richardwbb's Super S

Gestart door richardwbb, 17 april 2011, 01:17:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

richardwbb

Ja. In eerste instantie wil ik iets origineels of origineel genoeg (zoals k12 of nog steeds Nissan), bandjes kan ik wel aan komen als dat nodig is. Maar ik zoek iets dat een standaard Super S uit 1993 afkleedt en de Super S zelf blijft standaard, geen aero twin wiper of ander knipperlicht, op een Sebring demper na, stock stock stock  :)

.maarten

Ik heb nog een opknapsetje liggen voor Weinig. Hier staan wat http://www.micrafanclub.nl/index.php/topic,19351.0.html

Komen ook van een k11. 13"

richardwbb

Oh jee deze velgen passen echt niet bij mij. Zo een ronde zwier vind ik niet goed samengaan met rood. Deze zouden het best leuk doen op zilvergrijs metallic. Wat betreft het opknappen wil ik wel ruilen met mijn setje, daar zit nog meer werk in maar dan heb je wel heuse Alutec velgen en die heeft echt niemand :P

richardwbb

Ik heb ze even gephotoshopt gekrita'd, ik kan er niet omheen om te zeggen dat wat mij nu is gebleken het een vijfspaaks of wat meer moet zijn. Drie en vier spaken gaan echt afvallen, dat heb ik dan zojuist geleerd.  O0

richardwbb

Ik wil jullie toch niet onthouden het laswerk. Ik heb er niet zoveel foto's van gemaakt maar dit gaatje in de bodemplaat is mooi weer dicht. Ik heb een keurstation uitgezocht met een gemiddelde prijs want ik wilde alleen maar vernemen wat er moest gebeuren om een apk te verkrijgen met mijn wetenschap dat ik waarschijnlijk niet eens terugkom voor een keuring van de afkeurpunten.

Echter zoals bij de meeste keurstations, werd elk gat groter dan een vijftig cent munt afgekeurd. Van alle gaten heb ik er uiteindelijk een laten zitten maar dit hadden er twee kunnen zijn.

Deze bodemplaat vond ik ook interessant. Nu heb ik nog niet veel tijd uitgetrokken om roestschade bij een keuring te begrijpen, het is denk ik het meest lastig te begrijpen van de apk regels, https://handboek.rdw.nl/-/media/handboek/pdf/regelgeving/apk/sitecollectiondocuments/rekenvoorbeelden-roestschade.pdf maar als je naar pagina 4 kijkt dan krijg je een rekenvoorbeeld.


Bij de foto, het gat in de bodemplaat is nu helemaal dichtgelast. Het laswerk aan de dorpel is mijn laswerk dat door de lasser is verbeterd en afdoende sterk gemaakt. Dat is de reden waarom daar er een hele dikke rups is gelegd.

Omdat de lasser ook keurmeester is wat mij een uitkomst is gebleken, gaf hij meteen aan, die bumper is deugdelijk bevestigd dus daar ga ik niet lassen. Dan de bodemplaat, even kijken, geen gordelpunten, geen stoelbevestigingspunten, dat gat is zo klein dat kan ik zo ook wel zien dat dit niet gelast hoeft te worden maar toen hebben we samen even naar de regels gekeken. Niet dat ik alles begreep maar elke gratis les is mooi meegenomen.

Wat bleek, dat gat kon ongeveer vier keer zo groot zijn en dan nog net afgekeurd worden. Omdat ik toch bandenruis hoorde heb ik gezegd, las deze toch maar. Achteraf had ik gewoon met kit en een plaatje mogen werken mits daar geen verdere roestvorming meer is maar dat was een koud kunstje geweest

Ik heb veel geleerd tijdens mijn bezoek aan deze lasser en hij heeft mij uitgelegd hoe de regels van de rdw in zijn werk gaan. Een gaatje in de bodemplaat laten lassen is een afweging welke je zelf moet maken maar roestgaten weke groter zijn dan een vijftig eurocent munt hoeven nog geen afeur te zijn.

