benodigdheden koppeling/cylinderkop

Gestart door thieme, 05 juli 2013, 10:41:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thieme

Net de laatste dag van mijn weekje vrij krijg ik een email dat mijn vliegwiel verstuurd is. Zeiden dat het 3-4 maanden ging duren, niet dus :D

Dat betekend wel dat ik alles even op een rijtje moet zetten van wat ik aan spullen nodig heb. Misschien dat iemand mij daarbij wil helpen.

Cylinderkop vervangen:
Pakkingen: inlaat, uitlaat, koppakking
Olie en koelvloeistof
Nieuwe kopbouten

Vliegwiel en koppeling:
Goeie koppelingsset
bakolie
Pakking?

Kon zweren dat ik al een groter lijstje had maar kan er even niet opkomen.
Nog een paar kleine vraagjes en dan hoop ik dat ik genoeg weet.

Dat plaatje wat voor de kettingspanner zit, is dat ook een kant en klare pakking of vloeibare?

Wat voor merk/type koppelingsset. Ik hoop dat ik met Nokken zo'n 110 PK haal dus ik wil graag een goeie koppelingsset alleen ik heb geen idee waar ik naar moet kijken m.b.t. de verschillende types en wat goede merken zijn. Auto is daily dus mag iets meer comfort dan prestaties zijn.

Hoe zet ik cyl 1 in TDC? zit daarmee weer beetje te klooien met het vertalen van Engelse termen maar voor zover ik had gelezen moet dit op de krukas met behulp van die streepjes die Jeroen gebruikt voor de timing?

Nu heb ik dit getypt en nu denk ik misschien beter om een haynes te kopen? Geen idee of dit soort dingen daarin staan misschien weet ook iemand dat?

In ieder geval alvast bedankt voor de hulp

Roadrunner

In de Haynes handboeken staan ook de afstelgegevens, klepspeling, aanhaalmomenten etc.

Als je echt wat meer gaat doen dan je luchtfilter vervangen zou ik zeker overwegen een Haynes aan te schaffen. Ook erg interessant leesvoer, geeft je een mooi beeld over de techniek van de, in dit geval, Micra.

Top Dead Centre bepaal je normaal gesproken het beste door daadwerkelijk de bovenkant van de zuiger te meten op het moment dat deze zich op TDC bevindt. En dan is er ook nog het moment dat de zuiger stil staat, dus er zit tijd tussen het moment dat de zuiger TDC bereikt en dat deze weer naar beneden gaat. Daar moet je het gemiddelde van nemen.
Met die streepjes (staat ook in de Haynes :P ) bepaal je normaal de uitgangspositie van de krukas/nokkenassen. Maar ik weet niet hoe precies de Micra normaal af te stellen is wat dat betreft? Ik ben de traploos verstelbare nokkenasketting gewend op m'n Mini :P
Dus dit gedeelte moet je niet lezen als feit, want ik weet niet zeker in hoeverre dit kan met de Micra :P
I spent most of my money on hookers, drink and drugs. The rest I wasted.

ex streetlegal micra

Kleppendeksel pakking en een nieuwe aftapbout met koperenring voor de olie

Succes
If it has tires or tits
You're gonna have problems with it !

Jeroen330

TDP is simpel: op je krukas poelie staan markeringen, boven je krukas poelie een pinnetje waarmee je ze moet aflezen..

Tweede streepje vanaf schutbord af gezien is 0 graden ofwel TDP..

Daarnaast moet je de ketting gelijk zetten met de markings op je tandwielen..
Doe je dit niet dan wordt het lastig monteren als de boel weer in elkaar moet..

Doe het zorgvuldig en met kennis, anders is het: starten --> slopen

thieme

Ok dat is duidelijk,

Nog iemand die mij kan een bepaalde koppelingsset kan aanraden of juist afraden?

Jeroen330

Aanrader: Helix race koppeling..

Wel een beetje een aan/uit koppeling, maar wel goed..
Of een 4 pucks sinterbrons koppelings set..

Dan heb je tenminste een beetje bite

thieme

Ik wil voor deze auto helemaal geen aan/uit koppeling lijkt me verschrikkelijk als ik gewoon relax wil rijden.

MaStErTuNeR Q

ik zit hier nou ff een beetje mee te lezen maar kan 1 van jullie mij uitleggen wat een aan en uit koppeling is  ????

Roadrunner

#8
Sport of race koppelingen zijn veel sterker en stijver en daardoor kunnen ze meer vermogen aan zonder te slippen.
Alleen heb je in sommige gevallen zo ongeveer 2 voeten nodig om het pedaal in te drukken :P Het aangrijpmoment komt daarom ook heel plotseling. Heel weinig slip.
Dus of ontkoppeld of gekoppeld. Aan uit. Of zoals Jeroen het noemt; een beetje bite ::)

Lekker in de file :P
I spent most of my money on hookers, drink and drugs. The rest I wasted.

Jeroen330

Ik heb alle soorten liggen..

Een Helix 3 Puck sinterbrons race koppeling (echt circuit niveau)
Een sinterbrons 4 puck race koppelingsplaat (icm goede drukgroep een goede straat sport set die heel wat vermogen kan hebben)
Een standaard koppelings set van Luk.. Gewoon goede kwaliteit voor straatgebruik..

Als je niet van sportkoppelingen houdt, monteer dan een nieuwe stock koppeling..
Het kan heel goed zijn dat deze voldoet zonder dat je comfort inlevert..


Roadrunner

Wat kan de normale koppeling zo'n beetje aan op de micra? Ligt natuurlijk ook wel een beetje aan het gebruik.
I spent most of my money on hookers, drink and drugs. The rest I wasted.

Jeroen330

Ligt aan het merk en je rijstijl...

100pk met een standaard koppeling moet voor straatgebruik wel kunnen
Ga je circuit rijden of hou je echt van gooi en smijtwerk dan zou ik een tandje opschalen

Phanter sport uit Engeland levert ook sportkoppelingen a la "stage 1"

MaStErTuNeR Q

Ahhhh thnx roadrunner voor de uitleg.. 
Nu snap ik wat jullie bedoelen ik noem dat schietkoppelingen .
Zo een zit er ook in mijn moeders Opel agila die val ook constant dood vanwege het kleine vermogen

thieme

ik zat op het moment vooral te kijken voor LUK en Sachs, Phanter had ik wel eens op Ebay gezien maar heeft iemand daar al ervaring mee? Anders zou ik daarvoor even op het Engelse Micra forum moeten vragen