1.4 vs 1.3 tunen

Gestart door ekko, 19 juli 2019, 16:25:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ekko

Beste forumleden,

Na een hele tijd stilletjes in de achtergrond informatie te hebben ingeslaan wil ik toch nog een aantal vragen stellen om alles op een rijtje te krijgen.

Ik ben nu een kleine jaartje een trotse bezitter van een 2002 1.4 micra met airco. Nou heb ik begrepen dat er makkelijk rond 110 pk uit de 1.3 micra te halen valt door middel van dit:

4-2-1 spruitstuk.
2" uitlaat systeem
Decat
1.6 injectoren
1.5 gashuisklep GA15
Snellere nokkenassen
Chip tuning

Als eerst wil ik de blok op orde krijgen en dan de rij-eigenschappen. het uiterlijk vind ik niet van groot belang, sleepers heb ik altijd een leuke idee gevonden.

1. Zou deze setup ook op de 1.4 werken en is de 110 pk haalbaar of raden jullie mij aan om toch voor een 1.3 blok te gaan als ik wil gaan tunen?

2. Wat voor geschat budget zou nodig zijn voor deze setup? Momenteel heb ik al een aardig budget (vindt ik) klaar liggen voor dit project maar ik weet dat je kan het zo gek maken als je zelf wilt

3. Ik heb airco vriendelijke 4-2-1 en 4-1 spruitstukken gevonden van Gizfab uit engeland gevonden. Weet iemand of deze degelijk zijn? en maakt het uit welke je neemt voor prestaties?

4. Ik hoop dat jullie niet te hard moeten zuchten van mijn topic. Er is veel info te vinden op deze forum en internet maar ik zie momenteel de bomen door het bos niet meer.

Alvast heel erg bedankt en een fijne weekend toegewenst!

Groetjes ekko

.maarten

Nee die setup werkt niet op een 1.4. 1.4 heeft een andere gasklep en maf en een andere ecu. 110Pk is wel heel optimistisch. Denk eerder dat je rond een 90-100Pk zit met onderstaande mods. WIl je meer zul je wat drastischere maatregelen moeten nemen oa compressie verhogen door bv een nismo koppakking en misschien kun je coilpack 1.0 zuigers plaatsen. Bij de 1.3 kon je de 1.0 zuigers van die generatie plaatsen voor een verhoogde compressie. Ik verwacht dat dat voor het coilpack blok ook opgaat. MAar dan moet je dus wel de coilpack zuigers plaatsen.

4-2-1 spruitstuk.  - haal je het meeste winst mee
2" uitlaat systeem - helpt zeker
Decat - Zit bij het spruitstuk in want de 1.4 heeft maar 1 kat
1.6 injectoren  - Past niet op de 1.4 en de 1.4 ecu regelt de standaard injectoren prima. Je kunt als je persee wilt upgraden de QG18 injectoren pakken maar verwacht geen winst.
1.5 gashuisklep GA15  - Past niet op de 1.4
Snellere nokkenassen - Helpt zeker. 1.3 nokken zouden gewoon moeten passen in de 1.4
Chip tuning - Zijn weinig bedrijven die de 1.4 ecu kunnen tunen. Tornado in Engeland kan dit. Geeft een soepelere loop en wat winst.

Gizfab heeft leuk spul. 4-2-1 geeft in het midden meer vermogen. 4-1 hogerop. Meeste gaan voor een 4-2-1.

Kosten ligt een beetje aan of je nieuw of gebruikt spul wilt. Nieuw word prijzig want nokken en uitlaatdelen zijn duur. Reken op ong 500-600 voor nokken, uitlaatspruitstuk nieuw ong 400-500 euro. 2" uitlaat 300-400 euro. Een uitlaatspruitstuk van een 1.3 past ook op een 1.4. Rest van de uitlaat ook alleen je zult wel een extra lambdamoer erin moeten laten lassen want de 1.4 gebruikt 2 lambda's en de 1.3 maar 1. En een 1.4 geeft een check engine lampje als je de kat verwijderd. (2de lambda zit na de kat om de wekring te checken) dit kun je omzeilen door een lambda faker ertussen te zetten.