Log in of registreer jezelf. 12 november 2019, 00:33:09

Menu

Auteur Topic: Pickup maken van mijn Micra 1.4 bj 2002  (gelezen 397 keer)

Offline Jelle2500

• Official Club Member
  • Micra fan
Pickup maken van mijn Micra 1.4 bj 2002
« Gepost op: 09 september 2019, 23:26:29 »
Hallo,

Als er iemand is die handig is in het slijpen en lassen en zin heeft in een leuk project...

Graag maak ik van mijn Micra een pickup.
Ik heb al wel een beetje een idee hoe het moet gaan worden!
Maar in overleg kunnen we vast wel wat bedenken.
Ik heb al een tijdje een achterklep liggen van een Fiat Seicento die volgens mij kwa maten wel aardig overeen komt.
Zit dan ook gelijk een raampje in😁

Groeten,

Jelle

Offline richardwbb

• Official Club Member
Re: Pickup maken van mijn Micra 1.4 bj 2002
« Reactie #1 Gepost op: 10 september 2019, 23:04:55 »
Ik ben heel handig met slijpen en lassen er was wel een haakseslijper nodig 250mm die heeft niet iedereen. Maar dit betrof met name bij de achterwielen vrij laag dus dat zal jij denk ik nog niet nodig hebben.

Echter, je hebt een toegewijde lasser nodig en iemand met verstand van zaken om je Micra weer bij de rdw op kenteken te krijgen met een dergelijke aanpassing.

Omdat het een hatchback is, is het deel dat weggeslepen moet worden nog al dragend en mocht je een Micra op de kop kunnen tikken voor vijftig euro ergens dan is dat geen gek idee om het eens uit te zagen en kijken wat je allemaal tegenkomt.

Omdat een katalysator in goede staat twintig of vijfentwintig euro oplevert (dat was voor mij wel een paar jaar terug, vraag dit na) en dat schoon staal (dan moet je wel het chassis strippen), twintig cent per kilo oplevert, hier mag ook geen glas meer in zitten en dat je daarnaast wel wat onderdelen kunt achterhouden die niet veel ruimte nemen maar wel verkoopbaar zijn houd je nog geld over ook. Maar je moet wel wat mazzel hebben om een Micra te vinden bij iemand die er echt vanaf wil. Je zou vijfenzeventig euro kunnen bieden en nog winst maken. Zo heb ik dat ongeveer gedaan maar niet met als doel een pick up te bouwen.

Verder mag je je zorgen gaan maken over de achterruit en alleen al de aluminium traanplaat welke je nodig zult hebben, de oppervlakte bepalen en even kijken wat dat momenteel kost, dat gaat aardig in de papieren lopen.

Verder moet je echt eens naar een meeting gaan waar omgebouwde pickups staan en die eigenaar het hemd van het lijf vragen.

Heb je een opslag plek voor een autotje extra? Heb je een haakse slijper? Heb je een mogelijkheid om een kar te trekken om zo het staal van de hand te doen voor geld?

Je zou ook een compleet verroeste Micra met leuke velgen kunnen kopen en de velgen met banden los verkopen maar dan moet je wel goed weten hoe je met een proefrit bepaalt of de velgen niet krom zijn en dus verkoopbaar zijn.

Dit zij zomaar wat ideeen maar vertel eens welk werk kun je zelf doen en wat moet uitbesteed worden? Je zult echt een budget moeten maken want een omgebouwde Micra naar pickup heeft een bepaalde prijs. Hoemeer je uitbesteed, hoe duurder het wordt.

Je zou op drie bedrijven eens vrijblijvend langs moeten gaan en eens informeren naar wat de kosten zullen gaan zijn. Dat is een moeilijke vraag voor ze en je moet ook zeker gewoon weer weg gaan en geen cent daar uitgeven en nooit meer terugkomen, maar dan leer je wel van ze als je even een bakkie doet en wat vragen stelt over hoe een Micra in sterkte behouden moet worden met oog op de rdw keuring en dan kom je vanzelf tot iets waar jij zelf aan kan zien of het haalbaar is. Ik raad je aan wel zoveel mogelijk werk zelf te doen anders kan je beter bekijken of er ergens een Micra pick up bestaat en verkocht wordt. Dit zijn meestal wel Micra's met de benodigde aandacht dat je er wat betreft chassis iets goeds aan overhoud. Het eventuele werk aan de motor is dan veel goedkoper om op te lossen.

Nou ja, ik zou zo beginnen en het zeker niet willen doen zonder het hebben van een opslagplek voor een Micra in aanbouw en daar al een prijsraming maken waar je rekening houdt met materiaalkosten en waar de moeilijke punten zitten en hoe je dat gaat oplossen. Je kan ook gewoon een dikke portemonnee er dunner op maken dan lukt het altijd. Maar of dat na taxatie nog een redelijk bedrag laat zien na de door jou gemaakte kosten kan tegenvallen. Beter is daarom om flink te bezuinigen. Het hebben van een lasser en het hebben van opslag en bijvoorbeeld ergens gebruikte alluminium traanplaat scoren met genoeg vlees om het om te bouwen naar wat jij nodig hebt lijkt mij een goed idee. Alles dat daaronder gelast moet worden, is in elk geval geen zichtwerk maar hoe de rdw daar naar gaat kijken, ga er maar vanuit dat de traanplaten weg moeten daarvoor.

