Sr20 non turbo tunen

Gestart door j3d, 25 augustus 2019, 16:38:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

j3d

Mijn vraag is wat ik aan mijn Sr20de kan aanpassen om er het meeste vermogen eruit te halen, zonder hem te boosten (maar wel met de gedachten om hem in de toekomst wel te boosten!)
Hij is al door Jeroen destijds afgesteld en loopt echt als een zonnetje, maar zoek toch iets meer vermogen zonder meteen aan een turbo upgrade te beginnen.
Hij is nu nog volledig stock met 131 pk. Ik weet dat er Sr20's bestaan met 150 pk zonder turbo.... Wat is hier dan het verschil?

Wie heeft er ideeën of ervaring mee? Schiet maar raak.

.maarten

Nokken en ecu van de Primera gt erin.

4-2-1 Uitlaatspruitstuk, cat eruit. Beetje het standaard spul anders ga je al snel flinke bedragen uitgeven zonder dat je er nut van hebt bij een turbo.

j3d

Okee nice.

Heeft het nut om andere brandstof pomp en injector erin te bouwen?
Ook cold air intake zal dan toch ook schelen ( mits je idd wel cold air hebt en geen motorruimte lucht)?

thom-micra

ligt er aan welke sr20 je hebt.
enkel de p11 (gt) en almera n15 gti delen dezelfde sr20 (roller rocker) en daar zijn nokken uitwisselbaar van.
ik had in mijn almera gti catcams nokken, kop 1.2 gevlakt, spruitstukje en ontsteking vervroegd. had op de dyno 171pk.
relatief cheap vermogen wat echt leuk liep



richardwbb

Ja is dit een highport (Primera) of een lowport (100Nx)? Het verschil tussen 143 PK en 150 PK zit hem bij de Nx versie in het niet hebben van een katalysator. Ik heb zonder katalysator gereden dat geeft wins maar alleen in het ultra hoog. Een beetje tegendruk is wel wenselijk maar dat is mijn mening.

Verder kan je de zuigers wisselen voor de juiste compressie of met milde boost gaan rijden maar ik heb er in de afgelopen tien jaar al een paar gezien die milde boost naar 0,8 gooiden met 10:1 zuigers, en ja dat rijdt geweldig. En dat plofte ook geweldig. Uitendelijk auto weg gedaan.

Dus nee boosten met een normaal blok is gewoon geen goed plan. Je kan rustig tot 190 PK komen zonder boost daar is een groot voordeel dat je geen turbo gat hebt en geen intercooler die niet altijd onder de motorkap gaat passen, maar denk goed na want een SR20 hebben biedt mogelijkheden. Een geplofte SR20 niet. Die 190 PK oplossinge heeft andere nokkenassen en niet van een Primera maar van Jim Wolf, een andere computer, spaghetti bocht en nog wat meer maar ik zou het kunnen opzoeken.

j3d

Okee ja mijn Sr20 ligt nog in de donor auto. Ik heb een primera p11 slx uit '97 een paar jaar terug gekocht om met de bedoeling de SR er later uit te halen (zodra ik hem getuned) had en dan in mijn project Micra te lepelen.
Verlopig rij ik er nog in, want mijn Micra is nog niet in de buurt nog voor een transplantatie, maar dit geeft me mooi de tijd om wat te upgraden en te testen.
Tegen de tijd dat die over gezet gaat worden, zal er ook meteen een volledige revisie plaatsvinden om lagers en keerringen te vervangen. Ook zal de ketting en wat andere componenten vervangen worden om de levensduur weer volledig op te krikken, aangezien het blok nu 290 duizend heeft aangetikt.

Ik ga wel uit nieuwsgierigheid alle stappen laten testen en zal dus een 3+tal keren een afspraak maken om de auto op een dyno te zetten om de uitkomst te registeren.
Met als eerste stap op de dyno, nu zoals hij is.
2e x op de dyno met andere nokken + ecu
3e x op de dyno met andere spruitstuk+uitlaatlijn + cold air (ben alleen aan het dubben waar ik qua grote van de pijp het beste kan nemen?)

Inmiddels heb ik dus het volgende liggen, in en uitlaat nokkenassen van een Almera gti + ecu van een p11 gt.
Dus aankomende maand ga ik een afspraak maken en kijken wat ik standaard aan vermogen (daadwerkelijk) maak. En daarna met de eerste stap van mij plan.

Ik heb ook verhalen gezien en gehoord over poorten laten cotteren, dat dat ook best wel wat vermogen scheelt.... Iemand ervaring mee?

Ook ben ik zeer zeker geïnteresseerd om die 190 pk te halen minimaal. Ben zeker ook wel geïnteresseerd hoe ze het behaald hebben en uiteraard wat een kosten er dan aan hebben gezeten.

richardwbb

Die 190pk is dan een lowport en geen highport maar dat zou niet mogen uitmaken. Er zit wel flink wat dhz in maar zo te lezen zit jij daar ook niet mee. https://forum.nissan100nxclub.nl/project-100nx-rijders/chris-'nx2000-sr20de'-nissan-169-pk-kms-190-pk!/msg209994/?topicseen#msg209994 en dan moet je even wat pagina's doorlezen maar het topic zegt genoeg. Zover ik begrepen heb gedyno'd en volgens mij kan ik Chris nog wel bereiken, de Nx heeft hij niet meer maar dit is de snelste geweest zonder boost.

