MasterQ's "Duky" --> K11 Super SR20

Gestart door Jeroen330, 15 november 2012, 19:26:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen330

15 november 2012

Na een tijdje sparen en een hoop uitzoekwerk is het eindelijk tijd mijn nieuwste project aan te kondigen...

Duky11!! een Micra k11 met nu al een hoop potentie!


Wat vooraf ging:

Al een tijd lang wil ik de stap maken verder te komen met circuit rijden. Hier en daar test rijden bij raceteams was voor mij nog niet genoeg. Vandaar het wilde idee zelf een auto te kopen speciaal en alleen voor op het circuit! Vanwege mijn 100nx show project waar ook een hoop geld en tijd in is gaan zitten werd dit een idee wat op de lange baan geschoven werd.. Nu heb ik eindelijk samen met mijn vriendin de plannen in werking gezet!

Een daily ombouwen tot trackday car was een optie, alleen dan zou ik niet 100% kunnen gaan omdat de auto ook nog voor dagelijks gebruik wat comfort zou moeten hebben. Daarnaast mocht ik van mijn meisje de Aztek niet gebruiken als basis.. vindt ze zonde van zo'n mooi en uniek bakkie... geef haar eens ongelijk..



De zoektocht:

Bij de zoektocht naar een Micra K11 zijn er meerdere dingen van belang. Naast de aanschafprijs zijn er ook wat uitvoeringen die extra's geven wat handig is op het circuit. Zo heeft de pre facelift k11 het voordeel dat ik makkelijk kan gaan herkeuren als er een nieuw groter motorblok in komt (auto's vóór 1 januari 1998 hebben gunstigere voorwaarden) en heeft de pre facelift ook sportieve uitvoeringen, zoals de Super S.

Daarnaast zou de beste optie een Duitse pre facelift Super S zijn. Deze uitvoering heeft standaard schijfremmen rondom, ABS, toerenteller, spoiler en sport interieur (al gebruik ik deze toch niet). Het nadeel van deze Micra's is dat ze erg zeldzaam zijn, zeker in redelijke staat..

Eerder ben ik bij meerdere Nederlandse K11jes wezen kijken in het budget €500,- tot €600,- alleen kon ik geen geschikte kandidaten vinden die aan mijn wensen voldeden.
Vervolgens de stoute schoenen aangetrokken en een gezocht topic geopend op de Duitse Nissan club (nissanboard.de).. Op zoek naar een Duitse K11 Super S...

Twee dagen later was het raak! ik had mail van een verkoper waar ik eerder al spullen heb gekocht... Zijn verhaal kon niet beter.. Drie dagen later was het een feit, ik had een Duitse Super S gekocht!!!   :cheer:   :cheer:


De aanschaf en het importeren:

Een Duitse auto importeren is tegenwoordig niet zo lastig meer... met de Europese regels en het langzaam wegvallen van de grensen ontstaan er voordelen voor het importeren van een auto uit Duitsland!

Export kenteken en Dagkenteken:
Om verzekerd in een Duitse auto naar Nederland te mogen rijden heb je een export kenteken nodig. Deze moet in Duitsland aangevraagd worden en kan alleen door jezelf afgehaald worden tijdens kantooruren. Kosten hiervoor zijn ongeveer €200,-.. Hiervoor krijg je een internationaal kenteken die 5 dagen geldig is, incl verzekering. Hiermee mag je in Nederland dus ook gewoon rondrijden (mits het wel óf naar huis is, óf naar de RDW)

Als je de auto op trailer ophaalt en je wilt binnen de Nederlandse grenzen rijden, dan vraag je een dagkenteken aan bij de RDW. Dit kenteken moet je zelf los verzekeren. Je mag dan een dag rijden in Nederland. Kosten voor een dagkenteken zijn €0,-  De RDW sponsort dit. Verzekering moet je zelf regelen.




Het ophalen en keuren:

Eindelijk was het zo ver! De Super S ophalen!
Kenteken geregeld en de auto netjes betaald bij de Duitse eigenaar..
Als de eigenaar zijn zaakjes op orde heeft krijg jij het Duitse kentekenbewijs deel 1, deel 2 en de tüv (keurings) papieren. Deze kunnen je nog wat voordelen geven!



Schijfremmen achter!


De volgende dag direct het dagkenteken van de RDW er op geplakt en naar de keuring!!




