Ik zal ook even een snelle samenvatting geven van de afgelopen 4 jaar met mijn bmw, geen jappaner maar volgens mij kunnen de meesten dit ook wel waarderen.
Zo kocht ik hem:
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-CNSV8PPL.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-RX637BBD.jpg)
Een vrijwel kale E30 316, het laatste model met carburateur en een dikke 1.8L viercilinder met 90pk. De enige opties die er op zaten waren radiovoorbereiding (een gat in je middenconsole en wat kabels) en een antenne.
Na wat kleine interieurdelen vervangen te hebben werd het tijd voor een echte upgrade, stabilisatorstangen van een E30 cabrio, een stuk dikker dan de originele die ik voor had en al helemaal een verbetering t.o.v. de ontbrekende stang achter.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-FOCY3IMS.jpg)
Gelijk de bodem mee getectyleerd:
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-SSZFZ7AO.jpg)
En de wielkasten:
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-TCERZN6Q.jpg)
Toen begon de originele (elektrisch geregelde) Pierburg carburateur problemen te geven, en na vele pogingen om hem op te lappen heb ik besloten een Weber replacement kit te kopen, eigenlijk de zelfde carburateur maar dan niet elektronisch geregeld.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-R6MONWVJ.jpg)
Toen kon ik lekker handmatig choken, de auto werd wat sneller en klonk ook nog beter.
Ondertussen kwam er een ketsrotte 318i te koop, die te koop stond voor een prijsje wat de velgen en de bumperkit alleen al op zouden brengen, dus samen met Chris naar Groningen gereden om deze op te halen:
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-KVYLNU6P.jpg)
Hier knapte de 316 wel van op!
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-P3XU3ULK.jpg)
Nadat we hem uit Groningen terug hadden gereden hield het blok van de sloper er binnen 20km mee op, gelukkig niet op de terugweg dus! Vervolgens maar compleet uit elkaar gehaald. Uiteindelijk ongeveer de aankoopprijs voor terug gekregen in onderdelen, maar wel de velgen en de bumperset gehouden.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-FHE68VLX.jpg)
Het originele interieurtje met doorgezakte stoelen werd ik ook wel zat:
(https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t31.0-8/1052212_484604701614383_810330033_o.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-NCCWQ7DX.jpg)
Een tijd later kwam er iets te koop wat ik echt niet kon laten liggen:
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-FB6BS7LB.jpg)'
Dubbele Dellorto carburateurs! Nu kon er tenminste nog wat extra vermogen uit gehaald worden :)
Vers gepoetst:
(http://farm8.staticflickr.com/7185/6972888483_0ea6b8133c_z.jpg)
En een spaghetti spruitstuk gemonteerd, erg zeldzaam voor een e30-viercilinder!
(http://farm8.staticflickr.com/7202/6826766754_4315f9ca8d_z.jpg)
Verjaardagscadeau van Chris gekregen en gemonteerd:
(http://farm8.staticflickr.com/7251/7432853858_063860e9c9_c.jpg)
En een spoilertje erop gezet, staat hem erg netjes vind ik!
(http://farm8.staticflickr.com/7280/7432847136_e66e0e4985_c.jpg)
Het oude blokje werd er ook niet beter op, en toen kwam ik dit tegen:
(http://farm9.staticflickr.com/8249/8501239652_af669655be_b.jpg)
Een gereviseerd blokje, met wat aanpassingen
- Gereviseerde cilinderkop
- 0,3mm gevlakt (hogere compressie)
- geharde klepzittingen
- Inlaatpoorten bewerkt en zo dus beter flowend i.c.m. mijn dellorto's
- kleppen ingeslepen , nieuwe klepsteelrubbers etc.
- Nieuwe drijfstanglagerschalen
- oliepomp gecontroleerd en ketting hiervan gespannen met stelplaatjes
- nieuwe koppakkingsset etc.
- nieuwe waterpomp
- nieuwe bougies
- elektronische ontsteking
- nieuwe bougiekabels
- nieuwe verdelerkap en rotor
En dat nog geen 6000 km geleden!
