nissan micra k11 1.4 tuning

Gestart door Rowin1994, 11 februari 2014, 19:10:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rowin1994

hee allemaal,

ik heb afgelopen jaar de nissan micra van mijn opa overgekocht alles nog standaard enzo.

ik wil graag beginnen met deze te tunen maar helaas heb ik hier vrij weinig verstand van en ik dacht dat jullie me misschien wel konden helpen.
wat moet ik vervangen om het sneller te laten optrekken etc...

ik heb ook veel gehoord over chiptuning maar heeft dat zin en kan dat met deze auto?

ook had ik gelezen dat een betere luchtfilter en uitlaat systeem heel goed werken om het meer vermogen te geven. wat voor soort is dan t beste.
ik hoop dat jullie mij een beetje verder kunnen helpen met het autotje van mijn opa nieuw leven in te blazen :)
...

Leo

#1
welkom, belangrijkste bij micra tuning is eigenlijk heb je airco ja of nee.

ik heb zelf een 1.4 met airco en daardoor passen de gewone 4-2-1 (janspeed) uitlaatspruitstukken niet :( er zijn wel airco spruitstukken maar die zijn heel schaars.

zelf heb ik gekozen voor een openluchtfilter set, dus aanzuigbuis en filter koste me in totaal € 45

heb wel de slang van carter aangepast maar heb daar nog geen foto van gemaakt.

ik heb gekozen voor een 2.5'' sportex BN2 einddemper, kost € 150 met verzenden



ik heb gekozen voor sportex omdat je dan niet hoeft te zagen in je bumper.
een orginele 1.4 bumper is namelijk lager, sportex levert hier pasklare sport einddempers voor :D

dan de gewone chiptuning is niet mogelijk bij een micra er kan wel een extra weerstand worden geplaatst maar dan hou je de ecu gewoon voor de gek (duur grapje) er zijn wel mogelijkheden zoals bv nistune.
je krijgt dan een 2e printplaat op je moederbord van je ecu.

verder als je geen airco hebt kun je dus een janspeed 4-2-1 uitlaat spruitstuk plaatsen kost 225 pond, hier zit de meeste winst in :)
http://dealerservices.autotrader.co.uk/22922/download/rally-parts.pdf

100 pk uit een micra is goed mogelijk kost alleen een paar €€€ ;D

naast vermogen tuning is er nog veel meer te vinden voor je micra

wat dacht je van verlagen middels verlagings veren & sport schokdempers
zorgt voor een veel betere wegligging

http://www.gt-cupline.de/product_info.php?info=p203177_gt-cupline-sportfahrwerk-nissan-micra-k11-40-40mm.html
(kan een beetje korting voor worden geregeld € 199 met verzenden)

of sneller schakelen middels een shortshifter
Mitsubishi Colt CZT 1.5T
Nissan Micra K12 1.6
Nissan Micra K11 1.4
Nissan Micra K10 1.2

Beenius

#2
Er komt uiteraard wel iets meer bij kijken dan het enkel vervangen van onderdelen.

Het zijn combinaties van producten. 1 van de belangrijkste dingen; het finetunen en goedzetten van je ecu (mocht dit met het origineel kunnen, dan wel met een ander te plaatsen ECU). Na het plaatsen van je producten 'het daadwerkelijke tunen'.

De eerste vraag is dus. Wat wil je bereiken. Wat xleonl al noemt, kan samen opzich al wat opleveren uiteindelijk.

Ik heb een Honda Prelude VTEC N/A laten tunen van 185PK standaard naar 230PK
Wat had ik o.a. hiervoor nodig:
- 2,5" RVS uitlaatsysteem
- SMSP Stage 2 4.2.1 Spruitstuk
- Type S Nokkenassen
- Mahle Gold zuigers 11,5 compressie
- AEM V2 Air intake
- Rosko Racing Inlaat spruitstuk
- Type S Gasklephuis (grotere diameter)

- Forbidden motorsport Shortshifter
- LSDMotorsports Sport koppelingset
- Fidanza Lichtvliegwiel

- ECU P28 met tuning

Meer PK's wil ook meer stop kracht, dus:
- Brembo schijven.
- Ferrodo DS2500 Blokken.
- Goodridge remkabels.

Om je maar een idee te geven hoe gek je het kan maken over de jaren. :D Laat je goed informeren en doe niets overhaast. Op internet staat veel en goed rondzoeken kan je veel centjes schelen.

