Koppeling kapot?

Gestart door j3d, 17 oktober 2020, 20:38:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

j3d

Hierbij heb ik een vraag en hoop dat er hier mensen zijn die dit ooit meegemaakt hebben...

Het betreft geen Micra, maar de 106 van mijn schoonmoeder.

Ze kwam naar mij met de vraag wat er met haar auto aan de hand was, nadat ze telkens een knoepend geluid hoort tijdens het bedienen van de koppeling.
Ik ben er geweest om te kijken en de kabel en bak zagen er gewoon normaal uit, geen gekke lekkages of wat dan ook. Tijdens het bedienen van de koppeling ging die wel wat zwaar, en dan de laatste paar cm hoor je een knoep geluid en schiet die door, alsof die ergens in schiet ofzo verder schakelt die nog naar behoren en hoor verder geen gekke gierende geluid of wat dan ook.
In eerste instantie had ik een aantal keer gekoppeld en toen bleek het heel even weg te zijn, dacht eerste instantie vuil of beetje corrosie omdat ze zelf niet dagelijks rijd erin. Maar helaas even later hoorde je het gewoon weer.

Iemand een idee wat die kan zijn en of het handig is om hiermee door te rijden? Heb zelf nog nooit meegemaakt.... Ken alleen het slippen van de koppeling als die op is en/of dat de drukgroep ineens kapot kan gaan dat alles stil valt en je geen vermogen meer hebt.

Ben benieuwd naar jullie reacties.
Alvast bedankt.

.maarten

Hoor je het geluid ook als de bak in de vrij staat?

j3d

Ja zowel in de vrij als in de versnelling

.maarten

Dan zou ik de bak er aftrekken en de koppeling/druklager checken.

j3d

Haha okee.

Eigenlijk een taak waar ik juist niet aan wilde beginnen... Maar je hebt gelijk.