Voordelen van een tüv:
Omdat de Duitse Micra Super S nog een lange tijd Duitse keuring had (lees t/m 04-2014) heeft dit een voordeel bij de RDW.
De RDW neemt de Duitse keuringsdatum over, zonder zelf te keuren. De Duitse keuring is dus geldig in NL!!
Dit betekent dat er alleen gekeken wordt naar de auto met chassisnummer, motorcode en uitvoering. Verder geen keuring.

Duitse tüv papieren:



keuring:





BPM:
Auto's die ouder zijn dan 17 jaar en 5 maanden hebben geen rest BPM.. hierdoor hoef je niks af te dragen aan de belastingdienst!
Wel even aangifte doen bij het belasting loket.. al zijn de kosten €0,-

Overige kosten:
De kosten bij de RDW bedragen €100,25.. Hiervoor wordt de auto op Nederlands kenteken gezet en krijg je het nieuwe kenteken thuisgestuurd!




Vervolgens moest Duky11 wachten op zijn nieuwe Nederlandse kenteken, naast zijn grote Nederlandse broer...




En vandaag zijn nieuwe kenteken gekregen!!




Veel gaat volgen! Binnenkort zal ik gaan posten wat er allemaal al aan mods is!



16 novembr 2012

Zo nu en dan zal ik een mod in het topic plaatsen.. Om jullie lekker op een relaxt tempo mee te laten genieten..

De eerste en eigenlijk ook een van de belangrijkste mods:

BC Racing schroefset voor de K11....!!












Haast zonde om te monteren.. staat mooier aan de muur!



18 november 2012

Vandaag weer een beetje lopen klooien..



Dit was een tussendoor foto, de auto is achter nu helemaal kaal en leeg...
Ook even de motor nagekeken, afgesteld, en toen een kuipstoel geplaatst..

..ff een rondje scheuren, en zelfs dit is al leuk!




21 november 2012

We blijven vrolijk doorgaan en zoals ik al zei, de spullen komen langzaam allemaal langs ;)

Al twee maanden in het bezit van een serieuze K11 rolkooi!
Komt uit Engeland (rollcentre)




Met kant en klare plaatjes die gelast kunnen worden.. ideaal!




Vanavond kwam er een zooi aan spares binnen!
CG13DE complete motor met alle aanbouwdelen incl versnellingsbak! Dus we hebben een berg reserve onderdelen!
Deze bak is trouwens mijn tweede reserve bak... had er nog eentje liggen. Kan immers nooit genoeg!  >:D



Het mooie van dit alles is, dat het motorblok uit mijn oude Super S komt!! Nostalgie  O0



8 december 2012

Na een stalling gevonden te hebben voor de NX komt de datum dat ik serieus kan starten met Duky11 dichterbij!! Nog een paar weekjes en er kan serieus gestart worden met strippen, kleuren en bouwen!

Morgen zal ik de nieuwe velgen op gaan halen. deze zijn uiteraard lichtgewicht en ook groot omdat het anders niet gaat passen met de nieuwe remmen die erop komen.. Ik heb besloten geen 100NX GTI remmen te gebruiken, maar een volwaardige Wilwood Big Brake kit te gaan gebruiken.. precies dezelfde set als nu onder mijn NX ligt..

Verder heb ik de auto vandaag even gewassen omdat ook wel even mocht..




Binnenkort zal ik dan ook afscheid nemen van de huidige velgjes..
Al vind ik ze wel tof..



ik ben benieuwd hoe de nieuwe velgen gaan staan..
Wielkasten uitrollen wordt in ieder geval geen overbodige luxe  :D




9 december 2012

Gelukt! Duky11 heeft een set nieuwe sloffen...

Afgelopen week veel contact gehad met een verkoper en tevens mede liefhebber.. Vandaag bij hem op de koffie gegaan, over auto's gekletst en owja, ook de velgen gekocht..

Vanwege de aankomende rem upgrades zit ik vast aan 15" of groter.. Vanwege de motorische plannen in de toekomst gaat 15" te klein worden voor het circuit..
Ik zal meerdere sets hebben voor op het circuit. Een set kleinere velgen (lichtgewicht) en een grotere set wat met een grotere rol omtrek ideaal zal worden als er meer vermogen in de K11 komt..

