eej mede leden
heb 2 weken geleden op de sloop
een supercharger voor een mooi prijsje op de kop getikt. >:D
van een mercedes kompressor
ga nu rustig sparen
en onderdelen bij elkaar zoeken
had al een klein lijsje gemaakt
supercharger V
poulie supercharger (eerst kijken wat de originele doet)
bypas/blow of valve
uitlaat spruitstuk V
katback +dempert
ecu
emu van ecumaster of nistune (of andere sugestie)
http://www.ecumaster.nl/nl/alle-producten/ecumaster-emu-pakket.html#/pnp_module-geen/bluetooth-ja/boost_solenoid-ja/iat_sensor-ja/wideband_sensor-ja
open lucht filter
lucht leidingen
intercooler
air to air of air to water
grotere injectoren
en natuurlijk een dyno bank huren
heb ook al veel gelezen
maar sugesties zijn altijd welkom
weinig micra's gevonden met superchargers
solarice van MSC
en white knight van micra.com.au waar bijna niks over te vinden is
ik hoor jullie ideeen en sugesties wel
PS en ja ik kijk mighty car mods ;)
Wat is je doel?
Ik weet niet of je nog een extra olie koeler nodig bent maar wat meters om de temperaturen en druk in de gaten te houden is altijd handig.
mijn doel is meer power uit me 1.3tje krijgen
eerst maar lopend krijgen
en dan kijken hoever de druk kan dat hij nog betrouwbaar blijft
olie koeler is wel een goeie
druk meter zit al bij de emu ecu
temp zit al in je tellerbak toch?
bedenk me net moet ook nog iets verzinnen om de compressie omlaag te krijgen
kortere drijfstangen
of andere zuigers
decompressie plaat of zo iets
Het is al eens gedaan op msc maar verwacht niet de vermogens die ze er bij mcm mee halen
(Die gebruiken alleen het beste van het beste voor dit soort projecten)
Klopt staat in me eerste post
Nee dat snap ik
Als ik rond de 130 pk kom ben ik al zeer tevreden
Vind het ook gewoon leuk om een projectje te hebben
Maatje van me is automonteur
Ik help hem met zijn project en hij met die van mij
Kort om bezigheidstherapie
Nou ik meen op msc gelezen te hebben dan n 1.3 van 75 naar 100 pk ging maar dat was nogal mager.
Ik kan alleen maar zeggen doe het in 1x goed anders houd je blok er zo mee op :(
Daarom dit topic
Kan zo maar wezen dat ik volgend jaar er pas aan begin
Eerst Rustig spullen en info bij elkaar zoeken
Als het goed is is hij met een standaard ecu bezig in het begin
De Eaton m45 is de standaard compressor van o.a. de MINI Cooper S. Dus daar zou je eens op kunnen zoeken. Overigens wordt deze ook gebruikt op de classic Mini. Zoals je zelf al zei; die van mcm bijvoorbeeld.
De m45 is trouwens goed voor zo'n 200pk. En een goed uitgangspunt voor de 1.3.
Kijk trouwens wel een beetje uit met een oliekoeler. Je zou je niet de eerste zijn die met de goede intentie zijn blok in de soep draait omdat de olie dus niet goed op temperatuur komt/blijft.
Aangezien je sowieso nog een poelie nodig hebt, zou je ook een grotere poelie kunnen gebruiken om 'm op lagere druk te laten draaien. Ik meen dat ze standaard 0.8 bar leveren.
Ik dacht dat een 'veilige' druk voor een standaard micra blok zo'n 0.5 is, maar ik kan het zo snel niet vinden :P
En zoals met elke tuning, zeker als je met drukvulling gaat spelen. Zorg voor goede afstelling. Dan kan een gezond blok met een mooie compressor als de jouwe voor een hoop plezier zorgen.
