[Dienst aangeboden] Autoruit reparatie (sterretjes etc)

Gestart door Jeroen330, 03 april 2015, 15:27:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen330

Vanwege de aanschaf van een ruiten reparatieset en de cursus die ik hier in het verleden in gevolgd heb wil ik deze service ook aanbieden op de club


Een sterretje, wat is het, hoe komt het

Een sterretje is een beschadiging aan de voorruit, meestal gekomen door steenslag tijdens het rijden. Deze beschadiging is op zichzelf onschuldig en kan geen kwaad voor de directe veiligheid van de mensen aan boord



Deze beschadiging aan de voorruit zorgt er wel voor dat de oppervlakte spanning van de voorruit verandert. Door warmte verschillen en onverwachte schokken van de auto door bijvoorbeeld drempels/kuilen of andere oppervlaktes op de weg kan een sterretje uitscheuren tot een barst in de voorruit.


Carglass/Autotaalglas en overige ruitenbedrijven

"wij repareren uw voorruit en het kost u helemaal niets". Met deze quote trekken ruiten reparatiebedrijven particulieren voor reparaties aan de voorruit. Het kost de klant inderdaad niets, naar de verzekerings maatschappij waar uw auto verzekerd is krijgt een schademelding en reparatiefactuur van deze bedrijven. Zij hebben een schade aan uw auto gerepareerd en verhalen deze kosten op de verzekering van de klant, u dus. Factuur per reparatie (sterretje) ligt rond de €75,-. Vanaf drie sterretjes worden ze kosteloos meegerekend. Een ruitenbedrijf kan voor een reparatie dus maximaal 2x €75,- in rekening brengen bij de verzekeraar.

Bij een barst in de voorruit claimt het bedrijf wat de ruit vervangt het hele bedrag bij de verzekering.


type verzekering afhankelijk voor dekking

Het type verzekering heeft invloed op de kosten van de reparatie. Ook telt er een eigen risico mee.

In Nederland kennen wij drie types autoverzekering. WA, Beperkt Casco en All risk.

- WA: Alle schade aan anderen is gedekt. Eigen schade (waaronder ruitenschade) niet.
- Beperkt Casco: Eigen schade wordt tot op bepaalde hoogte vergoed en ruitenschade, diefstal en stormschade is verzekerd. Je hebt altijd te maken met een eigen risico.
- All Risk: Zowel schade aan anderen als eigen schade is gedekt. Ruitenschade, diefstal en stormschade hebben soms eigen risico.

Bij een WA verzekering is ruitschade nooit gedekt. Kosten voor de reparatie (€75,- per sterretje) komen voor de klant zelf. Als de auto beperkt Casco of All risk verzekerd is met eigen risico op ruitschade dan betaal je dit eigen risico meestal alleen bij vervanging van de hele ruit (uitzonderingen daar gelaten). Reparaties vallen vaak wel onder de dekking en zijn dus kosteloos.


Bevriezen No-Claim:

Verzekeraars beschermen zich tegen te pas en te onpas repareren van sterretjes. De markt die Carglass opgestart heeft is in de loop der jaren stukgemaakt door kleine ruitenbedrijfjes die ook kleine putjes (steenslag zonder breuk/sterretje) repareerde en deze in rekening brachten bij verzekeringsmaatschappijen.

Verzekeringsmaatschappijen werden overspoeld met facturen voor het herstellen van schade aan de voorruiten van hun klanten.

Als reactie hierop hebben verzekeringsmaatschappijen zichzelf ingedekt. Zo hebben een aantal verzekeringsmaatschappijen een eigen risico voor de verzekeringnemer verbonden aan het repareren of vervangen van de voorruit. Ook hebben enkele verzekeraars de voorwaarde dat als de klant reparaties aan de ruit laat uitvoeren, de no-claim voor een jaar bevroren wordt en de klant dus een jaar lang geen schadevrije jaren opbouwd. On opgemerkt ga je als verzekeringnemer dus merken dat "gratis reparatie" helemaal niet zo gratis is als het lijkt...


Doorscheuren van de voorruit, ook tijdens reparatie mogelijk

Je kiest er dan toch voor een reparatie aan de ruit te laten doen en tijdens de reparatie bij Carglass/Autotaalglas/etc scheurt de ruit (het sterretje) door. Dit geeft aan dat de breuk in het glas de ruit dusdanig verzwakt heeft dat het doorscheuren bijna niet voorkomen had kunnen worden. Wel is dit scenario voor ruitenbedrijven een meevaller, want zij kunnen bij de verzekering het plaatsen van een hele nieuwe voorruit gaan claimen, in plaats van enkel een reparatie a €75,-.