Dus het oude blok mocht er uit, met wat hulp van een vriend, wat nieuwsgierige buren en wat hoveniersgereedschap ging dat vrij snel ;D
http://www.youtube.com/watch?v=mO9-WRd-Yns
Blokje wat netter gemaakt en klaar om er in te gaan:
(http://farm9.staticflickr.com/8256/8670415527_4299345139_c.jpg)
En dit was voordat we onze klusschuur hadden, dus gewoon op de oprit en zonder goed gereedschap. Zelfs geen motortakel kunnen huren, maar wel een buurman die nog een "driepoot" had staan:
(http://farm9.staticflickr.com/8401/8671518850_ccb4291ab9_c.jpg)
En hij hangt:
(http://farm9.staticflickr.com/8116/8670415397_be163551f2_c.jpg)
En af laten stellen:
(http://farm8.staticflickr.com/7460/9379336016_0f61916e58_c.jpg)
(http://farm4.staticflickr.com/3758/9376544255_fe9cc9bb02_b.jpg)
https://www.youtube.com/watch?v=gi4lZW0okLQ
118pk! (inmiddels 125pk, na het verwijderen van de vaste ventilator en het monteren van een elektrische) Niet slecht als je er standaard 90 hebt.
Toen een tijdje niet veel eraan gedaan behalve veel rijden, o.a. een ringsticker verdient:
(http://farm6.staticflickr.com/5339/8876658119_6b1677bb83_b.jpg)
En ermee op vakantie gegaan:
(http://farm8.staticflickr.com/7393/9489016030_0444dea145_c.jpg)
In zuid-Frankrijk nog op de sloop geweest voor een optie die in Nederland niet veel geleverd is maar in Frankrijk wel. Klapraampjes!
Dus de oude eruit geduwd, op 1000km van huis en niet wetende hoe ze er weer in zouden moeten als de klapraampjes niet pasten ;D
(http://farm6.staticflickr.com/5451/9488975352_4257e5f849_c.jpg)
Maar gelukkig paste het:
(http://farm6.staticflickr.com/5462/9488962364_2bba50e2ba_c.jpg)
Inmiddels nieuwe wielen gescoord, originele 16" Hartges
(http://farm4.staticflickr.com/3774/13214893193_c434c8d616_c.jpg)
(http://farm3.staticflickr.com/2816/13215075974_0856b098d6_c.jpg)
En dan eindelijk onze klusschuur! (hier nog erg leeg)
(https://farm4.staticflickr.com/3665/13732391095_e6bbffdb92_c.jpg)
Toen een achteras met schijven gekocht, want trommels is eigenlijk ook maar niks.
Bij een e30 krijg je nogal ongunstige sporing en veel negatief camber als je hem verlaagd achter, dus de achteras ook verstelbaar gemaakt dmv excentrische bouten en plaatjes die je op je as kan lassen
(https://farm8.staticflickr.com/7335/13924639219_93efa508bb_c.jpg)
En een goed dik in de hammerite gezet, nieuwe handremkabels, koperen remleidingen, stalen remslangen rondom en nieuwe rubbers uiteraard.
(https://farm8.staticflickr.com/7058/14088147576_6598eac814_c.jpg)
Ook onder de auto alles nieuw, vooral het T-stukje van de remleidingen is vaak apk-afkeur, dus gelijk nieuw eronder aangezien deze boven de as/tank zit.
(https://farm8.staticflickr.com/7387/14164093222_6448b90161_c.jpg)
Tank ook kaal gemaakt en in een goede laag hammerite gezet
(https://farm3.staticflickr.com/2917/13980189938_c01f2f33b5_c.jpg)
En de as er weer onder:
(https://farm3.staticflickr.com/2927/14186917113_746d8537df_c.jpg)
En op Bimmerfest 2014 ook nog meegedaan met de Handling Course
(https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/t31.0-8/10431408_576394652478571_5493167331721040178_o.jpg)
(https://farm3.staticflickr.com/2920/14140963140_f17f065967_c.jpg)
En daar was ik ongeveer wel gebleven, de laatste tijd heb ik er voornamelijk mee gereden en niet zoveel gesleuteld O0 Uiteindelijk is het toch nog een heel verhaal geworden, maar 4 jaar samenvatten was geen gemakkelijke klus, heb er nog aardig wat uit gelaten eigenlijk ;D
Heel mooi man, allemaal erg netjes gedaan en gaaf dat je het zelf kunt!
