Hoi.. Ik ben nieuw op het forum..sinds deze week. Mijn naam is Andre en lees al jaren regelmatig met veel plezier op de micra fanclub site. Echt leuk! Ga zo door.. Ben nu nog aan het uitzoeken hoe alles werkt op de site na inloggen. maar dat gaat zeker goedkomen. Ik ben erg handig met veel klusdingen.. Maar de auto zelf motorische dingen ben ik nog voorzichtig mee.
Ik heb mijn trouwe micra nu ruim 8 jaar en heeft mij altijd overal gebracht.1. 0. 16V.(3hb) Maar sinds een jaartje weet ik het niet meer. Please help...
In Maart 2019 constateerde ik dat de uitlaat lek was. Op dat moment geen idee welk gedeelte van de uitlaat. Ik dacht.. . Ja dat combineer ik wel tijdens de APK. Geen haast.. aangezien deze vanaf dat moment als 2e auto ernaast ging functioneren.
Het begon met een enkele hik, na bijvoorbeeld een boodschap te hebben gedaan bij een winkelcentrum in de wijk begon de auto af en toe te bokken op de terugweg naar huis. Je denkt aan een brandstofvuiltje in de tank
DIt begon rond de maand mei 2019 .
Een tijd daarna de auto niet gebruikt.
De auto vertoonde in korte tijd steeds vaker en heftiger motorproblemen.Veel schudden en schokken..
na enkele weken werd het soms zo extreem ik niet meer op snelheid kon komen. Ik ga al helemaal niet meer met de auto op pad dus rijd er niet in. Alleen tijdens de dag van APK keuring in gereden. En weer veel schudden en schokken.
Bij elk kruispunt hoopte je maar dat de motor bleef draaien. Ik heb daarna niet meer gereden.
Soms slaat deze ook bijna compleet af..maar blijft meestal aan. En is starten niet mogelijk op dat moment. Na een paar minuten wachten starten en rijden.
Voorbeeld: Rustig aan met weinig toeren alsnog mijn weg vervolgen naar huis. Eerst was deze afgenomen in kracht en uiteindelijk afgeslagen. Valt uit.. Direct starten heeft dan weinig nut.. Auto naar de kant..enkele minuten wachten.. daarna starten en rijden zonder herhaling & problemen van het afslaan van de motor. Wel een licht gevoel dat af en toe iets overslaat. Maar dat kan ook het gevoel zijn in deze situatie. Andere keer blijft deze de problemen herhalen en uitvallen en daardoor stuntelend naar huis. Niet echt relaxed natuurlijk..
Zou achteraf bekeken de lambdasonde een laatste zetje hebben gehad vanwege dat de uitlaat lek was. Of eigenlijk langzaam versleten is door de jaren heen? .
Of is het gasklephuis of de luchtmassameter gewoon vuil. Ik heb geprobeerd om deze schoon te krijgen met behulp van een spray zonder demontage van het gasklephuis. (air intake & Carburettor Cleaner) met een draaiende motor, zoals word aangegeven in de instructies. Maar dat gaat vrij lastig wanneer het rooster er nog op zit.
Het kan ook het printplaatje bij het gasklephuis zijn wat opnieuw moet worden gesoldeerd vanwege kleine haarscheurtjes in het soldeer. Dit is 8 jaar geleden gedaan door de Nissan Dealer in de regio. (Zeist dacht ik)
Wanneer ik de motor start gaat dit probleemloos.. Starten en lopen. Zelfs als deze maanden stil staat. Wel is deze wat hoger in toeren, rond de 1800 toeren, en rijd vlotjes en zonder verdere problemen. Wanneer de auto begint met bokken en stotteren, Ik denk dat deze reactie ontstaat rond de periode dat de motor op bedrijfstemperatuur is. Maar zeker weten doe ik dat niet. Mogelijk ook wanneer er meer vermogen moet worden behaald tijdens optrekken bij een stoplicht of een heuvel na een viaduct. Verzuipt de auto op dat moment omdat deze teveel benzine krijgt die niet op tijd verbrand?