Wat waren de eisen voor wielen:
- Lichtgewicht
- In zeer goede staat verkerend
- Het liefst met al geschikte banden om te beginnen

Aanschouw:

Velg: Lenso VPD 17" 7j velgen.
Voordelen: Lichtgewicht velgen, ideaal voor race doeleiden. Minder dan 7 kilo per stuk!
Banden: 205/40/17 Falken ZIEX-ze912 met 7mm profiel rondom!










Ik ben er blij mee! Er zit een hoop potentie in!
Voor nu de velgen lekker gestald in de berging!



Verdere updates gaan volgen..




16 december 2012

Gister een lekker klusdagje gehad bij Timo (AlmeraN15)..

Zoals altijd gezelligheid en goed werk! En het is daarbij erg leuk om te zien hoe Timo zijn werkruimte steeds verder uitbreid, verbouwd en aanvult met professionele apparatuur.. Dat maakt het werk ook makkelijker!

Allereerst maar eens driftig doorgegaan met strippen van Duky11




De auto is nu érg leeg...





Wederom bewijst de auto zich als een geweldige aankoop, geen spatje roest gevonden!!

Vervolgens aan de slag gegaan met het serieuze werk!




Eerst de boel eens volledig monteren om te kijken hoe alles uit komt..






Vervolgens van achter naar voren aan de slag gegaan.
De kooi moet demonteerbaar blijven en daarom wil ik niet alles vastgelast aan de auto.
We hebben de montagepunten doorgeboord (en dan merk je met boren pas hoe dun het blik op de auto is).

Vervolgens aan de binnenkant van de wielkasten en de bodem van de auto de mee geleverde montageplaten geplaatst door de kooi vast te bouten. De carrosserie zit hiermee geklemd tussen de kooi en de montageplaat. Vervolgens de montage plekken kaal gemaakt en de montageplaatjes rondom de hoeken vast gelast aan de carrosserie. die zitten dus blijvend vast.

Bitumen gaat er niet uit om de volgende redenen:
- Achterkant is al enorm licht, zeker in verhouding tot de voorkant..
- De bitumen is ideaal om de kooi in vast te trekken.. schuiven is hierdoor niet mogelijk




Laatste foto is wat slecht te zien ;)


Achter de stoelen zat de uitdaging van de kooi.. er moesten namelijk verhoogde ophangpunten op maat gemaakt worden..
Gelukkig bestaat er een man genaamd Timo met slijp apparatuur, een hoop staal en een lasapparaat..

Eindresultaat wordt volgende week zichtbaar gemaakt!!




28 december 2012

Autotje staat lekker bij de spuiter en hij is al aan de slag gegaan..

Hoop werk om de kabelboom netjes in te pakken en de boel voor te bereiden maar het werk gaat lekker...

Begin:



tekstje van de spuiter:

De volgende stappen zullen worden gedaan:

- het afplakken afmaken
- het betere uitzuigen/uitblazen van de micra
- daarna de oude kit en lijm resten verwijderen
- de hele boel goed ontvetten
- de lasnaden afwerken van de rolkooi bevestiging
- waar nodig opnieuw kitten
- schuren
- en dan uiteraard opnieuw afblazen/uitzuigen en ontvetten

hoop dit weekend zover te zijn dat ik de boel kan gaan primeren en de binnenkanten van de deuren ed. voor kan gaan spuiten.








...




7 januari 2013

is nu helemaal zwart van binnen






6 april 2013

Eindelijk! er gebeurt wat!

Vandaag met mijn meisje samen een flinke slag gemaakt aan Duky11
Morgen gaat de motor er uit! Er gaat iemand erg blij zijn met het motortje..

enkele fototjes




En dan kom je tegen dat er aan de huidige voorbalk al eens wat gedaan is..
goed laswerk, helaas niet lang houdend.. Tijd voor een heel nieuw front



de Groeten!




7 april 2013

Vandaag was het hart transplantatie tijd!






Volgende week komt mijn nieuwe voorfront binnen, kan die er gelijk voor!
Vandaag ook nog even de brandstoftank er onder vandaan gehaald.. de staat van de remleidingen werd ook duidelijk, deze is behoorlijk slecht..

Weg tank!




hallo rotte remleidingen



Het wordt tijd voor vers koper!!




25 april 2013

Natuurlijk zijn foto's zo nu en dan op zijn plaats..