Leuk verslag bas. Is een erg gave bmw geworden O0
leuke bak!
O0 Lekkah!
Erg mooi project en write-up. :)
;D Met een minigraver, haha vet!
Ik vond het al een mooie auto om te zien Bas nu ook erg leuk om het verhaal erbij te lezen :)
Mooi hoor. Top dat je veel moeite in de 4-cilinder steekt. De meeste pakken toch de 6-cilinder uit de E36.
Gaaf man, leuk om te zien dat er zoveel werk in die auto is gestopt!
Prachtig, en knap dat het je is gelukt om hem knalrood te houden.
Ooit wil ik ook een e21 of een e30 uit duitsland importeren maar, dat komt na mijn studie wel...
Tof om te zien, iemand uit de buurt had ook zo'n project. Van n 318i waar die n 328i blok in had gelepeld.. Ofzo iets..
http://www.youtube.com/watch?v=Fx_HpaxKQb8&sns=em
Die
nette e30!
maat van me heeft een daily e30 325i, sper, powerflex bussen.. rijd super.
zijn in 2 maanden ongeveer 4 setjes banden doorgegaan haha.
ga je ook wel eens haaks?
Citaat van: PW-performance op 10 juli 2014, 17:10:49
Mooi hoor. Top dat je veel moeite in de 4-cilinder steekt. De meeste pakken toch de 6-cilinder uit de E36.
Eigenlijk hoort in een E30 geen 6pitter, dat is qua gewicht veel ongunstiger. Het is niet voor n iks dat de E30M3 ook een 4 pitter is...
Ik vind dit ook een schitterende oldskool Bimmer om te zien, met netjes de chromen randjes langs de ramen en niet teveel aftermarket poespas. Me like it a lot
Citaat van: Riesh op 11 juli 2014, 00:30:31
Citaat van: PW-performance op 10 juli 2014, 17:10:49
Mooi hoor. Top dat je veel moeite in de 4-cilinder steekt. De meeste pakken toch de 6-cilinder uit de E36.
Eigenlijk hoort in een E30 geen 6pitter, dat is qua gewicht veel ongunstiger. Het is niet voor n iks dat de E30M3 ook een 4 pitter is...
Ik vind dit ook een schitterende oldskool Bimmer om te zien, met netjes de chromen randjes langs de ramen en niet teveel aftermarket poespas. Me like it a lot
ligt er natuurlijk aan wat je ermee doet
voor driften is een 325 ideaal.
maar als je echt vermogen nodig bent kun je beter s14 nemen
Citaat van: Milo op 10 juli 2014, 12:09:12
Heel mooi man, allemaal erg netjes gedaan en gaaf dat je het zelf kunt!
Dankje! Enige waarvoor hij naar de garage gaat is APK en een keertje uitlijnen binnenkort, de rest doe ik zelf ;)
Citaat van: ReSp4wN op 10 juli 2014, 16:24:11
;D Met een minigraver, haha vet!
Gaat prima! Alleen stond dat ding bij een klant toen het blok er weer in moest.
Citaat van: SA053 op 10 juli 2014, 18:12:20
Prachtig, en knap dat het je is gelukt om hem knalrood te houden.
Ooit wil ik ook een e21 of een e30 uit duitsland importeren maar, dat komt na mijn studie wel...
Knalrood is hij inderdaad wel, alleen jammer dat het 5 verschillende tinten zijn >:(
Maar overspuiten komt ooit nog wel eens, voorlopig heb ik betere dingen om geld aan uit te geven.
Citaat van: thom-micra op 11 juli 2014, 00:21:50
ga je ook wel eens haaks?