September 2019 is de nissan APK gekeurd inclusief een grote beurt.
Verder is een nieuwe uitlaat gemonteerd.
Helaas heeft dit niet geholpen om de problemen te verhelpen. Ik heb daarna niet meer gereden.
23 november heb ik brandstof en injectiecleaner in de brandstoftank bijgevoegd. '5 in 1 Apk booster'. Dit was achteraf misschien niet helemaal op het juiste moment gebeurd. Dacht als er smurrie in de tank zit lost dit wel op in een kwart tank. Had de tank eerst leeg moeten rijden, maar hoe doe je dat als ie niet lekker rijd.
Sommige stekkers heb ik ingespoten met deze speciale contactspray van WD40. Als ik de stekker van de luchtmassameter eraf heb of aansluit. Ik hoor een verschil in toeren wat voor mij erop lijkt dat de luchtmassameter werkt.
Ook heb ik van de week alle bougiekabels vervangen (merk Bosch).nieuw natuurlijk. Dit omdat er vanaf de verdelerkap vonken oversprongen buiten 1 van de kabels.
Helaas heeft dit alles niets geholpen.
Wel viel mij laatst op dat de benzinetankdop vaak vacuum zuigt. Ook wanneer ik een paar kilometer rijd en check maakt deze weer lucht. Brandstofpomp misschien die hapert?
Ook kreeg ik laatst statische schokjes toen ik tijdens uitstappen het portier beetpakte.. En na een rit van een half uur hetzelfde.. Pats! Kan ook aan het weer liggen.. Je gaat spoken zien
Na veel lezen de tank en op advies volgegooid met E5 benzine.. Omdat auto's voor bouwjaar 2000 het slecht kunnen doen op E10 mengsel. De mijne is van eind november 99.
Auto start nu koud rond de 1500 toeren.. Na wat minuten rijden loopt deze netjes terug naar 800.
Ik ben bang als ik de auto langs de dealer ga om uit te lezen dat ze sensortje per sensortje gaan vervangen.. Niet wetende of dit gaat helpen.
Wat ik eraan heb uitgegeven aan grote beurt, uitlaat nieuw vanaf halverwege naar achteren, prijzige bougiekabels en de cleaners ga ik niet terug krijgen. En ja.. Je snapt dat ik geen geldkraantje ben..
Ondanks alles.. Het bokken en uitvallen met koude of warme motor.. Er valt niet op te pijlen
. Wanneer ie het doet heb ik nog steeds veel plezier van de auto. Dat is zeker.. Maar zoals het nu gaat durf ik niet eens de wijk uit.
Gr,
Dre
Ik zou eens kijken of je kunt testen met een andere ontsteking
Bedankt Maarten,
Maar waar begin ik.. Correctie.. Ik ben handig met veel dingen om te klussen... In en om huis.. Badkamertegels leggen.. Eigenlijk alles in huis zelf gedaan. Maar auto technisch is een ander verhaal.. Waar begin ik, bij de verdelerkap schoonmaken? Alles valt te leren natuurlijk
Heb je een timing light? Dat is eigenlijk wel nodig om de ontsteking te vervangen. Het gaat om dat hele ding dat aan de zijkant zit waar de bougiekabels in zitten. Dus niet alleen de kap.
Waar kom je vandaan?
Een timing light? Nee, ik ben daar helaas niet bekend mee. Ik woon in Amersfoort.
Je kan naar Zwolle komen dan kijken we er naar!
Vraagje.. Heeft de ontsteking te maken met wanneer een auto niet wil starten of start na veel pogingen wanneer hij koud is? Toelichting. Hij start zomer en winter direct in 1 keer zodra ik de sleutel omdraai Ongeacht of het min 5 graden buiten is (bijvoorbeeld)
Wel had hij vorige week de neiging om na hoog stationair van 1600 na een halve minuut uit te gaan. Wanneer ik het gaspedaal niet had gebruikt tijdens starten. Lijkt dan toch even of hij geen lucht of benzine krijgt. Maar misschien zie ik dat verkeerd.
