turbo komt niet in

Gestart door Xander, 08 januari 2011, 22:14:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Xander

Ik heb op me micra K11 uit 1993 met bijna 102000 km op de teller een turbo gebouwd.
na een aantal uurtjes sleutelen is het me gelukt om m draaiend te krijgen.

Maar nu heb ik een probleem.
Als ik toeren ga maken dan zou op een gegeven moment turbo bij moeten komen.
maar op het moment dat de turbo in zou moeten komen dan houdt me auto in, net alsof hij niet genoeg benzine krijgt ofzo.

zou het kunnen zijn dat ie niet genoeg benzine krijgt of is het wat anders?

badmuts20

Het lijkt me dat als je de druk verhoogt ook de benzine druk moet verhogen.
Mogelijk zul je ook grotere injectors moeten plaatsen. Meer lucht is meer benzine.

Ik denk dat je er even bij moet vermelden wat je allemaal hebt aangepast.
Welke turbo je gemonteerd hebt. etc.


Xander

Ik heb een garret T20 turbo met intercooler en open luchtfilter.
ik heb een benzinedrukregelaar ertussen maar daar kan ik geen stelmogelijkheid op zien...


Jeroen330

Poeh, dat klink wel een beetje half.. heb je geen brandstofdrukmeter er tussen? 1.6 injectoren? verhoogde duty cycle? wat zegt je maf? hoe staat je ontsteking met deze turbo set-up?

inhouden kan duizenden redenen hebben, je moet alleen weten wat je motor doet.. ik heb turbo gereden, en heb veel ervaring met verschillende motoren en afstellen..

hoe jij het nu vertelt klinkt het mij alsof je het een en ander vergeten bent..

Challenge

Ik wil niet lullig doen en respect voor wat je hebt gedaan!
Maar ik zou niet durven rijden zo....Grote kans dat je zo je hele blok om zeep helpt.
Zoals  jeroen zegd,wat heb je er echt allemaal precies aan gedaan.(specs)
Mitsubishi colt 1.5 turbo
Mooie foto's zien,klik op de link hier onder.
www.mroosfotografie.nl

Xander

Ik heb er een turbo gemonteerd en dat is het.
niks met me ecu gedaan of weet ik veel wat.
ik heb er geen brandstofdrukmeter tussen.

Ik heb er ook niet echt veel verstand van hoor.

Ik dacht ik bouw die turbo erop en dan rijden maar.
Maar die vlieger gaat dus niet op.

Misschien dat jullie me kunnen vertellen wat en hoe ik alles moet controleren/aanpassen.

Zijn die injectoren echt nodig dan? wat is duty cycle? hoezo 'wat zegt je maf', wat wordt daarmee bedoeld?

davey

ik geef je 1 tip. breng de auto naar iemand die er verstand van heeft! anders stoppen met dit geknutsel want dat gaat niet werken.
De Micra is niet groot of super snel... lekker rijden en betrouwbaar is hij wel!!!

Jeroen330

#7
Poeh, daar gaan we weer...
Huiswerk Xander, Huiswerk....

Ik zou nu op al je vragen kunnen zeggen: "daar hebben ze google voor uitgevonden"

Alleen een turbo monteren is geen optie en levert je geen extra vermogen op.. zo simpel is het.. Ik vind het bijzonder jammer dat je zo onvoorbereid maar een turbo op je auto plaatst en heb daardoor al bijna geen zin alles uit te leggen.. Daarom beknopt:

Laat ik beginnen je uit te leggen wat een turbo doet:
Aan de hand van de flow in je uitlaatgassen drijft een turbine je inlaatdeel van de turbo aan. Een wieltje met schoepen draait en daardoor wordt de inlaatdruk verhoogd.. Je MAF (die de hoeveelheid lucht meet die je motor ingaat) raakt een beetje in de stress als er opeens onder druk een hoop lucht binnenkomt..

Als jij nu rijdt krijgt de motor meer lucht, maar lucht is niet alles, je hebt ook extra brandstof nodig anders zal je geen extra PK's krijgen. Sterker nog, het uitlaatdeel van je turbo is nu een soort 'prop' in je uitlaatflow die geen extra vermogen oplevert, het kost je juist PK's

Grotere injectoren?
NATUURLIJK! je moet toch meer brandstof hebben? 1.6 injectoren is nog maar een begin.. 2.0 injectoren is nóg beter alleen past dat niet zomaar.. 1.6 injectoren passen 1 op 1. De duty cycle is hoever je injectoren open gaan. Deze moet groter zijn als je meer inlaatdruk hebt, anders heb je nog niet meer benzine.