Nu wat foto's met betrekking tot het motorische deel:

Vanavond de bus van de buurman geleend!


Juist ja, SR20 Highport! Deze met maar 150.000km op de klok!







Eerder al Bij Mark uit Rouveen (NCN) een Sunny GTI bak met aandrijfassen gekocht!
Deze hebben maarliefst 168.000km erop zitten! Ook had Mark Sunny GTI fusees voor mij liggen en een SR20 highport Vliegwiel.. Deze zal de nodige bewerkingen ondergaan!






Mijn grootste dank van dit moment gaat uit naar Timo (AlmeraN15) van NCN. Hij heeft mij als cadeau voorzien van een stage 1 race koppeling! Dat noem ik nog eens toewijding! Kerel, geweldig!


Binnenkort een ritje naar Freek van NCN, hij heeft nog een P11GT bak voor mij liggen (mooie reserve!). Vervolgens langs een kennis die mij gaat voorzien van dynamo, startmotor, stuurbekrachtiging en motorkabelboom!




27 april 2013

bij een goede wegligging horen goede lichtgewicht velgen en juiste banden..

Een tijdje geleden had een een 17" set Lenso VPD velgen op de kop getikt met Falken banden..




Mooie velgen, 7,2kg per stuk en leuke banden erom.. Toch wilde ik er nog iets meer uithalen.. Daarom heb ik de volgende set gescoord:


15" Lenso VPD velgen van 5,9kg per stuk




Met daarop.....
Toyo R888 in nieuwstaat!!



Hiermee kunnen we vast en zeker de meeste grip creëren!
Overigens komt er een tweede set wielen bij, hier komen regenbanden op!




6 mei 2013

Soms gaan dingen heerlijk en zonder tegenslagen!

Laatst even lekker bezig geweest met de wielkasten uitrollen!


Achter:





Voorzijde:





Aan de binnenkant ziet het er zo uit:



Ook met de motorruimte schier het op!
Binnenkort meer foto's




7 mei 2013

Kleine update..

Dit was de motorruimte nadat de motor eruit was..





Zo staat ze er nu bij:






voor de oplettende kijker op foto 2:
Ja, de eerste SR20 steun heb ik al pasgemaakt!




roestschade aan het front is duidelijk..
gelukkig is de nieuwe al in huis!






7 mei 2013 deel 2

Vandaag een flinke klap gemaakt...

Ik heb besloten van achter naar voren te gaan werken. Dat betekent aan de achterzijde alles er onder vandaan halen, dan de bodem netjes maken en behandelen, onderdelen netjes maken en in goede orde met alle upgrades erbij terug plaatsen..

Alsjeblieft... zeg maar dag tegen de achteras en ophanging






Of het makkelijk ging? Nee...
De bouten in de draagarmen en trailing arms rotten vast in de bus.. dit betekent dat de achteras er niet onder vandaan komt zonder slijpwerk omdat de bouten muurvast zitten... Ook de bus van de Panhard rod was vastgerot..




Helaas zijn de rubbers niet vervangbaar of los te verkrijgen.. het gaat dus weer zoeken worden naar de juiste onderdelen om dit weer netjes in elkaar te krijgen...

De achteras




Op de as zat nog de bedrading van de ABS.. deze heb ik er af gegooit dus de bedrading, sensoren en brackets kunnen van de as af!





Hier kwamen de ABS sensoren vandaan




Weer een stapje verder..




11 mei 2013:

Vandaag mezelf weer een beetje boos gemaakt..

voor:





tijdens:





snijdraad



resultaat:




HOPPA!!


Ook maar even 8 nieuwe bussen op maat laten maken waar de huidige bouten naadloos in passen. deze worden gebruikt tijdens het gieten van nieuwe PU rubbers!




Next steps:
- Poedercoaten
- PU gieten




14 mei 2013

Vandaag een shitload aan onderstel onderdelen naar de poedercoater gebracht..
duurt een paar weekjes, maar dan is het ook extra goed behandeld!

De coater is inmiddels een goede kennis geworden.
Hij doet de volgende stappen met de onderdelen: Stralen, Primeren, coaten en aflakken net blanke lak.
Volgens mij bakt hij dat tussen elke stap ook nog eens af.. Kortom, een solide basis voor het onderstel!

