Beske's E30 316 & E30 318Is

Gestart door Beske, 10 juli 2014, 11:59:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Beske

Ik zal ook even een snelle samenvatting geven van de afgelopen 4 jaar met mijn bmw, geen jappaner maar volgens mij kunnen de meesten dit ook wel waarderen.

Zo kocht ik hem:





Een vrijwel kale E30 316, het laatste model met carburateur en een dikke 1.8L viercilinder met 90pk. De enige opties die er op zaten waren radiovoorbereiding (een gat in je middenconsole en wat kabels) en een antenne.

Na wat kleine interieurdelen vervangen te hebben werd het tijd voor een echte upgrade, stabilisatorstangen van een E30 cabrio, een stuk dikker dan de originele die ik voor had en al helemaal een verbetering t.o.v. de ontbrekende stang achter.



Gelijk de bodem mee getectyleerd:



En de wielkasten:



Toen begon de originele (elektrisch geregelde) Pierburg carburateur problemen te geven, en na vele pogingen om hem op te lappen heb ik besloten een Weber replacement kit te kopen, eigenlijk de zelfde carburateur maar dan niet elektronisch geregeld.



Toen kon ik lekker handmatig choken, de auto werd wat sneller en klonk ook nog beter.

Ondertussen kwam er een ketsrotte 318i te koop, die te koop stond voor een prijsje wat de velgen en de bumperkit alleen al op zouden brengen, dus samen met Chris naar Groningen gereden om deze op te halen:



Hier knapte de 316 wel van op!



Nadat we hem uit Groningen terug hadden gereden hield het blok van de sloper er binnen 20km mee op, gelukkig niet op de terugweg dus! Vervolgens maar compleet uit elkaar gehaald. Uiteindelijk ongeveer de aankoopprijs voor terug gekregen in onderdelen, maar wel de velgen en de bumperset gehouden.



Het originele interieurtje met doorgezakte stoelen werd ik ook wel zat:





Een tijd later kwam er iets te koop wat ik echt niet kon laten liggen:

'

Dubbele Dellorto carburateurs! Nu kon er tenminste nog wat extra vermogen uit gehaald worden :)

Vers gepoetst:



En een spaghetti spruitstuk gemonteerd, erg zeldzaam voor een e30-viercilinder!



Verjaardagscadeau van Chris gekregen en gemonteerd:



En een spoilertje erop gezet, staat hem erg netjes vind ik!



Het oude blokje werd er ook niet beter op, en toen kwam ik dit tegen:



Een gereviseerd blokje, met wat aanpassingen

- Gereviseerde cilinderkop
- 0,3mm gevlakt (hogere compressie)
- geharde klepzittingen
- Inlaatpoorten bewerkt en zo dus beter flowend i.c.m. mijn dellorto's
- kleppen ingeslepen , nieuwe klepsteelrubbers etc.
- Nieuwe drijfstanglagerschalen
- oliepomp gecontroleerd en ketting hiervan gespannen met stelplaatjes
- nieuwe koppakkingsset etc.
- nieuwe waterpomp
- nieuwe bougies
- elektronische ontsteking
- nieuwe bougiekabels
- nieuwe verdelerkap en rotor

En dat nog geen 6000 km geleden!

Dus het oude blok mocht er uit, met wat hulp van een vriend, wat nieuwsgierige buren en wat hoveniersgereedschap ging dat vrij snel  ;D

http://www.youtube.com/watch?v=mO9-WRd-Yns

Blokje wat netter gemaakt en klaar om er in te gaan:



En dit was voordat we onze klusschuur hadden, dus gewoon op de oprit en zonder goed gereedschap. Zelfs geen motortakel kunnen huren, maar wel een buurman die nog een "driepoot" had staan:



En hij hangt:



En af laten stellen:





https://www.youtube.com/watch?v=gi4lZW0okLQ

118pk! (inmiddels 125pk, na het verwijderen van de vaste ventilator en het monteren van een elektrische) Niet slecht als je er standaard 90 hebt.

Toen een tijdje niet veel eraan gedaan behalve veel rijden, o.a. een ringsticker verdient:



En ermee op vakantie gegaan:



In zuid-Frankrijk nog op de sloop geweest voor een optie die in Nederland niet veel geleverd is maar in Frankrijk wel. Klapraampjes!