Maar omdat de lasser nu eenmaal toch al mij door werd ingeroepen om mijn afkeurpunten te behandelen heb ik gezegd dat ik het  gat in de bodemplaat graag gelast wilde hebben.

Ik heb al een krik onder het laswerk gezet en dat is geen enkel probleem, er is daar doorgelast. Voor goedkeur dien je tenminste te kettinglassen, dit is een halve centimeter wel en een halve centimeter niet maar wel iets meer dan vijftig procent. Alleen mijn lasser heeft doorgelast en zo zie ik dit ook graag. Doorlassen is dat je er voor kiest om niet te kettinglasssen maar dat plaatje zo vast te lassen dat dit nieuwe deel uiteindelijk sterker wordt dan wat er door roestschade niet meer te vinden was aan je Micra.

richardwbb

Nou nou, ik heb best wat stukke sensoren, in elk geval twee.

Gisteren even een foto gemaakt van de uitlaatwalm. De lambda werkt nog op 40 procent en de MAF zit op 1 volt bij contact aan en dat was in den beginne 0,7.

Dan krijg je dit


Het brandstofverbruik is momenteel 1 op 13,4. Dit dus met benzinedamp niet normaal meer en een lekkende thermosstaat wat ervoor zorgt dat de motor niet opwarmt en de computer rijk blijft inspuiten. Veel slechter kan je het niet hebben samen met de defecte lambda en MAF.

Verder begaf de ruitenwisser het want de ene klapte tegen de ander. Dat zat los en maar klapperend naar huis gereden. Echter ik stond drie keer plotseling stil. Bij het bedienden van de contactsleutel zag ik mijn tellerbak het ook wel of niet meer doen en de ene keer starte het en de andere keer niet.

Dat defecte onderdeel had ik nog in werkende staat liggen dus vandaag even ingebouwd en lopen pielen om een klein kruiskopje los te maken met een dopje dat er eigenlijk te groot voor was maar na enig gepiel zat dat schroefje weer op zijn plek.

Dit is dat onderdeel. Als je klokje vergeetachtig is of je tellerbak doet niet mee of je sleutel start nog wel maar soms niet, dan moet je deze vervangen.



Maar het was best hachelijk vandaag. Door hoogteslag maar eens wat bandjes omgedraaid. Ze zijn richtingloos dus dat kon kruiselings maar nu heb ik wel v-profiel met noppenband. Dat gaat helemaal niet goed op nat wegdek en remmen. Het is dat ik er op voorbereid ben maar als je hard zou remmen, meteen de berm in ermee.

Maar ik rijd zo dus 1 op 13, 4 en ik ben zeer benieuwd en zie er naar uit om uit te vinden wat mijn verbruik gaat zijn met nauwkeurige brandstofinspuiting en de juiste motortemperatuur.

Jandeman

Citaat van: richardwbb op 11 november 2019, 22:15:32
Nou nou, ik heb best wat stukke sensoren, in elk geval twee.

Gisteren even een foto gemaakt van de uitlaatwalm. De lambda werkt nog op 40 procent en de MAF zit op 1 volt bij contact aan en dat was in den beginne 0,7.

Dan krijg je dit


Het brandstofverbruik is momenteel 1 op 13,4. Dit dus met benzinedamp niet normaal meer en een lekkende thermosstaat wat ervoor zorgt dat de motor niet opwarmt en de computer rijk blijft inspuiten. Veel slechter kan je het niet hebben samen met de defecte lambda en MAF.

Verder begaf de ruitenwisser het want de ene klapte tegen de ander. Dat zat los en maar klapperend naar huis gereden. Echter ik stond drie keer plotseling stil. Bij het bedienden van de contactsleutel zag ik mijn tellerbak het ook wel of niet meer doen en de ene keer starte het en de andere keer niet.

