Verschillen cg10 en cg13

Gestart door thom-micra, 02 mei 2014, 12:02:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thom-micra

He,

Ik vroeg me af wat eingelijk de echte verschillen zijn tussen een 1.3 en een 1.0
Dus is bv de krukas anders, of de versnellingsbak.
en de inhoudsverschillen, is dat alleen van de platte en holle zuigers?

Aangezien ik straks een blokje wil scoren voor mijn project, en er niet denderend veel 1.3's tekoop staan voor een fatsoenlijke prijs en kmstand, dacht ik dat ik mischien wel een 1.0 kan scoren en die zo maken.

groeten



Riesh

je kan het beste een 1.3 scoren van een vct transmissie. naar ik heb begrepen heeft die sterkere internals.
Micra Addict

thieme

Volgensmij niet echt sterkere internals maar het blok is "decked"
Versnellingsbak ligt eraan of het facelift is ja of nee

Krukas dacht ik wel eens gelezen te hebben dat die bij 1.0 iets lichter was maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Volgens mij zijn verder alleen de drijfstangen en zuigers anders, oja en de nokkenassen natuurlijk.

Op het Engelse forum kan je hierover veel meer informatie vinden.

Jeroen330

Nokassen, zuigers, drijfstangen, ECU en ik dacht ook injectoren..

Ook de koppelingen, vliegwielen en bakken zijn verschillend

Jeroen330

Wat houdt overigens decked in?

thieme

#5
http://www.micra.org.uk/threads/cg13-auto-engine.27434/
Meer verstevigingen in de watergallerij

koppeling vliegwiel en bakken zit ook verschil tussen pre-facelift, facelift en second facelift.
ECU heeft mischien iets andere sparkmaps maar de injectoren zijn hetzelfde.

Jeroen330

Dat is wel ideaal dan.. zulke aanpassingen maken de hitte afvoer op de cilinder gemakkelijker en daarmee je cilinderwanden niet alleen sterker maar ook meer bestand voor turbo applicaties..

Ik heb nog zo'n blok liggen uit de oger.. is denk ik wel wat voor Ken...


thom-micra

zijn de aansluitingen van de bak ook anders?
of kan ik gewoon een 1.3 bak op een 1.0 blok zetten?



Jeroen330

De aansluiting van bak op het blok past, alleen heeft de centrale bak as van de 1.3 meer splines.. Dus hij gaat niet over de 1.0 koppeling heen... als je een 1.0 blok met 1.3 vliegeiel, koppeling en bak plaatst zou het denk ik wel lukken..

chiba_kun

Citaat van: thieme op 02 mei 2014, 13:46:17
http://www.micra.org.uk/threads/cg13-auto-engine.27434/
Meer verstevigingen in de watergallerij

Nooit geweten dat een blok van een (CVT)automaat Micra anders is dan die van een handgeschakelde Micra. Interessant!

thom-micra

dus in principe als ik een 1.0 blok pak, stop daar de 1.3 zuigers met drijfstangen in, 1.3 nokken en een 1.3 koppeling, is het dan dus gewoon een 1.3?



thieme

Volgensmij hebben alleen de prefacelift 1.0 blokken een afwijkend vliegwiel en 160mm koppeling. Dat is later gelijkgetrokken met de eerste facelift, al zijn de 1.0 vliegwielen wel lichter als ik het goed heb maar ze hebben dan in ieder geval dezelfde bevestiging.

thom-micra

Maar dat zou dus wel passen, een 1.3 koppeling + vliegwiel op een 1.0 blok en dan de 1.3 bak?
ik heb namenlijk al een 1.3 koppeling + vliegwiel
(en ik heb toch de 1e facelift? en de prefacelift is toch met de grille nog los van de motorkap? :) )



thieme

Op de prefacelift weet ik niet zeker volgensmij wel
Jij hebt inderdaad een 1ste facelift.

thom-micra

zit me dat eens te bedenken, maar hoe kan het volume anders zijn als er een zelfde krukas inzit, en dezelfde boring?
de kortere drijfstang en platte zuiger kan toch niet die 0.3l minder maken?