Dus de oude eruit geduwd, op 1000km van huis en niet wetende hoe ze er weer in zouden moeten als de klapraampjes niet pasten  ;D



Maar gelukkig paste het:



Inmiddels nieuwe wielen gescoord, originele 16" Hartges





En dan eindelijk onze klusschuur! (hier nog erg leeg)



Toen een achteras met schijven gekocht, want trommels is eigenlijk ook maar niks.
Bij een e30 krijg je nogal ongunstige sporing en veel negatief camber als je hem verlaagd achter, dus de achteras ook verstelbaar gemaakt dmv excentrische bouten en plaatjes die je op je as kan lassen



En een goed dik in de hammerite gezet, nieuwe handremkabels, koperen remleidingen, stalen remslangen rondom en nieuwe rubbers uiteraard.



Ook onder de auto alles nieuw, vooral het T-stukje van de remleidingen is vaak apk-afkeur, dus gelijk nieuw eronder aangezien deze boven de as/tank zit.



Tank ook kaal gemaakt en in een goede laag hammerite gezet



En de as er weer onder:



En op Bimmerfest 2014 ook nog meegedaan met de Handling Course





En daar was ik ongeveer wel gebleven, de laatste tijd heb ik er voornamelijk mee gereden en niet zoveel gesleuteld  O0 Uiteindelijk is het toch nog een heel verhaal geworden, maar 4 jaar samenvatten was geen gemakkelijke klus, heb er nog aardig wat uit gelaten eigenlijk  ;D

Milo

Heel mooi man, allemaal erg netjes gedaan en gaaf dat je het zelf kunt!
Eigen lichaam, eigen lot, eigen leven. Je moet het zelf doen want niemand komt het geven!

Spulletjes die ik nog te koop heb staan van de (ex)-Micra (Silver Pandaren)

Leo

Leuk verslag bas. Is een erg gave bmw geworden O0
Mitsubishi Colt CZT 1.5T
Nissan Micra K12 1.6
Nissan Micra K11 1.4
Nissan Micra K10 1.2

Jeroen330


Pluis


chiba_kun

Erg mooi project en write-up. :)

ReSp4wN

 ;D Met een minigraver, haha vet!

thieme

Ik vond het al een mooie auto om te zien Bas nu ook erg leuk om het verhaal erbij te lezen :)

PW-performance

Mooi hoor. Top dat je veel moeite in de 4-cilinder steekt. De meeste pakken toch de 6-cilinder uit de E36.

www.pwperformance.nl  Banden en velgen montage en balanceren /  Laswerk / Veerpootbruggen / Verstelbare Panhard Rods

Psydan

Gaaf man, leuk om te zien dat er zoveel werk in die auto is gestopt!
Do not underestimate what you will never understand.

SA053

Prachtig, en knap dat het je is gelukt om hem knalrood te houden.
Ooit wil ik ook een e21 of een e30 uit duitsland importeren maar, dat komt na mijn studie wel...

Luuukske

Tof om te zien, iemand uit de buurt had ook zo'n project. Van n 318i waar die n 328i blok in had gelepeld.. Ofzo iets..
http://www.youtube.com/watch?v=Fx_HpaxKQb8&sns=em

Die




thom-micra

nette e30!
maat van me heeft een daily e30 325i, sper, powerflex bussen.. rijd super.
zijn in 2 maanden ongeveer 4 setjes banden doorgegaan haha.

ga je ook wel eens haaks?



Riesh

Citaat van: PW-performance op 10 juli 2014, 17:10:49
Mooi hoor. Top dat je veel moeite in de 4-cilinder steekt. De meeste pakken toch de 6-cilinder uit de E36.


Eigenlijk hoort in een E30 geen 6pitter, dat is qua gewicht veel ongunstiger. Het is niet voor n iks dat de E30M3 ook een 4 pitter is...

Ik vind dit ook een schitterende oldskool Bimmer om te zien, met netjes de chromen randjes langs de ramen en niet teveel aftermarket poespas. Me like it a lot
Micra Addict

thom-micra

Citaat van: Riesh op 11 juli 2014, 00:30:31
Citaat van: PW-performance op 10 juli 2014, 17:10:49
Mooi hoor. Top dat je veel moeite in de 4-cilinder steekt. De meeste pakken toch de 6-cilinder uit de E36.


Eigenlijk hoort in een E30 geen 6pitter, dat is qua gewicht veel ongunstiger. Het is niet voor n iks dat de E30M3 ook een 4 pitter is...

Ik vind dit ook een schitterende oldskool Bimmer om te zien, met netjes de chromen randjes langs de ramen en niet teveel aftermarket poespas. Me like it a lot
ligt er natuurlijk aan wat je ermee doet
voor driften is een 325 ideaal.

maar als je echt vermogen nodig bent kun je beter s14 nemen