Hoe zit het nu met die banden en velgen

Gestart door Ron Dekker, 25 november 2020, 12:06:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ron Dekker

Hallo,
Even vraag over banden en velgen, op onze micra K11 bj 2000 zitten nu 155-65-R14 banden. Ik kan aan goeie winterbanden komen in dezelfde maat. Maar volgens het boekje van nissan zijn het stalen 5J-14 velgen en dus is de max. maat volgens allerlei info dus 155.      Het boekje geeft echter dat op de R14 velg een 165-60 band zou moeten. Maar dat hoort weer bij een 5,5 J velg.  Ik heb 5.5J velgen liggen maar daar is de ET waarde 29 van en de ET waarde van de micra is 45. De banden zouden dus hiermee 16 mm verder naar buiten komen. Is dat acceptabel wat betreft lager belasting en aanlopen in de wielkasten.

richardwbb

#1
Ik denk dat het 8 millimeter is. Blijkt toch 16 te zijn. Lagere et waarde betekent inderdaad dat de velg iets naar buiten komt. J waarde bepaalt inderdaad maximale breedte van een band. Ik heb geen flauw idee wat de J is van k12 stalen maar ik rijd met 165 en voldoet prima en ziet er normaal uit. Ik denk wel dat een k11 flink andere wielen kan hebben waar 16 millimeter nog wel te doen is met 165 maar ja dat moet je even afwachten of er iemand met meer ervaring dat kan bevestigen of zelf passen (de Micra hoeken want dit gaat er zo onder volgens mij) en ik heb er alleen maar een gevoel bij echter dat gevoel is heel goed op b13 en op k11 tja erg weinig lopen klooien nog met banden en velgen dus ook niet nagemeten. Echter 9 procent meer wielomtrek met 70 band doet ook wel wat is niet mogelijk met standaard vering gebleken door mij daar iets van op te merken. Verder is een k11 wielkast enorm ten aanzien van het in verhouding kleine standaard wieltje. Echt bovengemiddeld

Maarten heeft mij een keer een foto van een Micra boekje gestuurd waar in staat vermeld dat de k11 1.3 een 165/60 band heeft op een 14 inch 5J velg.



Deze calculator https://www.tyresizecalculator.com/tyre-wheel-calculators/wheel-rim-size-calculator geeft 4,5 tot 6J aan

Ron Dekker

Ik ben er qua banden wel uit, ik had te kleine marges aangehouden op de 5J velg.
De minimum breedte is 155 mm en de maximum breedte is 185 mm. Ideale band is de 165/60//R14 hier is de tellerafwijking het kleinst.
Spoorbreedte mag voor de APK maximaal 2 % afwijken. Kleinste ET waarde is dan ET31 of ET32. De velgen die ik heb zijn ET29 en geven dus een afwijking van 2,35 %

richardwbb

Oh kijk, goed bezig dat heb je netjes uitgezocht. Dus een spoorverbreder kan afkeur zijn?