ITB ?

Gestart door Kwarkieboy, 02 juni 2014, 21:43:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kwarkieboy

Heeft iemand er ooit over na gedacht om ITB's te plaatsten ??
En wat ben je daar voor nodig.
Neem aan een nieuw inlaat spruitstuk.
4 andere TB's.
Ik hoorde dat je Kawasaki TB's kunt gebruiken.
Er is volgens mij een Nismo March k11 met ITB
K11 '95
K11 Aztek '00

Leo

Mitsubishi Colt CZT 1.5T
Nissan Micra K12 1.6
Nissan Micra K11 1.4
Nissan Micra K10 1.2

Bunny


.(\__/).
(='.'=)   This is Bunny. The one and only!
(")_(")   March K11 Cabriolet Project Topic

thom-micra

dat zijn carburateurs bunny, constand vacuum motorfiets carburateurs
verschil met throttle bodies (itb) en carbs, is dat met throttle bodies je nog gewoon injectoren gebruikt en via de ecu nog ontsteking regelt, en dus ook de ecu houd (wel een mapbare)
en met carbs kun je je hele ecu weghalen, aangezien je gewoon met sproeiers werkt.




Bunny

Owja is ook zo :P maar hoe meet je de luchtstroom bij meerdere throttle bodies?

.(\__/).
(='.'=)   This is Bunny. The one and only!
(")_(")   March K11 Cabriolet Project Topic

thom-micra

bij itb kun je nippels op de spruitstukken maken, die 4 in een verdeler, en daar een map sensor op zetten, en dan het gemiddelde nemen.

bij carbs gebruik je gewoon een vacuum meter, daarmee kun je elke carb los van elkaar instellen op het juiste vacuum.



thom-micra

itb en carbs hebben beiden wel z'n voor en nadelen

Itbs voordelen zijn bijvoorbeeld dat je met de juiste setup, een behoorlijke vermogen boost krijgt. ook doordat de throttle response van itb's veel hoger is als bv turbo.
nadeel is wel, itb's zijn behoorlijk prijzig, zo betaal je bijvoorbeeld voor een set janveys als snel 1400 euro. daarnaast moet je ook een mapbare ecu hebben, zoals bijvoorbeeld megasquirt of greddy.

voordelen van carbs zijn, dat het redelijk goedkoop kan, alhoewel je met carbs ook 2 richtingen op kan gaan.
Je hebt de standaart motorfiets carbs, die hebben een constand vacuum. dus in de carb zit een vlinderklep en een schuif. zodra je het gas intrapt, dus de vlinderklep opent, moet hij eerst dmv een membraan een vacuum creƫren die de schuif opent. nu is dat geen seconden werk, maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld itb, zit er wel een Groot verschil in.
CV carbs zijn dankzij het grote aanbod ook voor een klein prijsje te krijgen, met kelken +-100

Dan heb je ook nog flatslide carburateurs, zoals Mikuni RS en Keihin FCR. Die werken niet met een vacuum, maar alleen maar met een rechte schuif. Voordeel is, dat ze dezelfde response hebben als itb.
Nadeel van flatslide is, dat je voor een set keihin fcr, rond de 1000 kwijt bent.

Nog een voordeel van carbs, is dat je zonder ecu kan werken.
de ontsteking kan dmv een k10 dizzy en een k10 bobine.
Nadeel van carbs tegenover itb, is dat het vermogen niet zoals itb's is.



lurtz

Zou dit graag willen op me eigen ecy blijven.draaien maar weet niet hoe.ik dit ooit voor elkaar moet krijgen.

thom-micra

je meot zoizo een mapbare ecu hebben, dus ori met nistune zou kunnen.
makkelijker is gewoon bijvoorbeeld itb  van een suzuki motorfiets nemen, en dan de ecu erbij, die van de nieuwe modellen zijn vaak al mapbaar namenlijk