Andere vraag.
Een printplaatje bij het gasklephuis. Hoe lang blijft deze zonder minuscule haarscheurtjes in het soldeer? De reden was toen dat ik onverwachts tot stilstand kwam langs de snelweg. Ik had hier bij toeval over gelezen wat aansloot bij mijn klacht en ben kort daarna naar deze dealer gegaan. Zoals ik eerder schreef is deze oplossing een jaar of 8 door de Nissan dealer (denk in Zeist) Het soldeer werd verhit om deze haarscheurtjes te laten verdwijnen. Hierna liep de auto direct super en is het probleem nooit teruggekomen.. Tot vorig jaar dan. Hoe groot is de kans dat dit nu opspeelt?
Uitleg. Door de minuscule haarscheurtjes geeft het een verkeerd signaal door.
Dag Jeroen,
Ik lees jouw reactie net. Ja, dat zou top zijn👍🏼
Alleen hoe ga ik die afstand naar Zwolle halen.. Ik reed laatst met de auto via vathorst richting snelweg maar moest nog voordat ik de snelweg op wilde bij Nijkerk er voortijdig weer af. omdat ie begon te bokken en neigingen tot afslaan. Waarna ik geen andere keuze had dan langs de weg te stoppen en ergens later tot stilstand kwam.
Na een poging om terug naar huis te rijden is dit zeker nog een keer of 8 gebeurd. En ik praat dan over een stukje van nog geen 6 kilometer. Voelt niet echt prettig
Dag Jeroen,
Ik heb je een pb gestuurd. Ik hoor het wel.
Gr,
Dre
Laatste update..
Ik heb nogmaals het gasklephuis en luchtmassameter aandacht gegeven. Ook geprobeerd een reset geprobeerd, zover dit mogelijk ik bij een k11 van Nov. 99.
Een reactie na alles is dat het lijkt dat hij nu beter loopt, wel wat hoog in toeren komt bij koud starten maar zich na enkele minuten rijden hersteld tot 800 toeren. Ik rijd nu elke dag een stukje hopende dat het beter word en de waarden zich langzaam aanpassen. Sowieso.. Een afspraak maken bij Jeroen330 wil ik zeker doen zodra ik weet dat hij goed blijft lopen.
Update.. Regelmatig met de micra gereden. Start in begin rond 1500 toeren stationair en zakt na enkele minuten rond 800 toeren zodra ik ermee rijd. Opvallend is dat er ergens tijdens de rit meestal even een tussenpunt is waar hij even een paar seconden wat inhoud en kracht verliest (1x per rit) tijdens ondanks dat gaspedaal is ingedrukt.,daarna direct oppakt en vervolgens probleemloos rijd. Vanmorgen regende het flink en had ik even last van langere tijd inhouden en hapering (seconden of 8) en eerstvolgende rotonde even eraf gegaan. Lastig... De auto langs de kant uitgezet, direct opnieuw gestart en gekeerd om mijn weg te vervolgen... Daarna zonder problemen gereden Zou het toch een vochtprobleem zijn? Vanavond zonder problemen rustig naar huis gereden. Alleen 1x de hapering van een seconde wat erop lijkt alsof het een overgangsfase is. Benzinetank is nu halfvol. Zodra de tank wat leger is zal ik de apk booster en cleaner in de tank voegen. Wat is eigenlijk het juiste punt? Moet ik dan eerst de tank verder leegrijden met de cleaner. Of is het de cleaner in tank bijvoegen en direct voltanken met '98?
Vocht kan zeker invloed hebben. Wat je kunt proberen is om de bougiekabels in de spuiten met een plantenspuit met water. Je mag ze dan niet zien vonken.
Cleaner moet je gewoon in een volle tank gooien
De bougiekabels (nieuw natuurlijk) die ik in het najaar heb vervangen zijn B278
van Bosch. Ik zal in het weekend de test met de plantenspuit doen. Beter s'avonds.. Neem ik aan..
