Klem advies voor lucht en radiateur slangen

Gestart door SA053, 12 december 2013, 13:40:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SA053

Hallo allemaal,

Even een tip/advies....

Voor de gene die mij nog niet kennen ik ben een beginneling in de micra club.
Ik heb pas een Micra gekocht om naar stage te kunnen. Ik loop mijn stage bij NACCO Materials Handling Group die een in wereldleider is in het bouwen van Lift-trucks.

Momenteel doe ik een onderzoek naar samenstellingen van CAC Hoses en Clamps ( CAC = Charge Air COOLER ) vooral interessant voor de turbo fanaten.
Tijdens mijn onderzoek heb ik veel onderzoek gedaan naar soorten klemmen en slangen. Ik merkte dat er vaak grote problemen waren met het lek dicht krijgen van radiateur - en/of  hogedruk leidingen.
Ik zie dat er steeds wormklemmen worden gebruikt bij de turbo leidingen, wat eigenlijk helemaal geen goeie keuze blijkt te zijn. Puur om zijn klem karakteristieken en metaal eigenschappen.
Meestal zijn deze klemmen heel goedkoop en  zijn de gemaakt van een goedkoopstaal soort wat snel roest of zelfs kapot gaan.
Een ander groter probleem met dit soort klemmen is dat ze uitsparringen hebben in de band.
Deze lijken wel speciaal ontworpen te zijn om in je slang te snijden.;)
Het zit namelijk zo, de tempratuur van de koelvloeistof neemt toe en dus die van de leiding ook omdat, de leidingen vaak( bijna altijd ) van rubber zijn en rubber erg afhankelijk is van externe tempraturen wordt het compound erg zacht en komen ze netjes uit de uitsparringen van het band.

Dus een hele belangrijke factor is dat de klem aan de binnenzijde gelined moet zijn, dus hij mag geen uitsparringen hebben.
Ook kan de aanhaalmoment waar hij op gezet is dalen. Dit wordt veroorzaakt door de spanning onder de klem die wordt uitgeoefend door de slang. De klem probeert dan namelijk in dezelfde diameter te blijven terwijl de slang uitzet dus het materiaal gaat deformeren.
Hiervoor zijn er nieuwe klemmen ontwikkeld namelijk - Spring loaded  T-bolt Clamps en Constant Torque Clamps. Dit zijn complexere technieken dus de prijs neemt toe, maar problemen heb je weinig tot niet. De hele stugge veer wat dan tussen de moer en de schroef behuizing zit vangt de verandering in de slang op en de klem blijft een gelijke spanning behouden. Waardoor je ze niet meer hoeft aan te draaien na een bepaald tijd. ( DUS ALS JE NIET VAN DIT SOORT KLEMMEN HEBT GEBRUIKT ZOU IK OM DE MAAND EVEN KIJKEN OF DE KLEM NOG GENOEG SPANNING HEEFT!!! ). Toch adviseer ik om ook de constant-torque klemmen te controleren, niks is perfect.
Deze klemmen zijn ook altijd verzinkt of gemaakt van RVS dus geen roest.

Kort gezegd....
Voor hogedruk leidingen of radiateur slangen adviseer ik Spring loaded T-Bolt klemmen of Constant - Torque klemmen. Als je moet kiezen zou ik voor Constant Torque gaan, niet omdat deze duurder zijn maar, omdat ze ook betere klem karakteristiek hebben, de krachten onder de klem zijn zeer gelijk verdeeld.

Ik kan ook foto sturen ter illustratie van de klemmen. Ik weet niet hoe het zit met de copyright gebeuren dus ik zet geen foto's afkomstig van google.....

Open voor vragen 

:mfc:

Riesh

Copyright is  over het algemeen geen probleem. Als google ze kan vinden dan....
En je bent niet de eerste die dit onderzocht heeft en met dezelfde uitkomsten komt.

Die wormwielklemmen (wasmachineklemmen) zijn troep.
Ik gebruik voor mijn werk altijd oortjesklemmen waar ik klemmen nodig heb
Micra Addict

SA053

O :-\, ik wist niet dat er meerdere mensen waren die hier een advies over hadden gegeven.
Oortjes klemmen hebben heel goed ik kan zelfs zeggen dat ze een veel beter klemkarakteristiek hebben dan alle klemmen die ik hierboven heb genoemd maar, je kunt ze niet hergebruiken om dat je het staal blijvend vervormd. ;)

Leo

dat heb je mooi uitgezocht. maar kun je ook fotos plaatsen want ik weet niet hoe bepaalde onderdelen er uit zien :)

je kunt fotos makkelijk delen via photobucket door vervolgens een .img linl te gebruiken
Mitsubishi Colt CZT 1.5T
Nissan Micra K12 1.6
Nissan Micra K11 1.4
Nissan Micra K10 1.2

SA053