Gaat niet zo gemakkelijk met een open diff en het remt alleen maar af ;D
Alhoewel, sommige bochten hier waren sneller te nemen als je dwars ging
https://www.youtube.com/watch?v=aO45Xwv5un4
Citaat van: Riesh op 11 juli 2014, 00:30:31
Citaat van: PW-performance op 10 juli 2014, 17:10:49
Mooi hoor. Top dat je veel moeite in de 4-cilinder steekt. De meeste pakken toch de 6-cilinder uit de E36.
Eigenlijk hoort in een E30 geen 6pitter, dat is qua gewicht veel ongunstiger. Het is niet voor n iks dat de E30M3 ook een 4 pitter is...
Ik vind dit ook een schitterende oldskool Bimmer om te zien, met netjes de chromen randjes langs de ramen en niet teveel aftermarket poespas. Me like it a lot
Precies! Een zescilinder is veel te zwaar en heeft veel sneller onderstuur.
Daarbij gooit iedereen er al zescilinders in en zie ik maar weinig opgefokte viercilinders. En ik wou liever iets unieks. Daarbij komt dat ik die gereviseerde viercilinder erg goedkoop kon krijgen.
In bovenstaande filmpje rij ik een tijd van 41,75. Een kennis met een 4.0 V8 in zijn e30 (286pk, 400Nm) reed er 41,43 omdat hij zijn neus maar niet de goede kant op kreeg ;D
Natuurlijk rijd hij me op ieder normaal circuit het licht uit de ogen maar goed.
Citaat van: thom-micra op 11 juli 2014, 11:33:03
ligt er natuurlijk aan wat je ermee doet
voor driften is een 325 ideaal.
maar als je echt vermogen nodig bent kun je beter s14 nemen
S14 (e30 m3 blok, voor de niet kenners) is erg duur, is een swap uit een e36 325i of 328i een stuk betaalbaarder en evenveel/meer vermogen.
s14 is duur, dat klopt.
maarja, zoals ik al zei is het net wat je ermee doet.
zo'n 316 wil prima voor daily e.d.
s14 is bijvoorbeeld perfect blok voor drag.
ken iemand met een e30 s14 swap waar 800pk in zit nu, voor drag. mooi licht en retesnel
maarja, mooie bmw!
Citaat van: thom-micra op 11 juli 2014, 12:06:23
s14 is bijvoorbeeld perfect blok voor drag.
ken iemand met een e30 s14 swap waar 800pk in zit nu, voor drag. mooi licht en retesnel
Doe Tim de groeten van me ;D
haha volgensmij kent half nederland die man al ofniet? :P
Ik ken hem niet persoonlijk hoor, maar ik volg zijn project op het e30 forum wel
Tim Maatman ?
Inderdaad!
Goh die ken ik ook :)
Citaat van: Riesh op 13 juli 2014, 01:58:51
Goh die ken ik ook :)
Ik zal meer verbaasd zijn op het moment dat jij iemand niet kent ;)
Zal mijn nieuwe aanwinst hier ook even voorstellen, deze stond deze zomer op het e30 forum te koop met schade aan het rechter voorscherm en een blok wat maar op 3 cilinders liep. Het blok komt overigens uit een E36 318Is (140pk). Hij was door bovenstaande minpunten niet heel duur dus heb ik hem maar opgehaald en naar de schuur gesleept. In onderdelen was hij meer waard dan wat ik betaald had dus er financieel op achteruit gaan was vrijwel onmogelijk.
(https://farm6.staticflickr.com/5573/14697338928_79338db813_c.jpg)
(https://farm6.staticflickr.com/5558/14697405747_9c85d543bb_o.jpg)
(https://farm4.staticflickr.com/3858/14881491054_afb9c60736_o.jpg)
Toen maar eens gekeken en we waren er al snel achter welke cilinder niet mee deed.