Leo

#3
het fine tunen van een orginele ecu is dus alleen mogelijk met nistune, thieme heeft dat recentelijk laten plaatsen ( heeft een 100 pk 1.3 micra)
http://www.micrafanclub.com/index.php/topic,13864.195.html

MTQ heeft een janspeed op zn 1.4
http://www.micrafanclub.com/index.php/topic,15144.375.html

en ja wat beenius aangeeft je hebt bij meer vermogen betere remmen nodig.
heb je momenteel massieve of geventileerde remschijven ???

OEM Brembo geventileerde remschijven kosten  €28.14 p.s.
http://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-onderdelen/nissan-datsun/micra/micra-k11-hatchback-00-1992-00-2003/14-16-v-kat-09-2000-02-2003-60kw/schijven-blokken/remschijf

daarnaast zijn er ook sport remblokken verkrijgbaar voor je orginele klauw.
van ferrode,

brakemax  €35.28
http://www.autopartsonline.nl/NISSAN/MICRA/MICRA+%5BK11%5D/1.3-16V/remblokken/r/23884/71-GN-VG/hm/

EBC greenstuf  (€71.79)
http://www.carfantasy.nl/ebc-brakes-nissan-micra-14-k11-2000-2003-remblokken-voorzijde-p-371462.html?osCsid=jr4eno17ukp2pfpaub91356jf0

je kunt ook een grotere klauw overwegen voor andere schijven
een 1.6 klauw van een sunny of 100nx, hiervoor zijn namelijk geboorde en gegroefde remschijven beschikbaar, minimale velgmaat is 13''
http://www.autopartsonline.nl/NISSAN/100++NX/100+NX+%5BB13%5D/2.0-16V+GTi/23004/remblokken/r/

daarna volgt een 2.0 klauw van een sunny of 100nx GTI deze zou kunnen passen met 14'' maar 15'' past zeker

en daarna komt natuurlijk een Brembo Big Brak kit :)

heb je weer wat meer leesvoer om overna te denken :D
Mitsubishi Colt CZT 1.5T
Nissan Micra K12 1.6
Nissan Micra K11 1.4
Nissan Micra K10 1.2

Rowin1994

hee, heel erg bedankt voor jullie reacties ik ga eens kijken wat ik met deze informatie allemaal kan. ga zoiezo eerst van de week opzoek naar een openlucht filter en dan vanaf daar weer verder :)
...

Leo

Citaat van: Rowin1994 op 18 februari 2014, 20:17:58
hee, heel erg bedankt voor jullie reacties ik ga eens kijken wat ik met deze informatie allemaal kan. ga zoiezo eerst van de week opzoek naar een openlucht filter en dan vanaf daar weer verder :)

ik heb deze set maar dan voor een normale prijs
http://www.ebay.co.uk/itm/98-01-NISSAN-MICRA-1-0-1-3-1-4L-AIR-INDUCTION-KIT-/190462261337?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2c586f7859

misschien kun je even met de verkoper mailen. je kunt natuurlijk ook zelf een set samen stellen :)
Mitsubishi Colt CZT 1.5T
Nissan Micra K12 1.6
Nissan Micra K11 1.4
Nissan Micra K10 1.2

Psydan

Succes met dingen vinden!

Luchtfilter is wel de makkelijkste eerste stap inderdaad.
Do not underestimate what you will never understand.

Rowin1994

hee,

ik ben nu al best lang aan zoeken voor zo'n open lucht filter of cold air intake maar ik kan vrij   weinig vinden voor een nissan micra, ik kom wel heel vaak bij een k&n 57i terecht maar dat zijn allemaal sites uit Engeland enzo een daar moet je met creditcard betalen maar die heb ik dus niet. weet iemand misschien een goed alternatief hiervoor.
...

thom-micra

Citaat van: Rowin1994 op 28 februari 2014, 13:43:55
hee,

ik ben nu al best lang aan zoeken voor zo'n open lucht filter of cold air intake maar ik kan vrij   weinig vinden voor een nissan micra, ik kom wel heel vaak bij een k&n 57i terecht maar dat zijn allemaal sites uit Engeland enzo een daar moet je met creditcard betalen maar die heb ik dus niet. weet iemand misschien een goed alternatief hiervoor.
hey

je kunt deze halen zoals xleonl al zei.
http://www.ebay.co.uk/itm/98-01-NISSAN-MICRA-1-0-1-3-1-4L-AIR-INDUCTION-KIT-/190462261337?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2c586f7859

die kun je gewoon met paypal betalen ;)



Milo

#9
Wat ik zelf heb gedaan is een filtertje+90 graden silicone bocht+verloop buis bij Autostyle kopen .
Er is pas ook nog een groupbuy geweest voor een CAI setje, sommige gaan voor duurdere sets maar qua kwaliteit maakt het allemaal niet zoveel uit.
Ik zou zeggen: zoek eens wat Show Your Car topics door, daar is genoeg informatie te vinden.
Eigen lichaam, eigen lot, eigen leven. Je moet het zelf doen want niemand komt het geven!