Het makkelijkste lijkt mij om te beginnen met het hebben van een geschikte laadbak en waarvan je de laadklep gaat laten bouwen. Daar moet je niet mee beginnen maar een bestaande achterklep geschikt maken geeft ook flink wat lasnaden die echt netjes moeten zijn en dat gaat kostbaar worden maar nog liever met eigen inzetting en toewijding zelf gedaan worden. Alleen je kan je Micra wel schorsen en op een plek zetten waar dat kan want dit gaat  even duren.

Toegang tot een ambulance om de Micra bij de juiste lasser te krijgen is wel erg handig.

Beter is het om een bestaande Micra pick up aan te schaffen en eventueel werk voor lief te nemen, scheelt veel denkwerk. Pick up moet wel op kenteken moeten.

Mocht ik wat wettelijke stappen die benodigd zijn hebben overgeslagen, dan zou dit goed kunnen. Als er een sloperij bij je in de buurt staat met minimaal twee vrije bruggen en vriendjes maken en kostenraming maken dan moet je nog een lasser met zijn spullen laten komen die weet hoe het moet voor rdw en nieuw kenteken. Beter iets bestaands kopen zonder sporen van lapwerk vanwege roest en dat met roestwering voorzien, dat geeft je al genoeg logistieke problemen.

Ik had dus een garage en een gratis las optie met persoon die ook een kar had en mij zo aan winst hielp aan een auto van 150 euro die verder ook echt wel op was op een kettinggeleider na. Daar zit nu een goede distributie op, zelf gedaan, blok loopt als een zonnetje. Ik hoop alleen dat mijn koppakking er niet uit ligt want dat was nog niet een koperen koppakking maar een originele van kurk. Maar ik kan daar voorlopig mee doorrijden.

Weet je nu nog zeker dat je de mogelijkheden, tijd en toewijding hebt om dit af te ronden? Je zal wel bij competities kans maken op bekers.

Ik ben benieuwd hoe nu verder, allicht kan ik je een duidelijker antwoord geven dan een algeheel verhaal waar aan te zien is wat het gaat kosten.

Is het een Micra ouder dan vijfentwintig jaar? Taxatie rapport er op en allrisk verzekeren.

Maar tot slot, begin er niet aan? :mfc: 

« Laatst bewerkt op: 10 september 2019, 23:06:55 by richardwbb »

Offline richardwbb

• Official Club Member
« Reactie #2 Gepost op: 16 september 2019, 03:25:01 »
Ik bedacht mij nog iets, allicht moet je eens bekijken waar de verschillen zitten tussen een reguliere en cabrio Micra. Een cabrio Micra moet ergens anders versterkt zijn en dat zou geschikter kunnen zijn voor een pick up. Reduceer je te maken kosten met denk en uitzoekwerk!
« Laatst bewerkt op: 16 september 2019, 03:27:01 by richardwbb »

Offline richardwbb

• Official Club Member
« Reactie #3 Gepost op: 27 september 2019, 22:11:58 »
Ik zat wat te lezen over de k11 lees ik dat er in Japan pick ups geleverd zijn. Als ik een Micra pick up zou willen dan zou ik eerst nagaan (dit is wel wat lastig maar niet onmogelijk), om een chassis te halen uit Japan. De aanschafprijs zal meevallen en invoerrechten betaal je niet want tweedehands. Je zult dan wel een motor ombouw moeten doen maar dat is schroefwerk en je hoeft waarschijnlijk niet te lassen.

Of het nog zo is dat een auto zonder deuren nog als onderdelen ingevoerd kan worden dat weet ik niet, maar dat was vroeger wel zo. Het stuur zit dan wel aan de verkeerde kant.

Offline .maarten

• Club Bestuur
  • Geslacht: Man
« Reactie #4 Gepost op: 27 september 2019, 22:16:35 »
Invoerrechten en btw betaal je ook bij tweedehands

Offline richardwbb

• Official Club Member
« Reactie #5 Gepost op: 28 september 2019, 00:05:16 »
Meen je dat nou? Ik ben even gaan zoeken,

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/goederen_ontvangen_uit_het_buitenland/van_organisaties_en_bedrijven/moet_ik_belastingen_bij_invoer_betalen

Er staat in, Dit onderdeel is alleen bedoeld voor particulieren die goederen ontvangen uit het buitenland van organisaties en bedrijven.

Ik hen nu even weinig tijd maar dan zou ik willen weten wanneer een particulier iets mij verzend wat het dan nog is. Helaas klinkt dit voor iets als de belastingtelefoon maar ik heb daar vooralsnog geen tijd voor. Ik weet zeker dat er vroeger dingen mogelijk waren maar op basis van welk wet weet ik helaas niet, dat zou ik even moeten proberen uit te vinden wat dat was.

Ik vraag mij ook af als een land in Europa een Bowing besteld if die dan nog door de douane gaat. Of realistich, hoe kan het dat SR20VE black top blokken alleen geleverd in Japan, voor 1500 dollar te koop staan, 1350 lukt ook nog wel zelfs. Er moet meer zijn!  :o
« Laatst bewerkt op: 28 september 2019, 00:13:18 by richardwbb »