(https://farm4.staticflickr.com/3839/14903576622_4e5c8bf94e_c.jpg)
Compressietest leerde ons dat de eerste cilinder 0 bar compressie had, de andere 3 hadden netjes 11 bar. Dat beloofd weinig goeds, dan de kop er maar af halen. Maar om daar aan te komen moest eerst de inlaat eraf, en daar kwam ik al snel de oorzaak van het gebrek aan compressie tegen:
(https://farm4.staticflickr.com/3909/15082935892_df0c577e8e_c.jpg)
Dat klepje hoort dus vast te zitten :nocheer: En waar die schroefjes gebleven waren wisten we natuurlijk ook al...
(https://farm4.staticflickr.com/3899/15122466381_c8fb4eb9ef_c.jpg)
(https://farm4.staticflickr.com/3841/14938811330_c2d283ca38_c.jpg)
Die is wel aardig dood dus. Maar nu: auto slopen? Is hij eigenlijk nog te netjes voor. Origineel E30 316i blokje erin? Lekker goedkoop, maar ook niet leuk. Dan maar op zoek naar een E36 318Is blok zoals er al in ligt.
blokje eruit:
(https://farm4.staticflickr.com/3882/15244432415_e72f639935_c.jpg)
Iemand op het E30 forum verkocht zijn E36 318Is blok, deze kwam al uit een E30 dus dan hoef ik al niet meer te kloten met het overzetten van carterpannen enzo. Ook wou hij hem wel even langs brengen (vanuit Schagen naar Veldhoven O0)
(https://farm4.staticflickr.com/3921/15221426596_1644fcb154_c.jpg)
Hij had in zijn E30 een E36 motorstekker geknutseld, maar ik wou het toch liever origineel laten, dus heb ik een E30 motorstekker op mijn E36 blok gemaakt.
(https://farm4.staticflickr.com/3930/15389030595_af1c0c9f1b_c.jpg)
Dus terug erin en alles aansluiten
(https://farm3.staticflickr.com/2946/15417326865_48135de97e_c.jpg)
Klaar:
(https://farm6.staticflickr.com/5616/15395202540_db929f1878_c.jpg)
Ook nog een voorschermpje in de goede kleur en met (vrij zeldzaam) knipperlichtgat gevonden en tegen roest beschermt
(https://farm6.staticflickr.com/5614/15420163427_09844002f9_c.jpg)
En voor apk gebracht
(https://farm6.staticflickr.com/5604/15420163587_9181524f1e_c.jpg)
Nadat hij was goedgekeurd eens gewassen en klaar :cheer:
(https://farm6.staticflickr.com/5602/15453697367_7b943843bb_c.jpg)
Dit is vanaf nu dus mijn nieuwe daily :)
Dikkkk!
Ziet er goed uit bas :D
Pfff, alsof het niets is... :P
Maar gaaf man, vind die oude BMW's echt wel ruig.
Dikke bak ziet er goed uit
Mooie auto. Goed dat je hem hersteld hebt. O0
Netjes gedaan. e30 staat er goed bij zo
Mooie daily zo!
Dank jullie!
Ik vertel het hier zo even in 1 post maar eigenlijk ben ik er 2,5 maand aan bezig geweest tussen de andere werkzaamheden door :)
Dikke micra lange.
Ik heb hier nog ergens een mooi filmpje over. Zal ik die ook posten?
Voor je verjaardag krijg je een kinderzitje :P
Citaat van: sunny1600 op 29 oktober 2014, 12:14:01
Dikke micra lange.
Ik heb hier nog ergens een mooi filmpje over. Zal ik die ook posten?
Voor je verjaardag krijg je een kinderzitje :P
Ooh dat filmpje van de accu eruit krijgen met de veerpootbrug nog gemonteerd? Nee laat die maar achterwege, was geen succes :nocheer:
En voor de verjaardag een kinderzitje en Labrador toch? ???
Owjah die ook nog. Bedoelde eigenlijk het starten van het motorblok :P
Labrador erbij wordt te duur. Recessie.
Ooh dat heb je ook gefilmd ::)
Dat was een mooie ja, sleutel omdraaien en niks gebeuren. Hmmm, misschien moeten we de startmotor ook aansluiten...