Jeroen330's Aztek 72/180 [Gaat eruit]

Gestart door Jeroen330, 07 maart 2016, 12:39:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Riesh

Had niet anders verwacht.
Dat ze er maar veel plezier mee mag hebben
Micra Addict

Milo

Eigen lichaam, eigen lot, eigen leven. Je moet het zelf doen want niemand komt het geven!

Spulletjes die ik nog te koop heb staan van de (ex)-Micra (Silver Pandaren)

PW-performance

www.pwperformance.nl  Banden en velgen montage en balanceren /  Laswerk / Veerpootbruggen / Verstelbare Panhard Rods

Jeroen330

#33
Even wat stof van dit topic afblazen..

Helaas is deze auto alweer toe aan een tweede motorwissel sinds dat wij hem hebben..

Na eerder een vervangende motor te hebben geplaatst ging het vorige week mis op weg naar vakantie.. Iets in de distributie brak waardoor de motor helemaal in de soep is gedraaid. Behoorlijk balen, want deze motor liep enorm goed en was heel zuinig..

Daar stonden we in Duitsland




De Duitse ADAC is een top bedrijf.. veel beter dan de ANWB. Ondanks mijn pechhulp incl buitenland dekking kwam alles vanuit de ANWB heel traag op gang. Daarbij werd er moeilijk gedaan over de diagnose stelling en het daarbij behorende terugsturen van de Micra.

De garagehouder die mij oppikte (aangesloten bij ADAC) heeft vervolgens de ANWB gebeld en met duidelijke taal uitgelegd dat hij de auto gewoon terug ging brengen omdat reparatie binnen 24 niet mogelijk zou zijn. Die beste man heeft vervolgens in haast tempo alles geregeld. Dezelfde middag waren wij incl de auto kosteloos thuisgebracht in Zwolle!



Overigens zijn wij zelf thuisgebracht foor Marco330. Hij was sneller ter plekke in Duitsland dan de pechhulp!

Vandaag begonnen mijn meisje een cursus autotechniek te geven  O0  O0  Beginnend met het demonteren van de motor. Tussendoor alles uitgelegd over de werking van verschillende componenten.






Na 2,5 uur mocht ze zelf de motor uit de Aztek takelen!




Enkeltje schroothoop.. voordat hij weg gaat nog wel even diagnose stellen en de kop lichten.




Vervolgens aan de schoonmaak..




Ik bezig met het verwijderen van de afgebroken spruitstuk bouten met wat geweld en goed gereedschap..




Daarna de nieuwe motor opbouwen (131.000km blok uit een bekende auto!)
stuurbekrachtiging overgebouwd, dynamo en span inrichting omgebouwd, spruitstukken met nieuwe pakkingen erop, nieuwe injectoren en gasklephuis, distributie gecontroleerd en alle leidingen gecontroleerd op aansluitingen.






Intussen heeft mijn vriendin het onderste deel van de motorruimte anti roest behandeld en een coating gegeven:




Morgen of maandag komt de motor erin. Dan direct een grote beurt uitvoeren, compressie meten en afstellen.

Dan weer tijd voor El Cheapo..

Conodihno

Vervelend al die pech. Overigens had je voor de netheid de eerste 2 alinea's achterwegen kunnen laten betreffende het forumlid en de door jou gestelde diagnose van een haastklus. Dat was afgesloten, afgekocht en klaar toch?

Jeroen330

Citaat van: Conodihno op 13 augustus 2016, 19:54:59
Vervelend al die pech. Overigens had je voor de netheid de eerste 2 alinea's achterwegen kunnen laten betreffende het forumlid en de door jou gestelde diagnose van een haastklus. Dat was afgesloten, afgekocht en klaar toch?

Ja, dat is ook zo..

Milo

Zo is het stuk en zo heeft Jeroen het weer gefixed... O0
Eigen lichaam, eigen lot, eigen leven. Je moet het zelf doen want niemand komt het geven!

Spulletjes die ik nog te koop heb staan van de (ex)-Micra (Silver Pandaren)

chiba_kun

Duim omhoog voor je vriendin! Goed gedaan hoor. ;)

Benieuwd wat de oorzaak was. De CG13E staat nou niet bepaald bekend als een blok wat snel stuk loopt.

Taxloss

Balen van de pech! En goed bezig met het fixen

Sent from my Redmi Note 3 using Tapatalk

I`m only responsible for what I say,
Not for what you understand...

Jeroen330

Gisteren motor gemonteerd, grote beurt uitgevoerd en de eerste testrit gedaan om te ontluchten en te kijken wat nog niet lekker loopt.





- Stuurbekrachtiging komt nog niet lekker op gang. Denk luchtbel in de pomp of terugloop klepje in de pomp blijft hangen
- Laadstroom werkte niet. Zit iets niet goed in de kabelboom.

Vanmorgen de laadstroom gefixt en de auto afgesteld. Ook geprobeerd de stuurbekrachtiging beter te ontluchten met resultaat dat het iets beter stuurt nu. Ben nog niet tevreden. In ieder geval, de auto rijdt weer!

Motortje loopt super, goede compressie en na afstelling erg pittig en vlot!

Dus het meisje kan weer op pad!



Vanmiddag even wassen..

Jeroen330

Eergisteren de stuurbekrachtiging weer los gehad en alles nagekeken. Bleek dat er in de pomp een terugslag plunjer ontbrak. Zal er wel uitgekomen zijn met de olie denk ik dan.

In ieder geval, de bende weer opgebouwd met een vervangende plunjer, afgevuld, 3x ontlucht, bijgevuld en voilĂ ! Het werkt.

De Aztek is weer helemaal back on track!


Direct wat kleine details toegevoegd, zoals deze stadslichtjes met 6 power leds.




Gisteren dan de oude motor maar even los getrokken om de binnenzijde te bekijken..
Zo zien kromme kleppen eruit..






Je zult begrijpen dat dit niet meer te repareren valt en deze motor heeft een enkele rit oud ijzer gekregen!

Zie ook de zuigers.. die de kleppen "opgevangen" hebben..





.maarten

Nog een oorzaak gevonden? Ketting uitgerekt? Of gewoon een tand te vroeg? Of gewoon pech?

Jeroen330

Distributie kapot gelopen..

Pure pech dus

.maarten

Zonde. Maar mooi dat het weer klaar is. Scheelt dat je het allemaal zelf kunt.

micraSR

heftig, hoeveel km's stonden op dit blok dan?  ???