Spulletjes die ik nog te koop heb staan van de (ex)-Micra (Silver Pandaren)

thieme

Ik weet niet of een mod alle posts wil verzetten of niet maar tot die tijd maar zo ff

Citaat van: Milo op 04 maart 2014, 18:55:22
Jij had de 1.3 tog? Neem aan dat het effect van zo'n TB (icm injectoren) zich ook toepast op de 1.4 vanaf 2000?
Citaat van: thieme op 04 maart 2014, 19:28:21
Een 1.4 heeft topfeed injectoren. De 1.6 injectoren zijn sidefeed
Gasklephuis is ook anders.
Ik geloof dat je met een 1.4 moet kijken naar de QG series motors in ieder geval voor de injectoren en misschien het gasklephuis alleen dat zou je zelf moeten uitzoeken.
Citaat van: xleonl op 04 maart 2014, 20:36:53
dus een 1.6 of 1.8 van de almera N16 ? interessant :)
Citaat van: thieme op 04 maart 2014, 20:44:36
De injectoren weet ik zeker dat ze passen maar de rest heb ik eigenlijk alleen gelezen toen ik wat info zocht over conversies.
CG10/CG13 lijken heel veel en zijn redelijk makkelijk uit te wisselen voor een GA16
CGA3 = Coilpack lijkt ook meer op de nieuwere QG coilpack motoren en die zouden ook swapbaar zijn zonder al teveel geklooi.
Citaat van: MaStErTuNeR Q op 04 maart 2014, 23:10:30
Wat nou als je het inlaat spruitstuk van een 1.3 op een 1.4 zet dan lijkt et mij dat een 1.5 tb gaat passen
Citaat van: xleonl op 04 maart 2014, 23:14:11
heb ik momenteel geen foto van :(

dit had ken laatst geplaatst

Citaat van: KenSuperS op 22 februari 2014, 08:37:58
liefst heb ik nog een custom brandstofrails met sr20 injectoren of een cga3de inlaat en brandstofrail zodat ik met topfeed injectoren kan gaan spelen
(oude model supra 440cc injectoren passen hier direct in als het goed is).

interessant mstq

zullen we dit verzetten in het 1.4 tuning topic ?

http://www.micrafanclub.com/index.php/topic,16074.0.html

Ik geloof dat het 1.4 gasklephuis ook andere aansluitingen heeft. Dit is misschien wel aan te passen aan de kabelboom maar dat weet ik niet. Ik heb me nooit echt heel erg verdiept in de CGA3
Omdat de CGA3 topfeed is is er veel meer keus voor grotere injectoren maar als je zowiezo geen turbo erop gaat jengelen zijn 1.6l injectoren goedkoper en makkelijker aan te komen en zat voor een n/a 1.3.

thieme

Ook dit nog maar ff uit het catcams topic hiernaartie zetten:

CiteerHmm ik verveelde me en was nog ff bij Humphris aan het kijken en zijn cams maakt hij schijnbaar gewoon voor cga3. Prijs komt op 502,50 pond en dat is op dit moment +- 610 euro
Iets verder zag ik:
Light Weight one piece special flywheels for coil pack engines
Approx 3.5Kg
P.O.A Available Feb 2014
Ik dacht eerst dat vliegwiel van 1.3 en 1.4 hetzelfde was maar schijnbaar toch niet.

Marco330

Het inlaatspruitstuk van een 1.3 is P&P op een 1.4.... Dus dan is een 1.5 gasklep ook mogelijk.

Een QG18 gasklep is ook mogelijk, maar dan moet je het inlaatspruitstuk van een Australische 1.4 hebben. Die heeft een ander boutpatroon. Echter is het wel aan te raden andere injectoren te nemen én te chippen.

Leo

kijk eens aan dat is al goed om te weten :)

voor de volledigheid moet in beide gevallen gekozen worden voor andere injectoren en chippen
of alleen bij de QG18 gasklep ?

en wat is nou eigenlijk de juiste manier om een k11 te chippen.
ik ken alleen maar de weerstand methode die je auto ''voor de gek houd'' :(
Mitsubishi Colt CZT 1.5T
Nissan Micra K12 1.6
Nissan Micra K11 1.4
Nissan Micra K10 1.2

thieme

Nistune of standalone
een safc kan ook wel maar daar pas je nog steeds alleen het signaal van de maf mee aan al gaat dat nauwkeuriger dan een vaste weerstand natuurlijk