Dat defecte onderdeel had ik nog in werkende staat liggen dus vandaag even ingebouwd en lopen pielen om een klein kruiskopje los te maken met een dopje dat er eigenlijk te groot voor was maar na enig gepiel zat dat schroefje weer op zijn plek.

Dit is dat onderdeel. Als je klokje vergeetachtig is of je tellerbak doet niet mee of je sleutel start nog wel maar soms niet, dan moet je deze vervangen.



Maar het was best hachelijk vandaag. Door hoogteslag maar eens wat bandjes omgedraaid. Ze zijn richtingloos dus dat kon kruiselings maar nu heb ik wel v-profiel met noppenband. Dat gaat helemaal niet goed op nat wegdek en remmen. Het is dat ik er op voorbereid ben maar als je hard zou remmen, meteen de berm in ermee.

Maar ik rijd zo dus 1 op 13, 4 en ik ben zeer benieuwd en zie er naar uit om uit te vinden wat mijn verbruik gaat zijn met nauwkeurige brandstofinspuiting en de juiste motortemperatuur.
Hopelijk is ie beter .....lekker bezig geweest

Verstuurd vanaf mijn S60 met Tapatalk


richardwbb

Ja ik kan wat zuiniger rijden nu maar dan moet ik wel mijn rijstijl aanpassen zoals ik dat normaal doe, rustig optrekken, schakelen bij 2000 of 2500 toeren en niet harder dan 100 tomtom en dan is het nog een verrassing want die meter is niet precies. Morgen even tanken.

Voor het contact onderslot, deze start prima maar laat het klokje nog vergeetachtig zijn. Allicht even een nieuwe bestellen maar dan wel met meer spulletjes vanwege verzendkosten.

richardwbb

#263
Gisteren en vandaag even wat ergernissen opgeruimd.

De aanstekeraansluiting was gecorrodeerd waardoor de tomtom er telkens mee ophield en dat gepruts met de stekker was ik zat. Mocht je dit ook hebben dan zou je kunnen overwegen om dat koperen plus dopje weer koperkleurig te maken want dat is afdoende. Ik denk dat het kan zonder het front te verwijderen als je ongemakkelijk in je stoel gaat hangen. Ik heb dat front gedemonteerd en mij weer eens verbaasd waarom dat knipper ledje geen stekkertje heeft en dat aanstekerding geheel gedemonteerd en ook het lampje even vervangen, maar dat was nog best wat werk.

Ook de interrieurverlichting had variabele uitkomsten. Dit bleek ook corrosie, uitelkaar peuteren, opschuren en werkt ook weer.

Soms deed een knipperlicht het niet, dat bleek gecorrodeerd, slecht contact te zijn, dermate klein dat een koude dag dat ding niet liet knipperen. Daar was geen opschuren voor nodig, gewoon de massa wat een rond stukje blik is aangeknepen.

De grootste ergernis is momenteel wel piepende ruitenwissers maar dit dan net zo hard met nieuwe ruitenwissers.

Tot slot nog een foto van een stekker, deze zit links van het stuur bij de mistlampschakelaar, weet iemand waar dat voor is?



Wat wel leuk is om te vermelden, als je van een 1.3 naar een 1.6 gaat is het geen gek plan om de radiator van de 1.6 over te zetten, maar achteraf is dat niet de beste keus gebleken.

Wat is het geval, een 100NX heeft een relatief grote radiator, eigenlijk serieus overmaats maar staat wel leuk onder de kap. Een Micra heeft grotere luchtinlaten. Dat gaat niet samen en zeker niet met het huidige weer. Met versleten MAF en best wel stukke lambda en een thermosstaat welke niet opengaat, warmde de motor nauwelijks op.

Nadat de thermosstaat was vervangen, duurde het nog steeds te lang. Dan maar eens aan de onderste koelwaterslang gevoeld na een stuk rijden, deze bleek koud aan te voelen. Dan moet je denken aan vijftien graden of minder. Het koelwater dat de radiator instroomt is 82 graden of meer. (In realiteit opent een nieuwe thermosstaat al veel eerder maar deze zal volledig geopend zijn bij 82 graden).

