Foutcode 0340 Nokkenas-sensor K12 / 1.4 16V (65kw/88pk)

Gestart door hansdas, 13 april 2019, 11:23:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansdas

Hallo,

Ik ben al weken aan het stoeien met de Micra van mijn dochter. Op een gegeven moment viel de motor spontaan uit op de snelweg en ging het motor-storingslampje branden. Na een minuutje kon de motor wel opnieuw gestart worden en reed de auto weer normaal. Het lampje was nog steeds aan. Bij een bevriende garagehouder de foutcode uitgelezen en die was: 'Error code 0340, camshaft position sensor - bank A'.
Bij de automaterialenhandel dus maar een nieuwe nokkenassensor gehaald (merk ERA) en gemonteerd, foutcode gewist en rijden. Tot zo ver alles goed. De volgende ochtend echter wilde de auto niet starten. Oude sensor weer terug gezet en hij startte direct weer. Nieuwe sensor weer geplaatst en ook daarmee startte hij weer direct. De hele dag probleemloos meerdere ritten mee gemaakt. De volgende ochtend was het weer hetzelfde. Startte niet. Na meerdere keren proberen te starten (meer dan 10x langdurig) sloeg de motor uiteindelijk wel aan met de nieuwe sensor nog gemonteerd. Ook die dag weer meerdere ritten probleemloos gereden. Volgende ochtend: weer hetzelfde liedje. Wilde weer niet starten. Oude sensor weer gemonteerd en motor sloeg meteen weer aan. Oude sensor maar even laten zitten, maar na een paar kilometer sloeg hij weer spontaan af en ging het motorstoringslampje weer branden. Weer code 0340. Omdat de connector op de nieuwe sensor (merk ERA) naar mijn mening niet helemaal lekker vastklikte had ik een vermoeden dat er een slecht contact in zou kunnen zitten. Bij de automaterialenhandel dus maar een A-merk (Hella) sensor gehaald. Daar past de connector in elk geval al weer veel soepeler op. Auto liep ook meteen en er zijn die dag ook weer meerdere ritten probleemloos mee gemaakt. De volgende ochtend was het dus een verrassing of hij zou starten. Het was weer koud, zoals op de andere ochtenden, dus het was spannend. Maarrrrrr.... De motor sloeg direct aan! Problem solved dacht ik dus. Tot dat de motor bij de 3e rit van die dag toch weer uitviel en weer code 0340 aangaf.
Nou weet ik het onderhand ook niet meer. Is er iemand die nog ideeën heeft waar dit aan kan liggen????

UPDATE: Wat Google-werk levert op dat dit blok mogelijk 2 sensoren heeft. 1 aan de bestuurderszijde en een aan de passagierszijde. Is er iemand die weet of dat ook zo is?

micraSR

Beste Hansdas.

Bij de dealer adviseren wij altijd om de nokkenas+krukaspositiesensor te vervangen.
Dat is tegenwoordig ook een compleet setje geworden.

In het ergste geval kan het zelfs zijn dat de ketting is uitgerekt.
Dit is helaas een kwaal bij de K12 1.2 / 1.4 motoren.

hansdas

Ik was in mijn verhaal vergeten te vermelden dat de krukassensor ook mee vervangen is.
Ik heb vandaag de motorolie ververst zo dat alles inclusief de ketting weer lekker gesmeerd wordt. Hij is naderhand (nog) niet uitgevallen. Ik hoop dat dat zo blijft want ik heb eigenlijk niet zo'n zin in een volle dag werk om de ketting/tandwielen/spanner te vervangen. Zeker omdat de motor zo mooi loopt en ook geen bijgeluiden heeft bij de ketting.