Mijn Micra 1.4 uit 2002

Gestart door mrjln, 03 november 2017, 21:26:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mrjln

Zoals ik bij het voorstellen al aangaf ben ik sinds kort in het bezit van een hele leuke Micra, het is alleen best een zorgenkindje. Ik ga mijn best doen om zo duidelijk mogelijk te omschrijven wat er allemaal gebeurt wanneer ik ermee rijd.

De eerste paar dagen reed hij oké, hij schokte af en toe wat met schakelen. Het schokken werd erger, hij deed het ook wanneer ik hem uit liet rollen voor bijv. een stoplicht. Inmiddels doet hij het ook vaak bij een laag toerental tijdens het rijden. Het stationair toerental is onregelmatig, inmiddels gebeurt het bij een warme motor dat hij helemaal wegzakt wanneer ik stil sta en afslaat. Het vreemde is dat dit het ene ritje heel vaak gebeurt en het andere ritje helemaal niet.
Met name op de snelweg houdt hij soms in en reageert hij minder wanneer ik gas geef.
Met een koude motor leek er niks aan de hand te zijn, maar na een minuut of vijf begint hij met schokken en slecht stationair lopen.
Net even weggeweest en hield met een koude motor al erg in, maar het stationair toerental bleef wel weer redelijk oké.
Verder verbruikt hij meer brandstof, eerste tank 1 op 16.5 en nu 1 op 14.4 en lijkt mijn uitlaat lek te zijn.

Ik denk dat dit het wel is en anders komt er vanzelf een vervolg.
Ik vind het leuk om (simpele!) dingen zelf te doen, dus als er dingen zijn die ik kan doen laat het maar weten!
Wil je meer weten, vraag het gerust!

Ik had wat leuke foto's maar helaas kan ik die niet uploaden.

Groet, Marjolein

.maarten

#1
Lmm van de 1.4 is een kwetsbaar punt. En ik gok dat veel van je problemen daarmee te maken hebben. Vooral inhouden wordt nog wel eens veroorzaakt door een kapotte LMM. Maar even uitlezen kan je hier veel info over geven. Jeroen kan dat prima voor je oplossen.

Check trouwens ook even of je uitlaatspruitstuk gescheurd is. Deze scheurt vaak door tussen de 2de en 3de cilinder. Hiervoor moet je even het hitteschildje wat ervoor zit even eraf halen. Dit zijn 3 boutjes. (Dopje 10) En dan pak je hem er zo af en kun je het bekijken.

mrjln

#2
Ik had me er al wat in verdiept en de LMM lijkt inderdaad voor de hand liggend. Wilde hem eerst solderen maar kwam er toen achter dat dit bij dit type niet kan. Lees overal dat originele niet los verkrijgbaar zijn en dat andere merken vaak niet goed samengaan met Nissan. Welk merk wel zou kunnen kan ik nergens vinden.
Dat uitlaatspruitstuk, zit dat onder de motorkap of moet ik dan onder de auto zijn? (Ben echt een leek, maar met goede informatie lukt veel.)

.maarten

#3
Gewoon de orginele bosch;) Ze zijn wel los te krijgen. Volgens mij had Jeroen ook een werkend alternatief.

Hier heb ik de mijne vandaan en daar rij ik al een flinke tijd mee rond:
https://www.kfz-ersatzteile-schuster.com/epages/62629334.sf/de_DE/?ObjectID=6312736

Je bent trouwens ook een speciaal bitje nodig om hem te vervangen. 5 pins security torx t25 zo even uit mijn hoofd.

Het uitlaatspruitstuk zit onder de motorkap. Aan de voorkant van de motor.
Zo ziet het eruit zonder het hitteschildje. Deze zit hier normaal voor. Daar kijk je tegenaan als je de kap open doet.


Kom je trouwens nog naar de meeting volgende week zondag de 12de?

mrjln

Ik ga dit weekend kijken naar het spruitstuk en bedankt voor de tip van de LLM. Ik hoop dat hij binnenkort uitgelezen kan worden en dat ik dan meer zekerheid heb over de oorzaak of oorzaken van de klachten voordat ik iets ga aanschaffen.
Ik werk eigenlijk altijd in het weekend dus op korte termijn wordt het sowieso lastig om naar een meeting te komen.

mrjln

Was ik vergeten, het engine lampje brandt vanaf dag 3 constant. Hij is 1x een dag uit geweest maar hij reed toen niet anders/beter.

Koud zit het stationair toerental op 1250 stabiel, warm schommelt hij rond de 750.

.maarten

Die toerentallen kloppen wel.