Eerst zonder olie koeler proberen
Kan er altijd nog een plaatsen
En zal er ook wel mee te maken hebben hoe groot de poelie is van je krukas
En als het goed is ken je dat berekenen.
Moet me er nog in gaan verdiepen
kunt ook een koeler met thermostaat plaatsen, als hij te heet wordt gooit hij hem open via de koeler, en anders gewoon in het blok circuleren ;)
Is het niet zo dat je alleen met een turbo de compressie moet verlagen? Dacht dat het met een supercharger niet zo noodzakelijk is omdat de druk wat lager is dan met een turbo maar kan het mis hebben
Citaat van: K11-1.4 op 29 februari 2016, 12:23:34
Is het niet zo dat je alleen met een turbo de compressie moet verlagen? Dacht dat het met een supercharger niet zo noodzakelijk is omdat de druk wat lager is dan met een turbo maar kan het mis hebben
is bij zowel turbo als compressor en charger ;)
Als iemand een interessante site/topic weet of tegen komt
Hoor ik het ook graag
Weet iemand hoeveel een set forge pistons kost ongeveer
En waar ik het kan laten maken
Liefst in nl
In nl weet ik het zo niet, geef dat ook een kleine kans.
maar heb eens contact gehad met Fusion Motorsport in engeland ( http://www.fusion-motorsport.co.uk/ )voor forged zuigers.
ik dacht 600 pond per set.
maar houd er rekening mee dat je standaard drijfstangen ook niet te veel aankunnen.
als je serieus bezig wil, en ook dit soort zuigers al wil nemen, zou ik toch zeker ge-upgrade drijfstangen in overweging nemen. iets als die van PAR.
maar dan kun je wel serieuzere vermogens aan.
denk dat je met standaard zuigers en drijfstangen max een 130 kan doen semi veilig.
Mahle en Omega Pistons hebben een goede reputatie en een hoop ervaring met dergelijk spul.
Maar zoals Thom al aangaf, het zijn stevige bedragen. En dan hebben we het alleen nog maar over de zuigers.
Al denk ik dat het je meer op gaat leveren om er een sr20 in te lepelen
Citaat van: .maarten op 04 maart 2016, 18:30:44
Al denk ik dat het je meer op gaat leveren om er een sr20 in te lepelen
dat weet ik wel zeker. supercharger op stock motor geeft maar 25pk
Citaat van: Leo op 04 maart 2016, 18:53:29
dat weet ik wel zeker. supercharger op stock motor geeft maar 25pk
Dat ligt toch echt aan een aantal factoren.
Inderdaad, dat kan je niet zomaar roepen alleen maar omdat je dat toevallig een keer gezien hebt bij een ander supercharger project
Geen idee om hem watergekoeld te maken ? Zag dit laatst bij een build voorbij komen zag er relatief eenvoudig uit en zorgde voor een mooie 200 pk extra. Was geen micra ofcourse.
De intercooler?
En waar had je dat gelezen/gezien
Bij gmr tuning uit engeland. De supercharger had een aparte watertank onder de motorkap en werkte met een thermostaat. De lucht die de motor in gaat wordt zo op de goede temperatuur gekoeld en na een rondje circuit kon je je hand gewoon op de supercharger leggen.
Belangrijkste hiervan is natuurlijk dat je je blok heel houdt door lucht met een lage temperatuur naar binnen te trekken en deze tevens meer zuurstof bevat.
Net ff zitten kijken
Maar dan zou ik een andere SC moeten halen
Ken ik beter een watergekoelde intercooler halen ben ik (iets) goedkoper uit
Was trouwens 200 pk op een v8
Zo veel zal ik er niet bij krijgen
Ik blijf erbij om eerst een 'standaard' setup mooi te laten draaien. Compressor, ecu, intercooler, dat idee.
Dan aan de hand daarvan gaan upgraden. Blijft het overzichtelijk, betaalbaarder en op den duur ook betrouwbaarder omdat je het stap voor stap doet.