Onder andere de hele achteras, draagarmen achter, benzinetank beugels, stabilisatorstangen, en braces..
Ral kleur: 3004..

deze komt overeen met het rood van mijn schroefset!



Alles onder de auto een mooi geheel!
Aankomende weken heb ik de tijd om de bodem klaar en behandeld te krijgen


tadaaaah, met dank aan de sloop in Dongen!

beetje viezigheid eraf halen, maar deze LED achterlichten zijn in top conditie en incl kabelboom!! plug&play..




mooie koopjes!




15 mei 2013

er waren intussen nog een hoop SR20 spullen binnengekomen!



- ECU 100nx GTI
- Stuurbekrachtigingspomp
- Startmotor
- Ontsteking
- Bobine
- Dynamo
- Complete kabelboom 100nx GTI (motorkabelboom + interieurkabelboom)

Ook wat extra motorsteunen en overige delen om de motor pas te maken bij de koop genomen. Echt relaxt om in een keer alles voor de SR20 compleet te hebben!



Leo

wauw echt super vet dat je toch een echte track micra gaat bouwen  O0

ik neem aan dat je nog het e.a. aan onderdelen bent aan het zoeken.
mocht je een veerpootbrug (voorzijde,boven) tegen komen, let me know  :)
Mitsubishi Colt CZT 1.5T
Nissan Micra K12 1.6
Nissan Micra K11 1.4
Nissan Micra K10 1.2

Milo

Gaaf man, velgen staan em erg goed! :)
Zelfde als Spruit volgens mij?
Eigen lichaam, eigen lot, eigen leven. Je moet het zelf doen want niemand komt het geven!

Spulletjes die ik nog te koop heb staan van de (ex)-Micra (Silver Pandaren)

Leo

Citaat van: Milo op 15 november 2012, 19:42:38
Gaaf man, velgen staan em erg goed! :)
Zelfde als Spruit volgens mij?

nee zelfde vorm maar die van TSprout zijn dikker

Mitsubishi Colt CZT 1.5T
Nissan Micra K12 1.6
Nissan Micra K11 1.4
Nissan Micra K10 1.2

Red Racer

zo dat is nog eens netjes.

O0 een volledige super s met alles er op en aan.

veel suc6 met het opbouwen van de auto.


[size=10pt]''De Nissan Micra K11 staat bekend als de eerste Japanner die de titel heeft gekregen van Auto van het
Jaar.''[/size]

Bunny

Gefeliciteerd met je aanschaf! Hetzelfde had ik ook met mijn cabrio, daar werd ook de Engelse APK overgenomen.

.(\__/).
(='.'=)   This is Bunny. The one and only!
(")_(")   March K11 Cabriolet Project Topic

thieme

Ohh ik ben echt heel erg benieuwd wat je hiermee gaat doen
Ik volg al zowat alles hier maar dit topic zal toch wat extra aandacht krijgen :D

Taxloss

ik vind hem zo al best leuk eigenlijk haha
I`m only responsible for what I say,
Not for what you understand...

Jeroen330


Riesh

Jeroen, jij bent best een handige knaap. Dan hoef je toch niet perse een super s met achterschijven te kopen? Of is dat spul in DLD zo goedkoop te vinden ?

In ieder geval: goed bzeig
Micra Addict

Leo

Citaat van: Riesh op 15 november 2012, 22:51:42
Of is dat spul in DLD zo goedkoop te vinden ?

500 euro voor n k11 super s is goedkoop  :o
maar kun je die gemakkelijk wissellen trommel naar schijf ?
Mitsubishi Colt CZT 1.5T
Nissan Micra K12 1.6
Nissan Micra K11 1.4
Nissan Micra K10 1.2

Jeroen330

Deze was duurder dan 500 hoor..

@riesh: zo handig ben ik ook wel, alleen die bruggen zijn enorm schaars..
Ooit heb ik er een gehad, via eBay maar daarna nooit meer een gezien..

TeSprouT

Nette super s jeroen! Succes met he project ben benieuwd naar de mods die gaan komen! O0

De velgen hebben inderdaad wel wat van elkaar weg maar zijn niet het zelfde. Staan zeker ook netjes!
Love the potiential

lurtz

heel gaaf jeroen ben benieuwt naar de voorderingen van duky 11

Rob

Ik bedoel het wel goed... Alleen sommige mensen begrijpen me verkeerd.

I have a need for speed