Foutcode zal waarschijnlijk p0171 zijn met een kapotte lmm. Maar dat is een redelijk veel voorkomende fout. Gewoon even uitlezen dan heb je iets meer zekerheid. Ik ben niet helemaal zeker maar volgens mij kon je de stekker van de lmm ook los halen en zonder dat deze aangesloten zit rijden. Wel even de accu een half uurtje los hebben zodat de ecu zich reset. Dan zou hij hij gewoon moeten rijden.

mrjln

Maar dat zou betekenen dat hij het gewoon doet zonder de LMM en dat hij niet vervangen hoeft te worden. Of is dat vrouwenlogica?

Marco330

Citaat van: mrjln op 04 november 2017, 10:05:02
Of is dat vrouwenlogica?

Bovenstaande...  :cheer:

Als je je LMM loskoppelt, geeft deze dus geen waarde door aan ECU (de computer in je auto). Je ECU gaat dus terugvallen op je voorgeprogrammeerde mapping (instellingen) waardoor deze meer brandstof in gaat spuiten, zodat ie zeker weet dat het veilig is om te rijden. Uiteindelijk gaat hij er dus onzuiniger door lopen...

Een nieuwe lmm en goede afstelling zal heel veel moeten helpen

Leo

Ik heb ook een periode zonder lmm gereden  en je auto verbruikt dan een stuk meer.

Gelukkig kon jeroen dat snel oplossen :)
Mitsubishi Colt CZT 1.5T
Nissan Micra K12 1.6
Nissan Micra K11 1.4
Nissan Micra K10 1.2

mrjln

Oké helder verhaal over de LMM, ik hoop dat ik er morgen tijd voor heb.
Nog even voor mij, voor de duidelijkheid: Ik koppel de accu los door de snoeren van allebei de polen los te maken van de accu. Dan haal ik het stekkertje van de LMM los, een half uur later sluit ik de snoeren weer aan op de accu en dan is het een kwestie van starten en rijden?

Ik heb een soort van poging gedaan om het hitteschild los te maken dat over het spruitstuk heen zit, maar de bouten zijn heel erg verroest. De bovenste 2 bouten zijn door het roesten te 'rond' geworden waardoor de steeksleutel er geen grip meer op heeft. Omdat ze ook erg vast lijken te zitten krijgen ze een paar dagen wat WD40 en probeer ik het daarna nog eens met de waterpomptang. Bij de onderste is het stuk schild wat eromheen zit helemaal weggeroest (zit een gat met daarin de bout), die hoeft dus niet los.
Maar wat ik me afvraag, is het noodzakelijk dat het hitteschild er weer op komt te zitten, of kan de auto ook zonder? Hij is namelijk behoorlijk gaar en ik denk dat het me niet al te veel moeite kost om hem eraf te slopen om te kunnen zien wat de staat van het spruitstuk is.

Leo

Hitteschild kun je gewoon weglaten. Die bouten roesten inderdaad snel vast.
Mitsubishi Colt CZT 1.5T
Nissan Micra K12 1.6
Nissan Micra K11 1.4
Nissan Micra K10 1.2

.maarten

Een steeksleutel is niet helemaal het juiste stuk gereedschap voor verroeste bouten. Je kunt dan beter een ratel met goede dop gebruiken. Bij dat middelste boutje roesten ze altijd door.
Maar dat hitteschildje kun je wel missen. Ik rijd ook zonder.

Dat van de LMM klopt. Even accu los halen, stekkertje van LMM los en een half uurtje wachten en accu weer aansluiten.

mrjln

Ik heb afgelopen zondag het stekkertje van de LMM los gehaald. Ik heb er nu in een paar dagen tijd best wat km's mee gereden, binnen de bebouwde kom en ook een lang stuk snelweg, en het is al een hele verbetering! Hij schokt/hapert nog steeds bij rijden met een laag toerental (uit laten rollen of in zijn 3 een rotonde of bocht nemen) en eenmaal warm is het stationair toerental niet stabiel. Maar hij houdt niet meer in op de snelweg en met gas geven doet hij wat hij moet doen. Hij is tot op heden ook maar 1x afgeslagen, toen ik inparkeerde.

Een nieuwe LMM gaat er dus komen en ik hoop dat hij uitgelezen kan worden en dat dan duidelijk wordt waar de laatste oneffenheden vandaan komen zodat dat ook verholpen kan worden.

Het hitteschild heb ik er nog niet af, ik denk dat ik daar van het weekend tijd voor heb.


.maarten

Top! Dat is toch al een flinke stap in de goede richting.

Uitlezen kan inderdaad nog wel wat meer duidelijkheid geven.
Ook kan het helpen om het gasklephuis schoon te maken en het stationeer toerental even te checken.

Ik ben benieuwd naar de staat van het uitlaatspruitstuk omdat mijne ook al iets in begint te scheuren en ik hem al een keer heb vervangen.