Dan de druk omhoog, cilinderkop, zuigers, drijfstangen, etc. Geld uitgeven zal nooit een probleem zijn :P
Een sr20 zal wellicht makkelijker zijn. Maar ja, er zijn ook legio mensen die niet snappen waarom je in godsnaam geld in zo'n minderwaardige Micra stopt. Zeker een leuk project in ieder geval.
Leuke simulator op basis van verschillende Eaton compressors.
http://autoapps.eaton.com/Simulator/EngineDetails.aspx
Om het een beetje accuraat uit te rekenen zou ik op de dino moeten
Dit topic spreekt mij enorm aan...
Het lijkt mij ook tof nog eens zoiets als dit te bouwen!
Waar ik mee zou beginnen:
- Supercharger bouwen op de plek van de aircopomp
- Poulie en multiriem passend maken
- Uitlaatspruitstuk maken en wrappen die om de supercharger heen loopt
- Inlaat traject maken met intercooler
- Apexi S-AFC plaatsen
- wideband lambdasonde
Gassen maar!!
en je timing van de ontsteking?
Ligt aan je druk..
welke druk zou je draaien?
en is die apexi genoeg om op een standaard ecu te draaien?
ook als ik rond de 1 bar ga ziten(uitendelijk)
Citaat van: Jeroen330 op 12 maart 2016, 14:16:57
Dit topic spreekt mij enorm aan...
Het lijkt mij ook tof nog eens zoiets als dit te bouwen!
Waar ik mee zou beginnen:
...hoop werk...
Gassen maar!!
You know you want it! :D
Citaat van: Roadrunner op 14 maart 2016, 18:38:32
Citaat van: Jeroen330 op 12 maart 2016, 14:16:57
Dit topic spreekt mij enorm aan...
Het lijkt mij ook tof nog eens zoiets als dit te bouwen!
Waar ik mee zou beginnen:
...hoop werk...
Gassen maar!!
You know you want it! :D
Alle serieuze tuning is een hoop werk... kwestie van gewoon doen!!
Citaat van: Jeroen330 op 14 maart 2016, 18:50:31
Citaat van: Roadrunner op 14 maart 2016, 18:38:32
Citaat van: Jeroen330 op 12 maart 2016, 14:16:57
Dit topic spreekt mij enorm aan...
Het lijkt mij ook tof nog eens zoiets als dit te bouwen!
Waar ik mee zou beginnen:
...hoop werk...
Gassen maar!!
You know you want it! :D
Alle serieuze tuning is een hoop werk... kwestie van gewoon doen!!
Hap. Niet zo serieus hè :P
Weet iemand of er verschil zit in de Dynamo beugel met of zonder airco
Ja die met airco is groter. De dynamo zit dan hoger
Oké mooi
van de week maar even op de sloop kijken ;-)
toch wat lastiger te vinden dan ik dacht
als iemand (op korte termijn) een airco beugel vind of heeft, hoor ik het wel
kwam er achter dat mijn (dacht krukas)keerring wel erg hard lekt
duss
dacht ik gelijk een sportieve/sterkere koppeling er in omdat de bak er toch af moet
moet er nog wel normaal mee kunnen rijden dus geen aan-uit koppeling
iemand sugesties?
ikzelf had sinterbrons gedaan, dus plaat zonder die veren waardoor het wel aan/uit is.
heb tijdje met iemand z'n golf tdi gereden met zo'n koppeling, maar is even wennen. enige is file rijden is niet echt fijn
Maar vind je versnellingsbak dat wel leuk?
En met een SC heb je met lage toeren ook al veel power
Dan ken ik elke 2 maanden weer nieuwe banden halen
Heb de dynamo beugels gevonden
Zoek nu alleen de geleiderrol / riemspanner
Die was er al vanaf
Die heeft geen haast
Ken er zelf we een maken
maar de originele is makkelijker
Hoor het wel