MICRA K11 1.3 N-CVT 1998 wil niet rijden ( update ! Rijdt weer !!)

Gestart door toniboy, 15 oktober 2023, 07:14:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

toniboy

Hallo mede Micra rijders, ben al een tijdje lid, maar nog niet voorgesteld.

ik kom uit de kop van noord holland en ben een zestig plusser , mijn eerste auto was een datsun 1200 op mijn 18e jaar. in de tussentijd inmiddels heel wat auto's gehad. Datsun/Nissan/Toyota/Saab
huidige wagenpark momenteel een Nissan Micra K12 1.6 op LPG van 2007 , Honda Civic Type S 2009 op LPG en een Saab 9-3 Aero 2002.

Gezien ik graag hobby aan auto's, koop ik wel eens een opknapper voor de wintermaanden. 2 weken terug dus een leuke Micra 1.3 SLX gekocht van 1998 met N-CVT met 126.000 km NAP, met het probleem dat de auto niet wil rijden.

wat is het probleem:
auto start perfect.
Geen storing op NCVT, inmiddels alle testen gedaan , NCVT lampje gaat ook netjes uit als de motor draait.
Maar op het moment dat ik wil schakelen in de D of R,N,Ds,P voel ik geen beweging van de auto. met andere woorden , de auto wil niet rijden. je hoort niks en voelt niks. Er gebeurt gewoon niks.

als eerste de koolborstels verwijderd en bekeken, 1 koolborstels was wat langer dan de ander.
dus deze vervangen door 2 nieuwe Koolborstel, bij een plaatselijke revisie zaak voor 10 euro 2 koolborstels.
deze gesoldeerd en doorgemeten en weer gemonteerd. Helaas mocht niet baten.
deze weer verwijderd en constateerde dat ze vettig waren ( zwarte rubberachtig substantie) in de opening gekeken, daar lagen wat klontjes van de rubberachtig substantie, mijn vraag wat zou dat kunnen zijn?

overige constateringen :
  • Olieniveau bij stilstand flink hoger dan het aangeven "cold" merkteken op peilstok.
  • Olie van de NCVT is opmerkelijk schoon ( mooi helder rood)
  • Als ik de auto heen en weer duw, hoor ik geratel uit de bak komen


Als ik de service manual bekijk , zijn er een aantal zaken/elec. componenten in het systeem, die gecontroleerd worden voordat een CVT zijn werk wil doen. maar dit is alleen te testen met de juiste apparatuur .

Dus mocht ik andere CVT willen monteren, wil ik uitsluiten dat de storing in het electrisch systeem zit.

Mocht iemand ervaring cq een oplossing hebben of tips, dat zal ik zeer op prijs stellen. Ook gezien ik deze Micra te mooi vind om te slopen voor onderdelen.

ik hoor het graag ! bedankt alvast

UPDATE :

Nou de Micra rijdt weer, de olieseal was lek, hierdoor werd het gedeelte waar de koolborstels overlopen vet. Bak er onderuit gehaald, olie deals vervangen, meteen nieuwe koolborstels er op gezet.Deze gehaald bij een plaatselijk reparateur dynamo's en startmotoren. en weer vast gesoldeerd in de koolborstelhouder.  Bakolie vervangen. Rijdt weer als een zonnetje.



.maarten

Als je de motor start en met de handrem erop hoor je in de n op pin 1 van de borstelhouder tussen de 6 en 8v meten.
En als je een multimeter tussen pin 2 op de stekker en pin 2 op de houder verbind hoor je rond de 110ma te meten. (Pin 1 naar pin 1 ook ff doorverbinden zodat je een stroomkring hebt)

Ik ken wel iemand in de buurt van Schiphol die misschien geschikt uitleesapparatuur heeft.
Ik woon zelf in Hoogeveen en heb ook uitleesapparatuur liggen. Maar dat is niet echt in de buurt voor je. Al helemaal niet met een niet rijdende auto.

toniboy

Dank je wel voor je reactie, ik ga het doormeten.

Ik hou je op de hoogte !

groeten
Ton

toniboy

Nou de Micra rijdt weer, de olieseal was lek, hierdoor werd het gedeelte waar de koolborstels overlopen vet. Bak er onderuit gehaald, olie deals vervangen, meteen nieuwe koolborstels er op gezet.Deze gehaald bij een plaatselijk reparateur dynamo's en startmotoren. en weer vast gesoldeerd in de koolborstelhouder.  Bakolie vervangen. Rijdt weer als een zonnetje.









.maarten

Mooi dat het gefixt is! Koolborstels kun je inderdaad bij zulke bedrijven halen. En dat scheelt aanzienlijk tegenover de Nissan prijzen.