Groupbuy: Air Induction Kit

Gestart door Psydan, 15 juli 2013, 01:01:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Milo

Mij is verteld dat het in principe wel APK waardig is omdat er nauwlijks tot GEEN olie komt.
Mijne is hiermee ook zonder problemen door de APK gekomen.
Maar je moet hiermee (filtertje) niet in Zwitserland gaan rijden ofzo want als je dan aangehouden wordt ben je wel de sjaak.
Daar zijn de eisen namelijk vele malen strenger.
Eigen lichaam, eigen lot, eigen leven. Je moet het zelf doen want niemand komt het geven!

Spulletjes die ik nog te koop heb staan van de (ex)-Micra (Silver Pandaren)

Leo

ok, ik wacht het dus even af, hoef nog lang niet voor de apk.

zolang het maar een gesloten systeem blijft is het dus overal toegestaan :)
Mitsubishi Colt CZT 1.5T
Nissan Micra K12 1.6
Nissan Micra K11 1.4
Nissan Micra K10 1.2

Marco330

Naar mijn weten moet een systeem altijd gesloten blijven...

En een APK keurmeester zal er niet moeilijk over doen. Mochten ze een steekproef krijgen, doen ze er gewoon even een slangetje op. Voilà!

thom-micra

mijn micra is ook gewoon met m'n luchtfilter kit door de apk gekomen.
heb dan wel een klein filtertje van de automat op m'n ontluchting zitten. kost maar 6 euro ofzo



TeSprouT

Ik heb ook nooit problemen met et kleine filtertje gehad wat betreft apk goedkeur. Zelfs geen opmerking voor de volgende x of wat dan ook.
Love the potiential

Jeroen330

Zou wel afkeur moeten zijn..

Niet alle APK meesters zijn er zo bedacht op.. Een cartersysteem moet altijd gesloten zijn zodat oliedampen mee gaan de verbranding in.. Marco330 heeft hierin gelijk..

Ik ben er zelfs eens op afgekeurd.. Mijn keurmeester waar ik altijd heen ga is enorm streng, maar dan weet je wel dat het 100% goed is!

Psydan



Dit gat moet dus gewoon dicht bij de facelift?
Do not underestimate what you will never understand.

Marco330


Jeroen330


Psydan

Leon, heb jij dit gat al gedicht? Zo ja, hoe?
Do not underestimate what you will never understand.

Leo

nee helaas, maar een simpel plugje of iets dergelijks moet voldoende zijn ;)

verder omtrent een oil catch tank, is dit wat ???

http://www.ebay.com/itm/140870688864?_trksid=p3984.m1423.l2649&item=140870688864&cmd=ViewItem&sspagename=STRK:MEWAX:IT&vxp=mtr

moet ik hierbij op bijzonderheden letten, wel/geen filter etc.
Mitsubishi Colt CZT 1.5T
Nissan Micra K12 1.6
Nissan Micra K11 1.4
Nissan Micra K10 1.2

Psydan

Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt. Ik had begrepen dat je gewoon wat aluminiumfolie balletjes erin kan doen om het vast te houden. Verder druppelt het olie er gewoon in. Het filtert het lucht niet wat er doorheen gaat.

Daarnaast denk ik dat er nog wel goedkopere te vinden zijn.
Do not underestimate what you will never understand.

Marco330

Citaat van: xleonl op 31 juli 2013, 20:08:49

verder omtrent een oil catch tank, is dit wat ???

http://www.ebay.com/itm/140870688864?_trksid=p3984.m1423.l2649&item=140870688864&cmd=ViewItem&sspagename=STRK:MEWAX:IT&vxp=mtr

moet ik hierbij op bijzonderheden letten, wel/geen filter etc.

Aan de catch tank die jij laat zien, zit (zoals bij veel) nog wel wat werk denk ik. Kan de binnenkant niet zien, maar neem aan (mede vanwege de prijs) dat deze leeg is en dat de 2 nippels even lang zijn en hij binnenin leeg is. Dit kan op meerdere manieren. Een hiervan is:

Als je de deksel eraf schroeft, gaan de 2 nippels allebei ongeveer 1 cm naar beneden. Zie het rode vierkantje op de foto. Eigenlijk moet 1 van de 2 nippels (de intake nipple, grijs op foto) verlengt worden met bijvoorbeeld een slangetje. Tot ongeveer de helft van de tank moet voldoende zijn.

In de bodem van de catch can kunnen inderdaad van die bolletjes, maar staalwol kan ook.

Verder zou het ook beter zijn om er een schot in te maken. Dit schot (op de foto de rode streep) voorkomt dat dampen direct terug naar je inlaatnippel gaan, dus minder snel weer in je inlaat komen.

Dus de makkelijkste oplossing:
Nippel verlengen
Schot plaatsen
Bodembedekking (bolletjes of staalwol).

Wat betreft het filter. Dit heeft een voordeel en een nadeel:

Voordeel: de dampen die vrijkomen gaan de lucht in, en komen dus niet in je inlaat terecht. Dit betekend schonere lucht, dus een betere verbranding.

Nadeel: Vacuümeffect. Normaal als je gasklep open gaat, komt de lucht in je inlaatspruitstuk. Die lucht creëert een vacuüm onder je kleppendeksel waardoor de dampen uit je kop door het slangetje 'gezogen' worden, en naar je inlaat gaan. Met het filter verlies je dit vacuüm, omdat waardoor er wat meer dampen blijven hangen onder je kleppendeksel.


Marco330

Een andere oplossing:



Groen: Inlaat, olie druppelt op de bodem waar absorptiebolletjes of staalwol ligt.

Zwart: verlengde buis het filter. Daardoor gaan de oliedampen naar buiten.

Oranje gekras  ;D: Is een filter.

Het groene en zwarte buisje moeten beide onder het filter (oranje gekras) uitkomen.

Lichtblauw: uitlaat. Hierdoor gaat de 'frisse' lucht terug je inlaat in.

Leo

super uitleg zo marco O0

@ebay filter, waar dient dat slangetje aan de zijkant dan voor ???

even verder gezocht op ebay maar kom niet verder als deze.

http://www.ebay.com/itm/BLUE-Aluminum-Engine-OIL-CATCH-FILTER-Reservoir-Racing-Quality-AOLLY-Can-TANK-/300600596248?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item45fd311718&vxp=mtr

zit volgens de tekening een hoogte verschil in de nippel en zou volgens de tekeningeen schot moeten hebben, op de afbeelding lijkt hij leeg.

heb je zelf misschien een link van een goeie oil catch tank voor een goede prijs ?
Mitsubishi Colt CZT 1.5T
Nissan Micra K12 1.6
Nissan Micra K11 1.4
Nissan Micra K10 1.2