:zoeken:
gereviseerde ontsteking scoren, rij hier niet te lang mee door.
je versnellingsbak krijgt van dat geschok optaters en zal snel bijgeluiden gaan maken.
ik zou even informeren of jeroen nog een goede ontsteking module heeft liggen.
begint niet aan aftermarket rotzooi, heb zelf destijds ook veel ellende met dit euvel gehad.
Een ding wat misschien opvallend is(sinds het hoge stationair draaien bij koud starten) Zodra ik het gas intrap tijdens het rijden is de reactie altijd vrij pittig en voelt een iets haperinge overgang in het gaspedaal.. Dus geen vloeiende beweging in overgang. Verzuipt de auto dan op dit moment misschien en is het een kwestie van goed afstellen?
Dankjewel Jop,
Ik lees je reactie net. Ja inderdaad.. Heb ook vaker gelezen dat imitatie niet altijd bevorderlijk uitwerkt. Ik had Jeroen eerder een pb gestuurd om af te spreken. Mogelijk is hij druk of heeft het niet gelezen.
Ik wacht netjes af op zijn reactie. :)
Zoals gezegd even met de plantenspuit met water langs de bougiekabels en bij buitenkant verdelerkap gesproeid. Geen vonkjes buiten.
Hoi ...andere gasklep huis geprobeerd??welke benzine rij je??E10?of de oude E5??E10 kan problemen geven als de wagen te lang stil staat...mvg
Ik had daar inderdaad eerder over gelezen dus daarna E5 getankt. Daarvoor altijd E10. Ik had laatst gasklephuis gereinigd met positieve resultaten maar toch nog niet helemaal verholpen Ik heb inmiddels contact gehad met Jeroen330. Dus beter samen binnenkort doormeten en weten. Andere gasklephuis of luchtmassameter zelf vervangen die mogelijk mankementen zou kunnen hebben leek mij niet de oplossing. Bedankt voor het meedenken O0
dat gestotter is zeker je onsteking en niet je lucht massa meter.
André en ik hebben afgesproken dat we na mijn vakantie fit probleem oplossen. Half juli rijdt ie beter dan ever
Yesss, even een update..
Echt mijn complimenten voor Jeroen330. Wat kan hij 'lezen en schrijven' met een micra k11. M'n auto rijd echt weer superlekker sinds ik ben langsgegaan. Alles wat nodig was om de auto weer top te krijgen is gedaan en durf het bijna niet te zeggen maar....Hij nu rijd beter dat ooit in alle jaren dat ik m'n micra heb. Dat Jeroen330 een echte liefhebber is van micra k11 merk je direkt in alle vezels. Alles zeer prettig verlopen ook. Respect voor jou!
:wave: Bedankt man O0
Citaat van: DRE69 op 28 juli 2020, 20:54:10
Yesss, even een update..
Echt mijn complimenten voor Jeroen330. Wat kan hij 'lezen en schrijven' met een micra k11. M'n auto rijd echt weer superlekker sinds ik ben langsgegaan. Alles wat nodig was om de auto weer top te krijgen is gedaan en durf het bijna niet te zeggen maar....Hij nu rijd beter dat ooit in alle jaren dat ik m'n micra heb. Dat Jeroen330 een echte liefhebber is van micra k11 merk je direkt in alle vezels. Alles zeer prettig verlopen ook. Respect voor jou!
:wave: Bedankt man O0
Dankjewel en graag gedaan!!
Puur uit interesse. Wat was de oorzaak?
Zowel een grote fout in ontsteking als in gasklephuis. Beiden vervangen
Eerst de ontsteking aangepakt.. Liep daarna stukken beter en het probleem leek direct te zijn verholpen. Echter bleek daarna ook gasklephuis ect niet helemaal fris meer te reageren. Jeroen nam het zekere voor het onzekere en heeft beiden vervangen met O0 TOPRESULTAAT!
Mooi zo! En meteen lekker afgesteld. Dat dat resultaat top is geloof ik wel. Dat kan 330 wel.