Ik dacht, oke dan doe ik een flink stuk karton ervoor en dan probeer ik enigzins in de buurt van het radiator oppervlak te komen van een Micra k11 radiator en nu weet ik waarom de originele radiator er zo ouderwets uitziet want dat is echt wel genoeg. Maar dan nog bleek het koelwater koud te zijn bij de uitgaande slang. Momenteel heb ik de gehele radiator afgedekt met karton en van 1 op 13,4 naar ongeveer 1 op 15 is een verbetering maar na het doornemen van diverse Micra eigenaren en hun brandstofverbruik met vermeld rijdgedrag en snelweg en stadsritten verhouding, is 1 op 17 tot 1 op 19 gewoon mogelijk. En dat gaat ook wel lukken met een 1.6, ik kan niet wachten om uit te vinden wat ongeveer 200 kilo aan minder gewicht doet met een motor welke voornamelijk snelweg te zien krijgt. Mijn doelstelling is om 1 op 18 te halen en ik denk wel dat een nieuwe of gelijk aan nieuwe MAF nog een groot deel gaat bijdragen, mits ik een deugdelijke kan vinden wat dit is ook een dingetje.

Jandeman

Kwaal denk ik ...piepende ruiten wissers..beter als krakende

Verstuurd vanaf mijn S60 met Tapatalk


.maarten

Piepende ruitenwissers is een versleten scharnierpunt

richardwbb

Ik heb mijn bericht nog wat langer gemaakt en allicht niet voor iedereen interessant maar ik heb het graag zo in mijn project topic want in het theoretische geval dat ik mijn Micra van de hand wil doen is een naslag op een forum met datums van de berichten een sterk argument, dat de Micra is onderhouden. Dingen die je deugdelijk repareert gaan zomaar tien jaar mee.

Ik zou wel heel graag willen weten welk onderdeel ik van de sloop moet halen, want dat piepen is zwaar vervelend elke morgen en wat mij ook echt dwars kan zitten is dat de wissers meer dan vaak niet naar de ruststand gaan maar er bij hangen alsof ze een stukje omhoog zijn gegaan. Hoe lager je ruitenwissers, hoe cooler het is. Dit dan wel met vijf euro wissers van de Lidl, want wissers welke anders zijn met een bochtje, vinnetje of ander dingetje, als ik dat op een auto welke ik koop tegenkom, al zijn ze nieuw en twintig euro per stuk, ik mik ze zo bij het grofvuil.

.maarten

Het scharnierpunt onderaan de wisser. Kwestie van parafen eraf halen. Wisserarm eraf halen. Ruitenwisserstang los halen, 3 moeren van het scharnier loshalen en je hebt het scharnier punt eruit.

Alleen is het nogal een kwaaltje en roesten de moeren vast of draait de bout door bij het verwijderen. Nieuw kost het ongeveer 60 euro.

richardwbb

Citaat van: .maarten op 21 november 2019, 22:00:17
Het scharnierpunt onderaan de wisser. Kwestie van parafen eraf halen. Wisserarm eraf halen. Ruitenwisserstang los halen, 3 moeren van het scharnier loshalen en je hebt het scharnier punt eruit.

Alleen is het nogal een kwaaltje en roesten de moeren vast of draait de bout door bij het verwijderen. Nieuw kost het ongeveer 60 euro.

Oke, ik wil er best wel wat moeite voor doen. Ik begrijp dat dit een lente klusje is want mijn boutjes zijn echt ver heen.

Is het zo dat die tandjes versleten zijn of is het wat anders .maarten?

.maarten

Speling op het asje/busje.

Nouja moeite doen is het niet echt. Dat spul komt of makkelijk los of gaat kapot. Als je het nieuw hebt liggen is het zo gedaan.