koelsysteem

Gestart door Renek1975, 23 mei 2021, 13:53:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Renek1975

Hallo allemaal,

ik heb een vraag over het koelsysteem van de k11. Bij de 1.3 16v van mijn vriendin merk ik dat als de motor op temperatuur is er iets vanuit de radiatordop via het slangetje richting het expansietankje wordt geduwd, het lijken luchtbellen te zijn. Nu heb ik laatst een paar koelslangen vervangen en de micra heeft geen ontluchtingsschroef zoals mijn E30 dat heeft. Ik dacht eerst dat het gewoon lucht is dat ontsnapt doordat ik het koelsysteem open heb gehad, maar het blijft wel heel lang doorgaan. De temperatuur blijft gewoon normaal, hij oververhit niet. Compressie van de cilinders is uitstekend, alle vier heel mooi gelijk 13,5 bar en bougies zien er ook goed uit, geen sludge in olie. Maar hij bouwt dus wel teveel druk op in koelsysteem, paar weken geleden klapte een koelslang (de korte elleboog bij de thermostaat). Thermostaat lijkt wel gewoon te werken (beide radiateurslangen worden warm), motor is geen enkel moment te heet geweest voordat de slang klapte. Of de luchtbellen in het expansievat er al waren voordat de slang klapte weet ik niet, ze vielen me pas op na het vervangen van de slangen. Ligt hier de koppakking eruit of kunnen de belletjes ook anders verklaard worden?

Groeten,
René
Nijmegen

jop

heb je witte rook uit de uitlaat?/zoete geur?

Asilkom

Misschien is het tijd om lekpres te doen. Misschien merkt je wel verschil .. als je een lekke koppakking heb .. dan had je ook kunnen zien bij comp test. Lijkt mij...

Renek1975

hoi allemaal,

nog bedankt voor de reacties. Ik ben er inmiddels uit, met perslucht op de 1e cilinder kwam het koelwater in de radiator via de vuldop omhoog zetten, bij de overige cilinders niet (allemaal eerst op BDP gezet uiteraard). Kop is er inmiddels bijna af, maandag naar de revisie om hem af te laten persen en als ie nog goed is te vlakken. Ben benieuwd of het de pakking is of de kop zelf.