Wat is cotteren? Ik heb mij laten vertellen dat je inlaatspruitstuk flowen een goed idee is. Je zou zelfs met zelf polijsten een heel eind komen, maar daar ken ik er maar een van die dat deed en aangaf dat het goed hielp, die Nx is er ook niet meer.

Als je vragen hebt bij die 190PK setup dan moet je het maar zeggen.

j3d

Okee thnx voor de link, zal het eens is grondig doorlezen. Vind het wel rete interessant, hou zeker van een uitdaging 😉

Heb ook op de site van Jim Wolf gekeken, denk dat ik die gasten ook een mailtje stuur wat mijn beste optie is. Ik moet wel rekening houden met een eventuele boost toevoeging in de toekomst, maar hoe en wat is dan even de grote vraag. Een kop heb je er zo af om te bewerken, onderblok niet als je internals moet gaan verwisselen dus misschien wel handig om daar op voorhand al rekening mee te houden 😎

Ja wat ik bedoelde met cotteren was idd de flow maximaliseren, dat is vaak wat vrees en polijst werk. Schijn je al redelijk wat vermogen mee te winnen, dus ook daar ga ik navraag aan doen. Al met al een leuk bezigheid en ben vooral benieuwd of we hem boven de 200 pk kunnen krijgen zonder te boosten.... Leuke uitdaging 💪

.maarten

Zonder boost is 200pk prima mogelijk. Kijk maar naar de btcc sr20.

Kop flowen is inderdaad een goede manier om meer vermogen te halen. Een motor is in basis gewoon een grote lucht pomp. Hoe meer lucht er door wordt gepompt hoe meer vermogen.

Het is wel handig om vooraf te bepalen wat je wilt. Na of turbo. Bij turbo wil je een lage compressie en bij na juist hoog. Dunne koppakking of wat van de kop af laten vlakken kan al een leuke winst geven.

richardwbb

En gelijk een mooie koperen koppakking kan die op zijn donder gegeven worden.

Wat betreft Jim Wolf wil ik je meegeven, die zijn voor Amerikaanse begrippen best commercieel en mocht je ze wat willen vragen zou je kunnen overwegen even een ander e-mail adres te gebruiken en nu te beginnen om te bezien wat je los kan krijgen van ze want Jim Wolf is verder wel een begrip.

Ik heb daar ooit wat simpels besteld en heb eens opgemerkt dat als ze het douaneformulier verkeerd plakken en het by airmail doosje, de aanwijzingen niet lezen waardoor dat douaneformulier aan de verkeerde kant zat en dat dit mij problemen gaf kreeg ik geen antwoord meer. Op mijn verzoeken om eens wat met de post te versturen en dan per boot want invoerrechten en zo, ook geen reactie meer. Maar waarom zou ik nokkenassen via de lucht willen laten versturen om nog wat extra belasting te mogen ontvangen, het heeft mij verbaasd want echt wel dat ze veel internationale klanten hebben.

Overigens is een SR20VE ook een optie, het enige waar je dan mee zit is dat je moet uitvinden hoe die tweede trap op de nokkenassen wordt ingeschakeld op een auto waar een SR20DE in zat. Daar zijn ook topics van maar als je tot 220PK wil komen met een VE dan heb je daar wel een taaie kluif aan.

Verder en verbeter maar als het niet goed is, is mij gezegd dat 220PK wel het maximale is dat je nog op de weg krijgt met een voorwielaangedreven auto. Maar ik heb nooit geweten, is dat SR20 specfiek en Nissan uit die tijd specifiek of is dat met andere merken ook zo.

Overigens een Nistune is leuk en ik heb gezien wat een licentie kost (zodat je zelf je wideband kan tunen, liefst op een verlaten landingsbaan ;), maar die KMS kwam niet zonder reden als winnaar uit de bus daar. En 169PK zonder andere computer is goed te doen en daar kwam dus 21PK bij.

Nu ben ik ook wel nieuwsgierig waar in die setup nog ruimte zit want het is niet onmogelijk om een SR20DE ongeveer te laten doen wat een SR20VE doet. Maar een SR20VE is wel een stukje makkelijker, een blacktop heb je met boom en computer voor vijftienhonderd dollar, dan staat die nog niet voor de deur dus dat wordt wel bijleggen.

j3d

Citaat van: .maarten op 19 september 2019, 20:27:21
Zonder boost is 200pk prima mogelijk. Kijk maar naar de btcc sr20.

Kop flowen is inderdaad een goede manier om meer vermogen te halen. Een motor is in basis gewoon een grote lucht pomp. Hoe meer lucht er door wordt gepompt hoe meer vermogen.

Het is wel handig om vooraf te bepalen wat je wilt. Na of turbo. Bij turbo wil je een lage compressie en bij na juist hoog. Dunne koppakking of wat van de kop af laten vlakken kan al een leuke winst geven.