Er zijn op internet veel verhalen te lezen van slechte reparaties die later alsnog scheuren of toevalligheden van het plotseling doorscheuren van een ruit tijdens reparatie waarna direct aangeboden wordt de hele ruit te vervangen. Mijn mening is dat met voorzichtig en geconcentreerd werk de voorruit vrijwel nooit kan scheuren. Gebeurt dit wel, dan is het vaak bij het repareren van een schade die al te groot is, of het expres toedoen van het scheuren.

Als je WA verzekerd bent betekent het dat de kosten voor de nieuwe ruit voor jezelf zijn. Bij Beperkt Casco of All risk moet je het eigen risico op ruitschade betalen als jouw verzekering dit toepast.



De Dienst

Het repareren van ruitschade vereist speciaal gereedschap en ervaring. Ik kan ruit schade beoordelen en in vele gevallen ter plekke herstellen. Als schade te groot is of te gecompliceerd voor mijn gereedschap dan zal ik de reparatie niet uitvoeren.

Gereedschap:




Een spiegel wordt aan de binnenzijde van de voorruit geplaatst om de breuk tijdens het herstel in de gaten te houden. Het zwarte deel in de breuk is het gedeelte waar zuurstof zit. Dit moet opgevuld worden




De schade wordt voorzichtig ingeboord zonder druk op de breuk te zetten




Vervolgens wordt het druk mechanisme op de ruit bevestigd en gecentreerd op de schade. Vervolgens wordt het injectiedeel erop gezet en de dunne hars onder lichte druk in de breuk gespoten





Hierna komt de dikkere toplaag hars op de plek van boren en moet het geheel drogen onder een transparant folie en een UV lamp. Zoals je ziet: de breuk is niet meer zichtbaar!




Overige hars wordt verwijderd en de voorruit wordt weer opgepoetst.. klus geklaard!


Doorscheuren van de voorruit:

Bij voorzichtig werk haast onmogelijk, maar het is niet uit te sluiten dat een voorruit scheurt tijdens de reparatie van het sterretje. Mocht dit gebeuren dat betekent het ook dat de ruit uit zichzelf ook spoedig gescheurd zou zijn. In geval van scheuren geldt bij mij hetzelfde als bij andere ruitenbedrijven: het risico is voor de klant zelf!. Ter plekke kan ik wel direct aangeven wat de beste vervolgstappen zijn zodat het u niet onnodig geld gaat kosten.


Kosten voor de dienst:

Het repareren van een sterretje kost €25,- Hierbij worden de ruiten uiteraard ook weer netjes schoongemaakt, eveneens als de zijruiten.

Voor informatie of vragen: stuur gerust een PM!

Riesh

Mooi dienst en degelijke omschrijving. Goed bezig Jeroen
Micra Addict

Dinky

Zeker een mooie dienst Jeroen.
Ik vind het bijna jammer dat ik geen sterretje in me ruit heb ;)
Nissan Cube Z12
Nissan Micra K12
Volvo S60 Exclusive Edition
Nissan Primera P11-144
Nissan Almera N16
Nissan Almera N15
Nissan Sunny N14
Nissan Sunny N13
Nissan Sunny B11

Liever een tweedehands Japanse, dan een nieuwe Franse.

Riesh

Citaat van: Dinky op 03 april 2015, 21:26:36
Zeker een mooie dienst Jeroen.
Ik vind het bijna jammer dat ik geen sterretje in me ruit heb ;)

kan ik voor je regelen, is me bij Psydan ook gelukt :P
Micra Addict

Dinky

Dat was geen sterretje meer, dat was meer een planeet :-)
Nissan Cube Z12
Nissan Micra K12
Volvo S60 Exclusive Edition
Nissan Primera P11-144
Nissan Almera N16
Nissan Almera N15
Nissan Sunny N14
Nissan Sunny N13
Nissan Sunny B11

Liever een tweedehands Japanse, dan een nieuwe Franse.

Jeroen330

Citaat van: Riesh op 04 april 2015, 08:53:35
Citaat van: Dinky op 03 april 2015, 21:26:36
Zeker een mooie dienst Jeroen.
Ik vind het bijna jammer dat ik geen sterretje in me ruit heb ;)

kan ik voor je regelen, is me bij Psydan ook gelukt :P

Riesh mag alleen nog maar toekijken!

Conodihno

Nu die zo aan het sporten is , is ie nog lomp sterk ook... Denk dat alleen toekijken al fataal kan zijn...

Milo

Citaat van: Conodihno op 04 april 2015, 11:22:05
Nu die zo aan het sporten is , is ie nog lomp sterk ook... Denk dat alleen toekijken al fataal kan zijn...

Hij kan binnenkort als auto krik dienen, hij tilt met een micra zijwaarts nu ;)
Eigen lichaam, eigen lot, eigen leven. Je moet het zelf doen want niemand komt het geven!

Spulletjes die ik nog te koop heb staan van de (ex)-Micra (Silver Pandaren)

jop


Marco330