-micra op 16 oktober 2015, 09:46:20
Citaat van: RubinvdLinde op 12 oktober 2015, 15:20:39
Citaat van: Leo op 12 oktober 2015, 09:28:21
Je kunt die kleine veren er ook uithalen want die zitten al erg geperst

Welk voordeel haal ik daaruit?
dan kun je nog lager.
die veer is er alleen voor om te zorgen dat de veer op z'n plek blijft zitten als je de auto omhoog krikt ;)

Maar dan krijg je toch wel een probleem bij de keuring neem ik aan als je veer los komt tijdens het opkrikken? En zo lang ik deze kleine velgen heb hoef ik niet lager, raak nu al zeer regelmatig de balk onder m'n motor bij een stevige afrit :P

Wen er maar alvast aan haha :P Daar leer je wel op sturen op ten duur xD
Eigen lichaam, eigen lot, eigen leven. Je moet het zelf doen want niemand komt het geven!

Spulletjes die ik nog te koop heb staan van de (ex)-Micra (Silver Pandaren)