Ja ik ga zowiezo eerst beginnen met alles wat ik aan de kop kan doen, en eventuele toevoegingen die ik kan plaatsen zonder dat het blok eruit hoeft.
Een turbo upgrade is leuk, maar dat zal dan tzt worden als die in de andere auto gaat of als ik hem dan eruit heb. De auto is momenteel mijn daily dus totdat ik met het ander project begin kan het blok er eigenlijk niet uit, wat tijd betreft dan.
Dan gaat die volledig uit elkaar voor revisie en upgrades, want weet dat er veel meer vermogen te winnen is uit een SR maar dan moet je internals veranderen en dan is het makkelijker als je hem dan op een bok hebt ipv onder de kap.

j3d

Citaat van: richardwbb op 19 september 2019, 21:37:55
En gelijk een mooie koperen koppakking kan die op zijn donder gegeven worden.

Wat betreft Jim Wolf wil ik je meegeven, die zijn voor Amerikaanse begrippen best commercieel en mocht je ze wat willen vragen zou je kunnen overwegen even een ander e-mail adres te gebruiken en nu te beginnen om te bezien wat je los kan krijgen van ze want Jim Wolf is verder wel een begrip.

Ik heb daar ooit wat simpels besteld en heb eens opgemerkt dat als ze het douaneformulier verkeerd plakken en het by airmail doosje, de aanwijzingen niet lezen waardoor dat douaneformulier aan de verkeerde kant zat en dat dit mij problemen gaf kreeg ik geen antwoord meer. Op mijn verzoeken om eens wat met de post te versturen en dan per boot want invoerrechten en zo, ook geen reactie meer. Maar waarom zou ik nokkenassen via de lucht willen laten versturen om nog wat extra belasting te mogen ontvangen, het heeft mij verbaasd want echt wel dat ze veel internationale klanten hebben.

Overigens is een SR20VE ook een optie, het enige waar je dan mee zit is dat je moet uitvinden hoe die tweede trap op de nokkenassen wordt ingeschakeld op een auto waar een SR20DE in zat. Daar zijn ook topics van maar als je tot 220PK wil komen met een VE dan heb je daar wel een taaie kluif aan.

Verder en verbeter maar als het niet goed is, is mij gezegd dat 220PK wel het maximale is dat je nog op de weg krijgt met een voorwielaangedreven auto. Maar ik heb nooit geweten, is dat SR20 specfiek en Nissan uit die tijd specifiek of is dat met andere merken ook zo.

Overigens een Nistune is leuk en ik heb gezien wat een licentie kost (zodat je zelf je wideband kan tunen, liefst op een verlaten landingsbaan ;), maar die KMS kwam niet zonder reden als winnaar uit de bus daar. En 169PK zonder andere computer is goed te doen en daar kwam dus 21PK bij.

Nu ben ik ook wel nieuwsgierig waar in die setup nog ruimte zit want het is niet onmogelijk om een SR20DE ongeveer te laten doen wat een SR20VE doet. Maar een SR20VE is wel een stukje makkelijker, een blacktop heb je met boom en computer voor vijftienhonderd dollar, dan staat die nog niet voor de deur dus dat wordt wel bijleggen.

Okee dank je voor de tip van Jim wolf! Zal idd voorzichtig zijn ermee, geen zin in een hoop rommel en gedoe online.

Okee maar welke motor zou dan beter zijn, de SR20DE of de SR20VE? Maar geldt dat nog steeds als je hem stel, volledig opbouwt met turbo upgrades enz? Maakt dat dan verschil?

richardwbb

Ik heb geen benul van een SR20VE met turbo. Hoewel de VE meer vermogen eruitgooit is de nokkenas dusdanig agressief dat stationair en deellast problemen geven met het rijdgedrag. Zoals het dan moet rijden een nieuwe auto.

Dus de manier om de nokkenassen mild te laten en dan bij vollast echt helemaal niet mild meer is een manier om een motor netjes 850 toeren stationair te laten rijden en flink vermogen kan laten maken.

Dat is de reden dat een flink opgefokte DE goed kan meekomen met een standaard VE.

Zoek gerust eens op de brandstofverbruiken van een SR20VE en ook deze lezen https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_VVL_engine

Ik benoemde de VE omdat daar een kostenraming is te maken. Je hebt dan geen noodzaak dat blok open te trekken maar het kan wel. Een DE zal je een keer moeten openmaken. Het zou mij niet verbazen dat een dergelijke DE met tubro in de papieren loopt en een VE een goedkopere oplossing kan zijn.

Verder kan je een DET probleemloos 9000 toeren laten maken, https://www.nicoclub.com/archives/how-to-build-a-9000-rpm-sr20det-head.html en 11000 toeren ook nog mogelijk, https://www.youtube.com/watch?v=vKPU57Nt_Ic

Het gewicht van de krukas van een DE en VE is ook interessant en verder welke veren en race lagers er nodig zijn voor zulke toerentallen en vast nog wel meer, maar je moet dan ook even kijken wat dat gaat kosten op ebay.