Compressie?
Een normale N/A (naturally aspirated) motor is niet gebouwd voor een turbo. De compressie (druk in je cilinderkamer vlak voor het moment van ontsteken) is te hoog daarvoor. In combinatie met een turbo zal de temperatuur op het oppervlak van je zuigers zo hoog oplopen dat je een gat ik je zuigers brandt..

Brandstofdruk?
Het is apart dat je een drukregelaar plaatst zonder apparatuur te hebben te kunnen bepalen welke druk je rijdt. Je zult een hogere brandstofdruk nodig hebben en die kun je bereiken met een goede drukregelaar met meter erop of een hoge druk brandstofpomp (walbro)

Overig?
Er zijn zoveel noodzakelijke zaken als het om turbo gaat.. ik zal kort opnoemen wat je nog moet aanpassen dit goed te doen:

- Koeling verbeteren
- ECU aanpassen (het liefst een daughterboard)
- Andere injectoren (1.6)
- Groter gasklephuis (1.6)
- Lagere compressie (andere zuigers of andere koppakking)
- Grotere diameter uitlaat (minimaal 2")
- Ontsteking goed afgesteld

Mijn motto is: "als je niet weet wat je doet, doe het dan niet of laat het mensen doen die weten wat ze doen". Ik heb respect dat je gewoon even een turbo plaatst, maar zonder het nodige huiswerk is het nut van een turbo op je motor ver te zoeken. Jammer..


DaMasterPNut

Evt oliekoeler, blow-off valve, nokkenassen die het potentieel v/d turbo beter benutten en zo zijn er nog wel meer dingen te bedenken zelfs.

Ik vrees dat dit project de prullenbak in kan of zal gaan tenzij je de auto niet dagelijks nodig hebt en zin/tijd/geld hebt om te investeren.
Nissan Club Nederland

davey

goed advies jeroen! als je een turbo op je auto gaat bouwen moet je verschikkelijk veel huiswerk doen. zoals jeroen al aangeeft. er moet verschrikkelijk veel aangepast te worden om een turbo zijn werk te laten doen. als je deze zaken niet goed aanpakt zal je blok binnen no time in de soep lopen. naast dat er veel kennis bij komt kijken om alle aanpassingen te doen zul je financieel ook nog flink moeten investeren! vraag jezelf dus goed af of je dit er allemaal voor over hebt! het is zeker gaaf dat je een turbo op je micra wilt bouwen maar je zult echt hulp in moeten schakelen!
De Micra is niet groot of super snel... lekker rijden en betrouwbaar is hij wel!!!

ex streetlegal micra

zou anders iemand met de tijd een how to kunnen maken?

ik ben ook een beetje aan het twijfelen of de volgende auto weer een micra zal worden, maar alleen met een turbo als de kosten niet te ver uitslaan.

maar ik had begrepen dat een kleine turbo(max 0.6 bar) met intercooler geen verdere aanpassingen nodig had
kan wel/is misschien beter maar niet nodig om in eerste instantie te rijden
If it has tires or tits
You're gonna have problems with it !

the legend

Stuur een PM naar Michiel die heeft een hele tijd met een Micra waar ie een turbo op heeft gebouwd rondgereden.
Dit is de link naar zijn project van toen.

http://www.micrafanclub.com/index.php/topic,2531.0.html

Xander


Mystical Green

en hoe heb je het voor elkaar gekregen ?
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.

Xander

Grootste probleem was de uitlaat.

Dus heb ik een 2" uitlaat gemaakt vanaf de kat en omdat ik toch lekker bezig was ook maar een katvervanger van dezelfde maat gemaakt en toen ging het al een stuk beter.

Daarna hoorde ik iets over grotere injectoren dus heb ik er injectoren van een 1.6 in gedaan
maar het probleem van inhouden was nog niet helemaal verholpen.

Dus dan maar een brandstofdrukregelaar met manometer besteld en gemonteerd en toen ging ie dus wel werken en niet zo een beetje ook.

de brandstofdrukregelaar die ik al had kon ik geen instelmogelijkheid vinden (beetje vreemd wel voor een brandstofdrukregelaar)

Voor de fine tuning wil ik nog eens keer naar divalo en dan is ie motorisch in orde. (hoop ik)

Dat is t wel zo een beetje in het kort.